2022-05-13, 13:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Ok så här ser mitt ut.

20-04-2022 07:51 Consignment received at the PostNL Acceptance Centre
15-04-2022 13:38 The shipment is handed over in bulk final acceptance of the item to be confirmed
15-04-2022 03:21 Pre-declaration of the item has been received by customs
15-04-2022 01:50 The item is ready for shipment
15-04-2022 01:49 The item is pre-advised to PostNL
Då är det inte i Nederländerna än.
Citera
2022-08-06, 20:38
Medlem
Sist jag beställde så betalade man avgiften i kassan på aliexpress under namnet "VAT" och minns att det inte var så mycket faktiskt.
Citera
2022-08-06, 20:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Sist jag beställde så betalade man avgiften i kassan på aliexpress under namnet "VAT" och minns att det inte var så mycket faktiskt.

Problemen kommer om det går via PN och avsändaren inte fyllt I momsdeklarationen korrekt (elektroniskt), då åker man på att betala till PN likförbaskat, och även om momsen är enkel att få tillbaka så sitter man med skägget i brevlådan för PN's hanteringsavgift.
Citera
2022-08-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Problemen kommer om det går via PN och avsändaren inte fyllt I momsdeklarationen korrekt (elektroniskt), då åker man på att betala till PN likförbaskat, och även om momsen är enkel att få tillbaka så sitter man med skägget i brevlådan för PN's hanteringsavgift.

Jag har hämtat ut 39 paket från Aliexpress sedan de nya reglerna infördes utan att någon av dem har fastnat hos PostNord.

Jag kollade precis på några paket som jag har hämtat ut de senaste veckorna och där finns det ingen momsdeklaration. Däremot så finns det dubbla etiketter med avsändare och adressat där den ena etiketten är klistrad över den andra. Jag ryckte bort den övre etiketten och den undre är helt identisk.

Väldigt märkligt att samtliga paket har dubbla etiketter på varandra. Man har hört talas om försändelser som skickas till Europa för att sedan paketeras om för att slippa tullen. Men här verkar det röra sig om något annat.

När jag spårar försändelsen hos PostNord så står det följande:
Service type
Import Klump
Det verkar som att försändelserna kommer i en klumpsumma och PostNord delar bara ut paketen utan att förtulla dem.
Citera
2022-08-07, 01:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har hämtat ut 39 paket från Aliexpress sedan de nya reglerna infördes utan att någon av dem har fastnat hos PostNord.

Jag kollade precis på några paket som jag har hämtat ut de senaste veckorna och där finns det ingen momsdeklaration. Däremot så finns det dubbla etiketter med avsändare och adressat där den ena etiketten är klistrad över den andra. Jag ryckte bort den övre etiketten och den undre är helt identisk.

Väldigt märkligt att samtliga paket har dubbla etiketter på varandra. Man har hört talas om försändelser som skickas till Europa för att sedan paketeras om för att slippa tullen. Men här verkar det röra sig om något annat.

Service type
Import Klump
Det verkar som att försändelserna kommer i en klumpsumma och PostNord delar bara ut paketen utan att förtulla dem.

Momsdeklarationen är elektronisk, när PN scannar paket ID't så ser dom att Ali's IOSS nummer är registrerat för försändelsen så momsen dras automatisk därifrån.

Tyvärr så är det inte alla Kinasäljare som registrerar IOSS numret elektroniskt/digitalt utan skriver det bara på adresslappen, och då ser inte PN's dator att momsen är betald.
Citera
2022-08-07, 06:46
Medlem
Tänkte fråga angående den här posthanteringsavgiften. Vill köpa lite billiga grejer, mest skräp för typ 10kr styck. Måste man då betala 75 kr för varje grej även om man beställer allting samtidigt? Alltså typ 15st småsaker x 10kr = 150 totalt. Så blir det 150+75 eller 150 + 1125??
Citera
2022-08-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Tänkte fråga angående den här posthanteringsavgiften. Vill köpa lite billiga grejer, mest skräp för typ 10kr styck. Måste man då betala 75 kr för varje grej även om man beställer allting samtidigt? Alltså typ 15st småsaker x 10kr = 150 totalt. Så blir det 150+75 eller 150 + 1125??

Det beror på om det kommer i ett eller flera paket. Avgiften är per försändelse.
Citera
2022-08-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla

Service type
Import Klump

Konstigt att man skriver så ut mot kund. "Klump" är den interna benämningen hos PostNord för paketliknande brevförsändelser. De är mer som "klumpar" än kuvert. Det borde ha stått "Import brev".

Det har alltså inget med klumpsumma att göra.
Citera
2022-08-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Det beror på om det kommer i ett eller flera paket. Avgiften är per försändelse.
Nej va konstigt!! Man måste ju få kunna beräkna kostnader och budgeten? Kan ju inte va ett lotteri!! Hur ser det ut i praktiken? Erfarenheter?
Citera
2022-08-07, 14:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Nej va konstigt!! Man måste ju få kunna beräkna kostnader och budgeten? Kan ju inte va ett lotteri!! Hur ser det ut i praktiken? Erfarenheter?
Om du köper flera saker, från flera olika vendors så kommer det at komma flera paket. Om du köper flera saker från en enda vendor så kommer du få ett enda paket?

Hur du vet om du beställer från en eller flera? Prova att använda ögonen.
Citera
2022-08-07, 15:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du köper flera saker, från flera olika vendors så kommer det at komma flera paket. Om du köper flera saker från en enda vendor så kommer du få ett enda paket?

Hur du vet om du beställer från en eller flera? Prova att använda ögonen.

Säkrast att alltid räkna på att få betala per vara även om man köper allt från samma säljare.

Har hänt flera gånger när jag köpt flera saker från en säljare (antingen flera olika varor, eller flera av samma vara) att grejerna kommit som flera försändelser.

Citat:

Räkna alltid på att få betala en avgift per vara (inkl om du tex köper 2 av samma sak) även om säljaren lovar samfrakt.
På så vis så blir du inte stående med skägget i brevlådan om beställningen kommer som flera försändelser.
Senast redigerad av Sereena 2022-08-07 kl. 15:52.
Citera
2022-08-07, 15:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Säkrast att alltid räkna på att få betala per vara även om man köper allt från samma säljare.

Har hänt flera gånger när jag köpt flera saker från en säljare (antingen flera olika varor, eller flera av samma vara) att grejerna kommit som flera försändelser.
Yeah, det har ju också så klart att göra med säljarens lager. Min erfarenhet är dock att är det från samma så kommer det tillsammans.

Men. Jag vågar gissa på att det här ser olika ut beroende på vad det är man köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in