2018-03-14, 15:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det stämmer säkert att du som idrottare pallade med jobbet.
Kompletterar med en till länk.
https://mobile.nytimes.com/2018/02/01/technology/amazon-wristband-tracking-privacy.html

En bekant jobbade vid löpande bandet i en bilfabrik i Sverige, på helgen cyklade han 15 mil i sträck som motion, han var helt slut efter en dag vid bandet. Han var väl i 25 årsåldern ungefär.
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-14 kl. 15:48.
Citera
2018-03-14, 15:52
Medlem
PN har väl bara höftat till med en avgift? ,man undrar ju om det kan finnas en affärsidé att försöka priskonkurrera med PN,det är ju enorma volymer vi pratar om. Folk är ju i allmänhet bra trötta på PN så även om PN skulle följa med ner i ett priskrig tror jag många med mig valt konkurrenten.
Citera
2018-03-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
PN har väl bara höftat till med en avgift? ,man undrar ju om det kan finnas en affärsidé att försöka priskonkurrera med PN,det är ju enorma volymer vi pratar om. Folk är ju i allmänhet bra trötta på PN så även om PN skulle följa med ner i ett priskrig tror jag många med mig valt konkurrenten.
Verkar tyvärr inte vara så bra idè:

Brings VD:

- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering.
Citera
2018-03-14, 16:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"kimdah2002 " är inte nåbar när det gäller fakta. Här är en bloggare (Stefan Ekmark, VAT Adviser) från Ehandel. se som bekräftar det som du säger:

"Jag blev tvungen att ringa SKV då jag inte för mitt liv först kunde hitta var jag hämtat informationen om SEK 300 (EUR 22) men till slut fick jag besked av SKV som i sin tur fick gå via Tullverket och fick bekräftat att det som räknas som ”försumbart värde” är just detta. Man skall alltså inte betala tull och moms för en vara som kostar mindre än så. Dock så skall man göra en importklarering. Förordning EEG 918/83 kapitel 27 och 28 enligt SKV.

Men jag förstår förvirringen på de sidor hos Tullverket som du hänvisar till så står det tvärtom att man skall betala tull och moms om det inte är tidskrifter.
Posted 01 Apr 2015 at 12:57"
http://www.ehandel.se/blogg/stefan/2015/01/09/norge-hojer-gransen-for-momsfria-importer-ingen-importdeklaration-nodvandig/

SKV = Skatteverket.

Edit: Källa 2
"Detta höll Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman inte med om.

“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
.... Och jag har sett med egna ögon att det så sent som i januari-februari i år stått på två ställen på Tullverkets hemsida (en gång som 300 SEK & en gång som €22) att du som privatperson inte behöver tulldeklarera eller betala moms för privatinförsel för importer under de nämnda summorna.

På ett ställe stod det t o m om en gräns på 1500 SEK men då gällde det tydligen tidskrifter.
Citera
2018-03-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det var innan kinapaketen började välla in 2017 gjorde svenska delen förlust som tur är så införde man avgift för paketen så det kanske vänder eller får man väl höja den till 125 som det var tidigare då kanske man t.o.m kan skicka lite pengar till Danmark o täcka deras förlust med...

Tycker att du kimdahl skall återgå till ditt arbete på Posten och inte sitta här och spilla tid på att försvara ett sådant korrupt och värdelöst företag -ett företag som gått i konkurs för många år sedan om det inte var subventionerat av skattepengar.

Men tro inte att detta kan hålla på i alla evighet - när allmänheten fått nog och tillräcklig dålig publicitet börjar sippra in i politikernas hjärnor så kommer förr eller senare en "likvidering" av Postnord.

Gällande KINAPAKET har jag gjort min egen lilla utredning - skickade efter 16 extremt billiga saker från Kina 20 februari. Av dessa har 9 stycken kommit - 2 till mitt postombud för uthämtning - 6 direkt i min brevlåda och ett krav från Posten rörande 77.04 öre. De flesta hade ett värde och var inte markerade som gåva.
Om man tror att dessa småpaket går till Tullen så är man riktigt naiv. Tullen har ju inte bemanning ens för att stoppa massor av vapen och droger som kommer över våra gränser varje dag.
Så om någon tror att de står och sprättar små Kinapaket för massor av resurser så har de personerna en väldigt dålig slutledningsförmåga.
Nu sökte jag på kolli-id för att se vad som stod på paketet men där kom det upp tomt på Postens sida.
Skrev då ett mail till Posten där jag kräver att få information om avsändare, avsändarland och innehåll - det är det minsta man kan kräva om man skall betala deras 77 kr i avgift.
Råder alla som får ett krav från Posten att göra detsamma så får vi se hur länge de kan hålla på med dessa dumheter.
Citera
2018-03-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Tycker att du kimdahl skall återgå till ditt arbete på Posten och inte sitta här och spilla tid på att försvara ett sådant korrupt och värdelöst företag -ett företag som gått i konkurs för många år sedan om det inte var subventionerat av skattepengar.

Men tro inte att detta kan hålla på i alla evighet - när allmänheten fått nog och tillräcklig dålig publicitet börjar sippra in i politikernas hjärnor så kommer förr eller senare en "likvidering" av Postnord.

Gällande KINAPAKET har jag gjort min egen lilla utredning - skickade efter 16 extremt billiga saker från Kina 20 februari. Av dessa har 9 stycken kommit - 2 till mitt postombud för uthämtning - 6 direkt i min brevlåda och ett krav från Posten rörande 77.04 öre. De flesta hade ett värde och var inte markerade som gåva.
Om man tror att dessa småpaket går till Tullen så är man riktigt naiv. Tullen har ju inte bemanning ens för att stoppa massor av vapen och droger som kommer över våra gränser varje dag.
Så om någon tror att de står och sprättar små Kinapaket för massor av resurser så har de personerna en väldigt dålig slutledningsförmåga.
Nu sökte jag på kolli-id för att se vad som stod på paketet men där kom det upp tomt på Postens sida.
Skrev då ett mail till Posten där jag kräver att få information om avsändare, avsändarland och innehåll - det är det minsta man kan kräva om man skall betala deras 77 kr i avgift.
Råder alla som får ett krav från Posten att göra detsamma så får vi se hur länge de kan hålla på med dessa dumheter.
Visst PN har skött detta klumpigt från start , men vi får inte glömma att det är regeringen med Magdalena Andersson i spetsen som sett till att detta blivit realiserat med hjälp av påtryckningar av Svensk handel.
Citera
2018-03-14, 17:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Varför skulle tullen sprätta upp breven menar du?

Citat:
Ett tips ställ frågan i chatten på betalningssidan så får du svar inom någon minut, skickar du ett mail så kan det dröja flera dagar innan du får svar och svaret kan vara ett standard svar om att det är Tullverket som beslutat om att Postnord skall ta ut moms på varje försändelse och att du kan välja att betala den eller att låta varan gå tillbaka till Kina.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-14 kl. 17:49.
Citera
2018-03-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Verkar tyvärr inte vara så bra idè:

Brings VD:

- Postens avgift på 75 svenska kronor oavsett varans värde upp till ett visst belopp är i sammanhanget enbart generöst. Visserligen med nuvarande volym så blir det mycket omsättningspengar. Dock och rent realistiskt sett; Den intäkten kommer inte att täcka deras kostnader för denna hantering.

Men han talar ju för egen sak och därför inte pålitlig.
Han har självklart ALLT att vinna på att konkurrenter tar ut högre kostnader o avgifter...
Så om han med dessa ord lyckas få PN att höja inom kort så vinner han på det.
Citera
2018-03-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men han talar ju för egen sak och därför inte pålitlig.
Han har självklart ALLT att vinna på att konkurrenter tar ut högre kostnader o avgifter...
Så om han med dessa ord lyckas få PN att höja inom kort så vinner han på det.
Har lite svårt att se vad Bring har att vinna på detta , Bring hanterar inte några " kina"paket.
Men tillbaka till grundfrågan så är det ju svårt för en utomstående att ha en uppfattning om vilket extra arbete detta innebär för PN och kan man på nått vis effektivisera det.
Citera
2018-03-14, 18:09
Medlem
Alla paket som är på väg till mig nu har jag räknat med moms+avgift .så om några lyckas slinka igenom kommer det kännas som en liten seger över förmynderi Sverige!
Citera
2018-03-14, 18:54
Medlem
Lyzzas avatar
Kollade hur långt ett paket kommit från Wish som jag beställt 4 mars.

11 mars 2018

I Transit - Arrived at FRANKFURT AIRPORT , Custom clearance processing.
Plats: FRANKFURT - GERMANY

Blir förtullat där tydligen. Få se vem som kommer med paketet, tippar på att det inte blir postnord. Har för mig att DHL var inblandad sist något kom från Tyskland.
Citera
2018-03-14, 19:16
Avstängd
448s avatar
Nån som vet om dom skickar både sms och brev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in