2018-03-11, 07:49
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Tror inte de har rätt att se obduktionsrapporten. Varför skulle de ha rätt till det?
Försvaret har väl rätt att få reda på alla bevis innan en rättegång? Det får väl inte komma upp några överraskningar som försvaret inte fått möjlighet att gå igenom, eller? För i så fall borde ju inte PM fått någon förhandsinfo om att huvudet inte hade några skador från en ev lucka i huvudet. Inte heller att det t ex framgått att Kim varit bunden.
Citera
2018-03-11, 08:06
Medlem
https://www.bt.dk/krimi/retspsykiater-om-peter-madsens-adfaerd-i-retten-han-sidder-med-en-stor-fordel-og

Ur ytterligare en artikel i dag om vad psykprofessor Henrik Day Poulsen har att säga om Madsen.

I domstol blev Peter Madsen flera gånger av åklagaren frågad om styckningen av Kim Wall, som enligt hans egna uttalanden var en nödvändighet för att få kvinnan som enligt uppfinnaren dog i en olycka strax innan, från ubåten. En av Madsens svar låter:

"Jag hade kunskap om kirurgi och historisk kirurgi - även hur man amputerade lemmar på soldater i kriget. Styckningen av Kim Wall tände mig inte sexuellt, men jag är orolig för dig (åklagaren) när du frågar.

Enligt Henrik Day Poulsen visar svaret tydligt Madsens narcissistiska personlighet och hans stora ego:

"Hur han nästan mekaniskt kan berätta om styckningen, som han inte ångrar men säger att han är utbildad i" historisk operation "- det är en fullständigt mekanisk, nästan klinisk inställning till tingen. Han talar nästan som en rättsmedicinare. Det är inte normalt beteende om du har gjort något så hemskt, säger han.

"Åklagaren går verkligen i detalj, men Peter Madsen låter sig inte påverkas. En man som skulle bli tillfrågad om han hade haft en sädesutlösning skulle troligen bli röd i huvudet och fumla lite, men Peter Madsen ger ett fullständigt nästan kliniskt svar. Det visar att han inte alls inser att han befinner sig i en extremt allvarlig situation, där han till slut kanske aldrig får komma ut och se dagens ljus igen utan tillbringa resten av livet i en cell, säger Henrik Day Paulsen, som anser att Peter Madsens svar till åklagaren också visar att han ser åklagaren som en "sekundär" person som han inte riktigt tar seriöst - och som han själv känner sig överlägsen.

Enligt Henrik Day Poulsen uppförde sig Peter Madsen inför domstolen som om uppfinnaren behövde uppmärksamhet. Det är ett beteende som ses av andra personer med samma personlighetsdrag - inklusive mördarna Peter Lundin och Anders Breivik.

"Psykologiskt påminner han något om Anders Breivik. Breivik befanns också vara lidande av dessa mycket, mycket narcissistiska drag. Och som Breivik har utfört sig ser jag samma egenskaper hos Peter Madsen, säger Henrik Day Poulsen och tillägger att Peter Lundin också har skrivit en bok där han uppvisar sig som mycket narcissistisk. Dessutom är Peter Lundin känd för att ha deltagit i en dokumentär, vilket indikerar på att han tycker om att vara i fokus.

Å andra sidan är kriminella Marcel Lychau Hansen - även känd som Amagerman - av en något annorlunda typ. Amagermann dömdes 2011 till en livstid efter att ha blivit dömd skyldig till två mord och sex våldtäkter.

"Amagermann kallades främst psykopat. Men kombinationen av både psykopatiska och narcissistiska funktioner är mycket intressant eftersom det ofta förklarar varför förövaren kan göra dessa hemska saker - och också hur de agerar efteråt", förklarar Henrik Day Poulsen.
.
Enligt den mentala undersökningen av Peter Madsen drar Rättsläkarrådet slutsatsen att ubåtsbyggare är en 'patologisk lögnare'och"är högst otrovärdig "och att han verkar vara pervers och allvarligt sexuellt avvikande.

Dessutom beskrivs han som begåvad - inte psykotisk - men med en mycket annorlunda personlighet i form av narcissistiska och psykopatiska tendenser.

