2018-03-13, 22:49
Avslutad
Lägenhet som Erik Olsson visar på Kvarnholmen:
https://www.erikolsson.se/bostader-till-salu/OBJ13107_1639500501

"föreslagen budstart" 5 950 000 kr

Såvitt jag kan förstå är det lägenheten 31 802 här:
https://peabbostad.se/projekt/stockholm/stockholm-lighthouse-brf-silouette/#eyJDb250ZW50VGFibGUiOnsiaWQiOiJDb250ZW50VGFibGUiL CJjb3VudCI6OTk5OTk5LCJzb3J0VmFsdWUiOiJPYmplY3RTdGF 0dXM6YXNjLE51bVJvb21zTWluOmFzYzphc2MifX0=
...som är listad till 6 375 000 kr

...även om våningsräknandet verkar gå till på annat sätt

=>
Så en teori blir då att PEAB gett Erik Olsson tillstånd att gå ned 10% från listpris och att vissa lägenheter sålts på den nivån nu i veckan.

Kvadratmeterpriserna på de tre Kvarnholmenlägenheterna (Siloplatsen 2) som Booli listar den här veckan bland slutpriser är:

48,1 kkr/m2
65,4 kkr/m2
66,2 kkr/m2

https://www.booli.se/slutpriser/kvarnholmen/416621/?maxSoldDate=2018-03-13&minSoldDate=2018-03-11
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-13 kl. 22:55.
2018-03-14, 05:47
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
Det här artikeln var länkad i ett inlägg häromdagen: http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-stor-minskning-utbud-boratter-sthlm-gbg-hemnet-956214

Där finns en graf som visar tydligt att även om utbudet kraftigt sjunkit kraftigt från ca v.6 så är utbudet fortfarande ca 30-40% högre än 2017. Om utbudet börjar krypa ner mot 2017 års nivåer så kanske priserna kan stabiliseras eller t.o.m öka.... Men om går utbudet fortsätter att ligga 30-40% över förra årets utbud eller t.o.m öka ännu mer så finns det bara en väg priserna kan gå....
Precis.
Jag tror utbudet kommer fortsätta ligga högt jämfört med tidigare år pga all nyproduktion som blir klar och som folk skall flytta in i och därmed sälja nuvarande bostad. Det intressanta är den långsiktiga trenden inte volatilitet före och efter 1 mars. Kortsiktig volatilitet spelar naturligtvis roll om man ska sälja eller köpa, men inte för ekonomin och bostadsmarknaden som helhet.
Sen är JPMorgandonator ett underhållande troll tycker jag. Ingen Flashback-tråd utan troll. Fast har man inte misslyckats egentligen när alla inser att man är ett troll? Finns det någon benämning på troll som är uppenbara troll?
Senast redigerad av Tullius 2018-03-14 kl. 05:55.
2018-03-14, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Jag har fattat idag, den här är stor skillnaden mellan hus och aktie investering

När aktiekurs faller, man kan bara sitta och titta, om man inte sälja i tid, då kan man förlora allt om företag gick till konkurs eller värde nästan 0 (Jag har förlorat 99% of investeringen på Eniro aktie p.g.a deras skandal). Därför, säljtryck kan krascha kurs rejält

Men när huspriset faller, man behöver bara ta bort säljorder från marknad och hyra ut de. Inkomst från hyran kan fortfarande ge lite vinst så att man inte förlora snabbt liksom på aktieinvesteringen. Det behöver bara alla bostadssäljare komma till en konsensus om minska antalet säljorder ute för att priset ska återhämta sig
och om ingen vill hyra då?
2018-03-14, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
och om ingen vill hyra då?

Nu är det fortfarande brist för bostäder om man titta på 600t personer som står i stockholms bostadskö. Kanske de som söker hyreslägenheten har ingen råd att betala höga hyror, men de som redan hyr kan behöver bättre boende och vill betala lite mer för ny lägenheter.

Från byggherrens vyn, han måste hitta någon som kan ta över hans räntekostnader, som är liten om du jämför med andrahandshyran idag (För en 2:a, avgiften kan vara 3000 kr/månad men hyran kan blir 9000 kr/mån och fortfarande betraktas som billigt)

Förstås om man hyra ut lägenheter, så tillkommer värde minskning, men kanske byggherren kan erbjuda hyresgästen att ta över bostad efter några år, liksom student hyr-och-köp bostäder som håller testar just nu: Du först hyr ny produktion för 5 år och sedan har du tid att spara ihop kontantinsatsen för att köpa lägenheten senare. Och köpet är bindande
Senast redigerad av vatten2013 2018-03-14 kl. 07:10.
2018-03-14, 07:11
Medlem
Citat:
Nu är det fortfarande brist för bostäder om man titta på 600t personer som står i stockholms bostadskö. Kanske de som söker hyreslägenheten har ingen råd att betala höga hyror, men de som redan hyr kan behöver bättre boende och vill betala lite mer för ny lägenheter.

