2018-03-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utveckla gärna angående vad Köpehamnsincidenten innebär.

Från Expressens arkiv....

https://drive.google.com/file/d/1i4XF132i-KbtvNgJRzdeezp3jXtWIE0y/view
Citera
2018-03-14, 22:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Kan bara instämma, att få Ulla strömbäck-larsson borttrollad var prio 1

Jag gillade den lilla tanten med den skarpa blicken. Det skulle vara kul om hennes Glenn Miller och den lite mullige med den lilla näsan kunde identifieras.
Citera
2018-03-14, 22:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Från Expressens arkiv....

https://drive.google.com/file/d/1i4XF132i-KbtvNgJRzdeezp3jXtWIE0y/view

Tack, såg den precis. Väldigt synd att det inte syns vem skrivit artikeln . Har för mig att Viktor Gunnarsson var utomlands vid den tidpunkten, apropå desinformation.
Citera
2018-03-14, 22:14
Medlem
Citat:
Sven Aner med sin hetsighet är en dröm för den som vill sprida desinformation. Olle Alsen var en som öppnade många givar . Men inte en enda spelade han till slut.

Exakt så ser det ut. Polisspåren havererade av detta kan man nog påstå.
Citera
2018-03-14, 22:16
Avslutad
Citat:
18 av 28 dagar i februari var Olof Palme utan skyddande . Två dagar före mordet var han och Lisbeth Palme och käkade middag på restaurang Asia vid Kornhamstorg. Dagen före MOP var OP ute och sprang på stan utan skydd, besökte bl a Ströms herrekipering . Samma eftermiddag såg en blond bjässe på fredsgatan utanför Rosenbad. Troligtvis är det startskottet på det sista dyngets övervakning som Övervaknings-PM beskriver.

Detta fascinerar mig, en ledare som är så pass internationellt engagerad, kontroversiell, vaken och alert, intelligent, medveten... Han kan inte tänka sig att han löper risk att mördas? Kan inte fatta detta.
Citera
2018-03-14, 22:19
Medlem
Citat:
Tack, såg den precis. Väldigt synd att det inte syns vem skrivit artikeln . Har för mig att Viktor Gunnarsson var utomlands vid den tidpunkten, apropå desinformation.

Tja det var mycket då, krutstänken på rocken, mångårigt intresse för OP och den senare förnekade kontakten med EAP som måste pågått 3 år före. Gaddys som flydde till samma område i USA som VG senare bosatte sig i och där han blev avrättad enligt legenden av en svartsjuk snut. Vapenträning... kontakter med samma krets där någon påståtts försöka köpa en mördare och allt avskrev med hänvisning till ett märkligt alibi och att hans väska var för liten att rymma en magnum med 6"pipa.

Snacka om misstankegrund jämfört med CP.
Citera
2018-03-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Detta fascinerar mig, en ledare som är så pass internationellt engagerad, kontroversiell, vaken och alert, intelligent, medveten... Han kan inte tänka sig att han löper risk att mördas? Kan inte fatta detta.

Han hade skydd på annonserade officiella uppdrag. Även idag går det till så att ministrar till och med på annonserade uppdrag saknar bevakning. Vi hade besök av en sittande minister för bara några veckor sedan följd enbart av sin pressansvarige.

Det måste föreligga konkreta hot även idag för att politiker skall ha skyddsvakter även privat.
Citera
2018-03-14, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja Sverige förändrades verkligen över en natt, det kändes inte alls konstigt att Palme oftast gick utan livvakt. Hade man vetat mer om vad som hände bakom kulissen (vilket väl var säpos jobb) hade det varit lite galnare men inte helt.

När jag tänker på saken talar Palmes naivitet starkt emot tesen att han skulle ha varit landsförrädare. Ägnar man sig åt landsförräderi som statsminister så springer man knappast runt på stan utan livvakt. Det går bara inte ihop, så korkad kan man helt enkelt inte vara.

Kanske var Palme, bland så mycket annat, en i grunden ganska naiv idealist?
Citera
2018-03-14, 22:30
Medlem
Citat:
När jag tänker på saken talar Palmes naivitet starkt emot tesen att han skulle ha varit landsförrädare. Ägnar man sig åt landsförräderi som statsminister så springer man knappast runt på stan utan livvakt. Det går bara inte ihop, så korkad kan man helt enkelt inte vara.

Nja, det kan till och med vara så att han kände till att han följdes. Det fanns folk som gjorde det men bedömningen var nog att det inte var av digniteten mordkommandon. Observationerna av t ex Contrastig och hans kompisar föranledde troligen ej något extra skydd.
Citera
2018-03-14, 22:47
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Det var en annan tid, sen var det inget internet eller annat som gjorde folk mindre naiva.
Citera
2018-03-14, 22:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Jag tror Palme var en naiv idealist, men han hade jobbat för försvarets Utjänst och för CIA och var ingen total duvunge. Men nån stans trodde han nog att världen i grunden var rättvis och skulle låta pennan segra över svärdet.
Citera
2018-03-14, 23:02
Medlem
Citat:
Jag gillade den lilla tanten med den skarpa blicken. Det skulle vara kul om hennes Glenn Miller och den lite mullige med den lilla näsan kunde identifieras.

Några av ex IB:s kader eller Säpogubbar i galleriet som kan passa in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in