2018-03-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akina45
Kan det inte vara så kanske att han egentligen hade ett "agg" emot den här chefen på Mullsjö Kommun som heter Lekander för att han fått avsluta sin anställning, samt sa han ju typ att hon inte beblandar sig med en sån som han. Tänkte han gogglade Lekander, fick upp detta parets adress, trodde att det var chefens, då han bara snabbt såg dubbelnamnet Ann-Christine - Ann-Sofie men istället blev han panikslagen när han upptäckte det var fel och då kunde han liksom inte "backa" från sitt mordtvångssyndrom eftersom han hade bestämt sig för att mörda, dels för pengar, dels för att han var arg på chefen Lekander?.
Som andra skrivit så fanns det inte någon som heter Lekander på kommunen.

E*vin är en jävla lustmördare. Han lider av OCD och kanske bipolaritet men det är inte därför han mördar. Han mördar därför att han tycker om det.
Citera
2018-03-13, 16:59
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Verkligen, det är märkligt. Det kan ju vara så att han knackade på där av en slump, för att fråga efter vägen och gå på toaletten. Sen när han märkte att det bara var de två i huset, så gjorde han slag i vad han fantiserat om i många år.

Jag tror att han rekat genom att knacka på dörren och liksom få en känsla om det var möjligt att utföra.

Jag har ägnat massor med timmar igår hemma med sjukdom åt att höra på BTK:s vittesmål, och de är skrämmande lika det som dömd gärningsman gjort här. Han BTK ägnade iof en tid att köra förbi (spana) på sina offer. Men ofta knackade han på dörren för att just få en känsla av om det var görbart eller inte. Ibland var han utklädd till telefonreparatör eller att uppfattas som kriminalare där han visade ett kort på sin fru och sina barn och frågade om offren sett dem.
Ibland knackade han bara på helt random eller kollade brevlådan.

BTK kollade in sina offer noggrannare men liknelser finns där till dömd gärningsman i denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=z_FxwaQlBSs
Citera
2018-03-13, 17:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det finns visst en Lekander han hänvisat till. En högre chef, som inte befattade sig med sådana som han.

Nej en Ann-Sofie (när utredaren frågade efter Ann-Kristin).

FUP N sid 3

Se vidare FUP L 128
Senast redigerad av sanne 2018-03-13 kl. 17:03.
Citera
2018-03-13, 17:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det finns visst en Lekander han hänvisat till. En högre chef, som inte befattade sig med sådana som han.

Var och på vilken sida i FUP står det att hon heter Lekander .
Länka gärna tack , som du brukar säga .
E**** fantiserar om att hon KAN heta Lekander .
Citera
2018-03-13, 17:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Som andra skrivit så fanns det inte någon som heter Lekander på kommunen.

E*vin är en jävla lustmördare. Han lider av OCD och kanske bipolaritet men det är inte därför han mördar. Han mördar därför att han tycker om det.

Ja jag tror också han är lustmördare.
Citera
2018-03-13, 17:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror att han rekat genom att knacka på dörren och liksom få en känsla om det var möjligt att utföra.

Jag har ägnat massor med timmar igår hemma med sjukdom åt att höra på BTK:s vittesmål, och de är skrämmande lika det som dömd gärningsman gjort här. Han BTK ägnade iof en tid att köra förbi (spana) på sina offer. Men ofta knackade han på dörren för att just få en känsla av om det var görbart eller inte. Ibland var han utklädd till telefonreparatör eller att uppfattas som kriminalare där han visade ett kort på sin fru och sina barn och frågade om offren sett dem.
Ibland knackade han bara på helt random eller kollade brevlådan.

BTK kollade in sina offer noggrannare men liknelser finns där till dömd gärningsman i denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=z_FxwaQlBSs
Nu är du ute och cyklar, BTK-virrpannans tillvägagångssätt är inte alls som Edvins.

