2018-03-08, 19:51
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Precis.

Men Edvin har varit tillräckligt smart att hålla käften i polisförhör.

Han kanske planerar att outa dem innan förhandligen i hovrätten? Långsökt, men vem vet.
Fel.
Han började hålla käften så snart han insåg hur jävla dumt han framställde sig, men visst kan han med denna självinsikt uppfattas som smart av någon som uppenbart saknar den egenskapen.
Citera
2018-03-08, 20:05
Medlem
Citat:
Det är den linjen tingsrätten gått på, ja.

Själv är jag osäker.

Men en varningsklocka hos mig, är Edvins överdrivna självförtroende under rättegången. Vem skulle sitta och flina och babbla på, som bara den, när man riskerar livstids fängelse.

Han verkar skyldig, men ändå oskyldig.

Ingen normal person gör såklart så om man riskerar livstid. Men en normal person skulle heller inte åka till Texas Longhorn och äta precis efter att man mördat 2 gamla människor. En normal person skulle heller inte fortsätta livet som om ingenting hänt.

Jag tror att han har inbillat sig själv att han kan bli fri genom att bara erkänna tejpningen och skylla mordet på andra personer. Han kan sitta där i sin falska trygghet, skratta och le, men han kommer ändå att bli dömd för mord.
Senast redigerad av daiquiri 2018-03-08 kl. 20:08.
Citera
2018-03-08, 20:13
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Nej, enligt kriterierna från DSMIV.
Nej, det står inget om "rodnad" där.
"Rodnad" kan man drabbas av olika anledningar. Förutom mer fysiologiska anledningar, som "överansträngning", så är "skam" en vanlig anledning.
"Skam" är en typ av "ångerkänsla". "Skuld" är en annan. En psykopat må "visa brist på ångerkänslor", men det gäller främst "skuld" och utesluter inte "skam" (som flera andra här redan har påtalat och förklarat för dig).

Citat:
Ja, eftersom Gestrin sade att:
Återigen "vinklar" och "skarvar" du efter eget tycke.
När du påstår dig vara "objektiv", är det med tanke på ditt sätt att se "representanter för det täcka könet"?
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-08 kl. 20:16.
Citera
2018-03-08, 20:15
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daiquiri
Ingen normal person gör såklart så om man riskerar livstid. Men en normal person skulle heller inte åka till Texas Longhorn och äta precis efter att man mördat 2 gamla människor. En normal person skulle heller inte fortsätta livet som om ingenting hänt.
Om man drar ditt resonemang längre, ingen normal person skulle åka till Texas Longhorn och käka, efter man begått ett grovt rån och frihetsberövat folk. Om man nu går på Edvins berättelse.

Men samtidigt så tyckte Edvin om mat. Väldigt mycket också.

Citat:
Jag tror att han har inbillat sig själv att han kan bli fri genom att bara erkänna tejpningen och skylla mordet på andra personer. Han kan sitta där i sin falska trygghet, skratta och le, men han kommer ändå att bli dömd för mord.
Kan mycket väl vara så. Men hovrätten, tar iskallt bara hänsyn till bevis. Det är ingen blatte som åkt dit på ringa narkotikabrott precis, det är det värsta brottet man kan dömas för.
Citera
2018-03-08, 21:12
Medlem
Citat:
Precis.

Men Edvin har varit tillräckligt smart att hålla käften i polisförhör.

Han kanske planerar att outa dem innan förhandligen i hovrätten? Långsökt, men vem vet.

Om nu Knoll & Tott skulle existera hade det definitivt varit smartast klämma namnen i polisförhöret.

Nu gjorde som bekant inte detta, varken i förhör eller i TR.

Om detta går till HR har kraven ökat på Edvin. Nu räcker det inte med enbart namn utan nu ska även dessa personer verifieras och höras.
Citera
2018-03-08, 21:25
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om nu Knoll & Tott skulle existera hade det definitivt varit smartast klämma namnen i polisförhöret.

Nu gjorde som bekant inte detta, varken i förhör eller i TR.

Om detta går till HR har kraven ökat på Edvin. Nu räcker det inte med enbart namn utan nu ska även dessa personer verifieras och höras.
Håller med i varenda bokstav du skriver. Men jag vill utveckla ditt resonemang.

Om vi förutsätter att Edvin talar sanning, så har han garanterat skäl till att hålla käften, både i polisförhör och i tingsrätten. Om dessa personer ens existerar, så är det inga trevliga personer precis. Ett hot från dessa hade, i alla fall jag, tagit på allvar.

Skulle Edvin tala sanning, då måste han köra med öppna kort. Annars får han sitta i fängelse tills han blir gråhårig.

