2018-03-14, 18:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har inte tid att kolla nu. Men det fanns som du säger info om parets ekonomi i FUP G. Säkert sidor innan 964. Har inte läst G delen, sökte enbart snabbt efter 20.000 kr överföringen som Merrybum frågade efter.
Ja, någon som orkar kolla om det var en "vanlig" överföring som paret gjorde???

Jag uppfattar att det är paret som gjort den överföringen 1000 kr klockan 13:26 som de alltid gjorde efter de varit och handlat (2017-06-10 kvinnan). Överföringen 14:55 till 15:11 gjordes av dömd gärningsman.

FUP G sid 15

Överföring
Den 11 juni 2017 klockan 13:26:23 till 13:29:31 kopplar någon upp sig till
Swedbank via Ann-Christines mobila bankID och överför 1 000 kronor från
sparkontot till privatkontot. 1 ½ timme senare, klockan 14:55:53 till 15:11:51
kopplar någon igen upp sig till Swedbank via Ann-Christines mobila bankID
och överför 20 000 kronor från sparkontot till privatkontot. Den första utlogg
ningen
har något gjort aktivt medan den andra är en automatisk utloggning.
Inga fler överföringsförsök är gjorda före dessa. Se nedan.
Citera
2018-03-14, 18:13
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vill bara säga att jag inte säger att det tog 30 minuter. Jag gissade på vad det skulle kunna tagit.

Exakt. Men vi gör en uppskattning ungefär vilken tidsram det skedde. Det kan ju aldrig bli exakt eftersom den enda som vet är gärningsmannen.
Citera
2018-03-14, 18:28
Medlem
Citat:
Rättsläkaren utgår väl enbart utifrån den rättsmedicinska undersökningen, temperatur i omgivningen, om kroppen legat på kallt underlag eller varit blöt osv för att fastställa ungefärlig tidpunkt för döden? Sedan är det upp till förundersökningsutredarna att med de uppgifter som rättsmedicinarna lämnat och resten av utredningen kommit fram till att sammanställa alla uppgifter och komma fram till när dådet kan ha skett.

Är väl viktigt att obducenterna utgår helt strikt efter de kliniska tecken och de vetenskapliga kunskaper man har i sin bedömning för att fastställa när en person avlidit.

Jag tror (om det nu finns utrymme för antaganden i tråden) att det var varmare i köket än vad rättsläkaren (med all respekt) antar, vid tidpunkte då offren avled.

Jag hänger upp det på att jag var ut och fotograferade den här dagen, visserligen på andra sidan Vättern, i Tiveden, på ungefär samma latitud och det var en ganska ljum sommardag.

Lägg till det att all fysisk aktivitet i köket (som inte var speciellt stort) höjde innertemperaturen (en människokropp i vila utvecklar 50 - 100 Watt). Dörrar och fönster var stängda.

Det ger mig anledning tro att paret avled tidigare. Kanske redan vid: 14:15 eller så.
Citera
2018-03-14, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Enligt FUP F sid 29.

Bilen som (enligt polisen) är dömd gärningsmans bil har fotograferats klockan 14:33 (+ 10 minuter fram till huset) vid Gulf macken Mantorp.

Kan inte slita mig från tråden

Bara såg lite snabbt att man måste lägga till 1 h för svensk normaltid (FUP F sid 895, eller sid"28")

Så Edvins (?)bil fotograferas vid Gulf- macken mot Mantorp 13.58 och från Mantorp 15.33.

Så det stärker din teori om att Lekanders själva gjorde överföringen på 1000 kr vid 13.26.
Citera
2018-03-14, 19:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror (om det nu finns utrymme för antaganden i tråden) att det var varmare i köket än vad rättsläkaren (med all respekt) antar, vid tidpunkte då offren avled.

Åsikterna om utrymmet att tro och tänkai denna tråd går isär.
Innan fup släpptes var det högt till tak och ett så gott klimat, att det till och med kommenterades.

Själv tycker jag det blir förskräckligt tråkigt om man bara ska hålla på att bekräfta sådant man vet. Jag är därför en stor anhängare av tro, gissningar och galna spekulationer. Samt att inte behövs stå till svars för det man skrivet i all evighet. Genom att tro och gissa är konstruktivt, precis som förmågan att revider det man tänkte. Att bara bekräfta det man vet är stagnerande.

Jag är långt från min fup just nu.
Om någon kunde tala om vad rättsläkaren sa om dödstiden, skulle jag bli glad.
Citera
2018-03-14, 19:15
Medlem
Citat:
Innan fup släpptes var det högt till tak och ett så gott klimat, att det till och med kommenterades.

Själv tycker jag det blir förskräckligt tråkigt om man bara ska hålla på att bekräfta sådant man vet. Jag är därför en stor anhängare av tro, gissningar och galna spekulationer. Samt att inte behövs stå till svars för det man skrivet i all evighet. Genom att tro och gissa är konstruktivt, precis som förmågan att revider det man tänkte. Att bara bekräfta det man vet är stagnerande.

FUP sid 193 (del C1 sid 140).

Notera att endast en grads skillnad i antagandet av medeltemperaturen, kan förlägga dödstidpunkten så tidigt som 13:00.

