2018-03-14, 23:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Detta fascinerar mig, en ledare som är så pass internationellt engagerad, kontroversiell, vaken och alert, intelligent, medveten... Han kan inte tänka sig att han löper risk att mördas? Kan inte fatta detta.

Det är lätt att glömma att Sverige var ett annat och tryggare land för 40 år sedan. Ända in på 70-talet gick det i princip att gå in till statsministern och knacka på dörren. En informell bohem som Olof Palme var formad av den tidsandan.

Det jag undrat över är hoten från Miro Baresic och hans vapendragare i Ustaja. OP var avskydde dessa och återkom ofta till hur MB och hans kumpan pissat på ambassadör Rolovic efter de mördat honom. OP visste att MB var förbannad för att regeringen nekat honom tidsbestämt straff . Med det i åtanke kan jag tycka att OP borde varit försiktigare.

Regeringens beslut att bugga Täbyanstalten efter MOP visar att MB och Ustaja stod högt på listan över misstänkta mördare dagarna efter MOP. MB har nog ej ännu denna dag helt uteslutits som delaktig i MOP av PU. Han satt visserligen i fängelse vid tiden för MOP men med tanke på att en kvinnlig vårdare åkte ut och knullade med MB visar på att han hade oanade möjligheter att påverka händelser utanför murarna. Den svenska fångvården är något extra , inte undra på att allsköns slödder och gangsters söker sig hit.
Citera
2018-03-14, 23:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Några av ex IB:s kader eller Säpogubbar i galleriet som kan passa in?

Inte på rak arm, men därför är det angeläget att få veta vilka Sten Anderssons övervakare var. Säga vad man vill om CONTRA-Stig men lik Glenn Miller är han inte ens när han kommer in the mood och börjar veva med labbarna.
Citera
2018-03-14, 23:37
Medlem
ieshos avatar
Det verkar som att det sattes i system att förstöra konfrontationer

https://drive.google.com/file/d/1iI0YvMAGx4V6pgdNu5mZ5eAEskzrRbMk/view

Mer om VGs förhandsinformationer

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMTFlIbHNSU3poaFU/view

Det finns många och intressanta klipp i MOP-arkivet:

https://moparkivet.wordpress.com/media/tidningsklipp/
Senast redigerad av iesho 2018-03-15 kl. 00:24.
Citera
2018-03-15, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Gräver man lite så framgår det nog att det inte var säte för någon konspiration vilket inte hindar att någon av de aktiva skyttarna kan vara intressant ur andra sammanhang av rena kompetensskäl. Märkligt tycker jag att Sonny som inte "visste om" att man kan ganska enkelt göra om en 38a till 357 när faktiskt CGÖ hade en sådan. Tror att Sonny kan ha gjort några fler missar som förhoppningsvis nuvarande PU har omanalyserat som kan ge nya anfallsvinklar.

Tyvärr är det lätt att dra förhastade slutsatser om man har en förutfattad mening och att bygga en teori på lös grund.

You would think Hans Mellander would know that you can do this…From my recording - he says differently.."visste om" att man kan ganska enkelt göra om en 38a till 357 när faktiskt CGÖ hade en sådan"

I noticed an interesting name on a list from "Stockholms försvarsskytteförening" - Kjell Östling - who is he? I'm assuming he is not related to CGÖ???
Who is he related to? Anyone know?
Citera
2018-03-15, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
You would think Hans Mellander would know that you can do this…From my recording - he says differently.."visste om" att man kan ganska enkelt göra om en 38a till 357 när faktiskt CGÖ hade en sådan"

I noticed an interesting name on a list from "Stockholms försvarsskytteförening" - Kjell Östling - who is he? I'm assuming he is not related to CGÖ???
Who is he related to? Anyone know?
Kjell Östling var befäl i den beryktade piket 3230 som var på mordplatsen några minuter efter mordet och tog upp jakten på mördaren.
C.G och Kjell var så vitt jag vet inte släkt.
Senast redigerad av gida 2018-03-15 kl. 03:29.
Citera
2018-03-15, 06:59
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är lätt att glömma att Sverige var ett annat och tryggare land för 40 år sedan. Ända in på 70-talet gick det i princip att gå in till statsministern och knacka på dörren. En informell bohem som Olof Palme var formad av den tidsandan.

