2018-03-15, 06:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Stämmer, det kimdah2002 säger är bara påhitt för det mesta, och han kan aldrig redovisa en riktig källa.
Så här står det på Tullverkets hemsida.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms.4.7df61c5915510cfe9e7ec44.html
Försändelser av ringa värde.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Om någon kommer med ett påstående om att det är fel så är det väl den som kommer med det påståendet som skall visa en källa, det går ju inte att tillämpa omvänd bevisning...

Ja jag har också fått varor från t.ex. Usa under årens lopp utan att betala moms men har betraktat det som ett misstag/förbiseende/sorteringsfel av transportören som missat att det är ett varubrev och levererat det som ett vanligt brev innehållande dokument.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-15 kl. 07:00.
Citera
2018-03-15, 06:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Vilket läge för bedragare att utge sig för att vara från post nord.

Bara att skicka ut ett massutskick alltid är det någon stackare som väntar på kina post som nappar och betalar.
På vilket sätt skulle bedragaren tjäna något på det menar du? Lägga i 1 miljon avier i postlådor runt om i Sverige och hoppas någon betalar in pengar till Postnord?
Citera
2018-03-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Stämmer, det kimdah2002 säger är bara påhitt för det mesta, och han kan aldrig redovisa en riktig källa.
Ena länken som han har nedanför din post har tidsstämpel "Uppdaterad: 2018-01-26", den andra inte relevant för den berör inte varor av ringa värde. kimdah2002 verkar inte veta hur man bedömer om en källa är relevant dvs han vet inte vad "källkritik" är.

Här kommer två källor som verifierar hur det var innan ändringen.

Bloggaren Stefan Ekmark, VAT Adviser, från Ehandel. se skiver följande:
"Jag blev tvungen att ringa SKV då jag inte för mitt liv först kunde hitta var jag hämtat informationen om SEK 300 (EUR 22) men till slut fick jag besked av SKV som i sin tur fick gå via Tullverket och fick bekräftat att det som räknas som ”försumbart värde” är just detta. Man skall alltså inte betala tull och moms för en vara som kostar mindre än så. Dock så skall man göra en importklarering. Förordning EEG 918/83 kapitel 27 och 28 enligt SKV.

Men jag förstår förvirringen på de sidor hos Tullverket som du hänvisar till så står det tvärtom att man skall betala tull och moms om det inte är tidskrifter.
Posted 01 Apr 2015 at 12:57"
http://www.ehandel.se/blogg/stefan/2015/01/09/norge-hojer-gransen-for-momsfria-importer-ingen-importdeklaration-nodvandig/

SKV = Skatteverket.

------

"Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman"

“Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Notera: utarbetat tillsammans med Tullverket - praxis -"Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro"
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-15 kl. 07:32.
Citera
2018-03-15, 07:36
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Fetade: Gissning ?
Du får inte lura i alla här att tro att man automatiskt får ett brev om man inte betalar via sms, för så står det ju inte på PN informationssida. Många kanske ignorerar sms och inväntar ett brev istället, som kanske inte kommer alls.

Gå bak och läs i tråden så ska du se att folk här har konfirmerat att detta stämmer. Vet inte vad dom skulle få ut av att ljuga angående detta. Även Postnords kundservice har sagt att det stämmer. Deras chatt öppnar 08.00 så du kan ju fråga om du inte litar på mig, alternativt ringa dom. Varför ignorera smset oavsett?
Citera
2018-03-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Gå bak och läs i tråden så ska du se att folk här har konfirmerat att detta stämmer. Vet inte vad dom skulle få ut av att ljuga angående detta. Även Postnords kundservice har sagt att det stämmer. Deras chatt öppnar 08.00 så du kan ju fråga om du inte litar på mig, alternativt ringa dom. Varför ignorera smset oavsett?
Här kommer ett citat, publicerat 2018-03-01, som bekräftar det du hävdar:
"Efter att försändelsen ankommer till PostNords lager kommer den att registreras och en avisering skickas ut med sms till mottagaren i de fall mobilnummer är registrerat. I de fall mobilnummer saknas kommer en brevavisering att skickas till mottagaren. Av aviseringen framgår hur betalning ska göras. Om inte betalning är registrerad inom tre dagar skickas en påminnelse ut i form av en brevavisering. I aviseringen framgår när betalning senast måste ske för att försändelsen inte ska skickas tillbaka till avsändaren. Mottagaren har alltid åtminstone 14 dagar på sig. "
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/nya-riktlinjer-for-moms-pa-varor-i-postforsandelser/

