Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Problemen kommer om det går via PN och avsändaren inte fyllt I momsdeklarationen korrekt (elektroniskt), då åker man på att betala till PN likförbaskat, och även om momsen är enkel att få tillbaka så sitter man med skägget i brevlådan för PN's hanteringsavgift.
Jag har hämtat ut 39 paket från Aliexpress sedan de nya reglerna infördes utan att någon av dem har fastnat hos PostNord.
Jag kollade precis på några paket som jag har hämtat ut de senaste veckorna och där finns det ingen momsdeklaration. Däremot så finns det dubbla etiketter med avsändare och adressat där den ena etiketten är klistrad över den andra. Jag ryckte bort den övre etiketten och den undre är helt identisk.
Väldigt märkligt att samtliga paket har dubbla etiketter på varandra. Man har hört talas om försändelser som skickas till Europa för att sedan paketeras om för att slippa tullen. Men här verkar det röra sig om något annat.
När jag spårar försändelsen hos PostNord så står det följande:
Service type
Import Klump
Det verkar som att försändelserna kommer i en klumpsumma och PostNord delar bara ut paketen utan att förtulla dem.