2018-03-14, 19:44
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Har lite svårt att se vad Bring har att vinna på detta , Bring hanterar inte några " kina"paket.
Men tillbaka till grundfrågan så är det ju svårt för en utomstående att ha en uppfattning om vilket extra arbete detta innebär för PN och kan man på nått vis effektivisera det.

Han kanske räknar med ett jobb hos nån konkurrent i framtiden, onödigt att sticka kniven i dem genom att säga de är typ odugliga...
Citera
2018-03-14, 19:52
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nån som vet om dom skickar både sms och brev?

Först sms och om du inte betalar inom dom närmsta dagarna så kommer ett brev!
Citera
2018-03-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du måste ju vara den enda i Sverige som tycker att det är korrekt att Postmord ska få ta ut en avgift för att VI KUNDER beställer, betalar frakten, betalar varan, gör vår egen tull/momsdeklaration, betalar in den...

75 kr per paket.
Endast småbrev/småpkt som går som brev, från enda landet Kina: 150 000 per dag (Källa: Postnord)
Elva miljoner tvåhundrafemtio tusen kronor. 11 250 000 SEK. Om dagen.
(Alla andra brev/paket och alla andra icke EU länder ej inräknade.)

En fundering är ju varför i hela friden det inträffar just nu då postnord har så besvärligt läge med finanserna.

Om nu postnord hämtar in 11250000 kr per dag och vi har 200 sådana dagar på ett år så innebr detta ju en omsättning på....

2,2 miljarder kronor

Det är en höjning av postnords nettoomsättning med ca 25%.... Eller?

Hur mycket kostar det att ha (antar vi) 150 pers sorterande kinabrev?

Vi hittar på att postnord ger 25000 i lön i till paketsorterarna månaden - alla anställda är unga: 416 081 kr /år.

http://www.driva-eget.se/kalkyler/vad-kostar-en-anstalld

150*416081 ger ca 63 miljoner i lönekostnad per år.

2,2 miljarder - 63 miljoner = 2,1 miljarder +.

Till detta får vi lägga fasta kostnader för lokaler - nån annan kan säkert detta bättre än jag. Tveksamt om det kostar 2,1 miljarder per år att ha en eller ett par byggnader omän stora

Så frågan är ju om finansministern fick direktiv om att se till rädda postnords ekonomi....
Citera
2018-03-14, 20:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demron
En fundering är ju varför i hela friden det inträffar just nu då postnord har så besvärligt läge med finanserna.

Om nu postnord hämtar in 11250000 kr per dag och vi har 200 sådana dagar på ett år så innebr detta ju en omsättning på....

2,2 miljarder kronor

Det är en höjning av postnords nettoomsättning med ca 25%.... Eller?

Hur mycket kostar det att ha (antar vi) 150 pers sorterande kinabrev?

Vi hittar på att postnord ger 25000 i lön i till paketsorterarna månaden - alla anställda är unga: 416 081 kr /år.

http://www.driva-eget.se/kalkyler/vad-kostar-en-anstalld

150*416081 ger ca 63 miljoner i lönekostnad per år.

2,2 miljarder - 63 miljoner = 2,1 miljarder +.

Till detta får vi lägga fasta kostnader för lokaler - nån annan kan säkert detta bättre än jag. Tveksamt om det kostar 2,1 miljarder per år att ha en eller ett par byggnader omän stora

Så frågan är ju om finansministern fick direktiv om att se till rädda postnords ekonomi....
En liten justering av din beräkning det är 280 nya medarbetare i Örebro samt ca 20 nya i kundtjänst. Varken dom i Örebro eller i kundtjänst är anställda av Postnord utan inhyrda från ett bemanningsföretag.

Brings vd Esa Tielinen borde väl ha hyffsad insyn i vad det kostar uttalar sig:
"- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering."

http://www.ehandel.se/Brings-VD-Generost-med-75-kronor-i-Kinaavgift,12073.html

"- Gör kineserna rätt från början existerar inte detta problem. På köpet får vi en korrekt global e-handel med lika villkor för alla, avslutar Esa Tielinen."
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 20:31.
Citera
2018-03-14, 20:53
Medlem
kickikotts avatar
Just nu är den Globala handeln inte särskillt jämlik, där Sverige intar en särställning tillsammans med snarlika länder som Norkorea, Venezuela och några skurkstater till. Övriga länder verkar vilja främja handel över gränserna på småsaker genom fribelopp. Men dom har väl inte en statsapparat med en stor Elefant som måste ha massor av pengar och ett Posrtverk som måste göda ett grannlands sinande brevström..
Citera
2018-03-14, 21:20
Medlem
The_Aces avatar
En till datapunkt:
Beställde en pryl från amazon.de
Därmed så betalade jag tysk moms.