Är hans historia sann, då kommer han bli friad. Är historian trams, då kommer han få sitta länge på sin stjärt, i fängelse.
Citera
2018-03-08, 21:27
Medlem
Citat:

Å andra sidan skulle ingen normal person mörda 2 gamla människor heller. Sen har nog Edvin läst på för dåligt. Det finns ingen rättsinstans som köper okända gärningsmän i dag, det avfärdas som trams.
Citera
2018-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Vidare så ändrar hovrätten tingsrättens domar i nästan hälften av fallen. Det är värt att tänka på.

Du får det att låta som om HR ändrar TR-domar radikalt stup i kvarten. Så är det ju inte. Ändringarna handlar i många fall om andra bedömningar avseende skadestånd, mindre justeringar av påföljd och så vidare.

Dessutom är det så att prövningstillstånd inte krävs för brottmål av allvarligare art, så vartenda dugg hamnar i HR i och med att de flesta inte har något att förlora på att överklaga. Och HR mildrar ganska ofta påföljderna något. Om möjligt kanske man kan säga att TR - och därmed dina förhatliga nämndemän (kvinnor?) - faktiskt dömer strängare än HR som givetvis försöker närma sig HDs vägledande domar i större utsträckning - och sannolikt också har större kunskap om prejudicerande fall.
Citera
2018-03-08, 21:37
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Om man drar ditt resonemang längre, ingen normal person skulle åka till Texas Longhorn och käka, efter man begått ett grovt rån och frihetsberövat folk. Om man nu går på Edvins berättelse.

Men samtidigt så tyckte Edvin om mat. Väldigt mycket också.

Kan mycket väl vara så. Men hovrätten, tar iskallt bara hänsyn till bevis. Det är ingen blatte som åkt dit på ringa narkotikabrott precis, det är det värsta brottet man kan dömas för.

Det fetade; av just den anledningen kommer vi i hovrätten få se ett fastställande av tingsrättens dom då bevisbördan från brottsplats väger tyngre än den dikt MGM fört fram för TR.
Citera
2018-03-08, 21:41
Medlem
Ghostly22s avatar
Citat:

Nä, jag tror han är lättad. Dels pga att han inte mäktar med sin livssituation och för att han nu inte kan skada sina närmaste.
Och så älskar han väl precis som tryckaren uppmärksamhet, oavsett om den är bra eller dålig. Det här kan mycket väl ingå i hans fantasier, att spela huvudrollen i den här skräckhistorien.
Citera
2018-03-08, 21:52
Medlem
Mikro55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nej, jag har själv skrattat gott åt en inre syn av en bestialisk Mattias i 3-4 storlekar för stora skor, vanligast är väl mellan 42-45, eller är jag ute o cyklar?

Nej du är inte ute och cyklar, normala karlar har en skostorlek mellan 43-45, och en färre del män har stl 42 eller 46. Själv har jag faktiskt skostorlek 48-49, beroende på modell.

I sammanhanget med skostorlekar bör nämnas att (eftersom denna tråd handlar om ett kriminalfall) den ökända "Hagamannen" hade väldigt små fötter och även polisen kunde notera i den forensiska analysen att GM hade en skostorlek runt 39! Lik förbaskat kollade de nog inte upp alla skoaffärer i Umeå som hade sålt så små skor till en karl. Vad vet jag? Polisen i Umeå topsade över 800 män innan de slutligen fick fast våldtäktsmannen.
Senast redigerad av Mikro55 2018-03-08 kl. 22:43.
Citera
2018-03-08, 21:54
Medlem
Citat:
Håller med i varenda bokstav du skriver. Men jag vill utveckla ditt resonemang.

Om vi förutsätter att Edvin talar sanning, så har han garanterat skäl till att hålla käften, både i polisförhör och i tingsrätten. Om dessa personer ens existerar, så är det inga trevliga personer precis. Ett hot från dessa hade, i alla fall jag, tagit på allvar.

Skulle Edvin tala sanning, då måste han köra med öppna kort. Annars får han sitta i fängelse tills han blir gråhårig.

Är hans historia sann, då kommer han bli friad. Är historian trams, då kommer han få sitta länge på sin stjärt, i fängelse.

Nu finns det inget i hans redogörelse som tyder på att fiktiva kompisar skulle vara några otrevliga typer. Hade han haft kännedom om den världen vore nog hans historia av annan art.

Att två personer skulle plocka med Edvin för att avrätta två personer är väl inte särskilt troligt. Om han trots allt agerat som chaufför hade han troligen återfunnits på samma plats som BO. Två eller tre personer torde vara skit samma i dessa kretsar.
Senast redigerad av April62 2018-03-08 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in