2018-03-15, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Polisen har aldrig bekräftat att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna. - En hypotes är att brevet är undertecknat med handskrivna namnteckningar; en annan (något lösare hållen) hypotes kan vara att även namnen är maskinskrivna... Att brevet i sin helhet är handskrivet finns det ingenting som talar för.

Frågetecknen är: Dödstidpunkt, dödsorsaker, dödssätt, händelseförlopp.

Jag har tidigare hävdat och upprepar det att med rikets samlade förväntningar på polisens formuleringsförmåga så skulle man inte uttrycka sig som man gjort om 1) man inte trodde på vad man sade, 2) spåren bröt mot sedvanligt skick för undertecknande, 3) man hade minsta anledning att misstänka att man skulle behöva korrigera sig i betydande avseende.

Med tanke på att man då redan genomfört de allra flesta undersökningar (hört folk, undersökt BP, obducerat), så skulle jag säga att det lämnar ganska lite utrymme för förhoppningar om annat.

Huruvida flickorna "frivilligt" gått i döden förtäljer väl inte historien, men den förtäljer väl i alla fall att föräldrarna tar ansvaret för deras död.

Huruvida polisens version är i någon mån tillrättalagd för att spegla föräldrarnas egna önskemål eller anhörigas synpunkter på vad som verkligen inträffade, eller av hänsyn till en yngre allmänhet, kan man ju spekulera i, men frågan är hur troligt det är, och hur långt längs den vägen man kan följa. Det lär ju inte vara dramatiska skillnader, eftersom det finns så många som ändå borde veta.

Skulle jag säga.
Citera
2018-03-15, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vi har inget som antyder att oh skulle ha tagit livet av sig av skäl som skulle ha rört honom enskilt, dvs om det bara hängde på honom. Deppig, visst, men knappast suicidal.

Vilket antyder att initiativet i princip inte kommer från honom.

Varför stökar du till det i onödan? OH förklarade för en kollega att han knappt orkade hålla huvudet ovanför vattenytan och han uteblev från viktiga händelser under hösten. Tidigare än så gick han ned mycket i vikt. Han var fel ute under mycket lång tid. Frågan är varför, om det räckte med att flickorna inte kunde kontrolleras lika bra när de var "nästan vuxna"?
Citera
2018-03-15, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag är beredd att backa dig där. Frågan är dock vad den andre föräldern då sa i just detta fall?

Händelsen är hypotetisk, jag har ju inte ens föreslagit att den finns. Du kanske själv kan svara på det, om du tror att det gått till så här. Jag tror det inte.
Citera
2018-03-15, 03:07
Medlem
Citat:
Vad för dig att tro att Hanna var misshandlad?
Att "stå ut med" att ens make gör ens barn sjuka och håller på att slå ihjäl ens barn kan väl knappast vara ett tecken på styrka?

Hon dog? Hon var hemma, kunde inte jobba fulltid. Jag tror inte heller det, jag misstänker bara. Spekulerar. Från spekulationer till tro är det en lång resa.
Citera
2018-03-15, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att ni orkar traggla vidare med teorierna om "kärleksfulla mord", en familj som "gick i döden tillsammans" och allt ni än hittar på. Varför är det så viktigt för er att krångla in någon slags barmhärtighet i detta fasansfulla dåd?
Det finns ju så många enklare förklaringar, om det är begriplighet man är ute efter.

Det känns knappast meningsfullt att försöka hitta på en teori, bara för att det är enkelt, när man kan lägga ner lite energi och lägga ihop informationen som finns till en som känns sann. Det finns helt enkelt inget som pekar på något vansinnesdåd. Det enda vi har hört är att pappan vid ett tillfälle bett Tjoa-Moa att inte prata så mycket och att hon tyckte att det var jobbig när pappan rättade hennes pianospel.

Om man tycker att det ovanstående är bevis för sinnessjukdom nog för att mörda så har man förmodligen inte observerat hur föräldrar uppträder bredvid en knattematch i hockey eller fotboll.

