2018-03-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Agnes läkarintyg hade uppvisats för Agnes högstadieskola och rektor och diskuterats på skolmöten.
Moas läkarintyg visades upp för Moas mellanstadieskola och rektor.

Alfredshällsskolan i Lomma och Bjärreskolan. Två skolor, två rektorer, två olika organisera de hemundervisningar med olika lärare. Sannolikt tystnadsplikt mellan rektorerna och inblandade avseende den flicka de inte hade som elev på sin skola.

Du vet vad som stod som diagnos på flickornas läkarintyg och var de utfärdats - men du vet inte att de ställdes till helt olika skolor och rektorsområden....?

Det har uppgetts i tråden att skolorna samordnat flickornas undervisning.
Citera
2018-03-11, 10:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
När tror ni att ni är färdiga med ME, B12, Gottfries, ME är en sjukfom, ME är inte en sjukdom, Cancer sitter i psyket.... mm mm.

100 tals inlägg, flera sidor bakåt ser ut såhär.
Påstående:
B12 injektioner används också av scientologer för att driva ut radioaktivitet. Sambanden är märkliga. Vetenskapligt underlag saknas. I sjukvården används tabletter vid B12 brist.
Svar:
Det är inte helt korrekt att säga att sjukvården endast använder tabletter vid B12 brist. Jag själv får B12-injektioner var 3:e månad pga att min kropp inte tar upp B12 i tablettform

Jag vill verkligen inte trampa nån på tårna, eller uppröra någon, men ME, B12 mm börjar bli "änna tjöötigt" som vi säger i Göteborg.

Det kanske beror på att jag inte kan ett skit om sjukdomen, eller vetenskapen bakom sjukdomen.
Är det nån av er som verkligen ÄR en läkare, och som vet vad ni pratar om ?

Men snälla rara ni... Hitta ett annat ämne som ni kan diskutera om.
Please !

Jag håller med dig
Själv låter jag mig dras in på detta med ME för att en del påståenden är för dumma för att stå oemotsagda - men det är naturligtvis väldigt dumt gjort av mig

Tycker också vi kan släppa diskussionen kring skolors placering i Lomma kommun, B 12-injektioner, skolors rykte, i vilket avseende en postare har mer eller mindre lokalkännedom eller är dummare än andra.

Några postare har en rätt hård och framåtlutad diskussionsstil. Det är rätt jobbigt och ger kanske någon som stoppar in huvudet här med goda idéer eller initierad fakta en smocka direkt. Tycker att den arroganta stilen kan läggas åt sidan av oss alla.

Byter därför till något mer intressant

Kan du utveckla din text nedan. Vad gör dig säker på att Hanna drev igenom det hela?

Citat:

"Yes !
Det var HANNA !
Hanna ville ta livet av sig pga hennes sjukdomsbild och jättedjupa depression.
Agnes var jättesjuk, och Moa var tyvärr ganska ok.
När ni/du fortsätter disskusionen... ha då i tankarna att det var Hanna som drev dom till detta.
Allt Hanna hade gått igenom, hur hon hade det nu med depression mm.. plus Agnes långa sjukdom och värre på slutet.
Mitt tips i tråden, Sluta kolla Oskar o barnen.. lägg all fokus på Hanna istället.
(Jag har såklart inte sanningen framför mig, men mitt tips är att följa Hanna-spåret)"
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-11 kl. 10:38.
Citera
2018-03-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Åter igen. Det råder inte sekretess mellan olika skolor när en elev byter stadium inom samma kommun.
I detta fall där A går på en skola och sedan på en annan får information överföras skolorna emellan.

Föreslår att du läser på lite under elevhalsan.se. Eller du kanske anser att du sitter på större expertis än dessa experter också, utöver SLLs samlade intelligentia som jag tidigare slog dig i skallen med?

