2018-03-14, 21:09
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Jag uppfattar inte rånet som det primära på grund av våldets art. Jag tycker att den brutaliteten tyder på att någon vill döda. Om syftet bara var att få dem ur stånd att sätta dit honom, så hade han bara släck som.
Att Edvins egna hjärnspöken har med mordet att göra ör jag säker på, men jag vet varesig något om dom eller några andra hjärnspöken.

Jag hade missat att överföringen skedde klockan 15. Med den vetskapen tror jag som du att morden skedde tre straxt efter tre. Han ska ju haft tiden att hälla ut alla flaskor oxå. Tjugo över två var han i Mjölby. Det betyder att min uppskattning på en halvtimma kanske är rimlig. Jag tänker att det är skönt att det gick fort så paret slapp leva i denna dödsskräck någon längre tid.

Men att rättsläkaren har svårt att bekräfta det är ju självklart bekymmersamt.

Men det var ju det som E**** gjorde , han bara släck som (bara släckte dom) .
Kniven var ju det han hade att tillgå , han kunde ju inte gärna skjuta dom med leksakspickadollen .
Varför han gjorde det är ju en annan sak .
Något hände antagligen som herr "sittpissaren" E**** inte hade räknat med .
Det tog ju en bra stund att genomföra brottet så att Lekanders har känt stor skräck
och antagligen även dödsångest mot slutet får man nog tyvärr räkna med .
Citera
2018-03-14, 21:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
[...]
Han har varit där i mer än en halvtimme , sista sms:et till sambon går iväg kl 14,14 .
Sen svarar han igen strax efter kl 15,30 .[...]

Är nog benägen att hålla med dig.
Mellan 14.14 och 15.30 svarar Edvin inte Sandra trots det allvarliga hon diskuterade om som gällde deras barn. Att hennes pappa varit aggressiv mot mamman dagen innan och nu var stämningen väldigt dålig. Så dålig att hennes mamma funderade på att ta sig därifrån.

15.25 skriver Sandra att Edvin kan väl skicka en smiley varannan timme så att hon vet att allt är väl. Man känner att hon gärna vill att han ska höra av sig....
Citera
2018-03-14, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo visst , men om man ser till vad som har hänt i övrigt så kan ju tiden
för döden i det här fallet bestämmas mer exakt .
Det blir en hiskelig massa osäkra parametrar att ta hänsyn till när det
gäller hur temperaturen har spelat in efter att döden inträffat .
Rättsläkarnas bedömning kan ju mer stjälpa än hjälpa om de beräknar fel .

Precis.
Men om jag inte minns fel försökte försvarsadvokaten sig på att vrida på det hela så att Edvin inte kunde ha varit där när paret avled. Eller något åt det hållet. Men det kan aldrig hålla eftersom det i princip blir omöjligt att bestämma tidpunkten för döden särskilt exakt.

Det som blir det mest avgörande för tidsbestämningen är hur Edvin rör sig i förhållande till huset. Inte ens överföringen kan man vara helt säker på att den gjorts medan paret levde, även om det är troligt.
Citera
2018-03-14, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, här finns ju faktiskt ett problem.

Det känns som om en rättsläkare skulle kunna pricka in tiden lite bättre. Eller att han i sitt tidsspan tar ned några grader hit och dit i sin prognos om den tidigast kontra den senaste tiden.

Enligt våra spekulationer borde ju mordet skett straxt efter tre. Om jag var Edvin eller hans försvarsadvokat så är det här något jag klamrat mig vid.

Ja, tror det var det han gjorde. Minns inte om det var i direktrapporteringen från svt jag läste det.
Citera
2018-03-14, 21:48
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis.
Men om jag inte minns fel försökte försvarsadvokaten sig på att vrida på det hela så att Edvin inte kunde ha varit där när paret avled. Eller något åt det hållet. Men det kan aldrig hålla eftersom det i princip blir omöjligt att bestämma tidpunkten för döden särskilt exakt.

Det som blir det mest avgörande för tidsbestämningen är hur Edvin rör sig i förhållande till huset. Inte ens överföringen kan man vara helt säker på att den gjorts medan paret levde, även om det är troligt.
Har för mig att det i TR var en hel del frågeställningar kring huruvida mellandörren i hallen in till garaget var stängd eller inte när de första blåljuspersonalen anlände - detta för att utröna om den öppna vindsluckan skulle kunna ha påverkat temperaturen i köket.
Har även för mig att parets yngsta dotter (som var först på plats) menade att temperaturen i köket inte påverkas av att vindsluckan är öppen.
Citera
2018-03-14, 21:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Precis.