BTK tyckte även att det var trevligt att ställa sig och runka, över sina offer. Det gjorde inte Edvin, eftersom det inte fanns något sexuellt motiv alls som framkommit i utredningen.

Vad är det för liknelser du tänker på, mellan BTK-snurrpellen och Edvin?
Citera
2018-03-13, 17:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Vad är det för liknelser du tänker på, mellan BTK-snurrpellen och Edvin?

Helt för gärningsman okända offer.
Tejpning - kontra - bindning.
Fantasier.
Övertro på sig själv.
Hålla sina offer under vapenhot (för att få utföra sina fantasier).
Läsa om sina brott.
Knacka på och få sina offer avspända för att sen hota dem.
Familjefar.
Ostraffad.
Inga drogproblem.
Helt för andra otrolig gärningsman

Det endasom inte stämmer med BTK och dömd gärningsman är att BTK tog ansvar för sina brott och samarbetade med polisen. Det är liknande tillvägagångssätt än olikheter.
Senast redigerad av sanne 2018-03-13 kl. 17:37.
Citera
2018-03-13, 17:37
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Helt för gärningsman okända offer.
Tejpning - kontra - bindning.
Fantasier.
Övertro på sig själv.
Hålla sina offer under vapenhot (för att få utföra sina fantasier).
Läsa om sina brott.
Knacka på och få sina offer avspända för att sen hota dem.

Det endasom inte stämmer med BTK och dömd gärningsman är att BTK tog ansvar för sina brott och samarbetade med polisen. Det är liknande tillvägagångssätt än olikheter.
Nu är du uppenbarligen mer uppdaterad kring BTK, men njae.. Han hade helt andra motiv, och att binda någon man ska mörda är inte ovanligt.

Att Edvin är snurrig kan vi vara överens om, men att jämföra honom med BTK-mördaren känns lite väl överdrivet.
Citera
2018-03-13, 17:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Detta är mycket intressant, men jag tror inte polisen skulle missat en sån koppling - det verkar ju vara noga med utredningen i övrigt. Och jag vet inte om du menar att jag ska betona på finns eller visst, i meningen ovan? Om det finns en Lekander inom Mullsjö kommun kan man tänka sig ett senario där AC Lekander besöker sin släkting och E.G-svaan råkar passera och få en nedlåtande kommentar, blick eller t om ett skratt kanske. Det kan nog räcka för de inre rösterna att gå igång på.
Men jag tror inte svanen är så sofistikerad att han tar reda på vem kvinnan var, var hon bor etc. Dessutom kan han inte skilja på Kiruna och Sundsvall, så frågan är om han skulle hittat rätt ändå.
Citera
2018-03-13, 18:06
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Jag menar ingen ting, jag mest tänker kring utredningen.

Angående skorna, så hade man ju skoavtrycken innan gripandet. Man visste modell och storlek. Och att de med den sulan bara tillverkars sedan årsskiftet. Man matchar senare med Edvin.
Och ja, vid ett så allvarligt brott gick man ju ganska tidigt ut och frågade näringsidkarna om inköp av tejpen. Det var ju det som var första träffen på Edvin.
Sant. Att de utifrån skoavtrycken hade lyckats bildgoogla fram skomärket och fått det bekräftat innan Edvin greps, hade jag missat - hade nog där mest bara kollat på datumet upptill i dokumenten.
Iom detta hade det bara varit en tidsfråga innan Edvin blivit kallat oavsett de övriga spåren - de andra 2 spåren du nämnde hade Edvin redan i planeringstadiet kunnat undvika att avge, så där är det ju krasst sett mest bara tur för polisen att de fanns.

Citat:
Jag tror inte heller att polisen skötte den hör utredningen på måfå. Vad jag sa var att jag hade svårt att se vad som är så unikt bra i den.
Visst, det skulle vara intressant att få höra från exempelvis GW.

