2018-03-13, 10:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Som jag skrev. Procentuellt lika mkt från alla partier. Ungefär 5%.

Sifos senaste mätning skulle då bli (riktiga mätningen inom parentes):

S 25,9 (27,3)
M 22,6 (23,8)
SD 20,2 (16,2)
C 10,0 (10,5)
V 6,8 (7,2)
L 4,8 (5,0)
MP 4,4 (4,6)
KD 2,7 (2,8)

4 PE tillfaller således SD och gör mätningen betydligt rimligare. Utan att dom behöver anstränga sig mer än några minuter extra.

Återigen; hur vet du att den är "rimligare" ?

Jo, du har fallit för argumentet att det finns ett eller två institut som har mera rätt, och då går man på deras "bästa värde" och applicerar detta på alla andra institut, utan hänsyn till deras undersökningspopulation, mätmodell och interna viktning. Det är ju inte så att instituten har en gemensam panel de drar sina svar ur... Det kan tänkas att SD är svårmätta av olika anledningar, men det finns i så fall ingen "quick fix".

Sedan tror jag litet mer intuitivt att det blir litet extra fel om man "knycker SD-röster" i samma proportion från Mp och V som från S och M, men det kan ju vara fördomar
2018-03-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Utifrån ett SD perspektiv förstår jag att det är tilltalande men det har inget med seriösa opinionsinstitut och deras mätningar att göra.
Du missade att svara på Bergakungens fråga : "Om jag då påstår att en sådan justering saboterar hela beräkningsmodellen, kan du köpa det ?"

Vill gärna höra dig förklara på djupet varför det förstör beräkningsmodellen när man inte ens är inne o rotar i den. Eftersom man bara gör en korrigering "icing on the cake".
2018-03-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men då får du väl göra den sortens hobbykalkyler hemma på kammaren, du måtte väl begripa att opinionsinstitut inte kan räkna på det sättet? Du fattar ju liksom inte ens principerna och spelreglerna för det dom gör. Det är som att du skulle kolla på längdhopp i OS och säga "varför sätter dom inte bara en jetpack på ryggen så flyger dom mycket längre? Vilka stolpskott. Jag skulle slå dom så jävla enkelt."

Man skruvar inte i slutet av kedjan, utan i början. Man har skrapat ihop sitt representativa urval, man får ett valresultat, sen jämför man och kalibrerar därefter. Man säger inte "jaha nu flyttar vi några PE så att det stämmer med valresultatet". Man går till roten av sin data och säger "OK, hur återskapar vi valresultatet med det underlag vi har?" I SD:s fall innebär det som regel att man får förstora upp vissa delar av urvalet som har vissa egenskaper, och ge dem större tyngd. Ålder, kön, region etc. Där vrider man på en liten ratt som är kopplad till vinkeln på en lång jävla pinne som i andra änden av maskineriet pekar på en siffra. Sen pillar man med den ratten tills pinnen pekar på samma som valresultatet. Sen kör man.

Huruvida det funkar i längden eller ej beror helt och hållet på utvecklingen för väljarsammansättningen. Om SD fortsätter växa genom att dra till sig likadana väljare som förut så funkar mallen från 2014 för att fånga mörkertalet på ett ungefär även för de nytillkomna. Men om de däremot plötsligt bryter in i en ny demografi där intresset tidigare har varit svalt (invandrare, kvinnor, stockholmare, göteborgare etc) och denna nya grupp vägrar avslöja sig i telefon så blir det helt svart och telefon-OI kan inte se ett skit. Men i och med att de nu har börjat komplettera med webbpanel i samtliga fall utom Novus så har dom fått en ficklampa, eftersom webbpaneler lättare fångar upp mörkertal och därför också är ett okej signalsystem för att registrera förändringar i kompositionen av väljarna.

Sannolikt är planen för Ipsos, Sifo och Demoskop att först sjösätta webbpaneler i god tid före valet (vilket de nu kan bocka av) och sen utvärdera när valresultatet trillar in för att se hur utfallet blev. Om det visar sig funka galet mycket bättre än telefon vrider de upp kranen och släpper in mer av webbpanelerna, annars blir det tillbaka till ritbordet. (Sannolikheten för att du tycker att de ska släppa på fullt från webben NU jävlarimig NU på SEKUNDEN ska det vara BARA webb annars är det MANIPULATION AGENDA PK BEDRÄGERI är c:a 100%, eftersom din iver att se SD=51% laserprojicerat på himlavalvet så det syns över hela Sverige vida överstiger din förståelse för att etablerade företag inte bara kastar sig huvudstupa in i ett helt nytt sätt att jobba över en natt).

