2018-03-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har aldrig hört någon (utöver extrema rörelser) uttrycka att cancer har psykiatrisk grund men du får gärna överbevisa mig med en källa.

Det säger inte jag heller, men vid cancer kan psykiatrisk behandling behövas. Utöver cellgifter/strålbehandling. Och immunförsvaret påverkas av psykiska faktorer.
Citera
2018-03-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Hade någon slängt upp en audtieringsapparat framför mig hade jag kastat Iväg den rätt in i tjotahejti. Och skrattat samtidigt. Åt eländet. Men visst. Det är många som är sjuka. Och alla tänker inte likadant. Några kan de säkert lura. Men vad jag förstår så ör auditeringar långa och tidskrävande. Så det är tveksamt om någon med ME skulle orka hänga på. De flesta skulle nog vilja spara sin energi till något annat. Och pengar. Scientologin kostar mycket pengar om man ska vara aktiv.
De förnekar inte att man kan må psykiskt dåligt när man är sjuk. De påtalar för de som är okunniga att det inte är en psykiatrisk sjukdom. Det är stor skillnad.

Det skulle komplicera tillvaron väldigt om man redan var clear och på väg upp för Ot trappan när sjukdomen bröt ut. Då skulle det kanske kännas som bortkastade pengar. Då måste man bestämma sig för om sjukdomen kommer inifrån eller utifrån typ....för att veta om man ska auditera vidare eller om det är lika bra att hänga sig direkt.
Citera
2018-03-11, 00:08
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det skulle komplicera tillvaron väldigt om man redan var clear och på väg upp för Ot trappan när sjukdomen bröt ut. Då skulle det kanske kännas som bortkastade pengar. Då måste man bestämma sig för om sjukdomen kommer inifrån eller utifrån typ....för att veta om man ska auditera vidare eller om det är lika bra att hänga sig direkt.
Ja. Du är något på spåren där.
Citera
2018-03-11, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det flesta med ett vetenskapligt synsätt inser att psyke och kropp inte har vattentäta skott utan går ihop och påverkar varandra. Om det skulle komma fram att cancertumörer uppstår av substanser som frisätts vid en livskris och det fanns psykofarmaka som kunde stoppa det hela - skulle det finnas en enda förnuftig människa som skulle vägra behandla sig?

Nej.
Och?

Du beskrev tidigare att MEs patientförening menar att om någon med ME får en psykiatrisk diagnos ska de låta bli att underkasta sig behandling för denna. Jag skulle gärna vilja ha en källa på det påståendet.
Citera
2018-03-11, 00:09
Medlem
Citat:
Jag tror att en cancerpartient skulle bli rätt så sur på dig om du påstår att deras cancer beror på psyket.
Och att den enda behandlingen du tänker erbjuda dom är att bli inskriven inom psykiatrin.

Jag säger ju inte det, men självklart påverkas psyket. Palliativ fas är när man inte längre försöker behandla cancern, utan bara symptom. Ångest och depression är naturligt när man får veta att man ska dö och det är inte kränkande, tvärtom empatiskt att behandla sådana symtom. Kanske de ger patienten större funktionsnedsättning än vad cancern gör.
Citera
2018-03-11, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det säger inte jag heller, men vid cancer kan psykiatrisk behandling behövas. Utöver cellgifter/strålbehandling. Och immunförsvaret påverkas av psykiska faktorer.

Visst behöver en cancersjuk ofta psykiatrisk behandling vid sidan av sin cancer. Det tror jag att ME-sjuka också gör. Och får.
Citera
2018-03-11, 00:10
Medlem
Citat:
Jag tror, utan egen erfarenhet, att det främst var långa bastubad. Det går nog att läsa sig till.
Jag har läst mig fram till bl.a.detta på gottfriesklinikens hemsida
"Alltjämt är det vetenskapliga underlaget för behandling av patienter med ME med höga doser vitamin B12 och folat otillräckligt även om viss evidens finns. Välgjorda effektstudier utförda enligt dubbel-blind teknik är angelägna."
Jag tycker att den reservationen är hederlig, liksom det de i övrigt skriver, eftersom de gör så tydligt att detta inte är helt utforskat, men kan vara en sannolik väg framåt.
De lovar inte heller bot utan bättring/lindring.
Citera
2018-03-11, 00:12
Medlem
Märkligt ändå att just B12 injektioner används vid ME och av Scientologer mot ”radioaktivitet”. Utan vetenskaplig evidens.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag tror att en cancerpartient skulle bli rätt så sur på dig om du påstår att deras cancer beror på psyket.
Och att den enda behandlingen du tänker erbjuda dom är att bli inskriven inom psykiatrin.

Ingen av de jag träffat som haft en livskris och därefter fått en cancerdiagnos har på något sätt tyckt det var konstigt att kroppens motståndskraft även mot cellförändringar och tumörbildningar skulle kunna påverkats av att man mått jättedåligt psykiskt tidigare. Och allt som följer av av man mår dåligt - sover dåligt, äter dåligt, röker, dricker mm.

Så hur menar du att en cancerpatient skulle bli sur?
Att en cancer-sjuk hamnar i en ny kris psykiskt i och med diagnosen och kan behöva sömnmedel, ångestdämpande och antidepressiva är väl inget någon av dessa skulle bli "sur" för?

För övrigt är det märkligt att det inte finns mer fakta om Bjärredsfallet, dödsorsak och om barnen verkligen var sjuka eller om någon/bägge föräldrarna manipulerat skola. Idag är det 2 månader varav 1 1/2 med locket på.
Citera
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag säger ju inte det, men självklart påverkas psyket. Palliativ fas är när man inte längre försöker behandla cancern, utan bara symptom. Ångest och depression är naturligt när man får veta att man ska dö och det är inte kränkande, tvärtom empatiskt att behandla sådana symtom. Kanske de ger patienten större funktionsnedsättning än vad cancern gör.
Ok. Så då ska ME-sjuka bara få palliativ vård då. Nästan som det är redan nu. Fast långsamt. Eftersom det inte finns någon bra behandling än.
Citera
2018-03-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
https://www.specialnest.se/skola/hemmasittande-ett-slags-beroende

Jag har aldrig påstått något annat än att båda flickorna har läkarintyg på att de har ME/CFS från svensk offentlig sjukvård. Däremot la jag senare till att dessa intyg kom från något av de större sjukhusen i Sverige. Detta är inte uppgifter som kommer från Flashback och jag är 100% säker på dem. Jag har även tidigare varit tydlig med att jag inte ger mer information om dem. Tänker man efter förstår man varför.
Jag är 100% säker på att du inte vet med 100% säkerhet. Du kan bara göra det om du är läkaren eller tillhör den specifika skolpersonalen. Din bristande kunskap om fallet och ditt ihärdiga deltagande i tråden säger mig att du inte tillhör någon av dessa.
Citera
2018-03-11, 00:14
Medlem
Citat:
Jag tror, utan egen erfarenhet, att det främst var långa bastubad. Det går nog att läsa sig till.

Ja, jag har läst mig till detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in