2018-03-12, 00:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu ska ju inte PostNord bara "Dela ut paktet" längre utan även fakturera moms + handläggningsavgift. Då borde det ju vara vanligt folkvett av dem på PostNord att även inkludera trackingnummret som står på paketet när man scannar. Den som kom på iden att fakturera folk 75kr utan att tala om VAD man fakturerar för måste ju vara helt efter.

PostNord måste ju vara världmästare i dålig kundservice, de tar ju faktiskt ut en avgift på 75 kr, för de 75 kronorna är det ju tjänstefel att inte scanna trackingnummer, ok hade det varit gratis så. Men nu tar man ju 75 kr, då får de väl för fasiken jobba för dessa 75 kr. Vad är postnord för skämtföretag?
Avgiften har alltid varit 125 kr men på kinapaketen så har man minskat den till 75 men visst jag håller med skanna trackingnummer också och höj avgiften tillbaka till det gamla. Annars kan du ju fixa det själv genom att skriva ditt eget "trackingnummer" som jag tipsade om tidigare...
Citera
2018-03-12, 01:48
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgiften har alltid varit 125 kr men på kinapaketen så har man minskat den till 75 men visst jag håller med skanna trackingnummer också och höj avgiften tillbaka till det gamla. Annars kan du ju fixa det själv genom att skriva ditt eget "trackingnummer" som jag tipsade om tidigare...
Så du tycker man ska slå på 75 kr extra, bara för att göra det som borde gjorts från början?
Ha ha ha! kan du inte dela med dig vad du går på för psykofarmaka, ser du rosa elefanter också?
Att skriva sitt eget "trackingnummer" hjälper noll, då du bara får PN's kollinummer i sms'et.

Som en sidoanteckning kan nämnas att din idé att lägga till ett eget "trackingnummer" i adressraden,
gör att du varje gång som du lägger en beställning, måste du gå in i din kundprofil och ändra för varje enskild försändelse.
Du kan alltså inte fylla upp din kundkorg med varor från olika säljare, och göra en betalning.
Asså fan vad smidigt!
Citera
2018-03-12, 02:28
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Det funkar inte med SMS:et, ingen adress i det eller i länken. (Testade att trycka på betala med kort i länken, och det verkade inte gå att betala ens om jag hade velat...)

Om de skickar en avi också om man inte betalar avgiften, så kan det ju stå på avin, jag kommer att märka detta framöver då jag inte kommer att betala 75kr extra för en sak värd en tia...
Citera
2018-03-12, 06:09
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det funkar inte med SMS:et, ingen adress i det eller i länken. (Testade att trycka på betala med kort i länken, och det verkade inte gå att betala ens om jag hade velat...)

Om de skickar en avi också om man inte betalar avgiften, så kan det ju stå på avin, jag kommer att märka detta framöver då jag inte kommer att betala 75kr extra för en sak värd en tia...
I "framtiden" vet du ju att alla paket får avgift och du kan redan när du lägger beställningen avgöra om du tycker det är värt det. Finns ingen anledning att vänta tills du får avin eller?
Citera
2018-03-12, 06:37
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
I "framtiden" vet du ju att alla paket får avgift och du kan redan när du lägger beställningen avgöra om du tycker det är värt det. Finns ingen anledning att vänta tills du får avin eller?

Paket som är märkta som gåva då?
Citera
2018-03-12, 07:28
Medlem
Citat:
Nej inte enligt PostNord har alltid reglerna varit som de nu är från den 1:a mars. De pratar om nya regler när de nämner moms från första kronan,

"Från 1 mars ska moms betalas in från första kronan av varans värde innan paketen kan delas ut. För att klara hanteringen inför PostNord en ny avgift."
https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen
Notera nya regeln: "Från 1 mars ska moms betalas in från första kronan av varans värde"

PostNord skriver dessutom "Fem frågor om nya momsen"
https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen
Notera ordet: "nya".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-12 kl. 07:43.
Citera
2018-03-12, 07:34
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino

Det här har diskuterats flitigt i tråden redan om du går bak lite. Men i korta drag: Postnord gick ut och sa att dom inte skulle ifrågasätta gåvor om det inte var självklart att det var något suspekt med försändelsen. För några dagar sen så ändrade dom sig! Nu hävdar dom att dom skickar alla gåvor till tullverket där dom "granskas" och alla som inte är gåvor får en då betala moms och avgift för ändå om en inte överklagar och bevisar att det är en gåva.

