Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 15:51
  #1345
Medlem
Mulla Krekars avatar
Har krypterat min externa HD med TrueCrypt, lösenord på nästan 30 tecken. Kan polisen knäcka den? Hur gör de om man vägrar lämna ut lösenordet? Försöker Bruteforcea?

Om de inte kommer in på disken, måste de lämna tillbaka den i det skick den var i? Eller får de typ formatera o greja?

Nu har inte polisen tagit den, men dom har tagit mina datorer tidigare, 3 ggr. Då hade jag ingen extern HD eller nån kryptering. Har inget intressant på den ändå, en del film, massvis med e-böcker om kemi, listor med lösenord till alla mina konton o sånt.

Har bara krypterat den för att försöka skydda min integritet.
Citera
2017-11-25, 12:10
  #1346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Har krypterat min externa HD med TrueCrypt, lösenord på nästan 30 tecken. Kan polisen knäcka den? Hur gör de om man vägrar lämna ut lösenordet? Försöker Bruteforcea?

Om de inte kommer in på disken, måste de lämna tillbaka den i det skick den var i? Eller får de typ formatera o greja?

Nu har inte polisen tagit den, men dom har tagit mina datorer tidigare, 3 ggr. Då hade jag ingen extern HD eller nån kryptering. Har inget intressant på den ändå, en del film, massvis med e-böcker om kemi, listor med lösenord till alla mina konton o sånt.

Har bara krypterat den för att försöka skydda min integritet.

For your information. TrueCrypt har gatt ut och sagt att deras produkt inte ar saker. Du kan kolla in t.ex. VeraCrypt.
Citera
2017-11-25, 12:12
  #1347
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0m4d
For your information. TrueCrypt har gatt ut och sagt att deras produkt inte ar saker. Du kan kolla in t.ex. VeraCrypt.
Ok, tack för tipset!

Byter genast.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-11-25 kl. 12:30.
Citera
2017-11-26, 03:04
  #1348
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Har krypterat min externa HD med TrueCrypt, lösenord på nästan 30 tecken. Kan polisen knäcka den? Hur gör de om man vägrar lämna ut lösenordet? Försöker Bruteforcea?

Vill du inte berätta försöker dom hitta lösenordet på andra sätt (tempfiler, ramminne, handskrivna lappar osv). Att försöka forcera krypteringen vet dom är menlöst.

Citat:
Om de inte kommer in på disken, måste de lämna tillbaka den i det skick den var i? Eller får de typ formatera o greja?

Det ska vara i samma skick:

Citat:
Föremål, som tagits i beslag, skall väl vårdas, och noggrann tillsyn skall hållas däröver, att det icke förbytes eller förändras eller annat missbruk sker därmed.
Citera
2017-12-11, 19:25
  #1349
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hur säker är Linux egna kryptering? Om det är krypterat överhuvudtaget?

Alltså lösenordet man slår in när man startar? Så står det typ: cryptsetup_sda3 successfully

Har 2 Linuxdatorer med Linux Mint 18.2 resp. Ubuntu 16.04. Samma på båda.
Citera
2017-12-11, 23:51
  #1350
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur säker är Linux egna kryptering? Om det är krypterat överhuvudtaget?

Alltså lösenordet man slår in när man startar? Så står det typ: cryptsetup_sda3 successfully

Har 2 Linuxdatorer med Linux Mint 18.2 resp. Ubuntu 16.04. Samma på båda.
Brute force är kört mot det, men samtidigt funkar de gamla vanliga metoderna för att få fram lösenordet om datorn är påslagen och inloggad när polisen tar den.
Citera
2017-12-15, 17:21
  #1351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Brute force är kört mot det, men samtidigt funkar de gamla vanliga metoderna för att få fram lösenordet om datorn är påslagen och inloggad när polisen tar den.

Vilka gamla vanliga metoder tänker du på och hur kan man skydda sig mot dessa (om det går)?
Citera
2017-12-16, 00:56
  #1352
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vilka gamla vanliga metoder tänker du på och hur kan man skydda sig mot dessa (om det går)?

(FB) Stora tråden om polisbeslag och IT-forensik (/Mod)

Installera ett "dödmansgrepp" som klipper strömförsörjningen om du rör dig mer än 0,5 m från datorn. Det borde vara felsäkert även om insatsstyrkan skulle börja ett inbryt med distraktionsgranater. Reflexmässigt lär man nog hoppa till mer än en halvmeter
Citera
2017-12-16, 15:52
  #1353
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vilka gamla vanliga metoder tänker du på och hur kan man skydda sig mot dessa (om det går)?
Enklaste sättet att skydda sig på är ju att se till att datorn är avstängd när de tar den. Alltså att du inte sitter inloggad med barnporrmappen öppnad när polisen sparkar in dörren och tar datorn.

