2018-03-15, 09:37
Bannlyst
Detta är inte riktigt klokt egentligen.

Efter:
66 dagar i tråden.
21.158 inlägg med teorier, gissningar och tyckande
14.317.459 visningar

Så sitter vi fortfarande här, och ingen av oss kan med säkerhet (styrkt med bevis) säga vad som har hänt eller varför detta har hänt.
Polisens lilla press-release är allt som är någorlunda bekräftat.
Vi har i princip stampat på ruta 1 i 66 dagar.
Ändå kan vi (i alla fall inte jag) lägga ner detta.
Citera
2018-03-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Så kan man absolut se på saken, om man känner att sin teori lutar åt det hållet.
Om man tror att Oskar var ett Monster, så passar ju det in i den teorin.

Som sagt, här gissar vi bara, och går på det som "känns" rätt.

Ett monster? Bättre än två monster i så fall. Nej jag tror inte alls att någon av det var det men en var sjuk. Familicide brukar inte utlösas av en akut händelse så något sjukt har sakta men säkert vuxit fram under en lång tid. Jag kan bara tycka synd om dem båda. En gång var de en lycklig familj.
Citera
2018-03-15, 09:41
Medlem
Citat:

Efter:
66 dagar i tråden.
14.317.459 visningar

Så sitter vi fortfarande här, och ingen av oss kan med säkerhet (styrkt med bevis) säga vad som har hänt eller varför detta har hänt.

Allt det kan jag däremot hålla med dig om. Mera gripande och mystiskt drama har jag aldrig upplevt.
Jag har ändrat mitt liv senaste månaderna pga FB. Hundarna har blivit fetare, jag också, och inte en hare har vi fått korn på.
Citera
2018-03-15, 10:09
Medlem
Rodjas avatar
Citat:

Efter:
66 dagar i tråden.
14.317.459 visningar

Inte jag heller!

Som de där filmerna där ett gäng vuxna sitter i vildmarkens stuga utan kontakt utifrån, och ett slags hot tränger på utifrån. Diskussionerna går om och om igen i cirklar, vad är det, vad gör vi, tänk om...
Citera
2018-03-15, 10:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Allt det kan jag däremot hålla med dig om. Mera gripande och mystiskt drama har jag aldrig upplevt.
Jag har ändrat mitt liv senaste månaderna pga FB. Hundarna har blivit fetare, jag också, och inte en hare har vi fått korn på.

Du kan göra som jag, gå in här samtidigt som man är ute i skogen med hundarna...😉. Jag håller med i ditt tidigare inlägg att det är synd om föräldrarna men det törs man knappast nämna här utan att bli sjukförklarad. Det är synd om hela familjen, en familjetragedi.
Citera
2018-03-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Antag att båda föräldrarna tänker ta sitt liv.
(denna kommer först, då jag tror det är detta som "styr")

Antag att barnen är sjuka, varav det ena (kanske båda) så pass att det lider av det.

Må hända att barnen inte led djävulskt innan deras föräldrar lämnat dem.
Att de skulle göra det av att bli lämnade ensamma kvar tror jag är garanterat.
Om föräldrarna nu VET detta..?

Att det är straffbart att mörda skiter de i.
Vad andra kommer tycka skiter de i.

De vet vad barnen kommer tycka om de blir lämnade kvar ATT tycka något.
De tar barnen med sig i vetskap om att de inte kommer att lida av att inte leva.

Antagligen ville barnen inget hellre än att leva, såklart, ..eller inte?
Föräldrarna väljer i detta fall åt dem.

Ingen annan i världen skulle gjort som dessa föräldrar!
Inte jag.
Inte du.
Inte nån!
Eller?

Det är en ynnest att leva ett sånt liv att man kan lämna den frågan obesvarad.
Citera
2018-03-15, 10:53
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det känns knappast meningsfullt att försöka hitta på en teori, bara för att det är enkelt, när man kan lägga ner lite energi och lägga ihop informationen som finns till en som känns sann. Det finns helt enkelt inget som pekar på något vansinnesdåd. Det enda vi har hört är att pappan vid ett tillfälle bett Tjoa-Moa att inte prata så mycket och att hon tyckte att det var jobbig när pappan rättade hennes pianospel.

Om man tycker att det ovanstående är bevis för sinnessjukdom nog för att mörda så har man förmodligen inte observerat hur föräldrar uppträder bredvid en knattematch i hockey eller fotboll.

Det finns helt enkelt noll och intet som antyder att någon av föräldrarna var vare sig psykopat eller narcissistiskt lagd mördare samtidigt som det mesta pekar på motsatsen. Dom var ungefär som alla andra men drabbades av omständigheter som knäckte dom.

Bra liknelse där!

Håller med dig till fullo här. Och i idrott har jag fått se föräldrar bete sig oerhört dåligt och utagerande, som skulle kvalificera dem mycket tydligt att sättas in i ett sammanhang där man skulle tänka sig något 'sinister' i deras liv samtidigt. Och man skulle efteråt när något uppdagats och inte bli förvånad.