Det jag undrat över är hoten från Miro Baresic och hans vapendragare i Ustaja. OP var avskydde dessa och återkom ofta till hur MB och hans kumpan pissat på ambassadör Rolovic efter de mördat honom. OP visste att MB var förbannad för att regeringen nekat honom tidsbestämt straff . Med det i åtanke kan jag tycka att OP borde varit försiktigare.

Regeringens beslut att bugga Täbyanstalten efter MOP visar att MB och Ustaja stod högt på listan över misstänkta mördare dagarna efter MOP. MB har nog ej ännu denna dag helt uteslutits som delaktig i MOP av PU. Han satt visserligen i fängelse vid tiden för MOP men med tanke på att en kvinnlig vårdare åkte ut och knullade med MB visar på att han hade oanade möjligheter att påverka händelser utanför murarna. Den svenska fångvården är något extra , inte undra på att allsköns slödder och gangsters söker sig hit.

Hade inte MB vistats i regeringskansliet och detta hade gjort Palme irriterad av säkerhetsskäl.
Citera
2018-03-15, 07:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Haha, bara då?! Jag trodde det var i varje inlägg, i varje kommunikation du störde dig på mitt sätt att skriva.

När vi är inne på det så är jag intresserad av vad ditt textanalysprogram säger om mina inlägg. Kan ju vara kul för nytillkomna skribenter att få ta del av den funktionen du "skruvat ihop".

Och för att knyta det till MOP har du prövat det ex säg textavsnitt från "Abdul Kassem"?

Om nån kan förse mig med digitala versioner av breven så kan jag köra analysen med state-of-the-art-programvara.
Citera
2018-03-15, 07:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badger67
Minns denna kväll så väl! Jag var på fest, kräftskiva....fick beskedet och alla var glada ändå!

Jobbade i rouletten på en finsk resturang i Göteborg som stängde direkt efter ekonyheterna.

"Vi-stänge-nu-fö-olof-e-dö"
Citera
2018-03-15, 07:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har källkoden kvar men programmet var bara ett enkelt experiment. Däremot tycks heheho ha tillgång till "the real thing" - om du verkligen är intresserad, så fråga honom om den sortens textanalyser.

Och eftersom du är nykter, det jag retar mig på i vissa av dina texter är korstågsandan mot oss som en gång tänkte andra politiska tankar än de i dag förhärskande, angående ifall marknaden är en del av samhället eller om samhället är del av marknaden.

Annars är jag imponerad av ditt register.

Ja jag har tillgång till the real thing, sen är det ju alltid en fråga om hur mycket tid man kan lägga på det och hur mycket underlag man har, men det är en kanska smal sak att köra systemet så publicera gärna texter ni vill ha analyserade.
Citera
2018-03-15, 07:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, det är även min tanke. Krävs övernaturligt starka nerver för att delta i ett mord på en statsminister samtidigt som man är så pass exponerad.

Fast jag får lite samma känsla här med CGÖ. Umgås med topparna inom PU och är även han hyfsat exponerad?

Ja, jag tror mer på att de hade fuffens för sig i anslutning till OP den kvällen. Lekte kuppövning, eller bara övervakade honom och att de verkliga mördarna piggy backed hela operationen som täckmantel samt även garanti att den kommande utredningen skulle sky spåret som pesten.

Jämför lite med mordet på JFK här.

Här e min gamla crash course ang. bla polisspåret (caveat, ett par faktafel).
https://www.scribd.com/document/50150173/Palmemordet-Crash-Course-snabbkurs-i-mordet-p%C3%A5-olof-palme
Citera
2018-03-15, 07:38
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Kjell Östling var befäl i den beryktade piket 3230 som var på mordplatsen några minuter efter mordet och tog upp jakten på mördaren.
C.G och Kjell var så vitt jag vet inte släkt.

Det finns en logisk förklaring till att piketbil 3230 var uppe på Brunkebergsåsen.
Citera
2018-03-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det finns en logisk förklaring till att piketbil 3230 var uppe på Brunkebergsåsen.
Att parkera om Djurfeldts bil?
Något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in