2018-03-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så du är seriös med din teori om att den särskilda undervisningen i Bjärredfallet berodde på elallergi, wifi eller tonårsdepression? Det är nåt du har kommit fram till genom information, erfarenhet och kompetens?
Vill du framstå som seriös så måste du försöka anstränga dig lite. Det handlar inte om någon härskarteknik, ta det som ett vänskapligt råd.

Det enda jag säger är:

Att flickorna hade hemundervisning är inte bevis på att de var svårt sjuka.
Citera
2018-03-10, 22:11
Medlem
Citat:
Det har alla missat! För det har inte hänt.

”Det finns alltid en risk att man lyssnar för mycket på föräldrarna”
Citera
2018-03-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Rektorn har ju själv erkänt att hon kan ha handlat fel. Har du missat detta?

Till skillnad från dig läste jag inte endast den meningen, utan hela stycket som följde efteråt också. Där förnekar hon det bestämt och säger att dom inte skulle kunnat handla på annat sätt. Samarbetet med lärarna och deras åsikt har inte indikerat någon oro alls.

(orkar inte leta rätt på artikeln).
Citera
2018-03-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det händer att folk gör fel. Tar fel beslut. Det händer att rektorer är inkompetenta. Det händer att psykopater och narcissister får sin vilja igenom vad det än gäller.
Det händer att folk ljuger. Det händer att folk är godtrogna.

Grattis till dig att du har hög tilltro till rättssäkerheten i Sverige. Jag som är i branschen har sett lite för mycket inkompetens för att det ska va förolämpande att skriva att en rektor kanske tagit fel beslut ang hemundervisning.

En rektor tar beslutet baserat på ett läkarintyg från sjukvården och efter ett elevhälsomöte. Det finns många inblandade så ditt påstående faller på sin egen orimlighet.
Citera
2018-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Då var det nog inte infektionskänslighet, då bör det ha varit en sjukdomsbild som är ofattbar. Någon sorts kronisk trötthet.
Är rätt säker på att det finns en och annan polis som ligger och bevakar detta forum - hade suttit fint om ni lättade lite på infon såsom ; vem dog först, second osv....
Bekräfta gärna sömn/ medicin cocktailen redpektiv hängning..
Tycker detta är ojuste nu, man behöver inte berätta mycket mer än så . Flickornas ev diagnoser behövs tex inte avslöjas. En inte försumbar del av befolkningen undrar....
Citera
2018-03-10, 22:17
Medlem
Citat:
”Det finns alltid en risk att man lyssnar för mycket på föräldrarna”

Det är ett förvanskat citat. Trots att det är påtalat så väljer somliga att använda det för felaktig bevisföring.

Citat:
– Det finns alltid risk att man litar för mycket på föräldrarna. Borde vi sett eller hört något? Skulle vi ha sett signaler? I mitt hjärta känner jag att nej här finns inget mer jag kunde gjort, säger rektorn Margareta Strand Karlsson till Expressen.
Citera
2018-03-10, 22:19
Medlem
Citat:
Det händer att folk gör fel. Tar fel beslut. Det händer att rektorer är inkompetenta. Det händer att psykopater och narcissister får sin vilja igenom vad det än gäller.
Det händer att folk ljuger. Det händer att folk är godtrogna.

Grattis till dig att du har hög tilltro till rättssäkerheten i Sverige. Jag som är i branschen har sett lite för mycket inkompetens för att det ska va förolämpande att skriva att en rektor kanske tagit fel beslut ang hemundervisning.

Det händer mera sällan i Skandinavien än i resten av världen. Det är konstaterat av ett flertal undersökningar. Nu senast så ligger de nordiska länderna i topp, så också gjort i flera år, av 131 andra undersökta länder.

Ja, jag har hög tilltro till rättssäkerheten.
Citera
2018-03-10, 22:19
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Är rätt säker på att det finns en och annan polis som ligger och bevakar detta forum - hade suttit fint om ni lättade lite på infon såsom ; vem dog först, second osv....
Bekräfta gärna sömn/ medicin cocktailen redpektiv hängning..
Tycker detta är ojuste nu, man behöver inte berätta mycket mer än så . Flickornas ev diagnoser behövs tex inte avslöjas. En inte försumbar del av befolkningen undrar....
Jaha. Hur skulle den polisen bekräfta det? ”Jag är en riktig polis och det som hände i villan var mmmmmmmm”
I tråden finns alla möjliga teorier. Så här finns säkert något som är mitt i prick.
Citera
2018-03-10, 22:21
Medlem
Citat:
Det enda jag säger är:

Att flickorna hade hemundervisning är inte bevis på att de var svårt sjuka.

