2018-03-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakjägarn
Nerthus har ökat ägandet till 12,55%, inte illa.
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/45/6C/85/release.html

Tycks vara ett investmentbolag och men hittar inte dom i ägarlistan.Borde vara SIX SIS som ägandet sker....

FÖRSÄKRINGSAKTIEBOLAGET, AVANZA PENSION 7.4%
SIX SIS AG, W8IMY 6.5%

Ouch, Nerthus har löst in konvertibler.
Avanza visar 110579950 aktier. Under februari låg antalet på ca 102500000 aktier. Hade inte konvertiblerna lösts in den 8/2 när ordern kom, borde vi idag legat på 10kr utan problem.
Kursen gick från 4kr -> 7,7kr på kort tid. Därefter vände vi åter igen mot 5kr. Det är detta som jag varnade om, att kursen kan svänga otroligt mycket pga inlösen av konvertibler.
Nerthus bör ha >10 miljoner konvertibler kvar.

Jag sålde mitt innehav. Gillar inte detta. Det går att göra pengar kortsiktigt men fram till nästa rapport (maj) tror jag inte kommer nånting speciellt.
Varför kommer det inget speciellt? Jo, för att ifrån och med maj månad kan Nerthus lösa in sina resterande konvertibler. Det är ett dödläge där kursen inte kommer att skjuta iväg speciellt mycket.
Citera
2018-03-13, 23:44
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Avanza visar 110579950 aktier. Under februari låg antalet på ca 102500000 aktier. Hade inte konvertiblerna lösts in den 8/2 när ordern kom, borde vi idag legat på 10kr utan problem.
Kursen gick från 4kr -> 7,7kr på kort tid. Därefter vände vi åter igen mot 5kr. Det är detta som jag varnade om, att kursen kan svänga otroligt mycket pga inlösen av konvertibler.

Jag sålde mitt innehav. Gillar inte detta. Det går att göra pengar kortsiktigt men fram till nästa rapport (maj) tror jag inte kommer nånting speciellt.
Varför kommer det inget speciellt? Jo, för att ifrån och med maj månad kan Nerthus lösa in sina resterande konvertibler. Det är ett dödläge där kursen inte kommer att skjuta iväg speciellt mycket.

10m konvertibler kvar,skojar du eller? 😂

Vad gäller utspädningseffekten för befintliga aktieägare konstaterar Jörgen Durban att emissionen vid full konvertering omfattar omkring 10 miljoner aktier, vilket skulle innebära en utspädningseffekt på omkring 10 procent baserat på att Anoto har drygt 102 miljoner aktier.

Idag ligger vi på 110 500 000 aktier i runda tal. Var ska de trolla 10m till ifrån?
Senast redigerad av alienfin 2018-03-13 kl. 23:56.
Citera
2018-03-14, 03:54
Medlem
alienfins avatar
Citat:

Och du var den enda som visste att de skulle konverteras förr eller senare? Ingen som helst påverkan på kursen som du försöker antyda,varför skulle inte marknaden räkna med dem?
Vad du tror är en femma men kunderna skiter nog i konvertibler anyways och beställer när de känner för det😂😂😂
Citera
2018-03-14, 08:39
Medlem
alienfins avatar
Men visst känns det stabilt med en till storägare i bolaget👍
Att man gick upp till 7,70 på en megaorder och ner igen på en medioker rapport är nog de flesta överens var det som skedde iaf.
Nu siktar man mot nya och befintliga kunder med ny prissättning som kanske tar lite tid att jobba in men med Cevahir ordern är årets OPEX täckt alla gånger och det lär inte bli enda ordern plus alla licens/mjukvaruintäkter vi får in så man kan nog fortsätta och se framemot kommande rapporter som visar plus med ett städat bolag.
Citera
2018-03-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Och du var den enda som visste att de skulle konverteras förr eller senare? Ingen som helst påverkan på kursen som du försöker antyda,varför skulle inte marknaden räkna med dem?
Vad du tror är en femma men kunderna skiter nog i konvertibler anyways och beställer när de känner för det😂😂😂

Det är inte kunderna som kommer att ta smällen, det är DU som aktieägare som åker på en utspädning och total misshandel av kursen.

Konvertiblerna trasade sönder kursen totalt den dagen (8/2). Tittar man på grafen, kan man se att stängningskursen hamnade på 5,9kr. Vi gick alltså från 4kr -> 7,70 -> 5,90kr.

Alltså:
8/2 - 4kr -> 7,7 -> 5,9kr (8 miljoner konvertibler till 4kr löstes in)
15/2 - 4,91kr
27/2 - 6,29kr (förhoppningar på en bra kvartalsrapport drev upp kursen)
7/3 - 4,51kr
8/3 - Redeye skriver positivt om Anoto och kursen börjar åter att röra sig uppåt

Skall tillägas att författaren till analysen äger aktier i Anoto. Samma kille varnade även för utspädningarna från konvertiblerna på föregående analys men när nu han är aktieägare har han ändrat riktning totalt och skriver positivt om bolaget.

Gräver vidare på Redeye och kollar på presentationer som bolaget har gjort.
Kolla in presentationen som skedde den 2017-06-14. Nånstans i mitten och framåt säger koreanen att bolaget skall presentera en stororder närsomhelt eller nåt liknande, detta uppreprar han flera gånger. Efter 7 månader (!) får Anoto en order från Turkiet.

https://www.redeye.se/company/anoto#videos

Angående Nerthus - teckande konvertibler
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/12/05/anoto-har-framgangsrikt-placerat-seniora-ej-sakerstallda-konvertibler-om-42-miljoner-kronor.html

Antal Konvertibler: 11 miljoner
Nerthus del: 0,65 * 11 miljoner = 7,2 miljoner konvertibler (2017-09-29 lösten 6,7 miljoner in och dödade kursen totalt, kolla grafen)

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/07/18/anoto-group-ab-anoto-har-framgangsrikt-placerat-seniora-ej-sakerstallda-konvertibler-om-325-miljoner -kronor.html

Antal Konvertibler: 8,3 miljoner
Nerthus del: 0,4 * 8,3 miljoner = 3,3 miljoner konvertibler

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/11/13/anoto-group-ab-anoto-erhaller-40-miljoner-kronor-for-att-starka-tillvaxten-under-2018.html

Antal konvertibler: 10 miljoner
Nerthus del: 7,5 miljoner konvertibler

Nerthus löste in 8 miljoner konvertibler av totalt 10,5 miljoner. Nerthus har alltså 10 miljoner konvertibler kvar (till kurs 4 kr)

Nerthus höll sig under radarn med sitt ägande på 4,8%, över 5% ger ett flaggningsmeddelande.

Lockup anges inte på sista konvertibelemissionen, jag utgår från föregående konvertibelemissionerna och sätter 180 dagar. Hamnar då på 2018-05-14

Från och med detta datum kan Nerthus konvertera dom senaste teckande konvertiblerna. Jag antar att en smaskig order eller avtal kommer lägligt till sommaren.

Angående utspädning

http://anoto.com/investors/the-share/stock-issue/

2017 - maj

92,5 miljoner aktier

2017 - september
99 miljoner aktier

2018 - mars
110,5 miljoner aktier

Ger en utspädning på 19,5%och mer kommer det bli
Senast redigerad av Drakjägarn 2018-03-14 kl. 11:36.
Citera
2018-03-14, 11:20
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Det är inte kunderna som kommer att ta smällen, det är DU som aktieägare som åker på en utspädning och total misshandel av kursen.

Konvertiblerna trasade sönder kursen totalt den dagen (8/2). Tittar man på grafen, kan man se att stängningskursen hamnade på 5,9kr. Vi gick alltså från 4kr -> 7,70 -> 5,90kr.

Alltså:
15/2 - 4,91kr
7/3 - 4,51kr
8/3 - Redeye skriver positivt om Anoto och kursen börjar åter att röra sig uppåt

Skall tillägas att författaren till analysen äger aktier i Anoto. Samma kille varnade även för utspädningarna från konvertiblerna på föregående analys men när nu han är aktieägare har han ändrat riktning totalt och skriver positivt om bolaget.

Kolla in presentationen som skedde den 2017-06-14. Nånstans i mitten och framåt säger koreanen att bolaget skall presentera en stororder närsomhelt eller nåt liknande, detta uppreprar han flera gånger. Efter 7 månader (!) får Anoto en order från Turkiet.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/12/05/anoto-har-framgangsrikt-placerat-seniora-ej-sakerstallda-konvertibler-om-42-miljoner-kronor.html

Nerthus del: 0,65 * 11 miljoner = 7,2 miljoner konvertibler (2017-09-29 lösten 6,7 miljoner in och dödade kursen totalt, kolla grafen)

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/07/18/anoto-group-ab-anoto-har-framgangsrikt-placerat-seniora-ej-sakerstallda-konvertibler-om-325-miljoner -kronor.html

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/11/13/anoto-group-ab-anoto-erhaller-40-miljoner-kronor-for-att-starka-tillvaxten-under-2018.html

Nerthus del: Bör vara majoriteten av utgivna konvertibler

Nerthus löste in 8 miljoner konvertibler av totalt 10,5 miljoner. Jag gissar på att Nerthus har 8,5-11 miljoner konvertibler kvar (till kurs 4 kr)

Nerthus höll sig under radarn med sitt ägande på 4,8%, över 5% ger ett flaggningsmeddelande.

Lockup anges inte på sista konvertibelemissionen, jag utgår från föregående konvertibelemissionerna och sätter 180 dagar. Hamnar då på 2018-05-14

Från och med detta datum kan Nerthus konvertera dom senaste teckande konvertiblerna. Jag antar att en smaskig order eller avtal kommer lägligt till sommaren.

Angående utspädning

2017 - maj

92,5 miljoner aktier

2018 - mars
110,5 miljoner aktier

Vilken rappakalja😂😂😂 Du menar att de gått in med 80mSek? Håll dig till fakta istället dagsländan 😉

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/11/13/anoto-riktad-emission-av-konvertibler-tar-in-40-mln-kr-ny.html

ANOTO

RIKTAD EMISSION AV KONVERTIBLER, TAR IN 40 MLN KR (NY) (Direkt)

2017-11-13 13:29

(Tillägg: de två sista styckena)

STOCKHOLM (Direkt) Anoto, som tillverkar digitala läspennor, ska genomföra en riktad emission av konvertibla skuldebrev och på det sättet ta in 40 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolagets största aktieägare, vilken eller vilka inte namnges i pressmeddelandet, samt "en ny investerare från USA" kommer teckna konvertiblerna som förfaller sommaren 2019 och har en konverteringskurs om 4 kronor. Konvertiblerna löper utan ränta.

Enligt Anoto är konvertibelemissionen det bästa finansieringsalternativet som ledningen och styrelsen har kunnat identifiera.

"Alternativet till en riktad emission av konvertibler är en företrädesemission. Denna möjlighet tar lång tid att verkställa, vilket skulle försena nödvändig produktion och utveckling, vilket i sin tur skulle väsentligen hämma försäljningsökningen. Om inte emissionen skulle vara garanterad, vilket har visat sig vara mycket dyrt, så är resultatet av en sådan emission osäker", skriver bolaget i pressmeddelandet.

Pengarna från konvertiblerna ska användas för att som bolaget uttrycker det "stärka tillväxten under 2018".

"För att kunna leverera enligt förväntade beställningar under 2018 och för att förkorta tiden mellan beställning av komponenter och intäktsföring behöver Anoto rörelsekapital för att kunna skapa ett rimligt stort lager", motiverar bolaget behovet av mer kapital.

Anotos styrelseordförande Jörgen Durban uppger för Nyhetsbyrån Direkt att Nerthus Investments, som är bolagets största ägare, står för cirka tre fjärdedelar av det totala konvertibelbeloppet. Den nya amerikanska investeraren tar ungefär en fjärdedel av emissionen.

Vad gäller utspädningseffekten för befintliga aktieägare konstaterar Jörgen Durban att emissionen vid full konvertering omfattar omkring 10 miljoner aktier, vilket skulle innebära en utspädningseffekt på omkring 10 procent baserat på att Anoto har drygt 102 miljoner aktier.
Citera
2018-03-14, 11:40
Medlem
Citat:
Vilken rappakalja😂😂😂 Du menar att de gått in med 80mSek? Håll dig till fakta istället dagsländan 😉

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/11/13/anoto-riktad-emission-av-konvertibler-tar-in-40-mln-kr-ny.html

All info finns i länkarna som jag har klistrat in och kommer från Anoto själva. Inget jag hittar på. Den som skall köpa aktier i bolaget bör tänka på att det kommer bli stora utspädningarna och flera konvertibelemissioner alternativt nyemissioner.

Citera
2018-03-14, 12:08
Medlem
alienfins avatar
Citat:
All info finns i länkarna som jag har klistrat in och kommer från Anoto själva. Inget jag hittar på. Den som skall köpa aktier i bolaget bör tänka på att det kommer bli stora utspädningarna och flera konvertibelemissioner alternativt nyemissioner.

Så Nerthus äger 20% nu i bolaget😂😂😂
Emissioner kan vi räkna med säkerligen om man måste möta upp en större kund eller utveckling av ngt men tills dess går bolaget på egna fötter idag och inte omöjligt att man hinner bygga upp en kassa för att möta upp efterfrågan men har inget emot en offensiv satsning genom att ta in mer pengar för att växa.
Citera
2018-03-14, 12:18
Medlem
Citat:
Så Nerthus äger 20% nu i bolaget😂😂😂
Emissioner kan vi räkna med säkerligen om man måste möta upp en större kund eller utveckling av ngt men tills dess går bolaget på egna fötter idag och inte omöjligt att man hinner bygga upp en kassa för att möta upp efterfrågan men har inget emot en offensiv satsning genom att ta in mer pengar för att växa.

I dagsläget 12,6%. Löser Nerthus in resterande av sina konvertibler och väljer att behålla dessa hamnar bolaget över 20%, ja.
Citera
2018-03-14, 12:55
Medlem
alienfins avatar
Citat:
I dagsläget 12,6%. Löser Nerthus in resterande av sina konvertibler och väljer att behålla dessa hamnar bolaget över 20%, ja.

😂😂😂
Citera
2018-03-14, 15:23
Medlem
Citat:

Alltså:
15/2 - 4,91kr
7/3 - 4,51kr

Nerthus del: 7,5 miljoner konvertibler

Nerthus löste in 8 miljoner konvertibler av totalt 10,5 miljoner. Nerthus har alltså 10 miljoner konvertibler kvar (till kurs 4 kr)

Angående utspädning

2017 - maj

92,5 miljoner aktier

2017 - september
99 miljoner aktier

2018 - mars
110,5 miljoner aktier

Ställde ju fråga om konvertiblerna för ett tag sedan och detta var ett mycket grundligt svar. Kommer säkerligen något kursdrivande snart för att de ska kunna köra rinse repeat.
Citera
2018-03-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Ställde ju fråga om konvertiblerna för ett tag sedan och detta var ett mycket grundligt svar. Kommer säkerligen något kursdrivande snart för att de ska kunna köra rinse repeat.

Jag skulle inte bli förvånad om det blev som förra året. Allt faller på plats när jag gräver i historiken. VD:n ställer upp på presentation 2017-06-14 och pumpar upp kursen. 2017-09-29 löser in Nerthus/andra konv ägare totalt 7,2 miljoner konvertibler.

2018-02-08 annonseras en av anotos största order och samma visa där. Under hög omsättning dumpas 8 miljoner konvertibler.

2018-05-14 är nästa datum som konvertiblerna kan lösas in. Jag tror att det kan vara tyst till nästa kvartalsrapport med undantag på en mindre order. Därefter är det dags för dom stora kanonerna igen.

Av totalt 29 miljoner konvertibler har 15 miljoner lösts in. 14 miljoner kvarstår. Lägg på att bolaget kan behöva ta in ytterligare pengar.

Det som kan komma i år är en första riktiga Trataorder. Samarbetet med HP kan sjösättas i år också. Först måste gynsamma lägen ges till konvertibertecknarna så att dessa kan göra vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in