Jag tror att han tvingade A*** att själv göra överföringen , E**** har INTE
gjord den på egen hand som han svamlar om .
Jag har även för mig att överföringen som A*** gjorde tidigare på dagen kl
13,26 - 13,29 var med en normal utloggning medan den runt kl 15 däremot var
med en automatisk utloggning .
E**** tog antagligen ifrån A*** mobilen så fort han såg att överföringen var klar .
Det tog också en bra stund att genomföra denna överföring , från kl ca 14,56 till ca kl 15,12 .
Stackarn var väl livrädd och stressad till max antagligen .
Citera
2018-03-14, 22:02
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Precis.

Tyvärr ligger det nog till på det här sättet. Även om vetenskapen rört sig framåt kan man inte med 100 % säkerhet säga när döden inträffat.

Det får mig osökt att tänka på Linda Chen fallet där rättsentomologen rätt exakt (enligt min uppfattning) lyckades ringa in tidpunkt för död, men samtidigt var tvungen att erkänna på vetenskapligt och hederligt vis att det kan finnas felmarginaler.

I det här fallet handlar det väl om den exakta temperaturen vid dödens inträde(då de återfanns rätt tidigt), i Chen fallet den förmultnande kroppen som legat "begravd" till skogs under en tid. Sedan kunde man heller inte, i det senare fallet, ange dödsorsak. Men det är sådant försvaret kommer bygga vidare på vid senare förhandlingar misstänker jag. Men till skillnad från Chen-fallet har vi här en dödsorsak vilket med annan bevisning väger väldigt tungt. Inte en chans att han går fri i hovrätten.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-03-14 kl. 22:06.
Citera
2018-03-14, 22:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror att han tvingade A*** att själv göra överföringen , E**** har INTE
gjord den på egen hand som han svamlar om .
Jag har även för mig att överföringen som A*** gjorde tidigare på dagen kl
13,26 - 13,29 var med en normal utloggning medan den runt kl 15 däremot var
med en automatisk utloggning .
E**** tog antagligen ifrån A*** mobilen så fort han såg att överföringen var klar .
Det tog också en bra stund att genomföra denna överföring , från kl ca 14,56 till ca kl 15,12 .
Stackarn var väl livrädd och stressad till max antagligen .

Så var det förmodligen. Låter förstås troligt att hon gjorde det själv. Enklast så.

När du säger det såg jag också när jag skummade i hast i FUP att den första överföringen på 1000 kr var med en normal utloggning. Reflekterade inte inte så mycket över det då, att den på 20.000 kr inte var det. Observant av dig. Ligger förmodligen till som du säger.

Usch vilket svin han är, så fruktansvärt det måste ha varit för AC och Tor. Vilken helt kallhamrad person han måste vara för att kunna utföra det hela under så lång tid.

Jag tror ju att han mycket väl visste vad som skulle hända efteråt. För varför måste man ha en sådan lång och smal fiskkniv med sig vid ett rån? Det allra bästa då är väl att ta med sig en liten och praktisk kniv, en Morakniv t ex, som lätt kan skära av tejpen med (som han ändå rev av ju, alltså behövde han inte den?). Vet att du är av annan tro.

Det enda som fick mig att en liten stund att tro att han har några som helst känslor var att han låtit AC få sina händer bundna framför kroppen när hon bad om det för att hon hade smärtor i dom. Men nu börjar jag tro att det var i början när han ville få dom lugna. Han lät dom tro att det var ett rån tills han fått dom helt fasttejpade så de var försvarslösa.

Går inte att begripa sig på en sådan ond gärning.
Citera
2018-03-14, 22:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Men det var ju det som E**** gjorde , han bara släck som (bara släckte dom) .
Kniven var ju det han hade att tillgå , han kunde ju inte gärna skjuta dom med leksakspickadollen .
Varför han gjorde det är ju en annan sak .
Något hände antagligen som herr "sittpissaren" E**** inte hade räknat med .
Det tog ju en bra stund att genomföra brottet så att Lekanders har känt stor skräck
och antagligen även dödsångest mot slutet får man nog tyvärr räkna med .

Man kan i sin vildaste fantasi inte föreställa sig de känslor och tankar som rörde sig i parets huvud deras sista halvtimma-timma i livet. Så fruksnsvärt.

