Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Ingen har väl satt barnens diagnoser
under två olika rektorsområden??
Läkare sätter diagnoser inte rektorer - läkare, med undantag för skolläkar, hör eller verkar inte indelade i rektorsområden.
Däremot tillhörde
barnen vid utfärdandet av läkarintyg under år 2017 och vid sin död, helt olika rektorsområden med separata rektorer. Mellan dessa rektorer råder sekretess avseende elever som inte går på respektive rektors skola. Om man har följt sekretessregelverket har endast den rektor som haft eleven på sin skola fått ta del av ett aktuellt läkarintyg på eleven.
Det här borde inte vara kärnfysik för någon, rätt lättbegripligt och självklart.
Nu tänker jag inte låta mig dras in i någon mer dryghetsprovokation från dig om petitesser angående rektorsområden och sekretess eller annat. Det är för tröttsamt.
Använd din slagfärdighet till något vi alla kan njuta av istället - du kan ju.
Edit.
Om du för att kunna släppa detta behöver få rätt - så kan jag för trådens skull gärna bjuda dig på
det.
Ja du har rätt (oklart i exakt vad, men kanske bäst för lugn och ro att vi håller det öppet...).
Frågan om sekretess är ju principiellt viktig, naturligen on-topic i generellt hänseende och skulle ju vara intressant att få något vettigt sagt om av så pass bildade individer som står och hänger på ett sånt här fint ställe.
Vems intresse skulle en sekretess rörande elevs hälsa tjäna? Bygger systemet på antagandet att pediatriker och skolhälsovårdsfolk och socialtjänster består av mutkolvar och familjesamverkanskotterier och kvacksalvare som hänsynslöst tillskriver andras ungar mystiska sjukdomstillstånd, som man gör bäst i att flytta till annan kommun för att undslippa? Eller handlar det mer om var och ens rätt att undfly den stigmatisering som en smittsam sjukdom utgör?
Jag kan kanske föreställa mig att sekretessen skulle göra det enklare att välja en skola som med varje medel skulle stoppa tillträde om de kände till sjukdomstillståndet, men vill man då ha ungen i den skolan?
Jag tar gärna svar i öppen tråd, men kan tänka mig pm för den som är rädd att hämma den fina tillväxten av inlägg som inte leder någonvart.
Spontant skulle jag ju anse att sekretess inte borde behövas när det gäller skolbarn, mellan skolor, på ett sådant sätt att det skulle riskera barnens välfärd. Åtminstone vad gäller vissa typer av elever och deras problem.
Att byta skola för att dölja ett barns diagnos för skolmiljön låter ju lite motsägelsefullt för mig. Om man vill se till barnets bästa.
Sen är jag ju förstås iofs för att rektorer inte ska bjuda ut barns gamla läkarjournaler till sina läkarkompisar i annat rektorsområde än sitt eget. Eller att mentorer med ambitioner ska sätta käppar i hjulet för granntrakternas sjuka barns möjlighet att flytta till dennes klass.