2018-03-13, 23:08
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja men varför förföljer vissa i föreningen enstaka läkare? Mats jobbar med barn med autism och ADHD och är engagerad mot pseudovetenskap. Kriget mellan honom och KMFR verkar ligga längre tillbaka (tur att internet inte glömmer). Nu kanske någon/några ME sjuka scientologer (från Bjärred &#128521 istället hämnas via ME föreningen. Tänk vad smart att hetsa en hel patientgrupp mot honom.
Inte konstigt alls. Han har bloggat en hel del om hans syn på ME. Och det har väl retat upp dom. Helt enkelt.
Citera
2018-03-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bara för att visa faran med alla trådsanningar så har jag sammanställt citat från dom fyra föräldramöten som är redovisade i media. På dessa fyra möten var pappa Oskar med på allihop, mamma Hanna var med på dom två som handlade om Moa. Detta blir med tiden förvanskat till att det bara är pappa Oskar som deltar på möten i skolan och sedan spekulerar man sida upp och sida ner om vad det kan bero på och vad han döljer genom att inte låta mamma Hanna vara med.

Sen när alla vet att det bara är pappa Oskar som går på möten med skolan eftersom mamma Hanna är ett vitt papper så kanske någon tar sig tid att faktakolla lite och upptäcker att det inte är sant. Men ett sånt inlägg drunknar i alla andra trådsanningar så det passerar i stort sett obemärkt.

Det är på det sättet en tråd havereras av såna som till exempel Solglittret och blir till en ren KrösaMaja-skvallertråd full med osanningar, spekulationer och fördömanden på oriktiga grunder.

Viktigt inlägg. 👍🏼
Citera
2018-03-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du kan inte sitta här och kräva att alla tror på din fakta, då detta är Flashback forum, det kanske kan förstås av att du är gröngöling här med väldigt få inlägg och kort medlemskap?
Svårt att veta vem som är troll eller inte, eller hur? Vi är alla anonyma!
Så din fakta om familjen i Bjärred väger inte så tungt om inte officiell fakta existerar.
Här på Flashback spekulerar vi, om du inte gillar det, är du nog på fel plats?

Om du läser inlägget så ser du kanske siffrorna. Dom kallas fakta, det finns en källa angiven till dom. Siffrorna bygger på officiella handlingar som media begärt ut från en myndighet. Det är inte mina fakta, det är protokollförda uppgifter på vilka som var närvarande på möten. Det behövs inga spekulationer, man antingen var där eller så var man inte där. Det finns inget utrymme för tolkningar, gissningar eller spekulationer. Fakta slår spekulationer alla dagar i veckan. Du var tvungen att gömma dig bakom ett vi även denna gång. Du har kanske svårt för att stå för något på egen hand?
Citera
2018-03-13, 23:11
Medlem
Citat:
Jag fick frågan hur jag kopplar ihop ME-lobby, Scientologi och Mats Reimer. Uppmanar alla att googla Mats Reimer och se hur han smutskastats av KFMR. Dessutom av ME-lobbyn varav några även i denna tråd. Läs sedan detta som han skrivit själv, särskilt sista stycket om Scientologer. Och säg sedan inte att jag hittar på.
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2014/01/02/skriver-scientologerna-ledare-i-dn/
Nu ska jag försöka göra dig rättvisa.
Jag har inte hunnit/orkat vara så grundlig som jag önskade, men hittade ändå det inlägg som fick mig att sparka bakut.
"Om de inte sa något på videon? Jag tycker att de som bestämt förnekar S-spåret verkar vara de som vill hävda att H var deprimerad/sjuk och O var god och självuppoffrande. Och i sin barmhärtighet hjälpte familjen till andra sidan."
Jag har inte något emot att du ogillar scientologerna - det gör jag själv och jag välkomnar försök att förstå hur de eventuellt kan ha påverkat åtminstone HR. Jag har själv sökt en koppling och fann KFMR men kan inte svära på att hennes eventuella intresse eller engagemang har påverkat hennes syn på "livskvalitet" osv. Så långt har vi gemensamma värderingar.
Men sedan tycker jag att det börjar gå snett. Redan i det fetade ovan anar jag hur du urskillningslöst klumpar ihop "ME-lobbyn" med scientologer som till yttermera visso är så fatalt omdömeslösa att de hävdar att "H var deprimerad/sjuk och O var god och självuppoffrande."
Jag har som arbetshypotes att det kan ha varit så att H var i dålig kondition psykiskt och att OH var på väg mot den yttersta smärtgränsen och jag tror att andra tänker i liknande banor, men de får tala för sig själva. Jag är inte heller den enda som vridit och vänt på olika scenarier och förklaringsmodeller; ingen av oss ska behöva försvara oss eller be om ursäkt för att vi gör så för att sedan dra mer eller mindra preliminära slutsatser. Det intryck du ger är att vi borde skrapa med fötterna, begå någon sorts kulturmarxistisk självbekännelse backa ut genom dörren för att sedan försvinna i ett töcken. Det är så jag uppfattar dig och jag undrar om det är så du vill ha det?