Enligt Henrik Day Poulsen visar förklaringen i domstol också Peter Madsens intellekt:

"Han är uppenbarligen mycket intelligent, och jag tror att han har räknat ut att om han kan få domaren övertygad om att han inte har dödat henne och då man inte kan upptäcka dödsorsaken, att han då kan klara sig undan med ett lindrigare straff. Det är en helt cyniskt kalkyl, som han gör, säger psykiatriker som kallar Madsen beteende i domstol för ett skådespel.

"Han har också den fördelen att bara han vet den sanna historien - det fanns inga övervakningskameror och det fanns inga vittnen. Så han kan leka med domstolen så länge han vill, säger Day Poulsen.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-11 kl. 08:11.
Citera
2018-03-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo, men VILKA kvinnor blir charmade av Det? Kolla in de vi hittills skådat, inga tiopoängare precis. Varken mentalt eller utseendemässigt, något jävla fel är det ju på dem..
Hur många vet du förutom Deirdre King och Madsens fru?
Citera
2018-03-11, 09:35
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Robert D. Hare gör också ett försök i boken Psykopatens Värld - Utan Samvete.

https://www.adlibris.com/se/bok/psykopatens-varld---utan-samvete-9789144499215

Jag tycker det är lite problematiskt att ta till sig att så femdjävligt onda personer existerar. De besitter inte normala mänskliga egenskaper såsom empati, skuld eller skam.

Därför blir det som hände med Kim så enkelt att genomföra. För Madsen.

Därför begrep han inte heller att Kims pojkvän skulle eftersöka henne. Saknad eller oro efter någon är helt okända begrepp för Madsen.
Gode Jesus! Ted Bundy blev förvånad av att folk saknade hans offer.
Citera
2018-03-11, 09:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Näää.. PM hade inga större problem. Ubåten fungerar felfritt.
Det enda var den där journalisten som hade omaket att dö i hans ubåt. The "thing".

Han säger att allt i hans liv rent formellt var perfekt. Hans raketverksamhet fanns det hopp för. Han ubåt fungerade.
– Det enda problemet var att jag hade liket av en journalist ombord.

live sydsvenskan

Precis!
JBJ är ännu en i den oändliga raden av MOTSTÅNDARE.
Madsen kan inte hantera kritik på annat sätt.
Allt är svart och vitt i hans värld.
Han rubbas altför lätt ur sina cirklar...tunnelseende.
Citera
2018-03-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Från hans RPU nämns "narcissistiska drag och psykopatiska drag". Samt Patologisk lögnare och manipulativ. Pervers.Farlig.
Åklagaren går inte in exakt på vad som står.
Det hade ju hjälpt om vi kunde läsa hans RPU. Exakt vilken diagnos/diagnoser som ställts.
Så vi kan bara spekulera.
Men en Narcissist som Madsen. Han har suttit isolerad på 7 kvadrat i 6 månader med inget annat sällskap än tidningar/ TV och sina egna tankar. Det kan ju inte ha undgått honom vilken avsky allmänheten känner för hans person numer. Tidigare var han populär,omtyckt och hyllad. Umgåtts med politiker och tom kungligheter (dansk media igår). Att han dessutom blivit sviken av sina närmaste. Konen,älskarinnan,sin bror och vänner. För sin egen självkänslas skull kan han ju förklarat sitt handlande med både det ena och det andra. För att skydda sitt enorma EGO. Han tycks vara smått inbillningssjuk tycker jag iallafall.
Sedan funderar jag på iallafall, om det var ett "planerat" mord eller ett planerat ragg/inbillad date som misslyckades.

Okej, tack för att du utvecklade din tankegång. Jag själv tror att hans narcissism är så starkt utpräglad att han - för sin egen självkänslas skull - snarare intalar sig att alla som känner avsky för honom (om han ens skulle uppleva detta som problematiskt) inte förstår, de har inte upptäckt sanningen (vilket han däremot såklart har, som den övermänniska han anser sig vara), de är blinda medelsvenssons, osv, än att han skulle intala sig att Kim hade velat det. Det förra kan skydda egot helt och hållet, medan "hon ville det" inte direkt ändrar på hur han skulle relatera till hur andra ser på hans brott. Det är en för en potentiell sårad självkänsla helt enkelt en mer hållbar attribution, anser jag.

Hur kan du fortfarande tro att det var en inbillad date som gick fel nu när det kommit fram ännu mer om skadeläget? Det är ju uppenbart att han har haft, närt, och velat omsätta fantasier om detta, missade du att han googlade på "beheadding girl argony" (sic!x2) några timmar innan han åkte iväg med Kim? Och vilken "urspårad dejt" leder till 20+ snitt- och stickskador med sexuella förtecken, avskuren hals och styckning?

