Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Intressant sammanställning, dock några rättelser och frågor.
- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?
Ok Frank!
Precis som också tydligen även du har jag ingen geografisk närhet till Bjärred. Jag har ingen personlig kännedom om detta. Allt jag vet är andra-och tredjehandsuppgifter - eller möjligen ännu högre numerär.
Uppgifter om ett vittne som sett flickorna stoja i poolen eller besöka affären i mellandagarna är hörsägen. Precis som dina uppgifter utlästa här i tråden om läkarintyg med diagnosen ME.
Just därför skrev jag
"
Om deras sjukdom har beskrivits"
Jag orkar faktiskt inte serva dig med alla länkar till dina frågor ovan. Om du googlar så kommer du hitta länkarna.
Döttrarna hade valt bort praktiska ämnen som gymnastik, musik hemkunskap och elevens val samt extra språk. Kvarstod för den äldsta dotter ma, Sv, eng, tre NO-ämnen: fy, biologi, kemi , fyra SO-ämnen: geografi samhället, relig, hist, teckning och ev ytterligare språk. För att komma in på gymnasiet behövs
minst betyg i 10 ämnen varav sve, eng och matte måste vara med. Det är rätt många ämnen för att kunna söka till gymnasiet.
Och ja rektorn uttalade sig om att barnen hade just
heltidsundervisning tre respektive fyra dagar - googla gärna. Precis som rektorn också uppgav att
föräldrarna/OH önskade hemundervisning även för yngsta dottern.
Att ha lärarledd undervisning 4+3 heltidsdagar per vecka på annan plats än i skolan och därvid se till att dessa elever följer läroplanen i respektive åk.8 och åk.5 innebär ju de fakto att man driver
en paralell skola med undervisning i två årskurser. Att det sedan endast omfattar ett par elerver har inte så stor betydelse, undervisningen upprätthålls av olika lärare som kommer dit.
En högstadielärare har omkring 22-24 40 minuters lektioner per vecka för heltid (i språk i vart fall för flera år sedan, kan vara fler nu). För att täcka undervisningen i denna lilla anexskola behövs det således minst tre lärartjänster där varje lärare med sociala avgifter, fortbildning och semesterersättning kostar kring 600-700' per år. Det blir kring 2 miljoner kronor per år.
Ett par miljoner är ett väldigt stort ingrepp i skolbudgeten för två mindre skolor i Bjärredstrakten.
Skolorna hade enligt uppgift försökt med vilorum och anpassad skolgång innan, men ändå till slut infört hemundervisning. Eftersom den till skillnad från annan hemundervisning som brukar ges till elever i detta fall hade pågått i flera år var den väl inte tidsbegränsad utan
fortsatte löpande.
Det som kanske behöver belysas är inte vad skolan gjort utan
på vilka grunder barnen inte kunde få sin undervisning i skolan. Vad hindrade dessa flickor från skolundervisningen? I vart fall tydligen inte en så grav sjukdom av det som kommit fram.
Vad var det då? Föräldrarnas vilja? OH? Sekterism? Hemligheter hemma??