2018-03-15, 00:30
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Har ingen uppfattning om hur dom gick till väga och vill inte spekulera i det heller.

Men nån uppfattning har du ju eftersom du kontrar andras uppfattningar ju?
Citera
2018-03-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det brukar vara ömsesidigt, mödrar vill att deras barn ska leva. Frågan är om det kan vara ömsesidigt åt andra hållet också.

Jag kan själv minnas från när jag var barn att jag tänkte att jag skulle vilja dö om min mor dog. Sen är det ju en skillnad på tanke och handling.. men ändå.

Nej, det är onaturligt. Om en förälder börjar prata om att den vill dö och att barnet också ska dö, då springs det till den andra föräldern väldigt, väldigt fort... det är jag övertygad om.
Citera
2018-03-15, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Därför att OHs karaktär är så tydlig. Om Hanna vet vi inget. Hur resonerar du när du dömer någon osedd? Vad anser du själv om den osynliga Hanna?

Jag lutar mig även mot utredningar som visar på att misshandel ofta döljer sig bakom deltidssjukskrivningar. Hanna jobbade inte fulltid.

Jag skulle nog säga att det är för tidigt att döma eftersom vi fortfarande inte har facit.
Det vi dock fått reda på är att föräldrarna skrivit ett gemensamt brev om att de tagit död på sina barn i samförstånd vilket gör henne till en huvudmisstänkt tillsammans med Oskar.

Jag tror att Hanna gick ner i tjänst för att ta hand om barnen. Känns som en ganska rimlig gissning eftersom hon hade två sjuka barn hemma. Kanske erhöll hon vårdbidrag?
Citera
2018-03-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Nej, det är onaturligt. Om en förälder börjar prata om att den vill dö och att barnet också ska dö, då springs det till den andra föräldern väldigt, väldigt fort... det är jag övertygad om.
Jag är beredd att backa dig där. Frågan är dock vad den andre föräldern då sa i just detta fall?
Citera
2018-03-15, 00:38
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Den 20/3 kommer tydligen GW:s mord som handlar om Arboga-fallet. Det blir även två specialsändningar under våren om rättegången inför och efter rättegången mot Peter Madsen.
Sedan kommer GW att deltaga regelbundet i Nyhetsmorgon.

Ja, hoppas verkligen att han tar sig an detta fall - det skulle sannerligen behövas.
!!!Q!!!!!

Ok, den 20:e, tack!

Ja, hoppas det kommer längre fram när analyser och annat är färdigt.
Det är nog så att det måste gå en tid innan, när lite har lagt sig.
Tror många går och väntar på det.

Kommer säkert på Malou Efter Tio, där brukar finnas tid för samtal
och reflektion, något som är sällsynt idag.
Citera
2018-03-15, 00:39
Medlem
Citat:
Jag skulle nog säga att det är för tidigt att döma eftersom vi fortfarande inte har facit.
Det vi dock fått reda på är att föräldrarna skrivit ett gemensamt brev om att de tagit död på sina barn i samförstånd vilket gör henne till en huvudmisstänkt tillsammans med Oskar.

Jag tror att Hanna gick ner i tjänst för att ta hand om barnen. Känns som en ganska rimlig gissning eftersom hon hade två sjuka barn hemma. Kanske erhöll hon vårdbidrag?

Det är fortfarande spekulationer, för min del i alla fall. Alla saknar information och du säger att du sitter på viktig information. Vilket sjukhus utfärdade intygen... när. Årtal, datum... Var intygen korrekta? Varför var Hanna hemma, egentligen?

För den som vill göra en insats:
Har OH varit gift tidigare?
Har Hanna varit gift?
Finns det barn utom äktenskapet?
Är det sant att de haft ett fosterbarn?
Vilka hade nycklar till huset?

Om någon haft ihjäl hela familjen, för att sedan hänga OH, är det lite väl extremt, men allt är faktiskt möjligt innan NFC sagt sitt.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-15 kl. 00:45.
Citera
2018-03-15, 00:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Intressanta perspektiv!
Vilka frågetecken tänker du dig att föräldrarna lämnade efter sig.

Vet vi hur avskedsbrevet var skrivet?
Polisen har aldrig bekräftat att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna. - En hypotes är att brevet är undertecknat med handskrivna namnteckningar; en annan (något lösare hållen) hypotes kan vara att även namnen är maskinskrivna... Att brevet i sin helhet är handskrivet finns det ingenting som talar för.

Frågetecknen är: Dödstidpunkt, dödsorsaker, dödssätt, händelseförlopp.
Citera
2018-03-15, 00:43
Bannlyst
Citat:
Det är fortfarande spekulationer, för min del i alla fall. Alla saknar information och du säger att du sitter på viktig information.
Klart det är spekulationer, men vissa spekulationer är mindre far out än andra.
Jag förstår fotfarande inte varför du beskriver Hanna som så svag och värnlös.
Varför skulle hon vara det bara för att vi vet så lite om henne?
Citera
2018-03-15, 00:46
Medlem
Citat:
Klart det är spekulationer, men vissa spekulationer är mindre far out än andra.
Jag förstår fotfarande inte varför du beskriver Hanna som så svag och värnlös.
Varför skulle hon vara det bara för att vi vet så lite om henne?

FEL. Det är du som förutsätter att hon var värnlös. Jag inte beskrivit henne som du gör. Lägg inte ord i andras mun.

Misshandlade människor är precis som alla andra, om det nu förhöll sig så. De kan även vara väldigt starka och stå ut med mer än de flesta. Normaliseringsprocess kallas det för.
Citera
2018-03-15, 00:55
Bannlyst
Citat:
FEL. Det är du som förutsätter att hon var värnlös. Jag inte beskrivit henne som du gör. Lägg inte ord i andras mun.

Misshandlade människor är precis som alla andra, om det nu förhöll sig så. De kan även vara väldigt starka och stå ut med mer än de flesta. Normaliseringsprocess kallas det för.

Vad för dig att tro att Hanna var misshandlad?
Att "stå ut med" att ens make gör ens barn sjuka och håller på att slå ihjäl ens barn kan väl knappast vara ett tecken på styrka?
Citera
2018-03-15, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Polisen har aldrig bekräftat att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna. - En hypotes är att brevet är undertecknat med handskrivna namnteckningar; en annan (något lösare hållen) hypotes kan vara att även namnen är maskinskrivna... Att brevet i sin helhet är handskrivet finns det ingenting som talar för.

Frågetecknen är: Dödstidpunkt, dödsorsaker, dödssätt, händelseförlopp.

"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet" och "Brevet var undertecknat av båda föräldrarna" känns ganska fastslaget, skrivet i samma ton som att "en familj hittades avlidna i sin bostad" och att orten var "Bjärred".
Sen står det inget om man verkligen bekräftar brevets innehåll, men det är ju en annan sak.
Varför tycker du inte att det finns något som talar för att brevet var handskrivet i sin helhet? Eller för all del vad talar för att det var maskinskrivet?

Ang. frågetecknen så missförstod jag dig. Jag trodde du menade att föräldrarna medvetet lämnade frågetecken efter sig,
Citera
2018-03-15, 01:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Vi har inget som antyder att oh skulle ha tagit livet av sig av skäl som skulle ha rört honom enskilt, dvs om det bara hängde på honom. Deppig, visst, men knappast suicidal.

Vilket antyder att initiativet i princip inte kommer från honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in