Det blir så svårt att gå vidare i tråden när du brister i så rudimentära kunskaper och sen dessutom uppvisar svårigheter att ta till dig av den när du beslås med direkta fel.
Poängen med den här diskussionen är väl att bjärehovskolan inte hade någon inblick i och inte heller rätt till inblick i Ms sjukintyg. Nu visar det sig att skolorna delar hälsoteam så där borde väl funnits en överblick trots allt med vetskap om huruvida samma intyg användes för de båda flickorna, samma läkare eller samma diagnos.
Oroväckande om Frank tror att man fritt får skicka runt elevunderlag mellan skolor i en kommun.
Citera
2018-03-11, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det har uppgetts i tråden att skolorna samordnat flickornas undervisning.

Det känns ganska rimligt med tanke på att det är en liten by vi pratar om. Självfallet har samarbete och informationsutbyte mellan skolorna skett. Hade föräldrarna försökt att motarbeta detta hade det utan tvekan lett till en socialtjänstanmälan vilket vi har får information om att det inte har skett.

Egentligen är hela diskussionen tramsig eftersom den egentligen grundar sig på ett felaktigt påstående av Solglittret där hen påstod att barnen hade fått sina diagnoser under två olika rektorsområden, något Armstark visade var felaktigt. Resten har mest handlat om krumbukter från Solglittret för att försöka skademinimera istället för att bara erkänna att hen misstagit sig.
Citera
2018-03-11, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Poängen med den här diskussionen är väl att bjärehovskolan inte hade någon inblick i och inte heller rätt till inblick i Ms sjukintyg. Nu visar det sig att skolorna delar hälsoteam så där borde väl funnits en överblick trots allt med vetskap om huruvida samma intyg användes för de båda flickorna, samma läkare eller samma diagnos.
Oroväckande om Frank tror att man fritt får skicka runt elevunderlag mellan skolor i en kommun.

Sluta smeta ner mig med saker som jag inte sagt.
Hänvisar även dig till elevhalsan.se för kunskapsuppryckning.
Återkom sedan om du vill diskutera mer. Fast egentligen tycker jag att detta sidospår är lite larvigt eftersom vi att det härstammar från en felaktighet uppfattning.
Citera
2018-03-11, 10:44
Medlem
Citat:
Sluta smeta ner mig med saker som jag inte sagt.
Hänvisar även dig till elevhalsan.se för kunskapsuppryckning.
Återkom sedan om du vill diskutera mer. Fast egentligen tycker jag att detta sidospår är lite larvigt eftersom vi att det härstammar från en felaktighet uppfattning.
Vad ska jag läsa om där? Ska jag söka på sekretess?
Citera
2018-03-11, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Vad ska jag läsa om där? Ska jag söka på sekretess?
Ja, det är väl en bra idé! Får man överföra information när en elev går från ett stadium till ett annat, givet att de är två olika rektorsområden men under samma kommunala tak.
Citera
2018-03-11, 11:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det känns ganska rimligt med tanke på att det är en liten by vi pratar om. Självfallet har samarbete och informationsutbyte mellan skolorna skett. Hade föräldrarna försökt att motarbeta detta hade det utan tvekan lett till en socialtjänstanmälan vilket vi har får information om att det inte har skett.

Egentligen är hela diskussionen tramsig eftersom den egentligen grundar sig på ett felaktigt påstående av Solglittret där hen påstod att barnen hade fått sina diagnoser under två olika rektorsområden, något Armstark visade var felaktigt. Resten har mest handlat om krumbukter från Solglittret för att försöka skademinimera istället för att bara erkänna att hen misstagit sig.

Ingen har väl satt barnens diagnoser under två olika rektorsområden??
Läkare sätter diagnoser inte rektorer - läkare, med undantag för skolläkare, tillhör eller verkar inte indelade i rektorsområden.

Däremot tillhörde barnen vid utfärdandet av läkarintyg under år 2017 och vid sin död, helt olika rektorsområden med separata rektorer. Mellan dessa rektorer råder sekretess avseende elever som inte går på respektive rektors skola. Om man har följt sekretessregelverket har endast den rektor som haft eleven på sin skola fått ta del av ett aktuellt läkarintyg på eleven.

Det här borde inte vara kärnfysik för någon, rätt lättbegripligt och självklart.

