2018-03-12, 12:38
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Ok. Frånsett din besvikelse ifråga om hur du tycker att man inte var tillräckligt tydliga/öppna med lanseringen av Svegot så tycker du inte iden är fel i sig?

Vet inte om jag håller med. Men det är väl inte så konstigt att ett nystartat projekt tar lite uppmärksamhet från den större helheten i DfS. Svegot är väl som jag förstått det dessutom lite av ett komplement till DfS och tänkt att hjälpa till med spridandet/byggandet av DfS. Eller har jag missförstått?

Förlåt men jag har inte följt allt som sker på senaste tiden. Men har inte utrustningen med att finansiera Dans flytt att göra. I så fall är det väl inte orimligt att man väljer att göra som man gör?

Som jag ser det får det se ut hur korrupt det vill bara så länge det görs utifrån nationalistiska principer. Samhällskontraktet med den nuvarande staten är brutit för länge sedan. Små nationalistiska organisationer måste ta vara på alla möjligheter som ges för att kunna utvecklas. Egentligen inget att höja mycket på ögonbrynen åt tycker jag.
Kanske missförstod jag din kommentar. Jag menar att man kanske bör ta med i beräkningen det ideella arbete som utförts de senaste åren vid sidan om ordinarie arbeten i Motgift.

Hade de drivit Svegot som ett privat bolag hade jag inte haft några som helst problem med det hela. De har lyckats bra med Motgift under åren. Det är att man startar upp det hela på ytterst tveksam föreningsdemokrstisk grund. Nyttan för föreningen, i förhållande till kostnaderna, att starta ett sådant stort projekt efter 3 månader är ytterst tveksamt. Man sitter "trippla stolar" och kan slussa ersättningar mellan förening, Svegot och privata företag.

Angående att Dans flytt ska bekostas med 42 medlemmars årsavgifter och utrustningen tar jag samma liknelse som i ett tidigare inlägg:

Du skänker mig 50 000 kronor kontant som en gåva. Du får för denna summa överta ägandet av min bil som är värd minst 100 000 kr. Fantastisk deal tills det visar sig att jag dock behåller bilen i mitt garage och kommer köra den tills den inte längre har något värde. Jag kan ju förvisso ställa upp och skjutsa dig i din egen bil om du vill åka någonstans, men då får du betala lite extra varje gång (det är ju jag som producerar poddar.... jag menar, kör bilen).

Varför ska en förening, vars huvudsyfte är att så snart som möjligt köpa ett svenskarnas hus, äga sändningsutrstning för 100 000 kr som ska producera material deras medlemmar måste betala ytterligare 100 kr i månaden för att få någon glädje av? Jag hade, om jag varit medlem, hellre sett att de pengarna gått till huset.

Ni har kanske inget hus men dock ett 'Svenskarnas mixerbord'.
Senast redigerad av Don.C 2018-03-12 kl. 12:48.
Citera
2018-03-12, 12:48
Medlem
Att finansiera Dans flytt var en motion som det röstades om, en stor majoritet yrkade bifall. Lite märkligt enligt mig, men vad ska man göra.

Eller har jag fel?
Citera
2018-03-12, 13:00
Medlem
Skallagrimssons avatar
Instämmer med de som poängterat att det är tvivelaktig att en förening som startats med syftet att skaffa lokaler och föra samman folk i verkligheten som första punkt spenderar en betydande andel av sina medlemmars resurser på ett mediaprojekt där styrelsen säkrar upp extra löner, köper upp utrustning i ett suspekt arrangemang och betalar folks flytt, och som grädde på moset förlägger årsstämman till Tyskland. Hur svårt hade det varit att förlägga det till Sverige där samtliga medlemmar bor?

Jag var skeptisk till DFS från start då hela idén med att köpa tillbaka Sverige bit för bit känns absurd och defaitistisk, men jag avhöll mig från att kritisera dem då jag hoppades att de skulle göra gott i att de organiserar folk som annars bara sitter hemma. Fortfarande vill jag inte ringa i domedagsklockan, men i ljuset av det som skett tycker jag det är rimligt att DFS faktiskt presterar något konkret i riktning mot målen föreningen sagt sig ha. Varningsklockor ringer ju för fan överallt här, just nu ser det ut som det hela riskerar att bli bara en finansiering för styrelsens mediala projekt. De behöver arrendera en gård eller något och bevisa sitt koncept om de skall ha trovärdighet i mina ögon, blir det bara mediasatsningar och löner till toppen av det hela så hade de värsta kritikerna från start 100% rätt.
Citera
2018-03-12, 13:14
Medlem
Don.Cs avatar
Stör mig mer och mer på det faktum att Magnus satt i sändning och sa att de minsann inte skulle samla in några pengar till Dans flytt.

Måndag med Motgift, 19 februari, 01:10:49

Magnus: Kalibber undrar, fick vi bidrag för att åka hem (hehe)?
Dan: njae, vi borde kanske kolla om vi kunde få....åter
Magnus: återflyttnings... utflyttningsbidrag.. och vi kände inte att det var läge ehh att ha en kampanj för det heller.
Dan: Nä.
Magnus: av olika skäl.
Dan och Magnus: hahaha
Dan: vi vill inte samla in pengar till flyttar.
Magnus: Det slår inte så väl ut.
Dan:

De var ju ärliga. De hade ingen frivillig insamling utan lät istället 42 medlemmar betala kalaset med vars 1200 spänn.
Citera
2018-03-12, 13:48
Medlem
NirvanAs avatar
Varför ska Dan flytta till Sverige? Ska Söderman göra detsamma?
Citera
2018-03-12, 14:30
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Att finansiera Dans flytt var en motion som det röstades om, en stor majoritet yrkade bifall. Lite märkligt enligt mig, men vad ska man göra.

