2018-03-04, 19:01
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Är det någon som vet när HH fäller sitt famösa uttalande? Är han före eller efter Agrell? (Jag har aldrig hittat originalkällan till HHs uttalande)
Enligt videobeskrivningen på klippet jag länkade till handlar det om ett uttalande i DN 1986 men jag hittade inga legitima källor som styrker detta nu när jag sökte lite snabbt på nätet.
Citera
2018-03-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Enligt videobeskrivningen på klippet jag länkade till handlar det om ett uttalande i DN 1986 men jag hittade inga legitima källor som styrker detta nu när jag sökte lite snabbt på nätet.

Jag har också sett den uppgiften, men jag har aldrig sett originalkällan.

Det enda som liknar en originalkälla som jag har sett är klippet från ku-förhören där Holmér får frågan vad han menade med uttalandet.
Citera
2018-03-04, 21:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Talar de om samma sak? Det låter onekligen så. Mer intressant: Vad talar de om exakt? Och vilka belägg finns det för att detta skulle stämma?

Jag vibbar att det skulle vara att ledande personer inom polis och militär (=SÄPO och MUST) hade klockrena bevis på att Palme var sovjetspion. Och att man, inom myndigheternas ramar, planerade och utförde mordet.
Idag har det gått så lång tid att ett sådant avslöjande mest skulle vara något för dom personer det gäller. Knappast någon annan som bryr sig. Sovjet finns inte längre och Sverige har andra, nya frächa problem. En del personer kommer att få problem att förklara sig, men mer än så blir det inte. Inte nu. Men på sent 1980-tal så hade det blivit stort.
Citera
2018-03-14, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är ju omöjligt att gissa vad som rör sig i Leffes skalle men särskilt blyg eller räddhågad är han väl knappast. Vad skulle det kunna vara han tycker är så förskräckligt att han inte ens vill tänka på det?

En sådan sak skulle kunna vara kopplingar till Geijeraffären, detta pga att OP var direkt ansvarig för mörkläggningen. Om han även var i lag med flickorna är högst osäkert enligt min mening. Men hur skulle detta kunna leda till mord på OP 10 år senare? Jag ska försöka förklara vad jag tror (och sedan är jag väl förflyttad till salig Krantz hörna).

Båda de minderåriga flickorna som utnyttjades av Doris Hopps verksamhet hade minst en polis i släkten. Den här polisen var yttre befäl på ett VD i Stockholm, han gick sedermera till tunnelbanepolisen. I början på 70-talet jobbade på samma VD några yngre poliser. Två av dessa gick till Säpo, en på livvakt, en på kontraspionaget. En tredje kom som befäl till tunnelbanan och var också ett tag delansvarig för polisens del av kuppförsvaret i Stockholm. Han var också reservare och gjort FN-tjänst både som polis och officer.

Jag vet alls inget mer om dessa poliser, hur de jobbade 28/2 eller hur de såg på OP etc. Det kan också tilläggas att enbart Geijeraffären inte skulle kunna utlösa ett mord 10 år senare. Det kan ju vara sant. Bara gärningsmannen vet ju sanningen. Och jag påstår inte att dessa poliser skulle vara skyldiga till något. Det är ett exempel på vad som kan röra sig i Leffes skalle.

Man bör kanske också tänka sig en vidare betydelse av Hopps bordellverksamhet som kunde blivit droppen. Nämligen det högst troliga i att IB sannolikt hade flera fingrar i hennes verksamhet. Att de hade honungsfällor som kunde användas mot främmande makts personal och även i inrikes utpressningssyfte. Sådant sysslade IB:s företrädare C-byrån med under sin legendariske chef Thernberg, mentor till Elme'r.

Donald F har beskrivit hur han lyssnade på horkunder på Ruddamsvägen 6. Som av en händelse ägdes lägenheten ovanför Hopps av en polismans hustru. Han hyrde ut den till två tjänstemän från USA:s ambassad... Kanske var det härifrån Donald också lyssnade?

Så, vad händer i huvudet på någon som får reda på att ens anhörig inte bara horat för Doris Hopp utan även i Rikets tjänst och att Sveriges statsminister varit högste ansvarig för både mörkläggningen och horeriet i Rikets intresse? Blir det droppen för någon annan med kännedom? Vad händer då om den personen möter OP på stan i samband med någon insats? Och är beväpnad?

Och om det inte är på det här viset så tror kanske flera att det kan ligga till så och då blir det ytterligare ett argument till mörkläggning. Det är också ett av få motiv som kan täppa till truten på vem som helst, oavsett politisk bakgrund. Alla var där och tafsade eller försvarade någon som tafsat. Vem vill få sitt rykte, sin heder ifrågasatt? Tror det är en gångbar ursäkt än idag. Kan också vara bra att känna till att en av de som författade Palmes dementi till DN-artikeln 1977, förutom Ebbe C och han själv idag är statssekreterare hos statsministern. Hög fallhöjd eller hur?

Lång utläggning men det kan vara så Leif tänker och vore det sant vore det i sanning förskräckligt. Jag förstår att han inte vill utveckla det i svt i så fall. Just Geijeraffären har han ju bara dåliga erfarenheter från.

Jag tror också det kan finnas kopplingar till bordellhärvan, bland mycket annat. Men det går inte att komma ifrån att mordet var planerat och inte resultatet av en slump d.v.s. att en arg snut ramlar över Palme en sen kväll efter bion och bestämmer sig för att skjuta där och då. Nej det här var mer planerat än så.