Har ingen iver att se 51%. Vill bara se försök av OI's att komma närmare sanningen.

Din argumentation är ungefär som att en compiler på ett spelbolag totalt skiter i vad övriga bolag sätter för odds. Hela spelvärlden inser att Federer 2ggr är för högt mot Nadal och spelen haglar in: "Men det förstör ju min väl genomarbetade analys på form,underlag,kapacitet,väder,inbördes möte. Nu måste jag gå till roten av min data..". Istället för att enkelt bara göra en korrigering på oddset".
2018-03-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror du har helt rätt. Breddningen av partiet - in i helt nya grupper - vållar opinionsinstituten stora, stora problem. Hur når man folk som inte vill varken synas eller säga vad de tycker? Inte i telefon och inte på webben? Är tämligen säker på att överraskningen mycket väl kan komma att bli rent chockerande för många den 9 september (och sitta i flera veckorna efter valet). Snart vet vi...

Hur kommer Kasselstrand med sitt parti AfS påverka SD?
Det mesta AfS säger och vill kan SD absolut skriva under, men knappast det allra viktigaste som är pudelns kärna.
Alla s.k. "blattar" skall ha sämre villkor för alla typer av statliga bidrag än "svenskar"!
Kan aldrig tänka mig Åkesson skulle gå med på "andra klassens invånare"?

Kasselstrand kommer nog få 5-6 %, och allt stulet från SD som kommer att hamna på 18-20 %?
2018-03-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Återigen; hur vet du att den är "rimligare" ?

Jo, du har fallit för argumentet att det finns ett eller två institut som har mera rätt, och då går man på deras "bästa värde" och applicerar detta på alla andra institut, utan hänsyn till deras undersökningspopulation, mätmodell och interna viktning. Det är ju inte så att instituten har en gemensam panel de drar sina svar ur... Det kan tänkas att SD är svårmätta av olika anledningar, men det finns i så fall ingen "quick fix".

Sedan tror jag litet mer intuitivt att det blir litet extra fel om man "knycker SD-röster" i samma proportion från Mp och V som från S och M, men det kan ju vara fördomar

Here we go again...Typ alla OI's har i 3 val underskattat SD rejält. Sentio/Yougov/spelbolagen har legat klart närmare sanningen och därför är det rimligare att tro att dessa även nu gör det. Det är dessutom rimligt att tro att web mäter SD bättre än tele då det finns ett stigma att uppge SD.

Precis, det finns ingen quick fix. Därför är det bättre att man berättar en trolig sanning för svenska folket än att man håller kvar i högst troligt felaktigt mätresultat för att det är svårt att göra om metoden eftersom problemet bara finns kring 1 parti.

Det är inte optimalt givetvis men troligen kommer även flertalet av de andra partierna vara överskattade när SD är underskattade. Speciellt S o M och det är dom som i PE räknat backar mest i en sån korrigering.
2018-03-13, 11:17
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det mesta AfS säger och vill kan SD absolut skriva under, men knappast det allra viktigaste som är pudelns kärna.
Alla s.k. "blattar" skall ha sämre villkor för alla typer av statliga bidrag än "svenskar"!

Kasselstrand kommer nog få 5-6 %, och allt stulet från SD som kommer att hamna på 18-20 %?

Har väldigt svårt att se att AfS skulle få 5-6% om knappt sex månader. Att AfS däremot kommer att växa på längre sikt är nog rätt säkert, men i årets val gissar jag att de kommer att få några tiondelar. Det är ett enormt arbete att lansera och marknadsföra ett nytt politiskt parti - och att sedan få 5% av väljarkåren att välja dem kommer att ta tid. Även om de lockas över från SD. I detta valet tror jag SD påverkas högst marginellt av AfS.
2018-03-13, 11:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har väldigt svårt att se att AfS skulle få 5-6% om knappt sex månader. Att AfS däremot kommer att växa på längre sikt är nog rätt säkert, men i årets val gissar jag att de kommer att få några tiondelar. Det är ett enormt arbete att lansera och marknadsföra ett nytt politiskt parti - och att sedan få 5% av väljarkåren att välja dem kommer att ta tid. Även om de lockas över från SD. I detta valet tror jag SD påverkas högst marginellt av AfS.

