Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Jag fick frågan hur jag kopplar ihop ME-lobby, Scientologi och Mats Reimer. Uppmanar alla att googla Mats Reimer och se hur han smutskastats av KFMR. Dessutom av ME-lobbyn varav några även i denna tråd. Läs sedan detta som han skrivit själv, särskilt sista stycket om Scientologer. Och säg sedan inte att jag hittar på.
https://www.dagensmedicin.se/blogg/mats-reimer/2014/01/02/skriver-scientologerna-ledare-i-dn/
Nu ska jag försöka göra dig rättvisa.
Jag har inte hunnit/orkat vara så grundlig som jag önskade, men hittade ändå det inlägg som fick mig att sparka bakut.
"Om de inte sa något på videon?
Jag tycker att de som bestämt förnekar S-spåret verkar vara de som vill hävda att H var deprimerad/sjuk och O var god och självuppoffrande. Och i sin barmhärtighet hjälpte familjen till andra sidan."
Jag har inte något emot att du ogillar scientologerna - det gör jag själv och jag välkomnar försök att förstå hur de eventuellt kan ha påverkat åtminstone HR. Jag har själv sökt en koppling och fann KFMR men kan inte svära på att hennes eventuella intresse eller engagemang har påverkat hennes syn på "livskvalitet" osv. Så långt har vi gemensamma värderingar.
Men sedan tycker jag att det börjar gå snett. Redan i det fetade ovan anar jag hur du urskillningslöst klumpar ihop "ME-lobbyn" med scientologer som till yttermera visso är så fatalt omdömeslösa att de hävdar att "H var deprimerad/sjuk och O var god och självuppoffrande."
Jag har som arbetshypotes att det kan ha varit så att H var i dålig kondition psykiskt och att OH var på väg mot den yttersta smärtgränsen och jag tror att andra tänker i liknande banor, men de får tala för sig själva. Jag är inte heller den enda som vridit och vänt på olika scenarier och förklaringsmodeller; ingen av oss ska behöva försvara oss eller be om ursäkt för att vi gör så för att sedan dra mer eller mindra preliminära slutsatser. Det intryck du ger är att vi borde skrapa med fötterna, begå någon sorts kulturmarxistisk självbekännelse backa ut genom dörren för att sedan försvinna i ett töcken. Det är så jag uppfattar dig och jag undrar om det är så du vill ha det?
Den här typen av försåtliga kopplingar återkommer i ett nyligare inlägg av dig, när du skriver
"Det är ändå anmärkningsvärt att ME anhängare i denna tråd pekat ut Mats Reimer som en av dem som bidrog till granskningen av Gottfrieskliniken. Att han också hamnat i onåd hos scientologerna är spännande. Har faktiskt funderat på om Gottfrieskliniken har koppling till scientologi. Religiösa fanatiker kan via kliniken få intyg på att barnen har ME och passande nog, i strid mot samlad kunskap, rekommenderar ME patientföreningen hemundervisning. På så sätt kan barnen isoleras från den störande omgivningen och invaggas i sektens världsbild."
Återgien skapar du kopplingar som är osäkra genom att generalisera så hårt utan att lämna utrymme för nyanseringar och tillrättalägganden och i kraft av din medicinska auktoritet medverkar du till att möjligheter förvandlas till trådsanningar /alternativa fakta.
Ovanpå allt pratar du i något ställe om O som ren ondska!
Ointellektuellt och okänsligt är det - tycker jag.