Det finns helt enkelt noll och intet som antyder att någon av föräldrarna var vare sig psykopat eller narcissistiskt lagd mördare samtidigt som det mesta pekar på motsatsen. Dom var ungefär som alla andra men drabbades av omständigheter som knäckte dom.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-15 kl. 06:10.
Citera
2018-03-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vi har inget som antyder att oh skulle ha tagit livet av sig av skäl som skulle ha rört honom enskilt, dvs om det bara hängde på honom. Deppig, visst, men knappast suicidal.

Vilket antyder att initiativet i princip inte kommer från honom.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför stökar du till det i onödan? OH förklarade för en kollega att han knappt orkade hålla huvudet ovanför vattenytan och han uteblev från viktiga händelser under hösten. Tidigare än så gick han ned mycket i vikt. Han var fel ute under mycket lång tid. Frågan är varför, om det räckte med att flickorna inte kunde kontrolleras lika bra när de var "nästan vuxna"?

Vad är det som stökas till i onödan? Lonnrot skriver ”deppig” och du ”knappt orka hålla huvudet ovanför vattenytan” — det låter som en beskrivning av samma tillstånd. Det som skiljer är att det finns belägg och vittnesmål om flickornas sjukdom men inte om din teori att flickornas ålder skulle vara motivet. Det är en orsak som du, helt utan belägg för fram hela tiden. Men när någon som Lonnrot i sitt inlägg för fram ett resonemang som bygger på kända fakta så är det att stöka.

Vad var så viktigt att kontrollera att O blev tvungen att mörda sina barn när han inte längre lyckades?

Pianospelande, fotbollen, tjoandet i poolen, kompisbesöken?
Citera
2018-03-15, 06:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hon dog? Hon var hemma, kunde inte jobba fulltid. Jag tror inte heller det, jag misstänker bara. Spekulerar. Från spekulationer till tro är det en lång resa.

Så dina indicier på att Hanna var misshandlad var att hon dog, efter att ha skrivit ett självmordsbrev och att hon arbetade deltid när hon hade två sjuka barn.
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2018-03-15, 07:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Astrid Lindgren ler nog i sin himmel när hon läser beskrivningarna hur morden och självmordet i Bjärredsvillan gick till. Lugnt o fiiint, i samklang mötte dom döden gemensamt. Naivt !
Sannolikt är väl att morden föregicks av ett vansinnesutbrott, det användes kniv, det blev blodigt.
Brevet, ja - det skrevs nog med darrande händer av den som släckte lyset.
Citera
2018-03-15, 07:15
Medlem
Citat:
Nja, de har bekräftat att det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.

Precis. De sa ungefär att ”med det vi vet nu så talar allt för att det är ett gemensamt beslut”.
De har också två gånger efter det sagt att de inte kan säga om brevet är äkta förrän NFC är klara med analyserna.
Citera
2018-03-15, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Astrid Lindgren ler nog i sin himmel när hon läser beskrivningarna hur morden och självmordet i Bjärredsvillan gick till. Lugnt o fiiint, i samklang mötte dom döden gemensamt. Naivt !
Sannolikt är väl att morden föregicks av ett vansinnesutbrott, det användes kniv, det blev blodigt.

Varför tror du det ?
Citera
2018-03-15, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Möjligt ja, men knappast sannolikt. De få familjecid där bägge föräldrarna varit överens som vi kan dra lärdomar av, har inte varit några blodiga historier. Barnen har alltid hittats nedbäddade i sina sängar.
Citera
2018-03-15, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Precis. De sa ungefär att ”med det vi vet nu så talar allt för att det är ett gemensamt beslut”.
De har också två gånger efter det sagt att de inte kan säga om brevet är äkta förrän NFC är klara med analyserna.

Det vore riktigt illa om man inte ville försäkra sig om att brevet var äkta på samma sätt som man gör med allt annat. Det räcker inte ens att bevisa att brevet är äkta, man måste fastställa alla omständigheter.

Men jag håller nog med Lonnrot, om det fanns stora tvivel mot brevet, om det till exempel tydligt framgick av andra omständigheter (tex om alla utom O var ihjälhuggna med kniv) att brevet uppenbart var falskt så hade polisen förmodligen inte lyft det i sitt pressmeddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in