2018-03-14, 17:14
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag uppfattar oxå själva utförandet av mordet som det primära. Rånet var sekundärt. Även om det börjar som rån, så var det för Edvin bara en ursäkt för att nå den primära handlingen den dödande tejpningen och att använda kniven.

Hur lång tid kan en sådanhär handling ta tro? Med om man lite grovt säger att dess punkter vet vi hände i huset.

• Han blir insläppt i huset.
• Han övermannar offren och tejpar fast dem vid stolarna. Vi får anta att de inte satte sig frivilligt utan att en viss form av motstånd fanns.
• Det förs över pengar mellan parets konton, han fingeravtryck finns på parets mobil( hur dax var det?)
• Han tejpar paren växelvis.
• Han häller ut ett antal flaskor med vätska över offren, här måste han nog leta lite, iallafall öppna ett antal skåp. Om vi antar att de inte förvarade sprit, såpa och sirap på samma ställe.

Vad kan det ta? Självklart skulle en gärningsman kunna dra ut på det hur länge som helst. Men skulle en halvtimma kunna vara rimlig som minimum tid?
Det tror jag defenitivt. Han påbörjade antagligen tejpning rätt omgående. Tror inte heller paret var så uppkäftiga med en pistol riktade mot sig. De ville inte ha kvar honom precis, så koderna var säkert inte svårt att få ur dem.

Detta under förutsättning att han var ensam.

Tror att en halvtimme kan vara en rimlig tidsrymd, kanske något snabbare. Han var ju hungrig också, bara det gjorde säkert att allt blev effektivare.
Citera
2018-03-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De klockslag jag har hittills (när Edvin kopplar upp sig mot mast är det vid sms. Säker positionering. Internetacess indikerar vad jag förstått surf, är osäkrare positionering):

Har ännu inte kommit så långt i FUP, men har man inte hittat något om vad Edvin googlat på i sin telefon (internetaccess?) Någon som hittat något om det??

Jag tror surfen avsåg användning av Spotify.

Tillägg: FUP E tryckta sidnumret 824.
Senast redigerad av fet666 2018-03-14 kl. 17:38.
Citera
2018-03-14, 17:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Varför uppfattar du att inte var rånet var det primära och mest sannolika anledningen till
att er polare E**** uppsöker paret Lekanders hus ?
Är det E****:s och andras hjärnspöken som spökar nu igen ?
Du glömde att E**** kammar sig och sitter och pissar också , lägg till 3-4 minuter .
Så det är tiden som E**** hade på sig som är den besvärligaste biten att förstå nu igen ?
Du vet ju redan att E**** kan ha kört minst 300 km/h enligt Flintstones beräkning .
Titta i FUP så blir det lättare att räkna ut hur länge det tog .
Och tidpunkten för parets död är naturligtvis nån gång mellan överföringen av pengar
runt 15-tiden och när E**** börjar resan kl 15,32 mot Borensberg .
Jag förstår inte varför rättsläkarn sitter och svamlar om detta .

Rättsläkaren utgår väl enbart utifrån den rättsmedicinska undersökningen, temperatur i omgivningen, om kroppen legat på kallt underlag eller varit blöt osv för att fastställa ungefärlig tidpunkt för döden? Sedan är det upp till förundersökningsutredarna att med de uppgifter som rättsmedicinarna lämnat och resten av utredningen kommit fram till att sammanställa alla uppgifter och komma fram till när dådet kan ha skett.

Är väl viktigt att obducenterna utgår helt strikt efter de kliniska tecken och de vetenskapliga kunskaper man har i sin bedömning för att fastställa när en person avlidit.
Citera
2018-03-14, 17:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Jag tror surfen avsåg användning av Spotify.

Ja i ett fall. Nu tar jag bara helt fritt i minnet. Men var det inte när han var på väg från Mantorp till Borensburg?

Undrar vad han spelade då?
Kanske var han på gott humör och kände sig upplyft?
Helt makaber människa.....

EDIT:
Tack för sidan.
Stämmer. När Edvin var på väg från Mantorp, 15.43-16.05 spelade ha på Spotify.
Senast redigerad av notknapparen 2018-03-14 kl. 17:41.
Citera
2018-03-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ja i ett fall. Nu tar jag bara helt fritt i minnet. Men var det inte när han var på väg från Mantorp till Borensburg?

Undrar vad han spelade då?
Kanske var han på gott humör och kände sig upplyft?
Helt makaber människa.....

Det har du ju rätt i. Vad synd att de inte har kunnat se vad han gjorde med mobilen.
Vill inte ens tänka på vad han kan ha lyssnat på, urk.
Citera
2018-03-14, 17:42
Medlem
sannes avatar
Citat:

Hur som helst kan han inte varit i närheten av Mantorp vid 12.19. Då har han en 9-10 mil kvar till Mantorp.

Alltså jag är så dålig på vägarna därnere och hur lång tid det tar att köra mellan. Men den säkraste tiden att säga att han är in i huset (och troligtvis köket) är ju den tiden (jag tog från ditt senare inlägg).