Nu tänker jag inte låta mig dras in i någon mer dryghetsprovokation från dig om petitesser angående rektorsområden och sekretess eller annat. Det är för tröttsamt.
Använd din slagfärdighet till något vi alla kan njuta av istället - du kan ju.

Edit.
Om du för att kunna släppa detta behöver få rätt - så kan jag för trådens skull gärna bjuda dig på
det. Ja du har rätt (oklart i exakt vad, men kanske bäst för lugn och ro att vi håller det öppet...).
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-11 kl. 11:14.
Citera
2018-03-11, 11:22
Bannlyst
Ännu ett tramsinlägg från din sida där du låtsas att inte förstå vad jag menar för att ännu en gång försöka dribbla bort det faktum att du påstod att:

Solglittret skrev:
Agnes läkarintyg hade uppvisats för Agnes högstadieskola och rektor och diskuterats på skolmöten.
Moas läkarintyg visades upp för Moas mellanstadieskola och rektor.

Alfredshällsskolan i Lomma och Bjärreskolan. Två skolor, två rektorer, två olika organisera de hemundervisningar med olika lärare. Sannolikt tystnadsplikt mellan rektorerna och inblandade avseende den flicka de inte hade som elev på sin skola.

Du vet vad som stod som diagnos på flickornas läkarintyg och var de utfärdats - men du vet inte att de ställdes till helt olika skolor och rektorsområden....?

Jag förstår att det kan vara generande och kännas legitimitetssänkande att ännu en gång beslås med fel. Jag kan dock lova dig att det blir betydligt jobbigare när du inför öppen ridå försöker låtsas om att det inte har hänt och förneka det för alla uppenbara.

Jag har själv haft fel några gånger i tråden och andra med mig. Jag och de flesta backar då för att kunna gå vidare lite kunnigare till nya områden. Det borde även du lära dig.

Citat:
Läkare sätter diagnoser inte rektorer - läkare, med undantag för skolläkar, hör eller verkar inte indelade i rektorsområden.

Däremot tillhörde barnen vid utfärdandet av läkarintyg under år 2017 och vid sin död, helt olika rektorsområden med separata rektorer. Mellan dessa rektorer råder sekretess avseende elever som inte går på respektive rektors skola. Om man har följt sekretessregelverket har endast den rektor som haft eleven på sin skola fått ta del av ett aktuellt läkarintyg på eleven.

Det här borde inte vara kärnfysik för någon, rätt lättbegripligt och självklart.

Nu tänker jag inte låta mig dras in i någon mer dryghetsprovokation från dig om petitesser angående rektorsområden och sekretess eller annat. Det är för tröttsamt.

Edit.
Om du för att kunna släppa detta behöver få rätt - så kan jag för trådens skull gärna bjuda dig på
det. Ja du har rätt (oklart i exakt vad, men kanske bäst för lugn och ro att vi håller det öppet...).
Citera
2018-03-11, 11:24
Bannlyst
Solglittrer:
......Kan du utveckla din text nedan. Vad gör dig helt säker på att Hanna drev igenom det hela?........

........Hanna ville ta livet av sig pga hennes sjukdomsbild och jättedjupa depression.
Agnes var jättesjuk, och Moa var tyvärr ganska ok...........
(Jag har såklart inte sanningen framför mig, men mitt tips är att följa Hanna-spåret)

Hej.
Min teori ang Hanna, och anledningen till att jag tror att hon var drivande är av två anledningar.
1. Den informationen som jag har fått del av här i tråden, och via "säkra källor" mm har på ett väldigt tydligt sätt, berättat att så var fallet.
När samma info kommer från flera olika håll, från lämnare som verkar trovärdiga, så brukar oftast infon stämma. (I alla fall vara nära sanningen)
Det är den ena anledningen som gör att jag tror att Hanna var drivande.

