2018-03-10, 22:45
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Läkarintygen och besluten bevisar att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara den bästa lösningen.

Det gäller för både Agnes och Moa.

Föräldrarna var pådrivande, att du förbanskar det till att dom tjatade ger intrycket att skolan eller sjukvården var tveksam. Det har du inget belägg för. Att du väljer den förvanskningen är inte en spekulation, det är en lögn.
Jag vill tillägga där i skolans beslut om hemundervisning. Att i andra fall med barn som inte klarar av att gå i skolan. Trots att olika anpassningar gjorts. Kan det vara skolan som tar upp hemundervisning. För de har en skyldighet att se till att barnet får skolundervisning. Så det behöver inte alltid vara föräldrar som är pådrivande. Det finns helt enkelt inget annat alternativ kvar till slut.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-10 kl. 22:48.
Citera
2018-03-10, 22:45
Bannlyst
Citat:
Du ifrågasätter sjukvårdens och skolans trovärdighet. Det är mig veterligt ingen av dom som har mördat någon. Föräldrarna har inte utfärdat något intyg eller fattat något beslut om särskild undervisning, så deras trovärdighet har inget med beslutet att göra.

Bullseye!
Citera
2018-03-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du inkompetensförklarar alltså rektorn och antyder att hon brutit mot Skollagen? Dessutom vilselett hela det resursteam som var inblandad och som grädde på moset fått med sig kommunen på samma villospår?

OK, du tänker så.
Ja för det kan väl inte var möjligt? Hujeda mig, en rektor som har handlar fel, kan väl inte hända
Citera
2018-03-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Att ett par gemensamt dödar sina barn pga sjukdom har aldrig tidigare skett. Ändå resonerar du med statistik om rättssäkerhet? Det är troligare att barnen var svårt sjuka och därför måste dö än att det är nåt skumt med att två barn i samma kommun får samma icke-genetiskt betingade sjukdom, beviljas hemundervisning och föräldrarna orkar inte med livet och barnen och dödar dem och sig själva?

Vilken sjukdom var det, du måste veta eftersom du vet att den var icke-genetisk?
Citera
2018-03-10, 22:49
Medlem
Citat:
Vilken sjukdom var det, du måste veta eftersom du vet att den var icke-genetisk?

Eh, ja, när jag skriver det utgår jag från trådsanningen ”kroniskt trötthetssyndrom” som tex Frank.E... har sett intyg på.

Eller ”nån form av kronisk trötthet” som rektor sa.
Citera
2018-03-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
kunde vara en intressant studie att göra, är det verkligen barnens bästa som stått i centrum? för barn som vistas på sjukhus är det mer självklart

Avvägningen av vilken lösning som är bäst man gör på ett elevhälsosamtal med många professioner inblandade. Allt dokumenteras så det är lätt att göra en sån studie eftersom antalet fall aldrig har överstigit 400/år. Jag är helt övertygad om att barnets bästa alltid sätts i fokus.
Citera
2018-03-10, 22:54
Medlem
Citat:
Du tolkar om pådrivande till tjatande. Det är en omtolkning som bara är möjlig om man samtidigt förutsätter att tjat var nödvändigt eftersom skolan var tveksam. Det gör du medvetet, det är därför du byter ut ordet. Du vill befästa en bild att skolan var emot särskild undervisning men föräldrarna lyckades tjata till sig den. Det finns inget belägg för en sån tolkning, den är ohederlig.

Jo, det finns flera antydningar/belägg om detta: diagnosen var oklar, föräldrarna misstänkte sjukdom och först efter påstötning kom ett intyg, rektorn säger att de kanske lyssnat för mycket på föräldrarna, de har inte sökt hjälp hos socialtjänsten, barnpsykologer mfl ytterst tveksamma till hemundervisning. Finns inget ohederligt i att tolka det som att föräldrarna var de drivande. Det är snarare oetiskt att försvara ett alldeles uppenbart mord på sina egna barn.
Citera
2018-03-10, 22:54
Medlem
Citat:
Eh, ja, när jag skriver det utgår jag från trådsanningen ”kroniskt trötthetssyndrom” som tex Frank.E... har sett intyg på.

Eller ”nån form av kronisk trötthet” som rektor sa.

En sån sjukdom kan inte vara genetisk eller genetiskt predisponerad?
Citera
2018-03-10, 22:55
Medlem
Citat:
Äh. Godnatt.

Nej jag anklagar inte nån. Jag säger att det kan hända att tjänstemän i kommunal förvaltning gör fel. Om rektorn i Bjärred gjort det säger jag ingenting alla. Bara att det är möjligt. Vilket jag alltså inte tycker är en förolämpning.

För attt göra det enkelt för dig:
1) ett sjukintyg behöver inte betyda att nån är sjuk
2) tjänstemän tar ibland beslut på felaktiga grunder
3) tjänstemän tar ibland fel beslut
4) en som senare visade sig vara en mördare är mindre trovärdig än nån som inte är en mördare.
Självklara ting kan man tycka men tydligen inte..
Citera
2018-03-10, 22:56
Medlem
Citat:
Att ett par gemensamt dödar sina barn pga sjukdom har aldrig tidigare skett. Ändå resonerar du med statistik om rättssäkerhet? Det är troligare att barnen var svårt sjuka och därför måste dö än att det är nåt skumt med att två barn i samma kommun får samma icke-genetiskt betingade sjukdom, beviljas hemundervisning och föräldrarna orkar inte med livet och barnen och dödar dem och sig själva?

Det var ett generellt svar på ditt lite ifrågasättande om min goda tro på rättssäkerheten.
Citera
Bannlyst
Det har tidigare i tråden kommit uppgifter om att Moa och Agnes hade ett medfött gen-fel.
Ett litet arv ifrån förälrarna.
Om inte gen-felet "triggas igång" så lever man normalt, hela sitt liv.
Agnes gen-fel triggades troligtvis igång av Gardasil vaccin, eller Borelia.
Moa troligtvis av Gardasil vaccin.
Resultatet blev kroniskt trötthetssyndrom.
Uppgifterna är inte 100% säkra, såklart.....
men, har förekommit i tråden några gånger.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
"Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen."

Det där med att man förnuftsmässigt relevant funderar på om man kunde gjort mer är ju rimligt. Hon tar ju själv upp att hon grubblat över om de lyssnat för mycket på föräldrarna, missat signaler.
Sedan konstaterar hon att hon i hjärtat känner att hon gjorde sitt bästa och inte kunde gjort mer.

Det tyder väl på att rektorn och skolan efter katastrofen ifrågasatt sina beslut om hemundervisning eller missat signaler, men att hon snarare gjort detta i god tro utan ont uppsåt och inte tror sig kunna gjort något mer för att förhindra morden.

Det betyder inte att det inte fanns signaler eller dubiösa grunder tull hemundervisning. Bara att dessa inte fanns i rektorns bok.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-10 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in