Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Tilliten till det svenska rättsväsendet krackelerar i skrivandes stund.
Vad AFS vill är att bygga upp förtroendet igen.
Du kan inte med allvar mena att våra domstolar sköter sin primära uppgift?
Men ser inte hur tilliten blir bättre genom att fixa krackelerande men mer krackelerande.
Jag skulle säga att i 99% av fallen så sköter domstolen sin uppgift. Om jag vill ha 100% så får vi nog ta bort den mänskliga faktorn i sådana fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Att frånta invandrare deras medborgarskap om det vid en genomgång visar sig att de obstruerat vid sin egen asylutredningar, tex vad gäller den egna identiteten, vore helt juridiskt görligt och korrekt. Eftersom mer än 90% av de sk flyktingarna sedan ett par decennier tillbaka kastat sona pass efter att ha kommit till svensk jord har vi redan där för grund för återtagande av medborgarskap. Om man ii förlängningen, lurat till sig svenskt medborgarskap, kan det ju även efterkommande fråntas sina, då det den första personensuppgifter, som gav grund till PUT och medborgarskap, var oriktiga.
Ja enligt utlänningslagen kan man göra det. Men hur många fall tror man helt ärligt detta kommer beröra? Som det låter så vill man få ut flera hundratusen människor. Ska vara glad om man ens får bort en procent av det genom att se om någon ljugit i sin ansökan.
Kan du bevisa att de kastat passen? Om personen kom utan pass för några år sedan, fick uppehållstillstånd, hur ska du bevisa i nutid att denne kastade det för några år sedan?
Det är inte lagligt att ta bort medborgarskap eller uppehållstillstånd på antaganden. Krävs att det ska vara fastställt samt kunna visa att det skett medvetet.
Har man även varit här mer än 4 år krävs även ännu starkare skäl för att dra tillbaka det.
Sedan många andra faktorer. Om man går efter nuvarande lagstiftning.
Tror folk överskattar hur många som verkligen skulle få indraget tillstånd om man började granska tidigare ansökningar.
Detta anser jag också är lite av faran. När man börjar med det här och upptäcker att det inte är så många som kommer få lämna, så kommer man ta till ännu mer radikala förslag för att öka på folk som lämnar landet.