Från byggherrens vyn, han måste hitta någon som kan ta över hans räntekostnader, som är liten om du jämför med andrahandshyran idag (För en 2:a, avgiften kan vara 3000 kr/månad men hyran kan blir 9000 kr/mån och fortfarande betraktas som billigt)

Förstås om man hyra ut lägenheter, så tillkommer värde minskning, men kanske byggherren kan erbjuda hyresgästen att ta över bostad efter några år, liksom student hyr-och-köp bostäder som håller testar just nu: Du först hyr ny produktion för 5 år och sedan har du tid att spara ihop kontantinsatsen för att köpa lägenheten senare. Och köpet är bindande
har du någonsin hyrt ut en bostad? Nä, men det har jag, så jag vet att det bara är massor av besvär, ingen vinst att tala om alls.
2018-03-14, 07:36
Medlem
Citat:
har du någonsin hyrt ut en bostad? Nä, men det har jag, så jag vet att det bara är massor av besvär, ingen vinst att tala om alls.

Det hade jag i många år, och typiskt kunde jag inte få bra hyran då jag hyrde till vänner. Men de lägenheter som är nyproduktion är ganska lätt att hyra ut, man behöver även en köplats för att ha chans
Senast redigerad av vatten2013 2018-03-14 kl. 07:38.
2018-03-14, 07:38
Medlem
Citat:

Snacka för dig själv hyrde ut nu lägenhet innan jag flyttade i två omgångar sista för 12k kostade mig 3k månaden över 100k ren vinst på.1 år.

Tjejerna som hade hyrt hade råkat ha sönder min brödrost det var allt och dom ville betala för den.

Men visst är man godtrogen och hyr ut till vem som helst kan man få problem.
2018-03-14, 07:39
Medlem
Citat:
Det hade jag i många år, och typiskt kunde jag inte få bra hyran då jag hyrde till vänner. Men de lägenheter som är nyproduktion är ganska lätt att hyra ut
jaha nyproduktion är lätt o hyra ut?, ja du får max 2% AVKASTNING på investerat kapital, så då kan du räkna ut vad vinsten blir efter slitage.
2018-03-14, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Snacka för dig själv hyrde ut nu lägenhet innan jag flyttade i två omgångar sista för 12k kostade mig 3k månaden över 100k ren vinst på.1 år.

Tjejerna som hade hyrt hade råkat ha sönder min brödrost det var allt och dom ville betala för den.

Men visst är man godtrogen och hyr ut till vem som helst kan man få problem.
öööh? vad är årliga vinsten i procent på investerat kapital?
2018-03-14, 07:41
Medlem
Och så Svensk Mäklarstatistik.

Priserna på både bostadsrätter och villor för riket som helhet var oförändrade i februari, efter att ha backat med 1 procent förra månaden. Det framgår av siffror som är framtagna av SCB på uppdrag av Svensk Mäklarstatistik.

Jämfört med för tre månader sedan har priserna för bostadsrätter sjunkit 3 procent (-6), medan villapriserna är ned 2 procent (-3). I årstakt är prisutvecklingen -5 procent (-4) för bostadsrätter och +2 procent för villor (+4).

"Antalet bostadsaffärer ökade med +13% i februari 2018 jämfört med samma månad förra året. För respektive bostadsslag så ökade antalet bostadsrätter med +11% och antalet villor med +19%. Amorteringskravet är en bidragande orsak, vi såg en liknande volymökning innan det förra amorteringskravet infördes sommaren 2016. Folk har helt enkelt velat genomföra sina köp innan införandet", konkluderar Per-Arne Sandegren.
2018-03-14, 07:44
Medlem
Citat:
jaha nyproduktion är lätt o hyra ut?, ja du får max 2% AVKASTNING på investerat kapital, så då kan du räkna ut vad vinsten blir efter slitage.

Precis, därför bara statlig bolag har intresse att bygga hyreslägenheter och de kräver kö plats också då alla vet att det är en klipp
2018-03-14, 07:57
Medlem
Citat:

Om man är fastnat i en marknad där ingen bostadsrätt kan säljas, man kan antingen sitta och titta och hoppas att marknaden vänder sig, betalar räntekostnader emellertid, eller hyra ut och göra lite vinst

När marknaden vänder sig, då är det inte så svårt att sälja bostadsrätt som har blivit hyrt ut ett par kvartal/år

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in