2018-03-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
De är inte vilka som helst. De mest manipulativa och socialt destruktiva personer, är just psykpatienter. Dessa vill man inte ha något att göra med, varken privat eller i arbetslivet. Kolla bara på Edvin.

Edvin är uppenbarligen personlighetsstörd. Men han har samtidigt fått sluten psykiatrisk vård. Personlighetsstörningar och psykisk sjukdom går hand i hand, enligt mig.

E*vin är absolut inte representativ för gruppen patienter
som vårdas inom psykiatrin. De allra flesta är inte alls
manipulativa. De som är det är de personlighetsstörda,
främst.

Sedan är det väl tur att vi är några som vill jobba med att
hjälpa dessa patienter. Tycker du inte det? Jag menar om vi
inte gjorde det kanske vi skulle ha fler händelser av den
typen som beskrivs i den här dokumentären:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/85743?programid=2519

Vidare är de personlighetsstörda en liten minoritet bland de
psykiskt sjuka.
Citera
2018-03-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Polisen i gtbg släppte av E utanför huvudentrén på Sahlgrenska , illa redan där
Jo, polisen i Göteborg är säkert överhopade med arbete. De hann väl helt inte rapportera över patienten. I det, något mindre, upptagningsområde jag arbetar har vi ett mycket bra samarbete med polisen, däremot.
Citera
2018-03-11, 23:22
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Vad är det som inte stämmer i vittnesmålet ?
Han berättar utförligt hur han ska döda olika personer och att han misshandlat och hotat en man på hotellet.
Ja, i anmälan uppgav Edvin att han "bakifrån sparkade undan mannens knä så att han föll mot golvet. Edvin tog sedan ett hårt strypgrepp".
"SIGNALEMENT PÅ MÅLSÄGARE
Man, ca 30 år gammal, ca 190 cm lång, muskulös kroppsbyggnad, svart kort hår, ljushyad, en svart rock."
(läs FUP L2 sida 29-30)
Något namn på denna man har aldrig kommit fram, men han tycks ha väldigt mycket gemensamt med "Mattias" och "Elias" - de lämnar lika "mycket" spår efter sig.
Nu senare i FUP N sida 236 beskriver Edvin mannen som "flintskallig med glasögon".

Citat:
Vem har vittnat om psykos ??
Kolla FUP. Du finner de flesta i M-delen.
Citera
2018-03-11, 23:26
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att överrapporteringen kanske inte var den bästa, från Göteborg till Jönköping.

Det är ganska vanligt att viktiga parametrar blir litet "lost in translation", när patienten flyttas mellan olika landsting. Man kanske inte, i Jönköping, insåg hur illa ute han var när han vårdades i Göteborg.

Sedan tyckte man väl att han förbättrades snabbt och man släppte litet på tyglarna . . . .

Men det här blir mest spekulationer.
Varför inte läsa FUP?
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-11 kl. 23:29.
Citera
2018-03-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Vad då "rapportera över patienten"? Har du läst FUP?
Nej det är möjligt att jag läst detta slarvigt.
Citera
2018-03-12, 06:22
Medlem
Citat:
Ja, i anmälan uppgav Edvin att han "bakifrån sparkade undan mannens knä så att han föll mot golvet. Edvin tog sedan ett hårt strypgrepp".
"SIGNALEMENT PÅ MÅLSÄGARE
Man, ca 30 år gammal, ca 190 cm lång, muskulös kroppsbyggnad, svart kort hår, ljushyad, en svart rock."
(läs FUP L2 sida 29-30)
Något namn på denna man har aldrig kommit fram, men han tycks ha väldigt mycket gemensamt med "Mattias" och "Elias" - de lämnar lika "mycket" spår efter sig.
Nu senare i FUP N sida 236 beskriver Edvin mannen som "flintskallig med glasögon".

Kolla FUP. Du finner de flesta i M-delen.

Tack, tror oxå det var något han hittade på då och eftersom han ljög då kommer han uppenbarligen inte ihåg vad han ljög ihop .
Tror han blir dömd till livstid och ev avtjänar första åren på rättspsyk och sedan överförd till fängelse OM de anser att han var sjuk under morden.
Annars blir det fängelse direkt
Citera
2018-03-12, 08:38
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
E*vin är absolut inte representativ för gruppen patienter
som vårdas inom psykiatrin. De allra flesta är inte alls
manipulativa. De som är det är de personlighetsstörda,
främst.

Sedan är det väl tur att vi är några som vill jobba med att
hjälpa dessa patienter. Tycker du inte det? Jag menar om vi
inte gjorde det kanske vi skulle ha fler händelser av den
typen som beskrivs i den här dokumentären:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/85743?programid=2519

Vidare är de personlighetsstörda en liten minoritet bland de
psykiskt sjuka.
Jag var otydlig, menar att man inte vill jobba tillsammans med psykpatienter. Att jobba inom psykvården är en annan sak, då har man en distans till tokerierna.

Du menar alltså att det inte finns ett samband mellan psykisk ohälsa och personlighetsstörningar. Nu är du en fackman inom området, men är du inte ute och snurrar nu?
Citera
2018-03-12, 08:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vet inte, men som det har beskrivits så blev paret "avrättade" genom att få halsarna avskurna av person som befunnit sig bakom/ovanpå offren - blod har ju därmed inte stänkt så mycket, jämfört med om det hade handlat om upprepande hugg.
Bevisligen har ena skon trampat i sörjan av all vätska som hällts ut över kropparna och förmodligen torkade han av dem på dörrmattan när han gick ut. Säkert mycket lättare att inte besudla bilen med spår från denna sörja, jämfört med att inte råka besudla bilen med spår efter resenärer.

Tack för de sidhänvisningar du gett tidigare.
Läste i FUP i obduktionsdelen om att Tor hade någon skada (minns inte om det var muskel/ligament eller liknade)som visade att nacken vridits kraftigt åt ena hållet så att någon skada uppträtt. Tor har förmodligen blivit skuren i liggande position. En stor pöl med blod (och annan vätska) har flutit ut på golvet och lite har skvätt på listerna på köksskåpen. Tolkar detta som att som du påpekar att den som utfört skärningen kunnat stå på sidan om.
På bilderna från köket kan man se en stor blod båge av blod på golvet som sprutat ut från AC. Någonstans läste jag att AC suttit upp vid skärningen.

Även om tejpningen medfört att de var mer eller mindre döende innan, borde det vara en stor risk att bli nerblodad. Halsartärerna har stort tryck för att orka pumpa blodet upp i huvudet. Vänster halsartär löper direkt från aortabågen. Om han klarat av att inte bli nerblodad, måste han varit medveten om vad han gjorde till den grad att han "såg till" att inte bli nerblodad. Som jag tidigare påpekat, känns det som om han är helt insnöad på allt som har med själva morden att göra.

Man frågar sig vad Edvin menar med "det perfekta mordet". Kanske menar han inte exakt det som vi först och främst tänker på? Den dimension av "det perfekta mordet" betyder för oss "det perfekta brottet". Dvs att man planerar och genomför brottet för att kunna komma undan. För Edvin kanske det fanns ytterligare en dimension. Den dimension som ger den känsla av välbefinnande som ett sådant mord kan ge en person som Edvin?
Citera
2018-03-12, 11:43
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Nej du är inte ute och cyklar, normala karlar har en skostorlek mellan 43-45, och en färre del män har stl 42 eller 46. Själv har jag faktiskt skostorlek 48-49, beroende på modell.

I sammanhanget med skostorlekar bör nämnas att (eftersom denna tråd handlar om ett kriminalfall) den ökända "Hagamannen" hade väldigt små fötter och även polisen kunde notera i den forensiska analysen att GM hade en skostorlek runt 39! Lik förbaskat kollade de nog inte upp alla skoaffärer i Umeå som hade sålt så små skor till en karl. Vad vet jag? Polisen i Umeå topsade över 800 män innan de slutligen fick fast våldtäktsmannen.
Ahh det var ju märkligt men var de säkra på att mgm var en man? Så länge man håller öppet för alternativ blir det svårt...som du hör kan jag inget alls om fallet Hagamannen
Citera
2018-03-12, 13:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ahh det var ju märkligt men var de säkra på att mgm var en man?

Eftersom GM i detta fallet hade en penis, så gjorde polisen förhoppningsvis antagandet att denne var en man.
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så länge man håller öppet för alternativ blir det svårt...som du hör kan jag inget alls om fallet Hagamannen
När det gäller Edvins skor så är de lättare att spåra än storlek 39. De var dessutom arbetsskor som, i den storleken, såldes få av.

Storlek 39 kan allt från barn, kvinnor och män ha. Antagligen totalt omöjligt att spåra om inte skomodellen är mycket ovanlig.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-03-12 kl. 13:53.
Citera
2018-03-12, 15:24
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Tack, tror oxå det var något han hittade på då och eftersom han ljög då kommer han uppenbarligen inte ihåg vad han ljög ihop .
Tror han blir dömd till livstid och ev avtjänar första åren på rättspsyk och sedan överförd till fängelse OM de anser att han var sjuk under morden.
Annars blir det fängelse direkt
Det skulle vara intressant att veta hur "Huddingefolkets" bedömning av Edvin kommer ser ut, men antar att det inte offentliggörs.
Uppgifter kring Edvins psykiska (o)hälsa har förvisso kommit fram, men utan uppgifter kring bakomliggande orsaker så känns de lätt lite lösryckta - ta "personlighetsstörningar" som exempel, de uppstår inte uteslutande pga "psykisk ohälsa" utan även av "somatisk sjukdom" (däribland frakturer).
Edvin har bevisligen slagit i huvudet ett antal gånger - bl.a. har hans storasyster vittnat om ett möte (närkontakt av 3e graden) med en skottkärra, samt i FUP C2 finns ett ärr vid vänstra tinningen både beskrivet och fotograferat.
Med tanke på att man finner Hippocampus innanför skallbenet i tinningtrakten och vad den delen av hjärnan sysslar med..
..samt Edvins märkliga minnes(o)förmåga; så kan kanske en del av hans beteende ha en förklaring där - i en skallskada.
Sedan har han ju fattat vansinniga beslut som säkert inte beror direkt på ovanstående utan snarare beroende på den "tvångsproblematik" han lider av (även om det i mina ögon ser högst tvivelaktigt ut att kunna ha varit oavstyrbart för honom).
Citera
2018-03-12, 15:49
Medlem
Tryckkokarens avatar
Edvins personutredning:

https://minfil.org/q528N5d8b7/Link_pings_TR_B2248-17_Aktbil_98.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem