2018-03-10, 19:06
Medlem
Sammanfattningsvis tror jag att båda flickorna var inte i närheten av så sjuka så det skulle motivera hemundervisning. Den som var mest sjuk här var O säger jag.
Citera
2018-03-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Fortfarande nyfiken på dödsorsaken som verkar ta tid..

Men en sak slog mig när jag läste inläggen om ena dottern som först fick hemundervisning och sedan andra, vid nästan samma ålder. När jag läste om sexualundervisning, kritiskt tänkade m.m i skolan så kom jag att tänka på att det kanske är just det som var orsaken! Ena flickan kommer in i förpunerteten, hormoner, inteesse för killar och så kan det senare leda till samlag utanför äktenskapet. Föräldrar förbjuder henne pga sin tro och flickan blir deppig. Föräldrar ser sin chans nu att få flickan att ha hemundervisning..

Dom fixar intyg av ngn läkare som man kanske känner.. Problemet med frigörande, sex, pojkar är löst nu..

Så börjar nästa dotter komma i förpunertet och nu vet föräldrarna hur man går tillväga eftersom man lyckats första gången, så man kör samma linje.

För flickorna ska till varje pris inte ”vidga sina vyer”, utan ska uppfostras enligt föräldrarnas tro och sektledarens tycke.

Sc som hjälpar varandra? Den ena med skatter och den andra med intyg? Alltså jag vet inte.

Skrev tidigare att jag trodde att barnens sjukdom var fingerade och funderade på att intygen kunde varit skrivna av OH. Fick svar från Elli09 att familjen var i Tyskland, och tänkte man resa nog inte till Tyskland om man fingerar sjukdomar. Nu vet man jag ju inte OM familjen verkligen reste eller inte, men tyckte att jag kanske inte skulle ifrågasätta flera sådana uppgifter (tidningar rapporterade det också). Men kom alla dessa uppgifter från OH, så är det ju frågan. Att intygen skulle vara förfalskade, tänkte jag, skulle vara allt för riskabelt. Och varför skulle man göra det när man kan få de, antagligen utan att förfalska. Trodde det var självklart att skolan satt sig ihop med läkarna när det begärdes hemundervisning för barn # 2, men det är kanske inte så självklart. Om föräldrarna visste att ingen återkoppling görs direkt med läkarna, hade man då varit benägen att förfalska intyget för M. Tror inte att man tog den risken.
Citera
2018-03-10, 19:13
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Sammanfattningsvis tror jag att båda flickorna var inte i närheten av så sjuka så det skulle motivera hemundervisning. Den som var mest sjuk här var O säger jag.

Jag dubblar sammanfattningen till att påstå att några avskyvärda sjukdomar inte låg till grund för flickornas avdagatagande. Som du antyder, så tror även jag att det var OH (OverHead) som misstände, en sista gång.
Stackars barn.
Citera
2018-03-10, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med dig. Varför kunde inte flickorna fått undervisningen i skolan.

- De var väl antagligen inte smittspridare då lärare kom och gick o ev också kompisar
- De var inte förlamade eftersom de stojade i poolen och gick till affären utan att någon granne kunde notera fysisk förändring.
- De var inte supersmittkänsliga eftersom de besökte affär.
- De var inte mentalt påverkade eftersom de följde läroplanen.
- De kan inte heller varit helt uttröttade och sovande 24/7 - eftersom de hade undervisning fyra respektive tre hela skoldagar i veckan.
- De kan inte varit döende - då hade man inte haft resultatinriktade undervisning och på återkommande skolmöten diskuterat betygsplanering inför gymnasiet. Den äldsta hade dessutom haft hel hemundervisning sedan 2016.

Om deras sjukdom har beskrivits:

-"En ofattbar somatisk sjukdom" (rektorn)
-"Kronisk trötthetssjukdom" (rektorn)
-Att A, som gick i åttan, hade haft den i flera år och sedan 2016 haft hel hemundervisning numera fyra hela dagar i veckan av olika lärare. (rektor och media)
-Att M, som gick i femman, under våren 2017 av föräldrarna misstänktes ha samma sjukdom som systern och sedan höstterminen 2017 hade tre hela dagars hemundervisning av olika lärare per vecka. (rektor och media)
-"Vi har läkarintyg på bägge flickorna som underlag till hemundervisning" (rektorn)
- "A var intresserad av lärandet" och "M var mycket social". "Trevliga rara flickor som det aldrig varit några problem med" (rektorn)
- Det stod ME i något av läkarintygen som var utfärdat av läkare på svenskt större sjukhus (postaren Frank Einstein)
- Föräldrarna sökte med med ljus och lykta efter bot och behandling bl a i Tyskland (media)
- Föräldrarna uppgav döttrarnas sjukdom som orsak till obefintlig livskvalitet och framtidstro i sitt avskedsbrev (polisen).
- "Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna".(rektorn)
- Socialen hade inga papper på familjen (media)
- Ingen oros-anmälan hade gjorts (media)

