https://www.bt.dk/krimi/retspsykiater-om-peter-madsens-adfaerd-i-retten-han-sidder-med-en-stor-fordel-og
Ur ytterligare en artikel i dag om vad psykprofessor Henrik Day Poulsen har att säga om Madsen.
I domstol blev Peter Madsen flera gånger av åklagaren frågad om styckningen av Kim Wall, som enligt hans egna uttalanden var en nödvändighet för att få kvinnan som enligt uppfinnaren dog i en olycka strax innan, från ubåten. En av Madsens svar låter:
"Jag hade kunskap om kirurgi och historisk kirurgi - även hur man amputerade lemmar på soldater i kriget. Styckningen av Kim Wall tände mig inte sexuellt, men jag är orolig för dig (åklagaren) när du frågar.
Enligt Henrik Day Poulsen visar svaret tydligt Madsens narcissistiska personlighet och hans stora ego:
"Hur han nästan mekaniskt kan berätta om styckningen, som han inte ångrar men säger att han är utbildad i" historisk operation "- det är en fullständigt mekanisk, nästan klinisk inställning till tingen. Han talar nästan som en rättsmedicinare. Det är inte normalt beteende om du har gjort något så hemskt, säger han.
"Åklagaren går verkligen i detalj, men Peter Madsen låter sig inte påverkas. En man som skulle bli tillfrågad om han hade haft en sädesutlösning skulle troligen bli röd i huvudet och fumla lite, men Peter Madsen ger ett fullständigt nästan kliniskt svar. Det visar att han inte alls inser att han befinner sig i en extremt allvarlig situation, där han till slut kanske aldrig får komma ut och se dagens ljus igen utan tillbringa resten av livet i en cell, säger Henrik Day Paulsen, som anser att Peter Madsens svar till åklagaren också visar att han ser åklagaren som en "sekundär" person som han inte riktigt tar seriöst - och som han själv känner sig överlägsen.
Enligt Henrik Day Poulsen uppförde sig Peter Madsen inför domstolen som om uppfinnaren behövde uppmärksamhet. Det är ett beteende som ses av andra personer med samma personlighetsdrag - inklusive mördarna Peter Lundin och Anders Breivik.
"Psykologiskt påminner han något om Anders Breivik. Breivik befanns också vara lidande av dessa mycket, mycket narcissistiska drag. Och som Breivik har utfört sig ser jag samma egenskaper hos Peter Madsen, säger Henrik Day Poulsen och tillägger att Peter Lundin också har skrivit en bok där han uppvisar sig som mycket narcissistisk. Dessutom är Peter Lundin känd för att ha deltagit i en dokumentär, vilket indikerar på att han tycker om att vara i fokus.
Å andra sidan är kriminella Marcel Lychau Hansen - även känd som Amagerman - av en något annorlunda typ. Amagermann dömdes 2011 till en livstid efter att ha blivit dömd skyldig till två mord och sex våldtäkter.
"Amagermann kallades främst psykopat. Men kombinationen av både psykopatiska och narcissistiska funktioner är mycket intressant eftersom det ofta förklarar varför förövaren kan göra dessa hemska saker - och också hur de agerar efteråt", förklarar Henrik Day Poulsen.
.
Enligt den mentala undersökningen av Peter Madsen drar Rättsläkarrådet slutsatsen att ubåtsbyggare är en 'patologisk lögnare'och"är högst otrovärdig "och att han verkar vara pervers och allvarligt sexuellt avvikande.
Dessutom beskrivs han som begåvad - inte psykotisk - men med en mycket annorlunda personlighet i form av narcissistiska och psykopatiska tendenser.
Enligt Henrik Day Poulsen visar förklaringen i domstol också Peter Madsens intellekt:
"Han är uppenbarligen mycket intelligent, och jag tror att han har räknat ut att om han kan få domaren övertygad om att han inte har dödat henne och då man inte kan upptäcka dödsorsaken, att han då kan klara sig undan med ett lindrigare straff. Det är en helt cyniskt kalkyl, som han gör, säger psykiatriker som kallar Madsen beteende i domstol för ett skådespel.
"Han har också den fördelen att bara han vet den sanna historien - det fanns inga övervakningskameror och det fanns inga vittnen. Så han kan leka med domstolen så länge han vill, säger Day Poulsen.