Citat:
Men du, du behöver inte ta det jag skriver som trådsanningar. Jag mest soekullerar, vilket jag varit tydlig med hela tiden. Men av nyfikenhet. Vilka trådsanningar står jag för?
Kolla Tryckkokarens sammanställning ifall du vill bli lite nostalgisk..

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har inte hängt med från början men har skummat lite i tråden några gånger och sett lite av diskussionerna om den turkosa raggarbilen i tråden.

Kan det vara så enkelt att någon av besökarna på nedanstående evenemang körde runt i krokarna dagen efter?

Har börjat med E-delen i FUP och råkade på det här:

(sid 649, eller "52") Genomgång av AC:s telefon

Ett MMS har skickats till AC om ett evenemang; Café & Grill, Borenhult presents Cruising 2017 där en Calle med C ska uppträda.
Evenemanget ska uppträda en gång i månaden under vår/sommar 2017.
Ett av tillfällena ska ha varit 10 juni.
På Café & Grills facebooksida var flera turkosa/mintgröna bilar upplagda. Registreringsnumrena har identifierats.
AC:s telefon har dock den 10 juni kl 15.40 befunnit sig i Mantorp.

(Tycker att det känns som att man grävt ordentligt, t ex här. Har svårt att komma och säga emot GW som säkert har läst tusentals FUP:ar. Blir imponerad av det förundersökningsarbete som gjorts.)
Ja, det där MMSet skickades i april så tills 10 juni hade det ju funnits tid såväl till att eventuellt delge anhöriga om möjlig utflykt dit som till att hinna glömma allt - borde ju dock ha blivit utrett.

"Raggarbil"-bilden från macken (i FUP F sida 27) ser ut att kunna vara samma "lowride" som tagit upp tidigare i tråden..
Har för mig att det outades lite väl mycket personuppgifter då, så inlägg försvann; vill minnas att det var några i Mjölby-trakten som redan hade blivit hörda av polisen.
Citera
2018-03-13, 18:15
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Detta är mycket intressant, men jag tror inte polisen skulle missat en sån koppling - det verkar ju vara noga med utredningen i övrigt. Och jag vet inte om du menar att jag ska betona på finns eller visst, i meningen ovan? Om det finns en Lekander inom Mullsjö kommun kan man tänka sig ett senario där AC Lekander besöker sin släkting och E.G-svaan råkar passera och få en nedlåtande kommentar, blick eller t om ett skratt kanske. Det kan nog räcka för de inre rösterna att gå igång på.
Men jag tror inte svanen är så sofistikerad att han tar reda på vem kvinnan var, var hon bor etc. Dessutom kan han inte skilja på Kiruna och Sundsvall, så frågan är om han skulle hittat rätt ändå.

Citat:
Nej en Ann-Sofie (när utredaren frågade efter Ann-Kristin).

FUP N sid 3

Se vidare FUP L 128
Tror det är VLs mormor som avses här - AS Grabinski.
Citera
2018-03-13, 18:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett fall som är känt i USA är detta, dock en seriemördare (under decenium):
https://www.youtube.com/watch?v=UlWqj4n7AGg

Skulle definiera honom som lustmördare. Det som liknar fallen är att The BTK-killer inte var bekant med offren. Han njöt av att ha makten över offren, att se dom lida. B som i bind, T som i torture och K som i kill. Däremot minns jag inget om att han tagit pengar av sina offer. Men han kunde passa på att stanna hemma hos någon efteråt, äta ur deras kyl. Känna att han tog över deras liv. Hade total kontroll över offren och deras död.

Han tog en del pengar ur en börs av någon av offren. Men mest troféer såsom smycken, körkort och IDkort som han sen skickade till polisen.

Jag håller med dig. Det finns mycket likheter mellan BTK och dömd gärningsman i denna tråd. Varför jag såg såna likheter var främst tejpningen i trådens fall. Den verkar så överdriven därför är det sannolikt att den iallafall säkerligen varit i dömd gärningsmans fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in