Citat:
Ursprungligen postat av
natsch
Detta fascinerar mig, en ledare som är så pass internationellt engagerad, kontroversiell, vaken och alert, intelligent, medveten... Han kan inte tänka sig att han löper risk att mördas? Kan inte fatta detta.
Det är lätt att glömma att Sverige var ett annat och tryggare land för 40 år sedan. Ända in på 70-talet gick det i princip att gå in till statsministern och knacka på dörren. En informell bohem som
Olof Palme var formad av den tidsandan.
Det jag undrat över är hoten från
Miro Baresic och hans vapendragare i Ustaja. OP var avskydde dessa och återkom ofta till hur MB och hans kumpan pissat på ambassadör
Rolovic efter de mördat honom. OP visste att MB var förbannad för att regeringen nekat honom tidsbestämt straff . Med det i åtanke kan jag tycka att OP borde varit försiktigare.
Regeringens beslut att bugga Täbyanstalten efter MOP visar att MB och Ustaja stod högt på listan över misstänkta mördare dagarna efter MOP. MB har nog ej ännu denna dag helt uteslutits som delaktig i MOP av PU. Han satt visserligen i fängelse vid tiden för MOP men med tanke på att en kvinnlig vårdare åkte ut och knullade med MB visar på att han hade oanade möjligheter att påverka händelser utanför murarna. Den svenska fångvården är något extra , inte undra på att allsköns slödder och gangsters söker sig hit.