2018-03-12, 12:43
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnords lösning kanske inte är den mest optimala då man införde den på 14 dagar för "Kina-paketen" man kopierade säkert bara hur det fungerat från USA de senaste 20 åren med den skillnaden att man sänkte avgiften från 125:- till 75:- vilket kan tyckas vara rimligt då det är mest småvärdesförsändelser från Kina.
Då får man hoppas att dom optimerar bort avsaknaden av specificering i sins sms krav,
som lagen kräver.
Tyvärr behövs det väl att någon tar dom till domstol, då självinsikt inte verkar vara deras starka sida.

Om man vill jävlas med någon, beställer man ett handskrivet A4 papper med texten:
"Hur känns det att betala 75 spänn för det här pappret?", beställt från Kina, till deras adress
och telefon.
Då dom omöjligt kan veta vad det är för krav dom fått skickat till sig av PN, blir dom säkert
jätteglada när dom läser pappret, istället för den där snurrande kinadildon som citerar Mao
som dom fortfarande väntar på.
Senast redigerad av dobbelina 2018-03-12 kl. 13:03.
Citera
2018-03-12, 12:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Då får man hoppas att dom optimerar bort avsaknaden av specificering i sins sms krav,
som lagen kräver.
Tyvärr behövs det väl att någon tar dom till domstol, då självinsikt inte verkar vara deras starka sida.
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte vet hur betalningssidan ser ut man länkar till i sms'et det kanske finns mer information där som på avin? Annars kan någon som har kontakter inom Postnord föreslå min lösning om en länk till den inskannade etiketten där.
Citera
2018-03-12, 13:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Tullverket har en bra sida där man kan räkna ut en varas totala pris
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsguidenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510 cfe9e710532.html

Hus stor avgiften för importdeklarationen kan du t.ex. läsa om här
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import/forandringar-1-mars?inpn_c=moms&inpn_i=priv-cs1

Använder du någon annat fraktsätt än via Postnord t.ex. DHL, TNT, UPS eller EMS så tar dom ut olika för importdeklarationen så det är bäst att kolla på deras hemsida innan du beställer så du vet hur mycket det kommer att kosta när varan anländer, momsen är den samma 25% oavsett transportör.

Här kan du läsa några exempel på vad ditt köp kostar i slutändan, bra tips också!
http://kinahandel.blogg.se/2015/august/vilka-ar-de-tillkommande-kostnaderna-guide.html
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 13:08.
Citera
2018-03-12, 13:33
Medlem
mphummers avatar
Tja!

Jag har ett paket på ingång men vad händer om jag inte hämtar ut det? Kommer jag behöva betala deras administrationsavgifter och moms trots det? Eller hur funkar det?
Citera
2018-03-12, 13:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Tja!

Jag har ett paket på ingång men vad händer om jag inte hämtar ut det? Kommer jag behöva betala deras administrationsavgifter och moms trots det? Eller hur funkar det?
Nej du behöver inte betala någonting. Du får troligtvis ett sms först det struntar du i, sedan får du en avi den struntar du också i. Efter ytterligare 14 dagar skickar Postnord paketet till Direct Linc som lastar det på en båt och skickar tillbaka det till Kina. I Kina sorterar China Post paketet och skickar tillbaka det till säljaren med en faktura på returfrakten i Kina. Säljaren blir skitsur och hoppar jämfota och skriker en massa svordomar på Kinesiska men dom varken hör eller förstår du så det är lugnt...
Citera
2018-03-12, 13:38
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Nej du behöver inte betala någonting. Du får troligtvis ett sms först det struntar du i, sedan får du en avi den struntar du också i. Efter ytterligare 14 dagar skickar Postnord paketet till Direct Linc som lastar det på en båt och skickar tillbaka det till Kina. I Kina sorterar China Post paketet och skickar tillbaka det till säljaren med en faktura på returfrakten i Kina. Säljaren blir skitsur och hoppar jämfota och skriker en massa svordomar på Kinesiska men dom varken hör eller förstår du så det är lugnt...

Topp, tack =)
Citera
2018-03-12, 14:11
Medlem
Awendelas avatar
Kan tipsa om chattfunktionen på betalsidan om man vill slippa telefonkö.
Bara öppet på dagtid, men ingen kö alls nu runt 14:00.
Citera
2018-03-12, 14:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Se där, problemet löst redan av Postnord :-)
Citera
2018-03-12, 14:39
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela

Har du en länk?

Och är det någon som har koll på vilka sidor som skeppar från EU så man slipper detta?
Senast redigerad av mphummer 2018-03-12 kl. 14:46.
Citera
2018-03-12, 14:52
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Har du en länk?

Och är det någon som har koll på vilka sidor som skeppar från EU så man slipper detta?

Det är alltså på samma sida man får i SMS:et - längst ner till höger finns en knapp med kundservice som har chatt och vanliga frågor. https://moms.postnord.se/ är grundsidan
Citera
2018-03-12, 15:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Handlar du t.ex. på eBay så kan du söka efter det du är intresserad av och sedan till vänster klicka i Item Location: Europe så får du bara de säljare som finns i europa (sedan får du för säkerhets skull själv kolla om landet är med i EU eller inte) Beställer du från någon inom EU behöver du inte betala avgift och moms.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 15:30.
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte vet hur betalningssidan ser ut man länkar till i sms'et det kanske finns mer information där som på avin? Annars kan någon som har kontakter inom Postnord föreslå min lösning om en länk till den inskannade etiketten där.

Jag har kollat på bankinbetalning från sms (ej Swish)där framgår inga mer uppgifter om paketet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in