2. Jag tror att i grund och botten så är detta en normal svensk familj.
Familjen hade alla förutsättningar att kunna leva ett "väldigt bra" liv.
Varför skulle dom vilja förstöra det...... ?
Det finns ingen som helst anledning för dom att medvetet göra livet sämre för sig själva.
Varför hitta på att Agnes helt plötsligt är sjuk.
Om anledningen var att isolera och "tysta" henne... så hade hon en lillasyster som glatt traskade till skolan, och som i så fall kunde "skvallra".. under två hela år.
Nej, låter osannolikt för mej.... barnen var sjuka i mina ögon.
Det här med att Oskar var psykopat, incestiös, narcisstisk, förtryckande mm, är i mina ögon helt fel.
Jag vet att den typen av människor är experter på att ......osv....
Men, att ingen, inte nångon alls, har märkt nått, eller misstänkt nått under alla dessa år. Ingen.
Nej, jag tror att han var en schysst kille som ställde på barnen och Hanna.
Jag tror han kämpde på så gott han kunde för att få allt att funka, och han blev såklart deprimerad av denna familjesituation.
Så i min värld, så tror inte att Oskar drev fram detta.
Kvar är Hanna....
Hon är en mamma med starka moderskänslor såklart.
Hennes första (bröstcancer) sänkte henne mentalt från 100 till 70.
Agnes mystiska sjukdom sänkte henne
från 70 till 50.
Agnes försämring som gör att hon måste hemundervisas sänker henne från 50 till 40.
Att hon inte klarar av att ta hand om allt, utan att Oskar måste "ta över" där hemma sänker henne ännu mer 40 går ner till 30.
Moa börjar visa samma symptom, och det blir nog en väldig motgång, - inte Moa också...
30 sjunker då till 15.
Även Moa skall få hemundervisning... - Vad händer med min familj. 15 blir 5.
Sen kommer "cancer-kontroll" eller nått annat som ger henne ett stort bakslag. 5 blir -10.
Självmords-fröet blir sått.
Agnes insjukar ordentligt innan jul, och efter det kraschar Hanna Mentalt.
Barnen är sjuka, Oskar är deprimerad, Hanna kämpar med sitt. -10 blir -50.
Hennes mentala konto ligger back.

Därför tror jag att hon var drivande.
Men, jag tror att det var efter nyår som hon kraschade och tog upp det med Oskar.
Jag tror inte att dom funderade länge på detta, utan jag tror att det är ett snabbt beslut.
Kanske 3-4 dagar innan dom hittades.

Detta är en teori !
Senast redigerad av Avd.9 2018-03-11 kl. 11:28. Anledning: Fel siffror
Citera
2018-03-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Solglittrer:
......Kan du utveckla din text nedan. Vad gör dig helt säker på att Hanna drev igenom det hela?........

........Hanna ville ta livet av sig pga hennes sjukdomsbild och jättedjupa depression.
Agnes var jättesjuk, och Moa var tyvärr ganska ok...........
(Jag har såklart inte sanningen framför mig, men mitt tips är att följa Hanna-spåret)

Hej.
Min teori ang Hanna, och anledningen till att jag tror att hon var drivande är av två anledningar.
1. Den informationen som jag har fått del av här i tråden, och via "säkra källor" mm har på ett väldigt tydligt sätt, berättat att så var fallet.
När samma info kommer från flera olika håll, från lämnare som verkar trovärdiga, så brukar oftast infon stämma. (I alla fall vara nära sanningen)
Det är den ena anledningen som gör att jag tror att Hanna var drivande.