Eller har jag fel?

Inte märkligt alls om man betänker att många medlemmar förmodligen är nya i föreningen och nya inom den nationella sfären. De kanske inte har någon referensram heller att förhålla sig till. Ny medlem - vill vara snäll- kanske tacksam- kanske även strävar efter att hålla sig väl med styrelsen för att så småningom kunna aspirera på att bli aktiv medlem. Styrelsen är inte dum. Gissar på att de räknat med det här utfallet.
Citera
2018-03-12, 14:41
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Stör mig mer och mer på det faktum att Magnus satt i sändning och sa att de minsann inte skulle samla in några pengar till Dans flytt.

Måndag med Motgift, 19 februari, 01:10:49

Magnus: Kalibber undrar, fick vi bidrag för att åka hem (hehe)?
Dan: njae, vi borde kanske kolla om vi kunde få....åter
Magnus: återflyttnings... utflyttningsbidrag.. och vi kände inte att det var läge ehh att ha en kampanj för det heller.
Dan: Nä.
Magnus: av olika skäl.
Dan och Magnus: hahaha
Dan: vi vill inte samla in pengar till flyttar.
Magnus: Det slår inte så väl ut.
Dan:

De var ju ärliga. De hade ingen frivillig insamling utan lät istället 42 medlemmar betala kalaset med vars 1200 spänn.

Ja det ser otroligt illa ut! Förstår de inte hur det framstår själva? Bryr de sig inte? Är Dan så utblottad eller snål? Det tar tid att bygga ett anseende, som de faktiskt gjort med Motgift, men det går snabbt att rasera detsamma. Är de självdestruktiva? Vet inte vad man ska tro?
Citera
2018-03-12, 14:54
Bannlyst
Angående flytt-gate.
Pudelns kärna är ju vad det är Dan säljer. Varifrån har han fått det? Har han fått det av donationer är det givetvis bluff.
Är det något han haft sedan tidigare är det ok.
Citera
2018-03-12, 15:08
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skallagrimsson
Instämmer med de som poängterat att det är tvivelaktig att en förening som startats med syftet att skaffa lokaler och föra samman folk i verkligheten som första punkt spenderar en betydande andel av sina medlemmars resurser på ett mediaprojekt där styrelsen säkrar upp extra löner, köper upp utrustning i ett suspekt arrangemang och betalar folks flytt, och som grädde på moset förlägger årsstämman till Tyskland. Hur svårt hade det varit att förlägga det till Sverige där samtliga medlemmar bor?

Jag var skeptisk till DFS från start då hela idén med att köpa tillbaka Sverige bit för bit känns absurd och defaitistisk, men jag avhöll mig från att kritisera dem då jag hoppades att de skulle göra gott i att de organiserar folk som annars bara sitter hemma. Fortfarande vill jag inte ringa i domedagsklockan, men i ljuset av det som skett tycker jag det är rimligt att DFS faktiskt presterar något konkret i riktning mot målen föreningen sagt sig ha. Varningsklockor ringer ju för fan överallt här, just nu ser det ut som det hela riskerar att bli bara en finansiering för styrelsens mediala projekt. De behöver arrendera en gård eller något och bevisa sitt koncept om de skall ha trovärdighet i mina ögon, blir det bara mediasatsningar och löner till toppen av det hela så hade de värsta kritikerna från start 100% rätt.

Som jag har förstått det hela bildades Svegot inte i samråd med föreningens medlemmar. Snarare bakom dess rygg. Rätta mig om jag har fel! Har talat med medlemmar som var ovetande om Svegots existens 3-4 dar efter "premiären". Märkligt det med!
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devons
Ja det ser otroligt illa ut! Förstår de inte hur det framstår själva? Bryr de sig inte? Är Dan så utblottad eller snål? Det tar tid att bygga ett anseende, som de faktiskt gjort med Motgift, men det går snabbt att rasera detsamma. Är de självdestruktiva? Vet inte vad man ska tro?

Jag hade angivit fel tid, ska vara 00:10:49.

Jag vet inte riktigt. Det är en sak att sätta upp den här typen av 'konstruktioner' när man driver företag. Där tycker jag inte alls det är fel. Är ju en helt annan sak när det handlar om en ideell förening. Kanske har de tagit med sig det där 'fifflar'-tänket (och 'fiffel' här menar jag inte som något negativt).
Senast redigerad av Don.C 2018-03-12 kl. 15:19.
Citera
2018-03-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Angående flytt-gate.
Pudelns kärna är ju vad det är Dan säljer. Varifrån har han fått det? Har han fått det av donationer är det givetvis bluff.
Nja.
Det hade ändå inte varit speciellt snyggt.
Som ordförande i en förening kan man givetvis inte hålla på med pengatransaktioner mellan sin privatekonomi och föreningens. Det säger sig självt. Man kan i synnerhet inte skicka fakturor från sitt eget bolag till föreningen man är ordförande i.

Även om det hade rört en gammal bil, soffa eller böcker som Dan köpt själv så kan han inte hålla på att sälja dessa till sin egen förening.

Detta förstår vilket hjon som helst som någon gång suttit i en bostadsrättsföreningen eller dyl.
Citera
2018-03-12, 15:18
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Angående flytt-gate.

Nja, problemet är att han 'säljer' det till sig själv. Det är ju han och Magnus som kommer fortsätta använda utrustningen. Han får 50 000, packar ner utrustning i lådor i Tyskland och packar sen upp det i sitt nya hus i Sverige. Sen bara att köra som vanligt. Dessutom för att producera material som de ska sälja tillbaka till föreningen.

Det är ju knappat så att alla föreningens medlemmar kommer kunna använda utrustningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in