2018-03-14, 23:20
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Man kan i sin vildaste fantasi inte föreställa sig de känslor och tankar som rörde sig i parets huvud deras sista halvtimma-timma i livet. Så fruksnsvärt.

Nja, jag tycker inte att heltäckande växelvis tejpning och att sedan skära halsen av någon bara är att släcka en person. Jag tror han njöt av sin handling, att sittkissaren njöt av vad han gjorde.

Men spännande tanke, vad kan ha hänt som han inte räknade med tror du?

Måste ha varit en oerhört hemsk upplevelse för paret .
Den öppna vindsluckan och det E**** sade i polisförhören om att han hörde
ljud från garaget som lät som trä mot metall kan ju tyda på att T** höll på
att greja med ventilationen och inte hörde när E**** kom in i huset .
Eller så kanske T** kom in och överraskade E**** när han redan hade bundit A*** .
En ensam A*** var ju inget problem men två personer gör ju det hela krångligare .
Han kan ju möjligen ha varit maskerad under inledningen av brottet och under tiden
när brottet pågick och under visst tumult har han kanske "tappat masken" .
Då finns ju inga alternativ annat än att döda paret om han vill komma undan .
Det var därför jag skulle vilja ha lite s.k egentid med E**** för att få svar på dessa frågor .
Citera
2018-03-14, 23:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det är skillnad - min poäng är att vetenskapen inte är där ännu, att man med med hundra % säkerhet kan säga när exakt döden inträffade. Men till skillnad från Chen-fallet lämnar detta fall väldigt lite utrymme för en alternativ gärningsman + att vi har en tydlig dödsorsak. Vilket kommer leda till fällande dom vid en ev. hovrättsförhandling

Jo, jag förstod att du vad menade. Och jag har förståelse för att det är vetenskapligt svårt att vara exakt efter en längre tid, kroppar förändras fort. I synnerhet med om de utsätts för väder vid och vatten. Men självklart oxå inomhus. Ju längre tid, ju svårare blir det, och man får nöja sig på ett tidsspan på dagar och inte timmar.

Min poäng var att dessa kroppar legat så kort tid, och under relativt kontrollerade former. Att vetenskapen var där, att vetenskapen gissar fel på så pass mycket tid förvånar mig.

Vad hovrätten kommer fram till har vi ingen anning om. Det enda vi med all säkerhet kan säga om Mantorp är att vi gissat fel hela tiden, så själv tänker jag inte sia i hovrätten. Vem vet vad som kommet fram då.
Citera
2018-03-14, 23:23
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Måste ha varit en oerhört hemsk upplevelse för paret .
Den öppna vindsluckan och det E**** sade i polisförhören om att han hörde
ljud från garaget som lät som trä mot metall kan ju tyda på att T** höll på
att greja med ventilationen och inte hörde när E**** kom in i huset .
Eller så kanske T** kom in och överraskade E**** när han redan hade bundit A*** .
En ensam A*** var ju inget problem men två personer gör ju det hela krångligare .
Han kan ju möjligen ha varit maskerad under inledningen av brottet och under tiden
när brottet pågick och under visst tumult har han kanske "tappat masken" .
Då finns ju inga alternativ annat än att döda paret om han vill komma undan .
Det var därför jag skulle vilja ha lite s.k egentid med E**** för att få svar på dessa frågor .
Maskerad? Kanske var till det han använde den där köpta papperskassen...eller inte..

Skämt åsido.. Håller med att det primära för Edvin borde ha varit att råna (få tag på pengar) - då han ju SMSat sambon om det.
Tror han skulle ha kunnat komma undan med rån - om han sedan kunnat hålla sig i skinnet, men Edvin verkar ju ha bestämt sig för att inte leva helt laglydigt,
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-14 kl. 23:34.
Citera
2018-03-14, 23:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Maskerad? Kanske var det han använde den där köpta papperskassen till..

Ja , vem vet .
Och under tumult så ramlar kassen av och E****:s fula tryne blottas .
Skulle vara förbannat intressant att få reda på vad som verkligen hände .
Citera
2018-03-14, 23:29
Medlem
Undrar hur det känns för advokaten att ha betalt för att säga att hans klient bör sättas på fri fot och endast dömas för bedrägeri och frihetsberövande/olaga intrång när alla VET att han ensam mördade paret ......
Citera
2018-03-14, 23:33
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Jo, jag förstod att du vad menade. Och jag har förståelse för att det är vetenskapligt svårt att vara exakt efter en längre tid, kroppar förändras fort. I synnerhet med om de utsätts för väder vid och vatten. Men självklart oxå inomhus. Ju längre tid, ju svårare blir det, och man får nöja sig på ett tidsspan på dagar och inte timmar.