Hemundervisningvisning är mycket ovanligt.
Endast i genomsnitt 1-2 barn per kommun i Sverige beviljas hemundervisning. Då i stort sett alltid för en tidsbegränsad period på några månader eller en termin.
Hemundervisningen av barnen Henkow har sannolikt kostat skolorna flera miljoner av de tre -fyra miljoner de gått back 2017.

Det ligger minst en hund begraven i detta med skolans beslut och de uppgivna läkarintygen.
Någon/några har sannolikt påverkats till att fatta märkliga ovanliga beslut. Med hänvisning till punkterna ovan, helt oförklarliga beslut som kostat miljoner av skolbudgeten skattepengar och stängt in och isolerat barnen.
Man får inte låta föräldrar kräva årslång isolering av sina barn för att de av någon orsak vill, inte ens med något gammalt läkarintyg i bagaget. Då får man gå på djupet och ha en dialog med läkare,skolläkaren och klinik först. Det verkar man hoppat över.

Det borde i vart fall utredas.

Intressant sammanställning, dock några rättelser och frågor.
- Hur vet du vem som stojade i poolen?
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Kan man inte vara smittkänslig om man besöker en affär?
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Jag har uppgett att det stod ME i båda läkarutlåtandena, inte något av dem.
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
- Var kommer uppgiften ifrån att läkarutlåtandena var gamla?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?
- Hur vet du att As och eller Ms hemundervisning inte var tidsbegränsad?
Citera
2018-03-10, 20:03
Medlem
[quote=Frank.Einstein|63466363]
- Betydligt fler än 1-2 elever/kommun har hemundervisning av en rad olika skäl. Var får du fått denna siffra ifrån?
/QUOTE]

Det har jag påstådd: 1-2 elever per kommun - med kommentaren att jag hoppas att jag har förstått tabellen rätt:

https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/grundskola/skolor-och-elever

Tabell 2A, skolår 2016/17: 372 elever i " i särsk. underv. i hemmet el. annan lämplig plats" i 290 kommuner

Har jag läst fel, blir jag gärna rättat, tyckte också det var en låg siffra, men det var ingen som har kommenterad den hittills. Detta gäller alltså årskurs 1-9.

Har du en annan siffra?
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-10 kl. 20:05.
Citera
2018-03-10, 20:19
Medlem
Det finns ingen siffra på hemundervisning. Men 372 elever hade särskild undervisning i hemmet eller annan plats p.g.a sjukdom förra året. En stor del hade säkert den på sjukhus. Det är inget föräldrar får för att barnen blir tonåringar. Det är en befängd teori.
Citera
2018-03-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen siffra på hemundervisning. Men 372 elever hade särskild undervisning i hemmet eller annan plats p.g.a sjukdom förra året. En stor del hade säkert den på sjukhus. Det är inget föräldrar får för att barnen blir tonåringar. Det är en befängd teori.

Men det vi kallar ”hemundervisning” är vad som lagen kallar ”särskild undervisning i hemmet eller på annan plats”

https://www.specialnest.se/skola/skollagen-del-4-hemmasittande
Citera
2018-03-10, 20:34
Medlem
Citat:

Det kan jag inte tänka mig att skolverket inte har en siffra på antal elever som får hemundervisning - jag tror det är just den här siffran. Men det som jag tror inte ingår här är barn som inte gå i skolan och inte har kommunens godkännande.
Citera
2018-03-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
- Det har uppgetts att de följde kärnämnena i läroplanen, vilket är långt ifrån hela läroplanen.
- Hemundervisning 3-4 gånger/vecka har vi läst om. Var har du fått uppgiften om 3-4 hela skoldagar?
- Varför skulle det kosta skolorna flera miljoner om året att lärare skulle vara där 3-4 tillfällen i veckan?
- Hur vet du att det är föräldrarna som krävt hemundervisningen och inte skolan som sett det som den enda lösningen efter att ha testat alla andra alternativ.
- Vad kommer uppgiften ifrån att man inte har haft dialog med läkare, skolläkare och klinik?
- Varför utelämnar du vad rektor sa i direkt anslutning till - Vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna?

