Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
1. Digital möte är ändå billigare än att hyra lokal. Bryr man sig om kostnader hade man vart positiv till detta.
2. Träffar sker och större träffar planeras redan.
Du kan väl inte på allvar likställa en "träff" med en årstämma?
I vilken förening som helst så är årsmötet centralt och kan inte likställas med en kväll där man får förmånen att äta lunch med Conrad eller Dan.
Det är på stämman som medlemmarna skall instruera styrelsen genom direktiv för nästa år.
En organisation som inte ens kan bemöda sig att ordna en riktig stämma en gång om året är det någonting fel på.
Jag ser det som positivt att erbjuda möjlighet att följa stämman digitalt, men man måste ha en fysisk stämma där styrelsen kan ställas till svars.
Jag har själv bokat stämmor för HSBs räkning med upp emot 500 deltagare.
Hotell och konferensanläggningar, det finns mängder med alternativ.
Kostnaden för DFS hade landat på ca 30-60 kr per medlem och år beroende på vilka krav man har på anläggningen...så det är lite löjligt att säga att det är en kostnadsfråga.
Vi pratar om en kostnad på 2.50 - 5 kr per medlem och månad...
Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
Alla tycker inte som vi. Och för vissa är det inte par timmar utan flera, någon dag eller två, med kostnader för boende mm. Bättre med digitalt om det är kort formalia. Vem vet, nästa år kanske!
Återigen, kan man inte ens lägga en kväll (eller en halv helg) en gång om året på att utstaka direktiven för föreningen så är det illa ställt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
Tänk efter nu.
Aktiv medlem kan man bli efter 6 månader. Hur länge har partiet funnits? Exakt, mindre än så. Konstigt att folk kunde rösta eller hur? Det uppenbara är då att denna slopades denna gång.
Driver de ett parti nu också?
Okay, så man applicerade inte principen om aktiva medlemmar vid denna stämma.
Alla medlemmar kunde rösta och lägga motioner.
Problemet återigen vid en "digital stämma" är att det inte finns ordentliga kontrollfunktioner.
Dan sitter med alla äss på handen med sina bratwurstfingrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
Alla pengar från Svegot går till DFS. Står på hemsidan.
Allt överskott från Svegot går till DFS.
Svegot skall först betala skribenter och köpa in material från produktionsbolagen Motgift och I&C.
Dvs pengar går direkt till styrelseordföranden och övriga styreslemedlemmars bolag.
Det är ett problem och en jävsituation om något!
Citat:
Ursprungligen postat av
Leliana
Jag ser bara det jag ser och eftersom jag inte vet med fakta låter jag bli att spekulera.
Jo, jag drar även mina slutsatser baserat på fakta.
Jag har läst Magnus Södermans motion, stadgarna och gjort min egen analys av DFS, en analys som visat sig vara korrekt nu i efterhand.
Detta ser ut som vilket bolagsskojeri som helst för oss med lite erfarenhet.
Bara principen att en nystartat ideell förning skall betala ut arvoden, köpa in material från styrelsemedlemmarnas privata bolag och betala styrelseordförandens familjs privata flytt (enligt motion lagd av en annan styrelsemedlem)....det borde räcka så.
Jag ser i din posthistorik att du frenetiskt försvarat Daniel Conrad Frändelöv som "spindeln i nätet" för det nationella Sverige.
Nu börjar jag plöstligt förstå varför våra åsikter går isär...