Det visade sig att saken levererades medelst yun express (Kina?).
Nu tänkte jag att det är klippt och att jag skulle åka på avgiften.

Dock damp paketet ned i lådan en vecka senare än aviserat.
Till saken hör att paketet var ompaketerat i Örebro (överklistrad lapp), men ingen avgift avkrävdes mig.
Citera
2018-03-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En liten justering av din beräkning det är 280 nya medarbetare i Örebro samt ca 20 nya i kundtjänst. Varken dom i Örebro eller i kundtjänst är anställda av Postnord utan inhyrda från ett bemanningsföretag.

Brings vd Esa Tielinen borde väl ha hyffsad insyn i vad det kostar uttalar sig:
"- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering."

http://www.ehandel.se/Brings-VD-Generost-med-75-kronor-i-Kinaavgift,12073.html

"- Gör kineserna rätt från början existerar inte detta problem. På köpet får vi en korrekt global e-handel med lika villkor för alla, avslutar Esa Tielinen."

Bra men då kan vi ju kolla på några andra verksamheter och jämföra

Skolverket: 600 anställda, totala kostnadeer för verksamheten 2017: 1,5 miljarder. Omräknat:

Hade halva skolverkets högskoleutbildade personal sorterat kinapaket (300 pers) hade kostnaderna landat på 700 miljoner kronor. Det vill säga cirka 1,5 miljarder kronor billigare än postnord, ex postnords lokalkostnader mm (kan det kosta en och en halv miljard att hyra en hangar i örebro?)

CSN: Hade vi tagit CSNs personal till sortering av kinapaket så hade kalkylen blivit så här. CSN har kostnader på 810 miljoner kronor/år (2017.) Antal anställda strax under 1000. Hade vi tagit en tredjedel av CSNs personal, 333 pers, som istället fick sortera paket, hade kostnaden blivit ungefär 240 miljoner kronor för postnord, ex lokaler.

Jag blir inte klok på siffrorna och kostnadstäckningen för postnord. Det förefaller som om hanteingen av postpaketen inte alls är en förlustaffär utan tvärtom.
Citera
2018-03-14, 23:04
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Först sms och om du inte betalar inom dom närmsta dagarna så kommer ett brev!
Detta verkar inte stämma, annars om jag har fel, ge mig en källa ?
Citera
2018-03-14, 23:14
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Detta verkar inte stämma, annars om jag har fel, ge mig en källa ?

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/Fran-annat-land-import

Citat:
"Vissa försändelser, framförallt paket med mindre värde som beställs från Kina, aviseras via brev eller sms med information om hur betalning görs."

Samt privatpersoner som konfirmerat att detta stämmer. Har du angivit ett nummer när du beställde varan får du sms annars brev. Alternativt både och. Varför tror du inte att det stämmer?
Citera
2018-03-14, 23:23
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/Fran-annat-land-import

Samt privatpersoner som konfirmerat att detta stämmer. Har du angivit ett nummer när du beställde varan får du sms annars brev. Alternativt både och. Varför tror du inte att det stämmer?

Fetade: Gissning ?
Du får inte lura i alla här att tro att man automatiskt får ett brev om man inte betalar via sms, för så står det ju inte på PN informationssida. Många kanske ignorerar sms och inväntar ett brev istället, som kanske inte kommer alls.
Citera
2018-03-15, 01:15
Medlem
Lyzzas avatar
Vilket läge för bedragare att utge sig för att vara från post nord.

Bara att skicka ut ett massutskick alltid är det någon stackare som väntar på kina post som nappar och betalar.
Citera
2018-03-15, 03:03
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Fast du har fortfarande fel om att det alltid gält att moms ska betalas från första kronan. När jag började handla på internet i mars 2004 var fribeloppet 25 dollar. Jag handlade av säljare i USA, Kanada, Australien och Kina Inga problem över huvud taget.

Stämmer, det kimdah2002 säger är bara påhitt för det mesta, och han kan aldrig redovisa en riktig källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in