Min poäng var att dessa kroppar legat så kort tid, och under relativt kontrollerade former. Att vetenskapen var där, att vetenskapen gissar fel på så pass mycket tid förvånar mig.

Vad hovrätten kommer fram till har vi ingen anning om. Det enda vi med all säkerhet kan säga om Mantorp är att vi gissat fel hela tiden, så själv tänker jag inte sia i hovrätten. Vem vet vad som kommet fram då.

Det fetade; ja här handlar det om ett fönster på kanske en timme, beroende på temperatur i köket. Ihop med dödsorsak och annan bevisning (ex. telefonen, dna från tejp, fotspår) kommer han dömas bortom allt rimligt tvivel även i hovrätten.
Citera
2018-03-14, 23:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är skillnad på en kropp som legat en längre tid i skogen, och kroppar som med största sannolikhet legat Max 29 timmar skyddade i ett kök. Likstelheten borde ju knappast släppt på så kort tid.

Men jag får väll bara tugga i mig att det är så svårt. *muttrar* fast jag gillar det inte.

Nu kanske jag missuppfattar dig, men likstelheten hade inte släppt.
FUP C1, sid 41.
AC:
" Måttlig till fullt utvecklad, men de mindre lederna förefaller dock ha börjat slappna."

Även med likstelhet finns det ett stort mått av osäkerhet för att bestämma tidpunkt för döden:

"Uppträder inom de första timmarna efter döden och är vanligen fullt utvecklad efter 6-12 h. Först små muskler, tex fingrar och käke. Hög muskelaktivitet omedelbart före döden och hög omgivningstemp gynnar. Låg omgivningstemp motverkar likstelhet. Likstelheten försvinner när autolysen sätter igång och kan därför bevaras i vatten. Stora variationer kan inte dra några säkra slutsatser om tidpunkt för dödsfall!"

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
Citera
2018-03-14, 23:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, här finns ju faktiskt ett problem.

Det känns som om en rättsläkare skulle kunna pricka in tiden lite bättre. Eller att han i sitt tidsspan tar ned några grader hit och dit i sin prognos om den tidigast kontra den senaste tiden.

Enligt våra spekulationer borde ju mordet skett straxt efter tre. Om jag var Edvin eller hans försvarsadvokat så är det här något jag klamrat mig vid.

Har inte själv lyssnat på det här, men här är en länk om just dödstidpunkten i fokus när rättsläkaren hördes i rätten:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6900181
Citera
2018-03-14, 23:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kanske jag missuppfattar dig, men likstelheten hade inte släppt.
FUP C1, sid 41.
AC:
" Måttlig till fullt utvecklad, men de mindre lederna förefaller dock ha börjat slappna."

Det hade jag missat att den inte hade. Nu är ju jag, som alla märker, inte speciellt kunnig inom rättsmedicinen.
Men borde inte den kunskapen underlätta att fastställa dödsorsaken?
Citera
2018-03-14, 23:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har inte själv lyssnat på det här, men här är en länk om just dödstidpunkten i fokus när rättsläkaren hördes i rätten:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6900181
Tack. Jag ska lyssna och försöka förstå.
Citera
2018-03-15, 00:06
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Undrar hur det känns för advokaten att ha betalt för att säga att hans klient bör sättas på fri fot och endast dömas för bedrägeri och frihetsberövande/olaga &intrång när alla VET att han ensam mördade paret ......
Det spelar ingen roll hur hans advokat känner, han har valt ett jobb där han skyddar mördare och andra förbrytare. Frivilligt. Tack och lov finns det sådana personer, för de är grunden i demokratin.

Att alla VET att Edvin ensamt mördade paret, det stämmer inte. Du har inte hängt med i de senaste sidorna i tråden va?

Det är däremot troligt att han gjorde det själv, utifrån bevisningen som åklagaren presenterat.
Det innebär inte att åklagaren har rätt.

Personligen tror jag inte att han hade medhjälpare, men åklagaren har inte bevisat det tillräckligt enligt mig. Det kommer bli en tuff match i hovrätten, hoppas innerligt att polisen utreder hans historia som satan nu.

Edit: Man kan inte heller bara köpa allt som sägs bara för att ”alla andra” tycker så. Är det inte bättre att kolla på faktan och därefter tro vad man själv tycker är rimligt, eller orimligt?

Enligt ditt resonemang så är Edvin skyldig till 100% bara för att ”det är så”. Det är ett sorgligt vänsterresonemang som inte bidrar till något vettigt alls. Det brukar inte vänsterideér göra i och för sig.

Missuppfatta mig inte nu, tror själv att han är skyldig som en arab, men då får fan åklagaren bevisa det också.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-03-15 kl. 00:14. Anledning: Kom på en sak
Citera
2018-03-15, 00:13
Medlem
Advokaten i princip ljuger för sig själv....men det är hans "problem". Vad ska han plocka fram i hovrätten anser du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in