2018-03-10, 18:21
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi pratar om nutiden, hon lever ett annat liv idag långt ifrån närheten till "betongförorterna" och hennes korkade påstående om att alla som inte skänker pengar till UNHCR är egoistiska kom strax innan julafton förra året.

Sätt detta i relation till väldigt många fattiga föräldrar och människor som överlag har dålig ekonomi.

Ska dom ha dåligt samvete bara för att hon kläcker ur sig sån där rappakalja i TV4 nyhetsmorgon?

Känner en ung familj som bor i ett av de 23 värsta förorterna i landet; trångbodda, med låga inkomster. När jag frågar vad de vill ha i julklapp blir svaret "Vi har allt vad vi behöver; köp något typ vatten till familj i u-land, via svensk godkänd organisation.
Citera
2018-03-10, 18:49
  #98
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Känner en ung familj som bor i ett av de 23 värsta förorterna i landet; trångbodda, med låga inkomster. När jag frågar vad de vill ha i julklapp blir svaret "Vi har allt vad vi behöver; köp något typ vatten till familj i u-land, via svensk godkänd organisation.
Ja, det är fint gjort. Men När det gäller Röse så är hon bara oförskämd, tänker ffa på hennes framträdande strax innan Jul i Nyhetsmorgon. Hon gjorde bort sig duktigt kan jag säga. Nu väljer jag faktiskt aktivt bort filmer och produktioner hon är med i. Inte för att det spelar henne någon som helst roll, men jag vill inte se ego-idioten.

Sen, välgörenhet måste inte alltid ske för fattiga barn i något U-land, eller för invandrare här i Sverige. Man kan faktiskt hjälpa pensionärer som är fattiga, dels med hjälp att gå och handla, ta med dem ut på fik, på en biltur eller vad som helst. Det gör jag och frugan i alla fall. Särskilt frugan som har mer tid på dagarna.
Citera
2018-03-10, 18:58
  #99
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Känner en ung familj som bor i ett av de 23 värsta förorterna i landet; trångbodda, med låga inkomster. När jag frågar vad de vill ha i julklapp blir svaret "Vi har allt vad vi behöver; köp något typ vatten till familj i u-land, via svensk godkänd organisation.

Ja, annars är dom egoister enligt den kvinnliga skådisen. Först av allt ska alla människor skänka pengar till UNHCR och liknande organisationer och sen ska dom unna sig att fira Jul med gott samvete men vad händer om pengarna inte räcker till eller om man väljer att göra en annan prioritering?

Är man fortfarande en förfärlig egoist då?

Och varför är detta påpekande ett privilegium för en självutnämnd godhetsapostel (bosatt i Saltsjöbaden i ett fint hus) som inte direkt behöver vända på slantarna?
Citera
2018-03-10, 19:17
  #100
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja, annars är dom egoister enligt den kvinnliga skådisen. Först av allt ska alla människor skänka pengar till UNHCR och liknande organisationer och sen ska dom unna sig att fira Jul med gott samvete men vad händer om pengarna inte räcker till eller om man väljer att göra en annan prioritering?

Är man fortfarande en förfärlig egoist då?

Och varför är detta påpekande ett privilegium för en självutnämnd godhetsapostel (bosatt i Saltsjöbaden i ett fint hus) som inte direkt behöver vända på slantarna?

Visst uttryckte hon sig dumt om hon sa att alla som inte gav var egoister. Men varför denna upprördhet? Hon menade naturligtvis inte dom som inte har råd, utan alla som slänger ut massor av pengar på meningslös konsumtion av skit.
Visst, hon och hennes man är framgångsrika. Han är ju världskänd som fotograf och konstnär.
Men jag vet också från dom som har inblick i familjen att dom engagerar sig i olika former av hjälpverksamhet, till skillnad från många andra med snuskigt mycket pengar. Det tycker jag att hon och hennes man ska ha cred för - inte hån.
Edit.
Jag har träffat henne ett par gånger och hon kan vara ganska vass, precis som hennes lika vackra mor
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-03-10 kl. 19:22.
Citera
2018-03-10, 19:46
  #101
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Visst uttryckte hon sig dumt om hon sa att alla som inte gav var egoister. Men varför denna upprördhet?

Du menar att folk får inte bli arga över idiotiska påhopp om att dom är egoister om dom inte gör som hon vill?

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Hon menade naturligtvis inte dom som inte har råd, utan alla som slänger ut massor av pengar på meningslös konsumtion av skit.

Sa hon verkligen det i samma veva? Både hon och hennes gubbe verkar dessutom flyga rätt mycket land och rike runt, borde inte familjen tänka lite mer på miljön? Här har de båda ett utmärkt tillfälle att bidra till att minska utsläppen från den miljöbov flyget faktiskt är?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flyget-storre-klimatbov-an-befarat-1

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Visst, hon och hennes man är framgångsrika. Han är ju världskänd som fotograf och konstnär.
Men jag vet också från dom som har inblick i familjen att dom engagerar sig i olika former av hjälpverksamhet, till skillnad från många andra med snuskigt mycket pengar. Det tycker jag att hon och hennes man ska ha cred för - inte hån.

