Citat:
Polisen har aldrig bekräftat att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna. - En hypotes är att brevet är undertecknat med handskrivna namnteckningar; en annan (något lösare hållen) hypotes kan vara att även namnen är maskinskrivna... Att brevet i sin helhet är handskrivet finns det ingenting som talar för.
Frågetecknen är: Dödstidpunkt, dödsorsaker, dödssätt, händelseförlopp.
Frågetecknen är: Dödstidpunkt, dödsorsaker, dödssätt, händelseförlopp.
Jag har tidigare hävdat och upprepar det att med rikets samlade förväntningar på polisens formuleringsförmåga så skulle man inte uttrycka sig som man gjort om 1) man inte trodde på vad man sade, 2) spåren bröt mot sedvanligt skick för undertecknande, 3) man hade minsta anledning att misstänka att man skulle behöva korrigera sig i betydande avseende.
Med tanke på att man då redan genomfört de allra flesta undersökningar (hört folk, undersökt BP, obducerat), så skulle jag säga att det lämnar ganska lite utrymme för förhoppningar om annat.
Huruvida flickorna "frivilligt" gått i döden förtäljer väl inte historien, men den förtäljer väl i alla fall att föräldrarna tar ansvaret för deras död.
Huruvida polisens version är i någon mån tillrättalagd för att spegla föräldrarnas egna önskemål eller anhörigas synpunkter på vad som verkligen inträffade, eller av hänsyn till en yngre allmänhet, kan man ju spekulera i, men frågan är hur troligt det är, och hur långt längs den vägen man kan följa. Det lär ju inte vara dramatiska skillnader, eftersom det finns så många som ändå borde veta.
Skulle jag säga.