2. Jag tror att i grund och botten så är detta en normal svensk familj.
Familjen hade alla förutsättningar att kunna leva ett "väldigt bra" liv.
Varför skulle dom vilja förstöra det...... ?
Det finns ingen som helst anledning för dom att medvetet göra livet sämre för sig själva.
Varför hitta på att Agnes helt plötsligt är sjuk.
Om anledningen var att isolera och "tysta" henne... så hade hon en lillasyster som glatt traskade till skolan, och som i så fall kunde "skvallra".. under två hela år.
Nej, låter osannolikt för mej.... barnen var sjuka i mina ögon.
Det här med att Oskar var psykopat, incestiös, narcisstisk, förtryckande mm, är i mina ögon helt fel.
Jag vet att den typen av människor är experter på att ......osv....
Men, att ingen, inte nångon alls, har märkt nått, eller misstänkt nått under alla dessa år. Ingen.
Nej, jag tror att han var en schysst kille som ställde på barnen och Hanna.
Jag tror han kämpde på så gott han kunde för att få allt att funka, och han blev såklart deprimerad av denna familjesituation.
Så i min värld, så tror inte att Oskar drev fram detta.
Kvar är Hanna....
Hon är en mamma med starka moderskänslor såklart.
Hennes första (bröstcancer) sänkte henne mentalt från 100 till 70.
Agnes mystiska sjukdom sänkte henne
från 70 till 50.
Agnes försämring som gör att hon måste hemundervisas sänker henne från 50 till 40.
Att hon inte klarar av att ta hand om allt, utan att Oskar måste "ta över" där hemma sänker henne ännu mer 40 går ner till 30.
Moa börjar visa samma symptom, och det blir nog en väldig motgång, - inte Moa också...
30 sjunker då till 15.
Även Moa skall få hemundervisning... - Vad händer med min familj. 15 blir 5.
Sen kommer "cancer-kontroll" eller nått annat som ger henne ett stort bakslag. 5 blir -10.
Självmords-fröet blir sått.
Agnes insjukar ordentligt innan jul, och efter det kraschar Hanna Mentalt.
Barnen är sjuka, Oskar är deprimerad, Hanna kämpar med sitt. -10 blir -50.
Hennes mentala konto ligger back.

Därför tror jag att hon var drivande.
Men, jag tror att det var efter nyår som hon kraschade och tog upp det med Oskar.
Jag tror inte att dom funderade länge på detta, utan jag tror att det är ett snabbt beslut.
Kanske 3-4 dagar innan dom hittades.

Detta är en teori !
Såja!
Nu börjar det likna något.
Två gånger har jag frågat efter lite fakta med det scenariot i bakhuvudet. En gång har jag frågat dig direkt.
Var det fel fråga, kanske?
Citera
2018-03-11, 11:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Läkare sätter diagnoser inte rektorer - läkare, med undantag för skolläkar, hör eller verkar inte indelade i rektorsområden.

Edit.

Frågan om sekretess är ju principiellt viktig, naturligen on-topic i generellt hänseende och skulle ju vara intressant att få något vettigt sagt om av så pass bildade individer som står och hänger på ett sånt här fint ställe.

Vems intresse skulle en sekretess rörande elevs hälsa tjäna? Bygger systemet på antagandet att pediatriker och skolhälsovårdsfolk och socialtjänster består av mutkolvar och familjesamverkanskotterier och kvacksalvare som hänsynslöst tillskriver andras ungar mystiska sjukdomstillstånd, som man gör bäst i att flytta till annan kommun för att undslippa? Eller handlar det mer om var och ens rätt att undfly den stigmatisering som en smittsam sjukdom utgör?

Jag kan kanske föreställa mig att sekretessen skulle göra det enklare att välja en skola som med varje medel skulle stoppa tillträde om de kände till sjukdomstillståndet, men vill man då ha ungen i den skolan?

Jag tar gärna svar i öppen tråd, men kan tänka mig pm för den som är rädd att hämma den fina tillväxten av inlägg som inte leder någonvart.

Spontant skulle jag ju anse att sekretess inte borde behövas när det gäller skolbarn, mellan skolor, på ett sådant sätt att det skulle riskera barnens välfärd. Åtminstone vad gäller vissa typer av elever och deras problem.

Att byta skola för att dölja ett barns diagnos för skolmiljön låter ju lite motsägelsefullt för mig. Om man vill se till barnets bästa.

Sen är jag ju förstås iofs för att rektorer inte ska bjuda ut barns gamla läkarjournaler till sina läkarkompisar i annat rektorsområde än sitt eget. Eller att mentorer med ambitioner ska sätta käppar i hjulet för granntrakternas sjuka barns möjlighet att flytta till dennes klass.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-11 kl. 11:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in