PS: "Agony" har översatts till pina/plåga/smärta i pressen men kan även betyda ångest, dödsångest, dödskamp...

Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jag har hela tiden trott att det rört sig om en transportstyckning. Men sedan nämnde någon här i tråden något om ”den ultimata skändningen”. Hm.. och varför inte, något sexuellt angående styckningen tror jag faktiskt inte på. Egentligen inte överhuvudtaget, tror faktiskt lidande, skräck, dödsångest och nyfikenhet var det centrala i Dets outsägligt ondskefulla sinne. Fy fan, måtte Det själv få känna på vad skräck och smärta är. Tyvärr finns väl inte ens de känslorna hos Det.

Fast lidande, skräck och dödsångest är ju sexuellt laddat för en sexualsadist. Du menar alltså att du tror att han njöt av det på ett icke-sexuellt sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Osorterat känslotänk, är inte det som en rättegång handlar om....
Fast tråden är ju inte rättegången (tack och lov). Tråden är en utmärkt plats att ventilera och diskutera fallet utifrån alla perspektiv och hela känsloregistret. Släpp behovet att kontrollera vad och hur folk skriver och hoppa över det du inte gillar istället, lovar att livet blir lite lättare då...
Citera
2018-03-11, 09:40
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Hur många vet du förutom Deirdre King och Madsens fru?
Det rör sig väl om Pipaluk och andra stiliga damer i Half maskin, förtjusande kvinnor i sexklubben samt avdankade fnask.
Citera
2018-03-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag säger nej rakt av. Han känner inte avund och han intalar sig inte:
Han ÄR bäst i sin narcissistiska bubbla.

Människor är till för att utnyttjas om det så gäller raketer eller sex.
Madsen har en tydlig parasiterande livsstil - han lever via kvinnor och andras bidrag för att nå sina egna mål.
De som motarbetar, ifrågasätter eller inte lyder detta narcissistiska ånglok lär känna av det. Han är därför i ständigt krig med sin omgivning som det beskrivits och via väckt åtal lär knappast ÅK väcka varken hans beundran eller avund.

En person i klass med vad som ses i utlåtandet ser snarare ner på andra människor, till och med föraktar - det rör sig om vinstvinning:
Han kan möjligen se det eftersträvansvärt att efterapa en tysk uppfinnare utifrån sitt specialintresse - för att det i sin tur leder till beundran och stor uppmärksamhet från omgivningen för den egna personen (om PM lyckas skicka iväg sig själv som förste amatör ut i etern).

Hans RPU är övertydlig om hans personlighet.

Detta: "En mentalundersøgelse af Peter Madsen konstaterer, at Peter Madsen fremstår højst utroværdig. Samlet set fremstår han som pervers og svært seksuelt afvigende. Han er normalt begavet og ikke psykotisk." Hoppas att alla tråddeltagare som anser/ansett Madsen vara mycket intelligent ser detta, han är normalbegåvad - inte mer, inte mindre! Det är andra personlighetsdrag/åkommor (ihärdighet, hänsynslöshet, fokuserad på specialintresse) som har möjliggjort att han kunnat åstadkomma det han åstadkommit (eller tar åt sig äran för) - inte främst att han skulle vara ovanligt smart.
Citera
2018-03-11, 09:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, så kan det kanske också bli, min tes bygger på hans grandiositet, han kan inte ha fel, inte göra fel, alla i hans omgivning är fel/gör fel ( en förmodad diagnos på en psykopat...).

Min känsla säger att han vill få "rätt" nu, när allt är i focus, och han har fått vänta ett halvår i isolering på att få förklara för världen, vilken formidabel människa han är!!! (???). Han försökte väl övertyga KW om att hennes sado-sex-längtan inte var så bra......detta snurrar i hans hjärna, tror jag.

Vad var det nu vi sade om ’osorterat känslotänk’? Ska vi bygga hela diskussionen på vad folk sitter hemma och känner nu?
Citera
2018-03-11, 09:48
Medlem
Kenpos avatar
Två saker där jag måste ha missat Madsens förklaring, om han gett någon:

Han säger att Kim Wall var "gott sällskap" och "hade många frågor", så många att de inte märkte hur tiden gick under samtalet. För att kunna skriva sin artikel bör hon väl då antingen ha spelat in allt snacket, eller åtminstone gjort vidlyftiga anteckningar. Hur gjorde hon det, och var har de blivit av?