Kan absolut tänka mig 5-6 % röstar på ett sådant "rasistiskt" parti.
Det kommer bli mycket intressant i sommar och se, hur de olika partierna däribland SD kommer att reagera på AfS förslag om "andra klassens invånare"?
Ingen kan väl dock bestrida detta är ett förslag, "som gör verklig skillnad", och starkt kommer att påverka framtida samhälle och politik, ifall det skulle börja tillämpas!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-13 kl. 11:36.
2018-03-13, 11:41
Medlem
Citat:

Med tanke på att AfS kommer att slåss med NMR om 1% extremiströster, snarare än att ta väljare från SD, och att AfS enbart förekommer i någon enstaka tråd på flashback, skulle jag nog säga att de inte kommer påverka SD öht.
Tror man att de skulle få 5-6% är det nog något annat än pekfingret man försöker känna opinionsvindarna med...
2018-03-13, 11:45
Medlem
Separatistens avatar
Huvudsaken är att SD får ett starkt och mycket stabilt stöd i opinionen.

Gärna som största parti, eller med ett starkt stöd på 20-25%+. Det ser ut att hända.

De som redan 2018 slänger bort sin röst på exempelvis MED eller något Annat alternativ gör sig själva en otjänst. Det gör bara fienden starkare.

Först 2022 finns det möjlighet att flytta fram positionerna. Jag hade önskat tidigare, men tyvärr rör sig saker långsamt.
2018-03-13, 12:22
Medlem
Håller med om att det inte går att höfta hur som helst för ett opinionsinstitut.
Dock så finns de stora historiska felen där för flertalet av dem.
De kanske skulle köra med fotnot där den historiska avvikelsen anges så att vanligt folk får en chans att göra en egen rimligare uppfattning om den verkliga opinionen?

Om inte så lär stora flertalet fortsätta att bli chockade över SDs "höga"röstetal vid varje riksdagsval.
2018-03-13, 12:36
Medlem
Kattenxs avatar
Om SD tar får nya väljare från kvinnor så kan jag gå med på att det finns ett visst mörkertal i och med att de går att belägga med forskning kring just kvinnliga röstvanor. Däremot om de får sin väljare från etablerade grupper så finns inte det sociala stigmat på samma sätt. Anledningen, återigen, för att folk inte svarar eller ljuger i undersökningar har inte så mycket med åsikterna man har utan vilket förtroende man känner inför myndigheter, stat osv. Ett förtroende som brukar var lågt i SD:s traditionella väljarbas. Om de nu tar väljare från andra partier så har inte dessa samma misstro mot te.x mätinsititut.

Kan det var en ökat antal kvinnor som kan tänka sig rösta på SD?

En tes som skulle kunna hålla, och blir svår att bevisa eller motbevisa innan valet.
2018-03-13, 12:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det kan faktiskt t o m vara så att ”överraskningen” blir större i år i och med att väljare ur mer etablerade samhällsskikt tillkommit. Där är sannolikt rädslan för social stigmatisering större och lusten att svara ärligt mindre.

Det tror jag också. De i arbetarklassen som gick först till SD är mer öppna med det. Nu är det grupper som har mer att förlora på att säga att de röstar SD. Inte bara social stigmatisering utan riks att förlora jobb och karriär. Kvinnor är också mer känsliga för vad folk skall tycka om dem så de kommer att vara än mindre öppna med det. Valet för SD kommer att avgöras i storstäderna där de var svaga i förra valet. De kan vinna flera 100 000 röster. I Stockholms kommun hade de bara en avdelning nu har de en avdelning i varje valdistrikt 6 st tror jag. Och i kommunerna i Stockholms län hade inte alla ens en egen SD-avdelning, nu tror jag alla kommuner har det. SDs organisation är många gånger större i Stockholmsområdet än förra valet. Hur de har utvecklats i Malmö och Göteborg vet jag inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in