2018-03-11, 19:40
Medlem
Är det flera som har hört att PostNL inte tar emot paket från Kina till Sverige längre?
Försökte men återförsäljaren sa att PostNL skickar tillbaka paketen från Kina som ska till Sverige, tycker jag är konstigt
Citera
2018-03-11, 20:01
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Jag undrar om någon fattar vad jag ska betala för, för själv begriper jag ingenting

Jag har beställt en plansch från USA och detta är ju inget EU- land. Först fick jag en avi till mitt postombud, sedan kom ett sms att jag ska betala 80 kr och 27 öre i den här nya avgiften.
Betalningen för planschen drogs vid beställningen. Den kostade ca 100 kr.

Hur kan avgiften bli 80,27 kr? Är den inte 75 kr vid köp under 1500 kr eller har jag fel?

Du ska betala moms på 25% utöver 75:- administrativ avgift till Postnord.

Edit: Dock borde det ju blivit mer i moms om den kostade 100 kr men dom kanske märkt försändelsen lägre därav får du betala mindre moms...
Senast redigerad av balleboj 2018-03-11 kl. 20:05.
Citera
2018-03-11, 20:17
Medlem
mina3grabbars avatar
Jag hoppas verkligen att Post NL inte slutar med att ta emot försändelser. Jag la en order hos FastTech på 71dollar igår..... Hittills har jag inte hört ngt om att paketet kommer i retur
Senast redigerad av mina3grabbar 2018-03-11 kl. 20:33. Anledning: Typo
Citera
2018-03-11, 20:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeeu
Är det flera som har hört att PostNL inte tar emot paket från Kina till Sverige längre?
Försökte men återförsäljaren sa att PostNL skickar tillbaka paketen från Kina som ska till Sverige, tycker jag är konstigt
PostNL vill inte göra Postnords jobb gratis längre...
Citera
2018-03-11, 20:24
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jag undrar om någon fattar vad jag ska betala för, för själv begriper jag ingenting

Jag har beställt en plansch från USA och detta är ju inget EU- land. Först fick jag en avi till mitt postombud, sedan kom ett sms att jag ska betala 80 kr och 27 öre i den här nya avgiften.
Betalningen för planschen drogs vid beställningen. Den kostade ca 100 kr.

Hur kan avgiften bli 80,27 kr? Är den inte 75 kr vid köp under 1500 kr eller har jag fel?

75kr plus moms på det du importerar, så på paketet står förmodligen runt $3 dollar som värde.
Säker på att du inte har beställt 2 paket? 1 som gått igenom tullen och 1 som fastnade.
Du ska inte få någon avi om du får SMS.
Citera
2018-03-11, 20:30
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Du ska betala moms på 25% utöver 75:- administrativ avgift till Postnord.

Edit: Dock borde det ju blivit mer i moms om den kostade 100 kr men dom kanske märkt försändelsen lägre därav får du betala mindre moms...

Tack för svaret! Det gjorde det hela mer logiskt.
Citera
2018-03-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
PostNL vill inte göra Postnords jobb gratis längre...
Ingen vill ta smällen med Kina paketen. Postnord gör ju rätt som vill ha betalt för sitt jobb.
Citera
2018-03-11, 20:38
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
75kr plus moms på det du importerar, så på paketet står förmodligen runt $3 dollar som värde.
Säker på att du inte har beställt 2 paket? 1 som gått igenom tullen och 1 som fastnade.
Du ska inte få någon avi om du får SMS.

Tack även du för svaret. Nej, jag beställde endast ett paket.

Jag fick avin för någon vecka sedan och sms:et idag. Jag har inte beställt något annat som ska hämtas hos postombudet, så jag förutsatte att det var den här planschen som anlänt. Får väl ta mig dit imorgon och hämta den.

Jag kommer definitivt inte att handla utomlands mer.
Citera
2018-03-11, 21:30
Medlem
Hur är det med PostNL? Vill de inte längre skicka paket till Sverige från tex Kina?

Om jag fattat det rätt så klarar man dig från avgift om det landat i annat EU land innan det når Sverige?
Citera
2018-03-11, 22:35
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Tack även du för svaret. Nej, jag beställde endast ett paket.

Jag fick avin för någon vecka sedan och sms:et idag. Jag har inte beställt något annat som ska hämtas hos postombudet, så jag förutsatte att det var den här planschen som anlänt. Får väl ta mig dit imorgon och hämta den.

Jag kommer definitivt inte att handla utomlands mer.

Märkligt att du fått avisering i den ordningen. Vänta med att betala och försök hämta ut paketet först. Kan vara bedrägeri också.

PostNord har varnat för bedragare som skickar bluffmejl. Var i och för sig inte sms, men det kan vara något nytt skojeri på gång efter att PostNord gått ut med varning.
Citera
2018-03-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet med trackingnummret du får från Kina är att China Post inte skickar det vidare elektroniskt till Postnord och Postnord har ingen nytta av det för att dela ut paketet bara din adress.

Nu ska ju inte PostNord bara "Dela ut paktet" längre utan även fakturera moms + handläggningsavgift. Då borde det ju vara vanligt folkvett av dem på PostNord att även inkludera trackingnummret som står på paketet när man scannar. Den som kom på iden att fakturera folk 75kr utan att tala om VAD man fakturerar för måste ju vara helt efter.

PostNord måste ju vara världmästare i dålig kundservice, de tar ju faktiskt ut en avgift på 75 kr, för de 75 kronorna är det ju tjänstefel att inte scanna trackingnummer, ok hade det varit gratis så. Men nu tar man ju 75 kr, då får de väl för fasiken jobba för dessa 75 kr. Vad är postnord för skämtföretag?
Citera
2018-03-11, 23:13
Medlem
Jag skaffade mig en postbox i ett par länder inom EU där jag kan bunkra upp med kinapaket och när jag har en hög så skickar jag den vidare till hemadressen. Riktigt smidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in