Han säger att han bara ville göra sig av med liket fortast möjligt, men misslyckades med att hissa upp det genom tornluckan, och blev därför tvungen att utföra styckningen. Varför försökte han i så fall inte med luckan på fördäck, som inte satt så högt upp?
Senast redigerad av Kenpo 2018-03-11 kl. 10:00.
Citera
2018-03-11, 09:57
Medlem
just_a_girls avatar
Med tanke på filmerna man hittat på hans dator etc tror jag att han även filmade själva mordet för att kunna återuppleva det vid tillfälle. Han har förmodligen gömt telefonerna på något säkert ställe. Han har väl bla tillgång till en uppskjutningsramp eller liknande ute i vattnet det kanske var dit han åkte med u-båten eller någon annanstans där han kunde lämna telefonerna. Riktigt vidrig händelse oavsett hur det gått till.
Citera
2018-03-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Innerst inne men som ändras till avund. Jacob är allt PM aldrig varit eller kommer att kunna bli. En bra människa. Men han intalar sig att han själv är bäst. Bäst men motarbetad osv

Tror du kan vara på rätt spår här. Rent generellt skulle jag säga att ingen människa är en statisk linje utan kurvan rör sig vid olika perioder i livet beroende på vad som händer i deras närmiljö och det gäller också narcissister med psykopatiska drag.

Min erfarenhet av narcissisten är att de kan vara on top of the mountain, men också down in the dark valley, beroende på hur vederbörande upplever omgivningens responser på dem. De kan vara psykiskt mycket lättpåverkade och sköra perodvis. Lättkränkta och sårade, dels för att de aldrig ser sin egen del i problemen som uppstår, dels för att de inte åtnjuter den aktning och uppmärksamhet de anser att de förtjänar. Exp. en tidigare populär person, kan bli mycket kränkt om vederbörande inte åtnjuter samma uppmärksamhet etc. fortsättningsvis. På så vis tror jag medias hantering av Madsen, har hjälp till att blåsa upp hans självbild ohälsosamt mycket, och stöttat hans felaktiga självbild. Denna kommer däremot punkteras när media vänder honom ryggen och han lämnas åt sig själv. Madsen är alltså, precis som andra narcissister, mycket omvärldesberoende. Något som är en svag punkt hos dem.

Samtidigt leder Narcissus felaktiga självbild av grandiositet till att de hamnar konstant i bråk, stämningar och uppbrott både mot myndigheter, enskilda etc. Narcissisten jag tänker på blev så småningom osams med alla människor omkring sig, hög som låg och är en mycket ensam och isolerad människa idag.

Narcissisten kan vara intressant kortsiktigt, och tillfälligt men förlorar i intresse och långsiktighet eftersom de är kliniska och tomma på fördjupade relationers kännetecken där du knyter an, delar det inre och förmår relatera via inlevelse, medkänsla och omsorg. Som bäst försöker de härma och efterapa sådant beteende om det fyller en tillfällig funktion. Således kommer de ej längre än till skådespeleri.

Avunden är inte oviktig i sammanhanget, jämförelsen med andra och känslan av att bli orättvist behandlad är en central del i narcissistens upplevelsevärld. Känslan av att inte förtjäna omvärldens nedvärdering på ära-, status- och prestigeskalan. De är som krävande, gnälliga barn som aldrig blir nöjda och tillfredställda någon längre period. Håkan, bråkan inställningen. Kanske är också missnöjet en slags drivkraft som driver dem vidare: deras destruktiva sociala förhållningssätt är en typ av energi som håller dem flytande, medan omgivningen å sin sida brukar tröttna på tillgjordheten, se dem som förbrukade och vandra vidare med sina liv. Åtminstone normala människor vid sina sunda vätskor.

Huruvida Madsens inställning till Jacob är kan man sia om, men jag tycker av vad rapporteringen delger att Madsen uppvisar att han är hotad på scenen, och att han vill vinna maktkampen om Herren på täppan- priset. Han tävlar och jämför sig, och gör barnsliga försök att påpeka åt Jacob: "Den som sa det, han var det." Madsen försöker uppvisa att han är intakt i striden men beter sig som en pajas. Däremot är det en blind fläck för Madsen själv.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-03-11 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in