Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Right. Men var det så i denna familj? Skolan skulle börja nästa dag.
Fast med erfarenhet inom min nära släktrelation så talades det inte jättemycket med barnen om just döden, när pappan här gick under behandling under några år.
Det var först ett halvår när man såg när det gick oåterkalleligt utför och att det till slut bara var palliativa insatser som skulle till. (Även om jag hur jag ser det nu var det inte mycket till palliativt). Då började de prata med sina barn på ett lugnt och ärligt sätt.
Det skedde ju inte dagen innan han dog, utan det sker ju successivt över tid, sådana samtal.
Jag lägger till att min släkt där är trygga i livet och har en schysst varm och sund kristen tro, där de alltid har hjälpt de som behövt. Det verkar inte föräldrarna i Bjärred ha haft, läste att O var ateist och H enligt någon gick till en präst en gång. De var helt andra människor med annat liv. Men att de talat om döden långt innan när en mamma är sjuk i cancer, det gjorde de säkert, men inte började man med det precis dagen innan de skulle börja skolan. Det tror jag absolut inte.