2018-03-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Allt polisen ”vet” vill publiken också veta och ta del av.
Det kan ju vara som så att en ev videofilm är av typen man inte
önskar kommer ut till publiken.
Det lär ju bli mindre tryck på att den ska ut om publiken inte vet
att den finns.

Sant men ändå tror jag inte någon i publiken kräver att någonsin få se brevet och inte heller skulle kräva att få se en film. Brevets eller filmens innehåll är lika makabra båda två.
Citera
2018-03-15, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
De nämnde inte innehållet i brevet utan den sammantagna bilden. Brevet verkar viktigt. Dessutom Vad vittnen återberättat. Varför nämns inte videofilmen?

Om jag får gissa varför videon inte nämns, så tror jag såhär:

Brevet är riktat till polisen.
Där finns förklaringarna på varför dom gjorde som dom gjorde.
Dom ger nog en förklaring till den kriminella handlingen.
Jag tror inte att dom skrev nått brev för att dölja hemligheter, utan för att erkänna allt för
polisen, och för att ingen annan skall bli anklagad.
Polisen var ju väldigt tydliga med att direkt säga : vi letar inte efter någon utanför huset, gärningsmannen är en av dom döda.
Så jag tror att brevet förklarar deras kriminella handling.
Och detta är väldigt intressant för polisen och allmänheten.

Videon är riktad till familj/vänner.
Här lämnar dom en personlig förklaring till nära och kära.
Jag tror att dom bara pratar om personliga saker som bara berör familjen.
Jag tror att dom "ber om förlåtelse" (inte för att dom tror att dom får det, men...)
Jag tror att dom förklarar hur djup krisen egentligen var i familjen, och hur dom har kämpat, och varför dom inte har fått/kunnat få eventuell hjälp.
Jag tror att dom helt enkelt ger en tydlig förklaring på VARFÖR.
Då den förmodligen är personlig, så har vi (allmänheten) inte ett skit med den att göra.
Vi har ingen rätt att få veta vad den innehåller, och då nämner såklart inte polisen nått om en film.

Så tror jag att det är, om jag får gissa.
Citera
2018-03-15, 08:47
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Jag tror inte att dom skrev nått brev för att dölja hemligheter, utan för att erkänna allt för
Polisen var ju väldigt tydliga med att direkt säga : vi letar inte efter någon utanför huset, gärningsmannen är en av dom döda.

Jag tror att dom "ber om förlåtelse" (inte för att dom tror att dom får det, men...)
Jag tror att dom förklarar hur djup krisen egentligen var i familjen, och hur dom har kämpat, och varför dom inte har fått/kunnat få eventuell hjälp.
Då den förmodligen är personlig, så har vi (allmänheten) inte ett skit med den att göra.
Vi har ingen rätt att få veta vad den innehåller, och då nämner såklart inte polisen nått om en film.

Precis ungefär så var det jag menade nyss i mitt mycket kortare.
Tack.
Tycker det låter som en trolig anledning att, åtminståne än så länge,
inte nämna en ev film.
Och såklart av samma anledning som man är tyst om allt annat man vet,
vilket vid det här laget nog är en hel del.
Citera
2018-03-15, 08:49
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Du tror att båda föräldrarna hade sinnesnärvaro, sunt förnuft och förståndet i behåll, när brevet skrevs ?
Det är alltså två fungerande, välutbildade jurister som nångång, nånstans beslutar sig för att mörda barnen och sig själva - för att om möjligt livskvalitén inte hade blivit som förväntat.
Citera
2018-03-15, 08:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Dom svarar ju aldrig i klartext innan det har dragits genom NFC eller rättsläkaren.
"Om polisen hittar en död person, som uppenbarligen bragts om livet med kniv hugg säger polisen:
- Troligtvis ett stickvapen inblandat, men vi väntar på rapport från......
- Med största sannolikhet tror vi att...... men vi väntar på rapport från......

Samma sak med detta brev.

Jag tror att polisen är "säker" på sin sak, men rent rutinmässigt så väljer dom att svara så som dom gjorde, tills dom får svar.
Hade dom varit det minsta osäkra, så hade dom inte yppat ett ord om brevets innehåll.

Det är en fråga om kvalitativ skillnad i tyngd i empirisk evidens och (av det skälet) om formell arbetsdelning. 'Han har ont, han säger att han har ätit polkagrisar, jag ser mörka fläckar, vår egen tandläkare säger att det är typiska polkagrishål, men vi inväntar fullständig rapport från Folktandvården'.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-15 kl. 09:02.
Citera
2018-03-15, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du tror att båda föräldrarna hade sinnesnärvaro, sunt förnuft och förståndet i behåll, när brevet skrevs ?
Det är alltså två fungerande, välutbildade jurister som nångång, nånstans beslutar sig för att mörda barnen och sig själva - för att om möjligt livskvalitén inte hade blivit som förväntat.

