En reflektion inför Lundgrens och Karlssons vc-debut på fredag: Det har inte gått så jättebra för JVM-segrarna i sprint efter Stina Nilsson.
Bäst har det gått för Sundling, vilket i och för sig bara är logiskt sett till att hon är äldst och har haft mest tid på sig, men hon nådde faktiskt också en sjundeplats redan som förstaårssenior. En fjärdeplats har det sedan blivit som bäst i världscupen, men kan väl ändå inte sägas ha etablerat sig i den absoluta toppen (och då menar jag inte bara pallplatser utan sådana man tänker som potentiella finalister inför varje helg). Victoria Carl är snart klar med hela U23-åldern och har bara två semifinalplatser (12:a båda gångerna) som bäst. Amalie Håkonsen Ous har två 30:e platser på 6 starter. Nekrasova har på fyra försök inte klarat kvalet, vid tre tillfällen inte ens nära. Hon är ju dock junior fortfarande, värt att påpeka. Inte heller svenskornas andra konkurrenter på årets JVM, Korva och Skistad, har varit i närheten av att klara kvalet när de fått chansen på hemmaplan.
Den enda medaljören (post Nilsson) som lyckats ta en pallplats i världscupen är Belorukova. Nilsson, Dahlqvist, Belorukova och Lampic är de enda som är födda senare än 1991 (dvs yngre än 26-27 år) som har åtminstone en pallplats i sprint i världscupen - och för de tre senare är det just
en pallplats också (plus en medalj i OS förvisso). Tycker inte heller man enbart kan skylla på dominanterna Nilsson och Falla för även de borträknade är det lite äldre åkare som kliver fram; Falk, VdG, Bjornsen, Caldwell, Diggins, Harsem och lite tidigare Björgen, Randall och Ingemarsdotter. Så det kanske antyder att det helt enkelt är så att det även i sprint - precis som distans - oftast tar flera år av "tuff tuff träning" innan man kan utmana de bästa. Inte för att någon rätt ut påstått motsatsen, men tycker det insinueras lite då och då att det är mycket lättare för yngre att slå igenom i sprint. Nilsson-rensat är det lika många pallplatser i distans som sprint för åkare födda efter 1991. Möjligt om man hårdgranskar det att det fortfarande går aningen bättre i sprint - men det är ingen jätteskillnad.
Inser nu att det här for iväg till flera reflektioner; Det går dåligt för JVM-vinnare i sprint (under de senaste åren), det tar många år att bli bra i sprint också, det är en trend på damsidan att det är svårt att från att man kommer från junioråldern slå igenom direkt hos seniorerna. Var Jacobsen och Kalla de senaste? Weng kanske också, och Nilsson i sprint. Ebba insåg jag just... nu börjar jag bli lite tveksam till min egen teori här

Den första reflektionen gällande sprint håller i alla fall.
Lustigt nog har vi de senaste åren haft motsatt trend hos herrarna, det har blivit lättare för yngre att hävda sig (både sprint och distans) - även Kläbo-rensat. Så det kanske bara är så enkelt som att det kommer och går lite grann, ibland kommer starkare årgångar, ibland svagare.