Den här typen av försåtliga kopplingar återkommer i ett nyligare inlägg av dig, när du skriver
"Det är ändå anmärkningsvärt att ME anhängare i denna tråd pekat ut Mats Reimer som en av dem som bidrog till granskningen av Gottfrieskliniken. Att han också hamnat i onåd hos scientologerna är spännande. Har faktiskt funderat på om Gottfrieskliniken har koppling till scientologi. Religiösa fanatiker kan via kliniken få intyg på att barnen har ME och passande nog, i strid mot samlad kunskap, rekommenderar ME patientföreningen hemundervisning. På så sätt kan barnen isoleras från den störande omgivningen och invaggas i sektens världsbild."

Återgien skapar du kopplingar som är osäkra genom att generalisera så hårt utan att lämna utrymme för nyanseringar och tillrättalägganden och i kraft av din medicinska auktoritet medverkar du till att möjligheter förvandlas till trådsanningar /alternativa fakta.

Ovanpå allt pratar du i något ställe om O som ren ondska!
Ointellektuellt och okänsligt är det - tycker jag.
Citera
2018-03-13, 23:13
Medlem
Citat:
Jag fick frågan hur jag kopplar ihop ME-lobby, Scientologi och Mats Reimer. Uppmanar alla att googla Mats Reimer och se hur han smutskastats av KFMR. Dessutom av ME-lobbyn varav några även i denna tråd. Läs sedan detta som han skrivit själv, särskilt sista stycket om Scientologer. Och säg sedan inte att jag hittar på.
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2014/01/02/skriver-scientologerna-ledare-i-dn/

Han kritiseras av många.
Varför använder du uttrycket ME-lobby?
Citera
2018-03-13, 23:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om du läser inlägget så ser du kanske siffrorna. Dom kallas fakta, det finns en källa angiven till dom. Siffrorna bygger på officiella handlingar som media begärt ut från en myndighet. Det är inte mina fakta, det är protokollförda uppgifter på vilka som var närvarande på möten. Det behövs inga spekulationer, man antingen var där eller så var man inte där. Det finns inget utrymme för tolkningar, gissningar eller spekulationer. Fakta slår spekulationer alla dagar i veckan. Du var tvungen att gömma dig bakom ett vi även denna gång. Du har kanske svårt för att stå för något på egen hand?
Men varför sitter vi här då om all fakta redan finns? Då borde väl tråden stängas?
Citera
2018-03-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Och om man beslutar att ta någon annans människas liv, vad är man då enligt dig?
Svara på frågan om du är seriös? Vare sig det är bara är en eller båda föräldrarna som skrivit brevet är åtminstone en av dem mördare, om de nu inte ljugit om mordet, vilket låter osannolikt!