Vet inte hur nära släkt de minderåriga flickorna och poliserna var, men om en tjej hamnar i prostitution i så ung ålder så beror det ju på bristande föräldraskap och inget annat. I och för sig finns det ju folk som alltid ska skylla sina egna tillkortakommanden på andra och däri ingår väl också politiker. Men som sagt, mordet var välorganiserat och har karaktären av krigsoperation.
Citera
2018-03-14, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tolkar det uttalandet som att mordet utfördes av svenska poliser, antingen semi-officiellt av SÄPO*, eller av en privat grupp poliser/militärer. I mina ögon är det trots allt det hetaste spåret då mördaren med största sannolikhet känt till att Palme var utan livvakter under kvällen. Vilka andra än poliser kan ha känt till detta? Lägg sedan till att exempelvis "Polisman A" hade tillgång till en lägenhet på exakt det ställe som det efterföljande vittnet tappar bort gärningsmannen på o.s.v.

* Självklart helt inofficiellt men fortfarande "inom ramen" för SÄPOs verksamhet, d.v.s. att han sågs som ett hot mot rikets säkerhet och därmed behövde röjas ur vägen.

GW har långt tidigare antytt att mordet kan ha utförts av människor inom säkerhetstjänsten och militären, så det måste alltså vara något betydligt större han syftar på när han talar om "förskräckliga konsekvenser".
Citera
2018-03-14, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag vibbar att det skulle vara att ledande personer inom polis och militär (=SÄPO och MUST) hade klockrena bevis på att Palme var sovjetspion. Och att man, inom myndigheternas ramar, planerade och utförde mordet.
Idag har det gått så lång tid att ett sådant avslöjande mest skulle vara något för dom personer det gäller. Knappast någon annan som bryr sig. Sovjet finns inte längre och Sverige har andra, nya frächa problem. En del personer kommer att få problem att förklara sig, men mer än så blir det inte. Inte nu. Men på sent 1980-tal så hade det blivit stort.

Du tror alltså att det inte skulle få några konsekvenser för Socialdemokraterna som parti om det visade sig att deras genom tiderna mest namnkunnige företrädare, tillika partiledare och statsminister, varit spion för en kommunistdiktatur?

Ok.
Citera
2018-03-14, 22:25
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
GW har långt tidigare antytt att mordet kan ha utförts av människor inom säkerhetstjänsten och militären, så det måste alltså vara något betydligt större han syftar på när han talar om "förskräckliga konsekvenser".
Det här var lite min tanke när jag startade tråden och eftersom Leif känner att denna teori är en av de två som han anser vara värda att lyfta fram så tycker jag att det måste finnas något extra trovärdigt belägg för den.
Citera
2018-03-14, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Tror helt ärligt att den här typen av uttalanden mer vittnar om HHs och Leifs grandiosa självbilder och deras behov av att framställa sig själva som mer viktiga och insiktsfulla än vad de är. Hade de haft något konkret att komma med hade de rimiligtvis klämt fram det på ett eller annat sätt.

Leif GW Persson vet mer än vad han säger,rädd om livet och inte utan egna skelett i garderoben.
Be inte om källhänvisning på detta.
Citera
2018-03-14, 22:46
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Leif GW Persson vet mer än vad han säger,rädd om livet och inte utan egna skelett i garderoben.
Be om källhänvisning på detta.
Vad får dig att tro det?
Citera
2018-03-14, 23:09
Avslutad
Citat:
Det här var lite min tanke när jag startade tråden och eftersom Leif känner att denna teori är en av de två som han anser vara värda att lyfta fram så tycker jag att det måste finnas något extra trovärdigt belägg för den.

Jo men eftersom sanningen i sådana fall skulle få mycket stora konsekvenser så är det min fasta övertygelse att vi bara kommer att få reda på den om man planerar en smärre statskupp. Och det tror jag inte att man gör. Alltså är det mest sannolika att vi inte får reda på något alls. Locket på som vanligt. Jag tror det ligger så mycket skit bakom mordet på Palme att ingen i maktens korridorer har något egentligt att vinna på att sanningen kommer fram.
Citera
2018-03-15, 10:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Du tror alltså att det inte skulle få några konsekvenser för Socialdemokraterna som parti om det visade sig att deras genom tiderna mest namnkunnige företrädare, tillika partiledare och statsminister, varit spion för en kommunistdiktatur?

Ok.

Och vad hade du tänkt skulle hända? Dom flesta som röstar S idag vet knappt vem Palme var.
Ingvar Carlsson skulle få en del problem att förklara sig, visst. Men sen då? Vanligt folk skiter i sånt här. Särskilt när det hände för +30 år sedan.
Citera
2018-03-16, 09:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Och vad hade du tänkt skulle hända? Dom flesta som röstar S idag vet knappt vem Palme var.
Ingvar Carlsson skulle få en del problem att förklara sig, visst. Men sen då? Vanligt folk skiter i sånt här. Särskilt när det hände för +30 år sedan.
Men sanningen är att Palme inte förespråkade kommunism utan neutralitet. Vilket är en stor skillnad.

På 60-talet uppmuntrades Sveriges neutralitet av USA, men på 80-talet tolererades den inte längre: antingen var man för USA eller så var man emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in