Men efter de flestas beskrivningar här på framför allt O som ondskefull, så verkar han enligt några av skribenterna jag tycker har sansade uppfattningar, vara motsatsen till det galna jag har hört och sett inom idrotten, styrelser osv.
Citera
2018-03-15, 10:58
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Om jag får gissa varför videon inte nämns, så tror jag såhär:

Brevet är riktat till polisen.
Där finns förklaringarna på varför dom gjorde som dom gjorde.
Dom ger nog en förklaring till den kriminella handlingen.
Jag tror inte att dom skrev nått brev för att dölja hemligheter, utan för att erkänna allt för
polisen, och för att ingen annan skall bli anklagad.
Polisen var ju väldigt tydliga med att direkt säga : vi letar inte efter någon utanför huset, gärningsmannen är en av dom döda.
Så jag tror att brevet förklarar deras kriminella handling.
Och detta är väldigt intressant för polisen och allmänheten.

Videon är riktad till familj/vänner.
Här lämnar dom en personlig förklaring till nära och kära.
Jag tror att dom bara pratar om personliga saker som bara berör familjen.
Jag tror att dom "ber om förlåtelse" (inte för att dom tror att dom får det, men...)
Jag tror att dom förklarar hur djup krisen egentligen var i familjen, och hur dom har kämpat, och varför dom inte har fått/kunnat få eventuell hjälp.
Jag tror att dom helt enkelt ger en tydlig förklaring på VARFÖR.
Då den förmodligen är personlig, så har vi (allmänheten) inte ett skit med den att göra.
Vi har ingen rätt att få veta vad den innehåller, och då nämner såklart inte polisen nått om en film.

Så tror jag att det är, om jag får gissa.

Hänger också med på din beskrivning här. Bra och uttrycklig beskrivning av skillnaden mellan brevet och videofilmen, och vilka de är riktade till.
Citera
2018-03-15, 11:18
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Right. Men var det så i denna familj? Skolan skulle börja nästa dag.

Fast med erfarenhet inom min nära släktrelation så talades det inte jättemycket med barnen om just döden, när pappan här gick under behandling under några år.

Det var först ett halvår när man såg när det gick oåterkalleligt utför och att det till slut bara var palliativa insatser som skulle till. (Även om jag hur jag ser det nu var det inte mycket till palliativt). Då började de prata med sina barn på ett lugnt och ärligt sätt.

Det skedde ju inte dagen innan han dog, utan det sker ju successivt över tid, sådana samtal.

Jag lägger till att min släkt där är trygga i livet och har en schysst varm och sund kristen tro, där de alltid har hjälpt de som behövt. Det verkar inte föräldrarna i Bjärred ha haft, läste att O var ateist och H enligt någon gick till en präst en gång. De var helt andra människor med annat liv. Men att de talat om döden långt innan när en mamma är sjuk i cancer, det gjorde de säkert, men inte började man med det precis dagen innan de skulle börja skolan. Det tror jag absolut inte.
Citera
2018-03-15, 11:46
Bannlyst
Citat:
Det kan jag se, och jag håller med dej.
På detalj-nivå, så kanske det skiljer sig lite, och det vill nog polisen räta ut och styrka med hjälp av NFC.
Men, på det stora hela så har polisen nog ganska klart för sig om vad som hänt, och hur.
Och, jag tror att polisen är väldigt noggrann att utreda själva upprinnelsen till morden.
Händelsen i huset har dom nog koll på, men varför..
Hur var familjen egentligen, var dom så sjuka, vilka umgicks dom med, hur deprimerad var Hanna och varför var hon så deprimerad, hur länge har detta pågått, när eskalerade allt... osv ...osv.

Morddygnet, och händelsen i huset - Det tror jag dom har koll på.
Hur såg det ut 2015, -16, -17 - Det tror jag att dom lägger mycket tid på, för det kan nog förändra en del.

Ja, jag tror att de uttryckte sig med en viss försiktighet medvetet i meddelandet för att de ville hålla öppet för att vidare utredningar och NFC skulle kunna visa på alternativ och att detta även gäller händelserna i direkt samband med morden/självmorden. Det kan vara så att de gärna hade undvikit en tidig pressrelease, men att tryck från allmänhet och media blev för stort.
Citera
2018-03-15, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh

Ingen annan i världen skulle gjort som dessa föräldrar!
Inte jag.
Inte du.
Inte nån!
Eller?

Sannolikt inte med tanke på att det är första gången det har hänt i Sverige och fjärde gången i världen.
Citera
2018-03-15, 11:56
Bannlyst
Citat:

Efter:
66 dagar i tråden.
14.317.459 visningar

Eller hur. Det är inte utan att man börjar fundera på vem som är galnast i denna historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in