Om man beslutar att ta någon annans liv så är man en mördare. Men det är ingen som vet vad som hände i huset i Bjärred så svaret på den frågan har ingen betydelse i det sammanhanget. Det är båda föräldrarna som har skrivit brevet, men det står inget om mord i det.
Citera
2018-03-13, 23:17
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Fråga ME föreningen vad de anser om att göra en forskningsstudie om KBT eller antidepressiva som komplement till B12 injektioner....
Det bestämmer ju inte dom. Det är bara för någon att forska om det. Om de vill. Pengar måste finnas till forskningen dock. Och så vet de som har varit sjuka i många år att rätt tankar inte hjälper för att bli botad. Det behövs i första hand biologisk forskning. Då det är en neurologisk sjukdom. Och där har det äntligen börjat röra på sig. Det forskas mycket om det nu. Det som ME-föreningen har slagits för, det är att ta bort de fördomar som lever kvar i stenåldern och tror att det är en psykisk sjukdom. Men de som tror det lär sig förmodligen aldrig det. De som tror att man kan tänka bort en sådan svår sjukdom. Som tur är är de väldigt få.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-13 kl. 23:19.
Citera
2018-03-13, 23:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om man beslutar att ta någon annans liv så är man en mördare. Men det är ingen som vet vad som hände i huset i Bjärred så svaret på den frågan har ingen betydelse i det sammanhanget. Det är båda föräldrarna som har skrivit brevet, men det står inget om mord i det.
Så att ta någon annans liv är inte mord enligt dig?
Citera
2018-03-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Trots att flickornas sjukdomstillstånd har diskuterats mycket behöver vi få klarhet i en del, särskilt rörande prognos. Prognosen beror på vilken diagnos de fått.

Frank.Einstein refererar till läkarintyg som säger ME .
1177 skriver om ME att viss lindring ibland sker med tiden.

Retorisk fråga: Är alla diagnoser korrekta?

Om flickorna felaktigt fått diagnosen ME och tröttheten beror på en annan sjukdom med ännu sämre prognos - ett sluttande plan med värre och värre lidande och HB och OH känt till detta (tex nytillkommen info senare än intygen) så är det intressant.

Det har nämnts men inte belagts om genetisk sjukdom.

Deras bedömning verkar ha varit att ingen hjälp fanns att få och min fundering är om de kan ha vetat något mer om sjukdomen hos barnen som fått dem att ta det beslut de tog.

Det är en möjlig teori, det kan vara den saknade faktorn som man känner behövs för att det ska bli begripligt. För bilden känns inte riktigt komplett hur man än försöker vrida och vända.
Citera
2018-03-13, 23:21
Medlem
Citat:

"Nu bekräftar polisen att båda föräldrarna tagit på sig morden på döttrarna."
Från jan alltså gammalt
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901774-kriminolog-om-avskedsbreven-efter-morden-i-bjarred-mycket-ovanligt

Men du har kanske annan fakta
Citera
2018-03-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är alltid lika spännande när skribenter som fäktar och far yvigt med tangenterna alltid visar sig vara de som blir mest kränkta när någon ger svar på tal. Sticker man själv ut hakan har man med denna skrivit på ett socialt kontrakt att man även accepterar samma behandling tillbaks. Att då komma dragandes med mobbningskortet - du är elak - vittnar bara om en usel förståelse över det sociala spelets natur, varför man lämpligtvis skulle lära sig att istället profilera ner sig något, om man nu inte orkar ta emot samma skit som man avger.

I denna artikel från Läkartidningen återfinns för övrigt fler Läkare som börjat tröttna på Anti-ME-lobbyns ovetenskapliga och onyanserade agenda. Ifrågasättandet av de stockkonservativa från de visare och modernare kollegorna ökar och snart får de stackars få reaktionära som finns kvar trä på sig dummerjönsmössorna. Något som, om det hade skett redan för några år sedan, kanske hade kunnat gett två flickor i Bjärred adekvat vård.

Bara den ena författaren är läkare och båda tillhör patientföreningen. Finns ju ett svar.
Men jag tänker inte tjafsa mer om ME. Vill bara peka på extremt mycket likheter mellan ME skribenter och scientologer vad gäller synen på psykiatri och klappjakten på Mats Reimer.

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/06/-Jag-faster-stor-vikt-vid-bekraftade-biomedicinska-fynd/.

D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in