Kolla tråden distans skickade för mer info
Citera
2018-03-12, 14:35
  #1354
Medlem
Åkte ut för en hussis (husrannsakan) för ett tag sedan. Vid tillfället för hussis så hann jag låsa datorn (Windows-knappen+K). Båda hårddiskarna i datorn är krypterade med Bitlocker.
Hur stor chans är det att man har gjort en dump av arbetsminnet? IT-forensikern bad om lösenord till datorn som jag givetvis inte gav ut ( ) Men dock hade h*n gott om tid att jobba med den påslagna datorn så att säga...

Vad är för slags verktyg kan h*n ha använt för att utvinna informationen från arbetsminnet? Som ju är det enda som går att utvinna då hårddiskarna är krypterade. Operativsystemet är senaste Windows 10 Pro.

Har läst i en annan FUP från 2015 att en dator som var påslagen vid tiden för hussis så "säkrade man informationen i den påslagna datorns arbetsminne". De kunde bland annat få fram Skype-konversationer från arbetsminnet med mera.

Rent ärligt så känns det som att dagens IT-forensiker dumpar informationen från arbetsminnet som standard åtgärd. Men helt säker är jag inte på detta. Lär ju visa sig längre fram hursomhelst ifall detta har blivit gjort eller ej.

Hur pass fucked är jag? Hårddiskarna är krypterade med Bitlocker.
__________________
Senast redigerad av SlaskenSluskar 2018-03-12 kl. 14:41.
Citera
2018-03-14, 14:27
  #1355
Medlem
Aeghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaskenSluskar
Åkte ut för en hussis (husrannsakan) för ett tag sedan. Vid tillfället för hussis så hann jag låsa datorn (Windows-knappen+K). Båda hårddiskarna i datorn är krypterade med Bitlocker.
Hur stor chans är det att man har gjort en dump av arbetsminnet? IT-forensikern bad om lösenord till datorn som jag givetvis inte gav ut ( ) Men dock hade h*n gott om tid att jobba med den påslagna datorn så att säga...

Vad är för slags verktyg kan h*n ha använt för att utvinna informationen från arbetsminnet? Som ju är det enda som går att utvinna då hårddiskarna är krypterade. Operativsystemet är senaste Windows 10 Pro.

Har läst i en annan FUP från 2015 att en dator som var påslagen vid tiden för hussis så "säkrade man informationen i den påslagna datorns arbetsminne". De kunde bland annat få fram Skype-konversationer från arbetsminnet med mera.

Rent ärligt så känns det som att dagens IT-forensiker dumpar informationen från arbetsminnet som standard åtgärd. Men helt säker är jag inte på detta. Lär ju visa sig längre fram hursomhelst ifall detta har blivit gjort eller ej.

Hur pass fucked är jag? Hårddiskarna är krypterade med Bitlocker.
Tidigare fanns ett verktyg för att låsa upp datorer med Windows 8. Tack vare Windows normalt har AutoRun-funktioner påslagna så kunde de sätta i ett USB-minne med ett verktyg som låste upp låsskärmen. Ingen aning om detta funkar på Windows 10 eller om IT-forensikern ens känner till det de som jobbar för Polisen är mest idioter numera. De som inte var psykiskt sjuka slutade efter en månad med politruken Dan Eliasson du kan nog tacka honom om klantarslet till IT-forensiker inte kunde hacka ditt låsta Windows. Windows är sämsta skiten att ha om du är ute efter IT-säkerhet och vill skydda mot myndigheter som ofta har samarbete och får hjälp av Micro$oft mot betalning givetvis.
Citera
2018-03-16, 00:47
  #1356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
Tidigare fanns ett verktyg för att låsa upp datorer med Windows 8. Tack vare Windows normalt har AutoRun-funktioner påslagna så kunde de sätta i ett USB-minne med ett verktyg som låste upp låsskärmen. Ingen aning om detta funkar på Windows 10 eller om IT-forensikern ens känner till det de som jobbar för Polisen är mest idioter numera. De som inte var psykiskt sjuka slutade efter en månad med politruken Dan Eliasson du kan nog tacka honom om klantarslet till IT-forensiker inte kunde hacka ditt låsta Windows. Windows är sämsta skiten att ha om du är ute efter IT-säkerhet och vill skydda mot myndigheter som ofta har samarbete och får hjälp av Micro$oft mot betalning givetvis.
Ganska intetsägande svar dock som du gav mig. Lär ju ändå få svaret i eventuell FUP och där lär det komma fram vad som gjorts och inte gjorts. Är rätt säker på att denna it-forensikern dumpat arbetsminnet. En it-forensiker är just som namnet säger, it-forensiker. Går inte att vara bakom flötet när man har ansvar över det tekniska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback