2018-03-10, 23:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
ME-företrädare förnekar vad jag förstår psykiatriska orsaker till symtom vilket stämmer med Scientologernas inställning till psykiatri. En lämplig grupp för auditering.
Hade någon slängt upp en audtieringsapparat framför mig hade jag kastat Iväg den rätt in i tjotahejti. Och skrattat samtidigt. Åt eländet. Men visst. Det är många som är sjuka. Och alla tänker inte likadant. Några kan de säkert lura. Men vad jag förstår så ör auditeringar långa och tidskrävande. Så det är tveksamt om någon med ME skulle orka hänga på. De flesta skulle nog vilja spara sin energi till något annat. Och pengar. Scientologin kostar mycket pengar om man ska vara aktiv.
De förnekar inte att man kan må psykiskt dåligt när man är sjuk. De påtalar för de som är okunniga att det inte är en psykiatrisk sjukdom. Det är stor skillnad.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 23:58.
Citera
2018-03-10, 23:54
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Och B-vitamin injektioner är samma behandling som Narconon använder för att driva ut ”radioaktivitet” ur kroppen.
MS-patienter får också b12-injektioner och många andra patientgrupper med.
Citera
Bannlyst
Citat:
De brukar inte förmeka samband mellan själ och kropp och tar emot psykiatrisk hjälp när det behövs. Viktig del av palliativ behandling.

Jag har aldrig hört någon (utöver extrema rörelser) uttrycka att cancer har psykiatrisk grund men du får gärna överbevisa mig med en källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
https://www.specialnest.se/skola/hemmasittande-ett-slags-beroende
Sök själv på "hur många hemmasittare finns i Sverige" så får du en mer nyanserad bild av läget.

Jag har aldrig påstått något annat än att båda flickorna har läkarintyg på att de har ME/CFS från svensk offentlig sjukvård. Däremot la jag senare till att dessa intyg kom från något av de större sjukhusen i Sverige. Detta är inte uppgifter som kommer från Flashback och jag är 100% säker på dem. Jag har även tidigare varit tydlig med att jag inte ger mer information om dem. Tänker man efter förstår man varför.

Du har tystnadsplikt? Men du kanske kan yppa om du räknar Gottfries kliniken till ett av de större sjukhusen?
Citera
2018-03-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Uppfattningen många har här är att dom var inte sjuka nog i praktiken för att motivera hemundervisning, sen kan man tänka sig att dom med tiden faktiskt blev sämre pga av att dom inte fick gå till skolan men det är en annan femma.
Men för all del, om du tror och tycker annat så fortsätt försöka övertyga folk om att det var rätt och riktigt med hemundervisning.

Jag har i alla fall bemödat mig att sätta mig in i frågan tillräckligt för att veta att det inte ens heter hemundervisning. Sen får väl var och en ta ställning till vem som är mest trovärdig.
Citera
2018-03-10, 23:56
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
De brukar inte förmeka samband mellan själ och kropp och tar emot psykiatrisk hjälp när det behövs. Viktig del av palliativ behandling.
Jag tror att en cancerpartient skulle bli rätt så sur på dig om du påstår att deras cancer beror på psyket.
Och att den enda behandlingen du tänker erbjuda dom är att bli inskriven inom psykiatrin.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 23:59.
Citera
2018-03-10, 23:58
Bannlyst
Citat:
Du har tystnadsplikt? Men du kanske kan yppa om du räknar Gottfries kliniken till ett av de större sjukhusen?
Mig veterligen är Gottfries-kliniken inte ens kopplad till offentlig svensk sjukvård.
Citera
2018-03-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Uppfattningen många har här är att dom var inte sjuka nog i praktiken för att motivera hemundervisning, sen kan man tänka sig att dom med tiden faktiskt blev sämre pga av att dom inte fick gå till skolan men det är en annan femma.
Men för all del, om du tror och tycker annat så fortsätt försöka övertyga folk om att det var rätt och riktigt med hemundervisning.
Några av oss anser nog att de med all sannolikhet var för dåliga för att orka. Det kan man tänka utan att hävda att just ME var den faktiska orsaken - jag gör så i alla fall, för jag anser mig inte ha tillräckliga kunskaper om sjukdomen ifråga.
På tal om rektorn har det tydligen också i den nu pågående diskussionen så lägligt glömts bort att hon vid åtminstone ett tillfälle nämnde "ofattbart fysiskt lidande".
Hon har alltså sagt två saker i all sin upprördhet och chock, men sedan uppenbarligen hunnit bita sig i tungan. Hon vet att hon inte får eller kan eller ens har lust att uttala sig offentligt om saken. Men jag utgår ifrån att hon vet mer.
Citera
2018-03-10, 23:59
Medlem
Citat:
Och B-vitamin injektioner är samma behandling som Narconon använder för att driva ut ”radioaktivitet” ur kroppen.
Jag tror, utan egen erfarenhet, att det främst var långa bastubad. Det går nog att läsa sig till.
Citera
2018-03-11, 00:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det gäller även cancer-patienter. Tycker du att de också är lämpliga kandidater?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi har ju uppmärksammat att cancertumörer hos unga och medelålders ofta upptäcks 1-1 1/2 år efter en livskris, det pågår forskning om samband.

Det flesta med ett vetenskapligt synsätt inser att psyke och kropp inte har vattentäta skott utan går ihop och påverkar varandra. Om det skulle komma fram att cancertumörer uppstår av substanser som frisätts vid en livskris och det fanns psykofarmaka som kunde stoppa det hela - skulle det finnas en enda förnuftig människa som skulle vägra behandla sig?
Citera
2018-03-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
MS-patienter får också b12-injektioner och många andra patientgrupper med.

Nej, MS patienter får inte B12 injektioner. Möjligen D-vitaminer i tablettform. Det är ingen vanlig behandling, och onödig eftersom tabletter fungerar lika bra.
Citera
2018-03-11, 00:03
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Nej, MS patienter får inte B12 injektioner. Möjligen D-vitaminer i tablettform. Det är ingen vanlig behandling, och onödig eftersom tabletter fungerar lika bra.
Jo. De kan få mekobalamin inj. Och nej. Tabletter fungerar inte alls lika bra. Mekobalamin inj tas upp mycket bättre i hjärnan. Där det behövs.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-11 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in