14.56-15.12 överföring 20.000:- via mobilt bank-id från, sparkontot till privatkontot (FUP G , sid 964)
Klockan 13:26 finns det överföring på 1000 kr. Är det paret? De hade som rutin att föra över 1000 kr efter de handlat. Men jag är faktiskt osäker på om de 1000 kr är paret eller dömd gärningsman?
Någon som har koll på det?
Citera
2018-03-14, 17:42
Medlem
Merrybums avatar
[quote=boidis12|63502013]Varför uppfattar du att inte var rånet var det primära och mest sannolika anledningen till
att er polare E**** uppsöker paret Lekanders hus ?
Är det E****:s och andras hjärnspöken som spökar nu igen ?
Du glömde att E**** kammar sig och sitter och pissar också , lägg till 3-4 minuter .
Så det är tiden som E**** hade på sig som är den besvärligaste biten att förstå nu igen ?
Du vet ju redan att E**** kan ha kört minst 300 km/h enligt Flintstones beräkning .
Titta i FUP så blir det lättare att räkna ut hur länge det tog .
Och tidpunkten för parets död är naturligtvis nån gång mellan överföringen av pengar
runt 15-tiden och när E**** börjar resan kl 15,32 mot Borensberg .
Jag förstår inte varför rättsläkarn sitter och svamlar om detta .[/QUOUT]

Jag uppfattar inte rånet som det primära på grund av våldets art. Jag tycker att den brutaliteten tyder på att någon vill döda. Om syftet bara var att få dem ur stånd att sätta dit honom, så hade han bara släck som.
Att Edvins egna hjärnspöken har med mordet att göra ör jag säker på, men jag vet varesig något om dom eller några andra hjärnspöken.

Jag hade missat att överföringen skedde klockan 15. Med den vetskapen tror jag som du att morden skedde tre straxt efter tre. Han ska ju haft tiden att hälla ut alla flaskor oxå. Tjugo över två var han i Mjölby. Det betyder att min uppskattning på en halvtimma kanske är rimlig. Jag tänker att det är skönt att det gick fort så paret slapp leva i denna dödsskräck någon längre tid.

Men att rättsläkaren har svårt att bekräfta det är ju självklart bekymmersamt.
Citera
2018-03-14, 17:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alltså jag är så dålig på vägarna därnere och hur lång tid det tar att köra mellan. Men den säkraste tiden att säga att han är in i huset (och troligtvis köket) är ju den tiden (jag tog från ditt senare inlägg).

14.56-15.12 överföring 20.000:- via mobilt bank-id från, sparkontot till privatkontot (FUP G , sid 964)
Klockan 13:26 finns det överföring på 1000 kr. Är det paret? De hade som rutin att föra över 1000 kr efter de handlat. Men jag är faktiskt osäker på om de 1000 kr är paret eller dömd gärningsman?
Någon som har koll på det?

Har inte tid att kolla nu. Men det fanns som du säger info om parets ekonomi i FUP G. Säkert sidor innan 964. Har inte läst G delen, sökte enbart snabbt efter 20.000 kr överföringen som Merrybum frågade efter.
Ja, någon som orkar kolla om det var en "vanlig" överföring som paret gjorde???
Citera
2018-03-14, 17:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
FUP, E, sid 769:
  • 14.02-14.19 Mjölby

Tar cirka 11 minuter från Mjölby - Mantorp. Så om man höftar så borde han vara Mantorp (14:19 + 20-30 min beroende på hans lokalsinne). Då borde han varit i huset cirka 14:50 - 15:00. Då stämmer det som Merrybum säger att själva gärningen skulle vara ungefär cirka 30 minuter. Överföringen på 20 tkr, sker ju mellan 14:56 - 15:12, och sen ska han tejpa och hälla ut vätskor.
Citera
2018-03-14, 18:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
=boidis12|

Jag hade missat att överföringen skedde klockan 15. Med den vetskapen tror jag som du att morden skedde tre straxt efter tre. Han ska ju haft tiden att hälla ut alla flaskor oxå. Tjugo över två var han i Mjölby. Det betyder att min uppskattning på en halvtimma kanske är rimlig. Jag tänker att det är skönt att det gick fort så paret slapp leva i denna dödsskräck någon längre tid.

Men att rättsläkaren har svårt att bekräfta det är ju självklart bekymmersamt.

Enligt FUP F sid 29.

Bilen som (enligt polisen) är dömd gärningsmans bil har fotograferats klockan 14:33 (+ 10 minuter fram till huset) vid Gulf macken Mantorp.
Senast redigerad av sanne 2018-03-14 kl. 18:05.
Citera
2018-03-14, 18:05
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Tar cirka 11 minuter från Mjölby - Mantorp. Så om man höftar så borde han vara Mantorp (14:19 + 20-30 min beroende på hans lokalsinne). Då borde han varit i huset cirka 14:50 - 15:00. Då stämmer det som Merrybum säger att själva gärningen skulle vara ungefär cirka 30 minuter. Överföringen på 20 tkr, sker ju mellan 14:56 - 15:12, och sen ska han tejpa och hälla ut vätskor.

Vill bara säga att jag inte säger att det tog 30 minuter. Jag gissade på vad det skulle kunna tagit.
Citera
2018-03-14, 18:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Enligt FUP F sid 29.

Bilen som (enligt polisen) är dömd gärningsmans bil har fotograferats klockan 14:33 (+ 10 minuter fram till huset) vid Gulf macken Mantorp.

Om den fotograferades där borde han ha åkt E4:an mellan Mjölby och Mantorp. Om han åkte gamla vägen över sya, skulle han i så fall passerat vägen in till Mantorpgård en gång redan.

Jag tycker i varje fall att den irrfärd han ibörjan beskrev fallet lite på sin egen rimlighet när man börjar titta på tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in