Citat:
Jag kan rekommendera Fesers blogg (http://edwardfeser.blogspot.se/) för alla som är intresserade av kosmologiska gudsargument och klassisk teism. Det finns mycket matnyttigt att finna. Dock bör det påpekas att de argument han försvarar skiljer sig från Craigs kalām-argument. Ofta reduceras de kosmologiska argumenten till just Craigs argument på grund av dess enkelhet och nutida popularitet trots att de kosmologiska argument som bland annat återfinns hos Thomas av Aquino har haft en större historisk betydelse, åtminstone i västvärlden. Det är viktigt att inte blanda ihop dem då de skiljer sig på väsentliga punkter.
Det är möjligt att det stämmer, presenteras det så bör man såklart peka ut bristerna, men samtidigt ha i åtanke att bristerna inte gäller för de klassiska argumenten.
När Feser skriver om ”what comes into existence” i denna bloggpost så inkluderar det ”ny existens genom förändring”, till exempel att en bronsstaty kan börja existera från en redan existerande bronsmassa. Ytterst så handlar det om kausalitetsprincipen eller PSR (Principle of sufficient reason) som gudsargumenten vilar på.
Men, om jag inte misstolkar dig, så undrar du om vi har observerat något som börjat existera ur tomma intet istället för en förändring av något redan existerande? I så fall är nog svaret nej, är jag inte ute och cyklar så menar klassiska filosofer att det är en unik skapandeakt som endast kan komma från det som är ren aktualitet, den första röraren, alltså Gud. Men jag är inte insatt i hur själva argumentationen går tillväga, eller om det ens argumenteras för. Se kommande svar till Smeso som tangerar samma ämne.
Det är möjligt att det stämmer, presenteras det så bör man såklart peka ut bristerna, men samtidigt ha i åtanke att bristerna inte gäller för de klassiska argumenten.
När Feser skriver om ”what comes into existence” i denna bloggpost så inkluderar det ”ny existens genom förändring”, till exempel att en bronsstaty kan börja existera från en redan existerande bronsmassa. Ytterst så handlar det om kausalitetsprincipen eller PSR (Principle of sufficient reason) som gudsargumenten vilar på.
Men, om jag inte misstolkar dig, så undrar du om vi har observerat något som börjat existera ur tomma intet istället för en förändring av något redan existerande? I så fall är nog svaret nej, är jag inte ute och cyklar så menar klassiska filosofer att det är en unik skapandeakt som endast kan komma från det som är ren aktualitet, den första röraren, alltså Gud. Men jag är inte insatt i hur själva argumentationen går tillväga, eller om det ens argumenteras för. Se kommande svar till Smeso som tangerar samma ämne.
Så allt detta kommer till samma ställe som det felaktigt formulerade argumentet där man undrar vad som skapade skaparen eller orsakade den "första" orsaken, där "första" är spekulation?
Oändlig regression eller en oskapad skapare.
Vad är skillnaden om någon? Vad är poängen med att filosofera och argumentera om något som förmodligen är en allmängiltig uppfattning? Vad har det med Gud att göra att argumentera att allt vi känner till kommer ur/från något annat? Det är väl teisten som föreslår att det förekommer ett brott från den regeln?