Notera "Om inte betalning är registrerad inom tre dagar skickas en påminnelse ut i form av en brevavisering."
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-15 kl. 08:00.
Citera
2018-03-15, 08:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demron
Bra men då kan vi ju kolla på några andra verksamheter och jämföra

Skolverket: 600 anställda, totala kostnadeer för verksamheten 2017: 1,5 miljarder. Omräknat:

Hade halva skolverkets högskoleutbildade personal sorterat kinapaket (300 pers) hade kostnaderna landat på 700 miljoner kronor. Det vill säga cirka 1,5 miljarder kronor billigare än postnord, ex postnords lokalkostnader mm (kan det kosta en och en halv miljard att hyra en hangar i örebro?)

CSN: Hade vi tagit CSNs personal till sortering av kinapaket så hade kalkylen blivit så här. CSN har kostnader på 810 miljoner kronor/år (2017.) Antal anställda strax under 1000. Hade vi tagit en tredjedel av CSNs personal, 333 pers, som istället fick sortera paket, hade kostnaden blivit ungefär 240 miljoner kronor för postnord, ex lokaler.

Jag blir inte klok på siffrorna och kostnadstäckningen för postnord. Det förefaller som om hanteingen av postpaketen inte alls är en förlustaffär utan tvärtom.
Delen av avgiften som betalar Postnords kostnader är dessutom inte 75:- utan 60:- resten är moms som betalas in till statskassan, men visst blir det mycket pengar. Frågan om någon mer än Postnord kan svara på vad hanteringen kostar. I Örebro t.ex. har man ställt i ordning 100 arbetsplatser för kontroll av paket varje arbetsplats skall utrustas med en höghastighetsscanner som kommer efter sommaren fråga är vad t.ex. en sådan kostar i inköp? Likaså bygger man en ny Terminal utanför Växjö den kostar säkert upp mot en miljard.
Citera
2018-03-15, 08:05
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Här kommer ett citat, publicerat 2018-03-01, som bekräftar det du hävdar:
"Efter att försändelsen ankommer till PostNords lager kommer den att registreras och en avisering skickas ut med sms till mottagaren i de fall mobilnummer är registrerat. I de fall mobilnummer saknas kommer en brevavisering att skickas till mottagaren. Av aviseringen framgår hur betalning ska göras. Om inte betalning är registrerad inom tre dagar skickas en påminnelse ut i form av en brevavisering. I aviseringen framgår när betalning senast måste ske för att försändelsen inte ska skickas tillbaka till avsändaren. Mottagaren har alltid åtminstone 14 dagar på sig. "
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/nya-riktlinjer-for-moms-pa-varor-i-postforsandelser/

Notera "Om inte betalning är registrerad inom tre dagar skickas en påminnelse ut i form av en brevavisering."

Tack så mycket Hanna-Wigh för du letade upp det på Postnords hemsida åt mig!
Citera
2018-03-15, 08:07
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Först sms och om du inte betalar inom dom närmsta dagarna så kommer ett brev!

Har ett 2 paket som ankom 3/3 & 6/3 jag inte fått sms på, kan bero på att telefonen var avstängd någon dag. Har heller inte fått brev avi.

Ger inget resultat när jag söker på moms inbetalnings sidan heller vilket får mig att tro att posten inte hanterat psketen ännu.
Citera
2018-03-15, 08:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Har ett 2 paket som ankom 3/3 & 6/3 jag inte fått sms på, kan bero på att telefonen var avstängd någon dag. Har heller inte fått brev avi.
Har du fått paketen i brevlådan så behöver du inte betala någon avgift, grattis!
Dom kanske var postade innan den 16/2 från Kina, kolla vad det står för datum på etiketten "Signed date"
Citera
2018-03-15, 08:10
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du fått paketen så behöver du inte betala någon avgift, grattis!

Paketen ankom till sverige och tullbehandlas, jag har inte fått dom
Citera
2018-03-15, 08:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Paketen ankom till sverige och tullbehandlas, jag gar inte fått dom
Ok då får du se det kan ta några dagar innan dom sorterats klart, vi får hoppas du får dom utan avgift då!
När beställde du dom?
Citera
2018-03-15, 08:17
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du fått paketen i brevlådan så behöver du inte betala någon avgift, grattis!
Dom kanske var postade innan den 16/2 från Kina, kolla vad det står för datum på etiketten "Signed date"

Vadå;"grattis"!?

Bara för att du skyddar/försvarar den här sinnessjuka avgiften, eller vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in