2018-03-10, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Det har jag påstådd: 1-2 elever per kommun - med kommentaren att jag hoppas att jag har förstått tabellen rätt:

https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/grundskola/skolor-och-elever

Tabell 2A, skolår 2016/17: 372 elever i " i särsk. underv. i hemmet el. annan lämplig plats" i 290 kommuner

Har jag läst fel, blir jag gärna rättat, tyckte också det var en låg siffra, men det var ingen som har kommenterad den hittills. Detta gäller alltså årskurs 1-9.

Har du en annan siffra?

Ja.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-03-10 kl. 20:51.
Citera
2018-03-10, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Tycker det är mycket märkligt att du bemöter ett mycket vettigt inlägg från solglittret med alla dessa frågor,då du själv borde ha svar på de flesta av dem som mer "insatt" i familjen än någon annan här på fb?

Blir så fruktansvärt jobbigt att läsa denna tråden med alla viktigpettrar som mest är intresserade av sina egna inlägg och vill briljera,suck,,,.

Du tror inte att det är för att jag är påläst som jag också har förmåga syna påståendena?
Om du vill ändra på att detta sker så kanske du kan göra en lista över vilka uppgifter som vi får ifrågasätta och vilka som vi ska betrakta som oemotsägbara sanningar.
Citera
2018-03-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det kan jag inte tänka mig att skolverket inte har en siffra på antal elever som får hemundervisning - jag tror det är just den här siffran. Men det som jag tror inte ingår här är barn som inte gå i skolan och inte har kommunens godkännande.
Det finns ingen siffra på hemundervisning eftersom den i princip är förbjuden sedan 2011 och antalet är försvinnande litet. Statistiken skulle hamna på individnivå. Det finns inget land i världen med lika strikt lagstiftning mot detta. Det är ett beslut som bygger på risken att barn annars skulle råka ut för otillbörlig religiös eller annan påverkan. Undantag kan göras för t.ex. längre resor typ seglats jordenrunt.
Citera
2018-03-10, 20:51
Medlem
"Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar".

Sa rektorn.

Inte att de har en ofattbar sjukdom, som många här då och då påstår att hon sa. Det kanske är ofattbart att två i en familj får trötthetssyndrom?
Citera
2018-03-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Den siffran hade jag också. 372 elever i åk.1-9.
Vi har 290 kommuner i Sverige, därför fick jag det till 1-2 barn per kommun.

Särskild undervisning på grund av sjukdom.
Citera
2018-03-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen siffra på hemundervisning eftersom den i princip är förbjuden sedan 2011 och antalet är försvinnande litet. Statistiken skulle hamna på individnivå. Det finns inget land i världen med lika strikt lagstiftning mot detta. Det är ett beslut som bygger på risken att barn annars skulle råka ut för otillbörlig religiös eller annan påverkan. Undantag kan göras för t.ex. längre resor typ seglats jordenrunt.

Men det du beskriver nu som är förbjudet är att föräldrar undervisar sina barn.

Siffran 372 syftar på barn som fått beslut om undervisning i hemmet pga sjukdom.

Sen finns ju hemmasittare också. Dvs barn som inte fullgör skolplikten.

Och ”fullgörande av skolplikt på annat sätt” tex en sjuveckors Thailandsresa med hemläxor/uppgifter och prov eller internetkontakt med skolan i hemkommunen.
Citera
2018-03-10, 20:59
Medlem
Citat:
Särskild undervisning på grund av sjukdom.

Ja, för det är det enda som är tillåtet som grund för hemundervisning.
Citera
Medlem
Citat:
Det som kanske behöver belysas är inte vad skolan gjort utan på vilka grunder barnen inte kunde få sin undervisning i skolan. Vad hindrade dessa flickor från skolundervisningen? I vart fall tydligen inte en så grav sjukdom av det som kommit fram.
Vad var det då? Föräldrarnas vilja? OH? Sekterism? Hemligheter hemma??

Dom hade särskild undervisning på grund av sjukdom. Grundat på skollagen.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du tror inte att det är för att jag är påläst som jag också har förmåga syna påståendena?
Om du vill ändra på att detta sker så kanske du kan göra en lista över vilka uppgifter som vi får ifrågasätta och vilka som vi ska betrakta som oemotsägbara sanningar.

Int' sjutton ifrågasätter du för att du är påläst!

Då hade du inte ifrågasatt det som de flesta känner till ex att föräldrarna ville ha hemundervisning och att den gavs på heltid 4 resp 3 dagar per vecka och i vart fall för A i så många ämnen så att hon skulle kunna komma in på gymnasiet.
En påläst person torde väl också känna till att gravt infektionskänsliga individer inte ska ut i affärer i julhandel eller mellandagarna. Det avrådes å det bestämdaste från av skolmedicinen.

Jag tror att du inte gillar folks åsikter om ME-lobbyn och därför helt enkelt inte slår ner på det som skrivs, utan på den som skriver. En dålig egenskap i en diskussion tycker jag. Annars gillar jag dina slagkraftiga ofta pricksäkra formuleringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har stått i alla tidningar att föräldrarna var drivande för att flickorna skulle få hemundervisning.

Givet hemundervisning blev nödvändigt tror jag föräldrarna var mkt engagerade/drivande i hemundervisningen t.ex. vilka ämnen, uppföljning, kontakt med skolan/lärarna för sina barn.

Hemundervisning beviljas inte annat än av medicinska orsaker (läkarutlåtande). Detta oavsett hur drivande en förälder är.
Citera
2018-03-10, 21:02
Medlem
Citat:
Int' sjutton ifrågasätter du för att du är påläst!

Då hade du inte ifrågasatt det som de flesta känner till ex att föräldrarna ville ha hemundervisning och att den gavs på heltid 4 resp 3 dagar per vecka och i vart fall för A i så många ämnen så att hon skulle kunna komma in på gymnasiet.
En påläst person torde väl också känna till att gravt infektionskänsliga individer inte ska ut i affärer i julhandel eller mellandagarna. Det avrådes å det bestämdaste från av skolmedicinen.

Jag tror att du inte gillar folks åsikter om ME-lobbyn och därför helt enkelt inte slår ner på det som skrivs, utan på den som skriver. En dålig egenskap i en diskussion tycker jag. Annars gillar jag dina slagkraftiga ofta pricksäkra formuleringar.

Det är väl självklart att föräldrarna ville ha hemundervisning till sina sjuka barn. Hade dom motsatt sig det så borde barnen blivit omhändertagna. Var har du fått det ifrån att någon har varit infektionskänslig, det är nåt du har hittat på.
Citera
2018-03-10, 21:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är väl självklart att föräldrarna ville ha hemundervisning till sina sjuka barn. Hade dom motsatt sig det så borde barnen blivit omhändertagna. Var har du fått det ifrån att någon har varit infektionskänslig, det är nåt du har hittat på.

Men snälla läs inläggen....
Jag räknade upp saker som barnen nog inte var - ex infektionskänsliga eftersom en tjej var i affären i mellandagarna.
Det ifrågasattes av postaren "Frank" som tyckte att man trots att man är infektionskänslig kunde typ julshoppa, något som man naturligtvis avråder från i vinterkräksjuka och influensatider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in