EDIT: Tutorial för den som vill göra egna beräkningar, med Henssges nomogram: https://mobwona.mobi/video/the-forensic-teacher-henssges-nomogram-tutorial/SawVmpy4gBQ
Senast redigerad av NurseRatched 2018-03-14 kl. 19:20.
Citera
2018-03-14, 19:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

På AC bestämdes dödstidpunkten till mellan 11 juni kl 16.45 och 12 juni kl 01.45 vid en medeltemperatur på 21 grader ( vikt 75 kg) ( FUP C1 sid 43).

På Tor bestämdes dödstidpunkten till mellan 11 juni kl 16.00 och 12 juni kl 01 vid en medeltemperatur på 21 grader( vikt 71 kg) (FUP C1 sid 189).

Medeltemperaturen kan inte kunnat fastställas säkert, vilket innebär att den uppskattade tidpunkten för döden inte är säker.
Citera
2018-03-14, 19:52
Medlem
Citat:
På AC bestämdes dödstidpunkten till mellan 11 juni kl 16.45 och 12 juni kl 01.45 vid en medeltemperatur på 21 grader ( vikt 75 kg) ( FUP C1 sid 43).

På Tor bestämdes dödstidpunkten till mellan 11 juni kl 16.00 och 12 juni kl 01 vid en medeltemperatur på 21 grader( vikt 71 kg) (FUP C1 sid 189).

Medeltemperaturen kan inte kunnat fastställas säkert, vilket innebär att den uppskattade tidpunkten för döden inte är säker.
Ja. Det avslutande resonemanget kring detta förs ändå på FUP sid 193 (del C1 sid 140).
Citera
2018-03-14, 20:36
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det tror jag defenitivt. Han påbörjade antagligen tejpning rätt omgående. Tror inte heller paret var så uppkäftiga med en pistol riktade mot sig. De ville inte ha kvar honom precis, så koderna var säkert inte svårt att få ur dem.

Detta under förutsättning att han var ensam.

Tror att en halvtimme kan vara en rimlig tidsrymd, kanske något snabbare. Han var ju hungrig också, bara det gjorde säkert att allt blev effektivare.

Defenetivt var ordet sa Bull .
E**** var ju hungrig också , och det gjorde honom effektivare .
Han hade ju för faan ätit hela stup i ett hela dan enligt egen utsago .
Nu halkade nog farbror på ett bananskal igen .
Hur var det då med din tes om "den elaka kärringen" A*** i så fall .
Har du släppt din SANNOLIKA HYPOTES om att hon skulle kallat E**** jävla fläskberg ?
Han har varit där i mer än en halvtimme , sista sms:et till sambon går iväg kl 14,14 .
Sen svarar han igen strax efter kl 15,30 .
Därefter Borensberg och tabberaset i Linköping för 500-hundringen han hittade i plånkan .
Citera
2018-03-14, 20:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det avslutande resonemanget kring detta förs ändå på FUP sid 193 (del C1 sid 140).

Jo. Det blir ett såpass brett tidsspann och så osäkert att kunna bestämma dödstiden så det känns svårt att dra några slutsatser som är viktiga för utredningen. Som du säger betyder endast en enda gradökning av temperaturen till 22 grader påverka dödstidpunkten från 16.00 på Tor till 13.00.

Man har ju också sagt iom att dödfallet skett så långt innan man påträffade dem, har ju försvårat tidsbestämningen för dödstidsbestämningen betydligt.

Man kan väl bara konstatera att de har kunna avlida inom den tidsram för Edvins besök hos Lekander.

F.ö. vill jag bara hålla med dig och Merryblum om att det är viktigt att klimatet är tillåtande för olika åsikter och spekulationer utan att man blir kränkt och förlöjligad. Desto mer tillåtande klimat, ju bättre diskusssioner!
Citera
2018-03-14, 20:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Rättsläkaren utgår väl enbart utifrån den rättsmedicinska undersökningen, temperatur i omgivningen, om kroppen legat på kallt underlag eller varit blöt osv för att fastställa ungefärlig tidpunkt för döden? Sedan är det upp till förundersökningsutredarna att med de uppgifter som rättsmedicinarna lämnat och resten av utredningen kommit fram till att sammanställa alla uppgifter och komma fram till när dådet kan ha skett.

Är väl viktigt att obducenterna utgår helt strikt efter de kliniska tecken och de vetenskapliga kunskaper man har i sin bedömning för att fastställa när en person avlidit.

Jo visst , men om man ser till vad som har hänt i övrigt så kan ju tiden
för döden i det här fallet bestämmas mer exakt .
Det blir en hiskelig massa osäkra parametrar att ta hänsyn till när det
gäller hur temperaturen har spelat in efter att döden inträffat .
Rättsläkarnas bedömning kan ju mer stjälpa än hjälpa om de beräknar fel .
Citera
2018-03-14, 20:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Kan inte slita mig från tråden

Bara såg lite snabbt att man måste lägga till 1 h för svensk normaltid (FUP F sid 895, eller sid"28")

Så Edvins (?)bil fotograferas vid Gulf- macken mot Mantorp 13.58 och från Mantorp 15.33.

Så det stärker din teori om att Lekanders själva gjorde överföringen på 1000 kr vid 13.26.

Citat:

Ja, här finns ju faktiskt ett problem.

Det känns som om en rättsläkare skulle kunna pricka in tiden lite bättre. Eller att han i sitt tidsspan tar ned några grader hit och dit i sin prognos om den tidigast kontra den senaste tiden.

Enligt våra spekulationer borde ju mordet skett straxt efter tre. Om jag var Edvin eller hans försvarsadvokat så är det här något jag klamrat mig vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in