Nja, jag tycker inte att heltäckande växelvis tejpning och att sedan skära halsen av någon bara är att släcka en person. Jag tror han njöt av sin handling, att sittkissaren njöt av vad han gjorde.

Men spännande tanke, vad kan ha hänt som han inte räknade med tror du?
Citera
2018-03-14, 22:50
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Tyvärr ligger det nog till på det här sättet. Även om vetenskapen rört sig framåt kan man inte med 100 % säkerhet säga när döden inträffat.

Det får mig osökt att tänka på Linda Chen fallet där rättsentomologen rätt exakt (enligt min uppfattning) lyckades ringa in tidpunkt för död, men samtidigt var tvungen att erkänna på vetenskapligt och hederligt vis att det kan finnas felmarginaler.

I det här fallet handlar det väl om den exakta temperaturen vid dödens inträde(då de återfanns rätt tidigt), i Chen fallet den förmultnande kroppen som legat "begravd" till skogs under en tid. Sedan kunde man heller inte, i det senare fallet, ange dödsorsak. Men det är sådant försvaret kommer bygga vidare på vid senare förhandlingar misstänker jag. Men till skillnad från Chen-fallet har vi här en dödsorsak vilket med annan bevisning väger väldigt tungt. Inte en chans att han går fri i hovrätten.

Det är skillnad på en kropp som legat en längre tid i skogen, och kroppar som med största sannolikhet legat Max 29 timmar skyddade i ett kök. Likstelheten borde ju knappast släppt på så kort tid.

Men jag får väll bara tugga i mig att det är så svårt. *muttrar* fast jag gillar det inte.
Citera
2018-03-14, 22:58
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så var det förmodligen. Låter förstås troligt att hon gjorde det själv. Enklast så.

När du säger det såg jag också när jag skummade i hast i FUP att den första överföringen på 1000 kr var med en normal utloggning. Reflekterade inte inte så mycket över det då, att den på 20.000 kr inte var det. Observant av dig. Ligger förmodligen till som du säger.

Usch vilket svin han är, så fruktansvärt det måste ha varit för AC och Tor. Vilken helt kallhamrad person han måste vara för att kunna utföra det hela under så lång tid.

Jag tror ju att han mycket väl visste vad som skulle hända efteråt. För varför måste man ha en sådan lång och smal fiskkniv med sig vid ett rån? Det allra bästa då är väl att ta med sig en liten och praktisk kniv, en Morakniv t ex, som lätt kan skära av tejpen med (som han ändå rev av ju, alltså behövde han inte den?). Vet att du är av annan tro.

Det enda som fick mig att en liten stund att tro att han har några som helst känslor var att han låtit AC få sina händer bundna framför kroppen när hon bad om det för att hon hade smärtor i dom. Men nu börjar jag tro att det var i början när han ville få dom lugna. Han lät dom tro att det var ett rån tills han fått dom helt fasttejpade så de var försvarslösa.

Går inte att begripa sig på en sådan ond gärning.

Verkar ju lite konstigt överhuvudtaget att köpa en kniv till .
Han hade ju redan den mer passande svarta som polisen beslagtog under husrannsakan .
Jag undrar just vad han skulle ha den tomma bärkassen till som han köpte i Tenhult .
Det har jag inte kunnat lura ut trots att jag har funderat mycket .
Det enda var väl i så fall att bära med sig sakerna ifrån bilen in i Lekanders hus .
Han kan ju inte gärna haft dom i näven eller under armen på vägen in .
Ja , E**** är ett riktigt jävla svin precis som alla mördare som tillåter sig
att släcka andra människors liv utan att vad det verkar bry sig det minsta .
Citera
2018-03-14, 22:59
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Det är skillnad på en kropp som legat en längre tid i skogen, och kroppar som med största sannolikhet legat Max 29 timmar skyddade i ett kök. Likstelheten borde ju knappast släppt på så kort tid.

Men jag får väll bara tugga i mig att det är så svårt. *muttrar* fast jag gillar det inte.

Det är skillnad - min poäng är att vetenskapen inte är där ännu, att man med med hundra % säkerhet kan säga när exakt döden inträffade. Men till skillnad från Chen-fallet lämnar detta fall väldigt lite utrymme för en alternativ gärningsman + att vi har en tydlig dödsorsak. Vilket kommer leda till fällande dom vid en ev. hovrättsförhandling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in