Sinnesnärvaro, sunt förnuft och förstånd är tre olika förmågor som fungerar oberoende av varandra. Vilket av dom tror du att paret saknade när brevet skrevs?
Citera
2018-03-15, 09:05
Medlem
Citat:
Jag tycker, fortfarande, det är väldigt viktigt att konstatera vart uppgiften ”Hanna är mera drivande” i denna dödspakt kommer ifrån eftersom det är en beskyllning. Viktigt att konstatera källans sanningshalt. Vet någon?

Jag har en känsla av att den har uppstått som en motreaktion mot den vansinniga kanonaden av anklagelser mot pappan, anklagelser som även dom saknar verklighetsförankring utan bygger mer på resonemanget att "för att det ska vara möjligt att förstå så måste det ha varit så här....."
Citera
2018-03-15, 09:08
Medlem
Citat:

Absolut, kan man tro och så får man gissa.

Eftersom jag snöat in mig på en uppgift om att Hanna skulle vara mera drivande och att de i rimlighetens namn aldrig, tillsammans, skulle nämna en sån sak varken i brev eller film. Så kan man tro och gissa så här också vad beträffar videofilmens värde:

På köksbordet låg brevet tillsammans med en videofilm. Den film som Oskar tvingades spela in för att förklara varför han dödat Hanna. Där han berättar att han lovat att döda henne om pillermetoden misslyckades, sa att hon var den som varit mest drivande i dödspakten, att hon trodde att bröstcancern kommit tillbaka, blivit deprimerad etc.. Något i den stilen och eftersom han sa att han älskade var det omöjligt att inte bistå hennes dödslängtan. En sådan film skulle troligtvis bara Oskars föräldrar få ta del av. Om någon av våra svärsöner skulle påstått att han mördat vår dotter för att hon bad om det och att hon skulle vara initiativtagare och tvingat svärsonen till att delta i deras massmord, så skulle i alla fall vi bli j-igt misstänksamma.
Citera
2018-03-15, 09:14
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Sinnesnärvaro, sunt förnuft och förstånd är tre olika förmågor som fungerar oberoende av varandra. Vilket av dom tror du att paret saknade när brevet skrevs?

Jag tror att dom uppräknade epiteten hade fått sig en liten törn, hos EN av dom inblandade familjemedlemmarna. Nämligen GM och tillika brevskrivaren. En partiell hjärnsmäla av sällan skådat slag. Motgång, stress och tunnelseende ligger nog nära till hands, vad gäller ingredienserna. I ivern blev resultatet "Hastigt mod" respektive " Bråd död".
Stackars barn !
Citera
2018-03-15, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Jag tror att båda föräldrarna kände en fruktansvärd ångest, rädsla, sorg, gråt, förtvivlan.
Jag tror att dom mådde fruktansvärt dåligt över det här beslutet.
Citera
2018-03-15, 09:26
Bannlyst
Citat:
Absolut, kan man tro och så får man gissa.

Eftersom jag snöat in mig på en uppgift om att Hanna skulle vara mera drivande och att de i rimlighetens namn aldrig, tillsammans, skulle nämna en sån sak varken i brev eller film. Så kan man tro och gissa så här också vad beträffar videofilmens värde:

På köksbordet låg brevet tillsammans med en videofilm. Den film som Oskar tvingades spela in för att förklara varför han dödat Hanna. Där han berättar att han lovat att döda henne om pillermetoden misslyckades, sa att hon var den som varit mest drivande i dödspakten, att hon trodde att bröstcancern kommit tillbaka, blivit deprimerad etc.. Något i den stilen och eftersom han sa att han älskade var det omöjligt att inte bistå hennes dödslängtan. En sådan film skulle troligtvis bara Oskars föräldrar få ta del av. Om någon av våra svärsöner skulle påstått att han mördat vår dotter för att hon bad om det och att hon skulle vara initiativtagare och tvingat svärsonen till att delta i deras massmord, så skulle i alla fall vi bli j-igt misstänksamma.

Så kan man absolut se på saken, om man känner att sin teori lutar åt det hållet.
Om man tror att Oskar var ett Monster, så passar ju det in i den teorin.

Som sagt, här gissar vi bara, och går på det som "känns" rätt.
Citera
2018-03-15, 09:36
Medlem
Skogsberghs avatar
Antag att båda föräldrarna tänker ta sitt liv.
(denna kommer först, då jag tror det är detta som "styr")

Antag att barnen är sjuka, varav det ena (kanske båda) så pass att det lider av det.

Må hända att barnen inte led djävulskt innan deras föräldrar lämnat dem.
Att de skulle göra det av att bli lämnade ensamma kvar tror jag är garanterat.
Om föräldrarna nu VET detta..?

Att det är straffbart att mörda skiter de i.
Vad andra kommer tycka skiter de i.

De vet vad barnen kommer tycka om de blir lämnade kvar ATT tycka något.
De tar barnen med sig i vetskap om att de inte kommer att lida av att inte leva.

Antagligen ville barnen inget hellre än att leva, såklart, ..eller inte?
Föräldrarna väljer i detta fall åt dem.

Ingen annan i världen skulle gjort som dessa föräldrar!
Inte jag.
Inte du.
Inte nån!
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här