Jag tror inte på detta utan tror att dom försöker skrämmas. Tror fortfarande att gåvotaktiken är ett ganska säkert sätt att slippa undan avgiften men en kan ju ändå ha i åtanke att en avgift kan tillkomma.
Senast redigerad av balleboj 2018-03-12 kl. 07:39.
Citera
2018-03-12, 07:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Så du tycker man ska slå på 75 kr extra, bara för att göra det som borde gjorts från början?
Ha ha ha! kan du inte dela med dig vad du går på för psykofarmaka, ser du rosa elefanter också?
Att skriva sitt eget "trackingnummer" hjälper noll, då du bara får PN's kollinummer i sms'et.

Som en sidoanteckning kan nämnas att din idé att lägga till ett eget "trackingnummer" i adressraden,
gör att du varje gång som du lägger en beställning, måste du gå in i din kundprofil och ändra för varje enskild försändelse.
Du kan alltså inte fylla upp din kundkorg med varor från olika säljare, och göra en betalning.
Asså fan vad smidigt!
Att fylla upp korgen med varor från olika försäljare kan bli "dyrt" i framtiden så där får man nog tänka om lite, bättre att försöka hitta en säljare som har flera av de varor man vill ha och beställa där även om han är någon dyrare per vara så tjänar man igen det på att man bara behöver betala en avgift istället för tre.

Sen kan man ju tycka att det här med avgift på paketen efter 1/3 kommer ju inte som en överraskning när du får avin utan det kalkylerar man väl in när man lägger beställningen och räknar på vad man skall betala för ett mobilskal t.ex.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 08:10.
Citera
2018-03-12, 07:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Gåvor fungerar precis som dom alltid gjort ingen avgift, moms eller tull om gåvan är skickad från en privatperson och inte är värd mer än 500 kr.
Citera
2018-03-12, 08:04
Medlem
Citat:
Gåvor fungerar precis som dom alltid gjort ingen avgift, moms eller tull om gåvan är skickad från en privatperson och inte är värd mer än 500 kr.
Jag citerar från en tidigara post av "EnAnonymTyp":
"I lagen står bara att det ska vara en gåva mellan privatpersoner, det står ingenstans att det är förbjudet att använda företagspost för att skicka gåvan. "
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Notera vad lagen skall stadga, inget om "skickad".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-12 kl. 08:08.
Citera
2018-03-12, 08:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Det verkar föreligga ett viss missförstånd att man helt plötsligt börjat ta ut moms på importerade varor från utanför EU. Det har alltid varit momsplikt på dom med den skillnaden att före den 1/3 var det importörens ansvar att betala in den till Tullverket efter den 1/3 sköter Postnord det och tar då ut en avgift på 75 kr för den hanteringen.

Orsaken till att det blivit så här är att dom som importerade varor innan i stort sett aldrig betalade in någon moms efter det att dom fått sina varor. Jag är övertygad om att om alla följt lagen och betalat moms så hade vi sluppit avgiften...

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-annat-land-import
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 08:59.
Citera
2018-03-12, 08:55
Medlem
Citat:
Det verkar föreligga ett viss missförstånd att man helt plötsligt börjat ta ut moms på importerade varor från utanför EU. Det har alltid varit momsplikt på dom med den skillnaden att före den 1/3 var det importörens ansvar att betala in den till Tullverket efter den 1/3 sköter Postnord det och tar då ut en avgift på 75 kr för den hanteringen.

Orsaken till att det blivit så här är att dom som importerade varor innan i stort sett aldrig betalade in någon moms efter det att dom fått sina varor. Jag är övertygad om att om alla följt lagen och betalat moms så hade vi sluppit avgiften...

Knappast, det var aldrig momsen det handlade om utan postens oförmåga att hantera mängderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in