Tycker det är mycket märkligt att du bemöter ett mycket vettigt inlägg från solglittret med alla dessa frågor,då du själv borde ha svar på de flesta av dem som mer "insatt" i familjen än någon annan här på fb?

Blir så fruktansvärt jobbigt att läsa denna tråden med alla viktigpettrar som mest är intresserade av sina egna inlägg och vill briljera,suck,,,.
Citera
2018-03-10, 20:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det har stått i alla tidningar att föräldrarna var drivande för att flickorna skulle få hemundervisning.
Citera
2018-03-10, 20:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ok Frank!

Precis som också tydligen även du har jag ingen geografisk närhet till Bjärred. Jag har ingen personlig kännedom om detta. Allt jag vet är andra-och tredjehandsuppgifter - eller möjligen ännu högre numerär.
Uppgifter om ett vittne som sett flickorna stoja i poolen eller besöka affären i mellandagarna är hörsägen. Precis som dina uppgifter utlästa här i tråden om läkarintyg med diagnosen ME.

Just därför skrev jag
"Om deras sjukdom har beskrivits"

Jag orkar faktiskt inte serva dig med alla länkar till dina frågor ovan. Om du googlar så kommer du hitta länkarna.

Döttrarna hade valt bort praktiska ämnen som gymnastik, musik hemkunskap och elevens val samt extra språk. Kvarstod för den äldsta dotter ma, Sv, eng, tre NO-ämnen: fy, biologi, kemi , fyra SO-ämnen: geografi samhället, relig, hist, teckning och ev ytterligare språk. För att komma in på gymnasiet behövs minst betyg i 10 ämnen varav sve, eng och matte måste vara med. Det är rätt många ämnen för att kunna söka till gymnasiet.
Och ja rektorn uttalade sig om att barnen hade just heltidsundervisning tre respektive fyra dagar - googla gärna. Precis som rektorn också uppgav att föräldrarna/OH önskade hemundervisning även för yngsta dottern.

Att ha lärarledd undervisning 4+3 heltidsdagar per vecka på annan plats än i skolan och därvid se till att dessa elever följer läroplanen i respektive åk.8 och åk.5 innebär ju de fakto att man driver en paralell skola med undervisning i två årskurser. Att det sedan endast omfattar ett par elerver har inte så stor betydelse, undervisningen upprätthålls av olika lärare som kommer dit.
En högstadielärare har omkring 22-24 40 minuters lektioner per vecka för heltid (i språk i vart fall för flera år sedan, kan vara fler nu). För att täcka undervisningen i denna lilla anexskola behövs det således minst tre lärartjänster där varje lärare med sociala avgifter, fortbildning och semesterersättning kostar kring 600-700' per år. Det blir kring 2 miljoner kronor per år.

Ett par miljoner är ett väldigt stort ingrepp i skolbudgeten för två mindre skolor i Bjärredstrakten.
Skolorna hade enligt uppgift försökt med vilorum och anpassad skolgång innan, men ändå till slut infört hemundervisning. Eftersom den till skillnad från annan hemundervisning som brukar ges till elever i detta fall hade pågått i flera år var den väl inte tidsbegränsad utan fortsatte löpande.

Det som kanske behöver belysas är inte vad skolan gjort utan på vilka grunder barnen inte kunde få sin undervisning i skolan. Vad hindrade dessa flickor från skolundervisningen? I vart fall tydligen inte en så grav sjukdom av det som kommit fram.
Vad var det då? Föräldrarnas vilja? OH? Sekterism? Hemligheter hemma??
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-10 kl. 20:48.
Citera
2018-03-10, 20:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
[QU
Det har jag påstådd: 1-2 elever per kommun - med kommentaren att jag hoppas att jag har förstått tabellen rätt:

https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/statistik-i-tabeller/grundskola/skolor-och-elever

Tabell 2A, skolår 2016/17: 372 elever i " i särsk. underv. i hemmet el. annan lämplig plats" i 290 kommuner

Har jag läst fel, blir jag gärna rättat, tyckte också det var en låg siffra, men det var ingen som har kommenterad den hittills. Detta gäller alltså årskurs 1-9.

Har du en annan siffra?

Citat:

Den siffran hade jag också. 372 elever i åk.1-9.
Vi har 290 kommuner i Sverige, därför fick jag det till 1-2 barn per kommun.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-10 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in