Att du googlar fram andra påhittade orsaker bevisar inte heller motsatsen. Men läkarintyg och beslut bevisar att sjukvård, skola och vårdnadshavare ansåg att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara det bästa alternativet. Att du inte tycker att dom var tillräckligt svårt sjuka är en helt annan sak.
Citera
2018-03-10, 22:23
Medlem
Citat:
Att du googlar fram andra påhittade orsaker bevisar inte heller motsatsen. Men läkarintyg och beslut bevisar att sjukvård, skola och vårdnadshavare ansåg att dom var tillräckligt sjuka för att särskild undervisning skulle vara det bästa alternativet. Att du inte tycker att dom var tillräckligt svårt sjuka är en helt annan sak.

Jag tycker ingenting.
Citera
2018-03-10, 22:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skriver frågorna om dina uppgifter igen med förhoppning om att du inte bara besvarar några utvalda. Jag antar att du kan urskilja vilka du har hoppat över själv?

- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?

Beträffande poängvärden på olika sjukdomar så är det ett påstående som är ditt och inte mitt. Vänligen klistra inte på mig saker som jag inte sagt. Framförallt blir det larvigt när du dessutom blir upprörd om något som du själv har hittat på..
Skribenten du vände dig emot reagerade kraftigt, helt förståeligt, på din djupt kränkande överton mot denne. När hon beslog dig med totala felaktigheter valde du ändå att fortsätta och inte låtsas om vad hen skrivit. Det var detta som hon, jag och flera med mig reagerade på. Jag hade gärna gått vidare från detta men ditt förnekande av det har tvingat oss att fortsätta. Men släpp det nu och besvara mina frågor ovan istället.

Det jag faktiskt än idag inte kan förstå är varför en sjukdom ska vara kränkande att påstås ha medan en annan sjukdom ska vara ok?
Om någon beskriver att man har en trästicka som växer ut ur foten, men någon annnan påpekar att den lika gärna kan ha kommit in i foten utifrån och faktiskt går att dra ut den - varför är det kränkande??? Eller att man har ont i huvudet inte pga en hjärntumör utan av dåliga glasögon?

Om då andra postare också berättar om sina trästickor och botad huvudvärk - varför ska någon bli kränkt?? Tänk om hen kanske blir hjälp istället? Visar sig ha en behandlingsbar sjukdom?

Detta är själva knuten i hela den här urspårade debatten om ME och även Scientologerna visavi sjukdomar. De har betygsatt sjukdomsorsaker - kroppslig sjukdom är fint och helt ok medan psykiska sjukdomsorsaker är fult och kränkande och varken får undersökas, forskas på eller behandlas. Varför förbjuds detta??? Du ger uttryck för samma åsikter här så du kanske kan svara.

Förr trodde man att kvinnor med symptom som förlamning, svimningar hade orsaken till detta i livmodern. Därav det grekiska namnet för livmoder "hyster" som fick beteckna dessa symptom som "hysteria". Man var under väldigt många hundra år övertygad om att detta hade kroppsliga orsaker.

Om det i en studie av 238 patienter som tror sig ha ME endast visar sig vara 13 stycken som får uteslutningsdiagnosen ME, medan de andra hade ångestsyndrom, depressioner, tvångstankar och utbrändhet. Varför är det kränkande att leta vidare bland psykiska orsaker? Som ju de flesta visade sig ha?

Om Bjärredsföräldrarna tyckte likadant om döttrarnas sjukdomar hamnade de kanske lika snett.
Hemundervisade ungdomar mår till slut inte bra oavsett grundsjukdomen. Men tydligen ville föräldrarna ändå fortsätta detta. Kunde man inte försökt få barnen till skolan i någon slags kombination mellan hemlektioner och skolnärvaro? Men det verkar inte varit uppe. Varför inte - varför var det så viktigt att barnen hölls hemma? Eller bara gick ut åtföljd av förälder?
Citera
2018-03-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Till skillnad från dig läste jag inte endast den meningen, utan hela stycket som följde efteråt också. Där förnekar hon det bestämt och säger att dom inte skulle kunnat handla på annat sätt. Samarbetet med lärarna och deras åsikt har inte indikerat någon oro alls.

(orkar inte leta rätt på artikeln).

Jag vet vilken du menar. Hon medger att det alltid finns en risk, men säger sig ha rent samvete i detta fall.

(Men risken kvarstår ändå, trots att hon själv tycker att hon tagit rätt beslut)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in