Dom verkar ändå flyga långt relativt ofta och bidrar alltså till klimatpåverkan som i sin tur påverkar livet för de människor som UNHCR försöker hjälpa.

"Som Unicefambassadör gör hon sitt bästa för att ”få folk att öppna sina hjärtan och plånböcker”. Samtidigt lever hon själv ett privilegierat liv med långa, härliga resor (familjen bor utomlands två till tre månader varje vinter, ofta i Thailand) och en framgångsrik karriär."

Citera
2018-03-10, 20:48
  #102
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar att folk får inte bli arga över idiotiska påhopp om att dom är egoister om dom inte gör som hon vill?


Jo, för all del. Du får väl vara hur upprörd du vill på Eva Röse. Det är kanske ditt sätt att förbättra världen
Citera
2018-03-10, 21:03
  #103
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Visst uttryckte hon sig dumt om hon sa att alla som inte gav var egoister. Men varför denna upprördhet? Hon menade naturligtvis inte dom som inte har råd, utan alla som slänger ut massor av pengar på meningslös konsumtion av skit.
Visst, hon och hennes man är framgångsrika. Han är ju världskänd som fotograf och konstnär.
Men jag vet också från dom som har inblick i familjen att dom engagerar sig i olika former av hjälpverksamhet, till skillnad från många andra med snuskigt mycket pengar. Det tycker jag att hon och hennes man ska ha cred för - inte hån.
Edit.
Jag har träffat henne ett par gånger och hon kan vara ganska vass, precis som hennes lika vackra mor

Sånt här kan man ju dra i långbänk om man nu har lust med det. Men i vilket fall så har det synnerligen dålig effekt att vara oförskämd mot potentiella givare. Jag vet faktiskt en kvinna jag jobbar med som avslutade hennes månadsgivare på grund av detta. Organisationen borde anmodat henne att be om ursäkt för sitt skitbeteende.

Som jag sa, så kan man dra det här hur långt som helst. Som nänns av en skribent ovan så reser familjen mycket och stannar ofta i Thailand länge. Flygpåverkan och lyxliv. Flott villa i Sthlm, borde hon inte bo i en billig hyresrätt i ett utsatt område? Då torde hon ju kunna ge ännu mer pengar, samt att hon bor mitt ibland alla sina älsklingar.
Citera
2018-03-10, 22:51
  #104
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Jo, för all del. Du får väl vara hur upprörd du vill på Eva Röse. Det är kanske ditt sätt att förbättra världen

Nu handlar inte tråden om mig utan om Eva Röse och hennes klumpiga uttalanden i morgon-TV.

Hon förbättrar helt klart världen genom att framhäva nyttan av UNHCR samtidigt som hon flyger regelbundet med familjen och den miljöpåverkan alla dessa rätt långa flygresor bidrar till kan knappast förbättra levnadsvillkoren för de hjälpbehövande människorna i de områden som drabbats av klimatförändringarna oavsett hur många potentiella givare som känner sig tvingade att ge tack vare Röse?

Uppvisar hon inte lite dubbelmoral här? Vad anser du och tråden i övrigt?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-03-10 kl. 22:58.
Citera
2018-03-11, 08:36
  #105
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar att folk får inte bli arga över idiotiska påhopp om att dom är egoister om dom inte gör som hon vill?



Sa hon verkligen det i samma veva? Både hon och hennes gubbe verkar dessutom flyga rätt mycket land och rike runt, borde inte familjen tänka lite mer på miljön? Här har de båda ett utmärkt tillfälle att bidra till att minska utsläppen från den miljöbov flyget faktiskt är?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flyget-storre-klimatbov-an-befarat-1



Dom verkar ändå flyga långt relativt ofta och bidrar alltså till klimatpåverkan som i sin tur påverkar livet för de människor som UNHCR försöker hjälpa.

"Som Unicefambassadör gör hon sitt bästa för att ”få folk att öppna sina hjärtan och plånböcker”. Samtidigt lever hon själv ett privilegierat liv med långa, härliga resor (familjen bor utomlands två till tre månader varje vinter, ofta i Thailand) och en framgångsrik karriär."

Så du tror på fullt allvar att om HON slutar att flyga så blir miljön bättre?
Kanske vi ska åka segelbåt till USA i fortsättningen, en resa på ca två månader? Snacka om bakåtsträvande.
Du är lika " blöt" i huvet som kottplockarna som inbillar sig att det är dubbdäckens fel att det förorenas på Hornsgatan, då det är bevisat att det är bromsbeläggen och inte dubben.
Citera
2018-03-11, 09:46
  #106
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Så du tror på fullt allvar att om HON slutar att flyga så blir miljön bättre?
Kanske vi ska åka segelbåt till USA i fortsättningen, en resa på ca två månader? Snacka om bakåtsträvande.
Du är lika " blöt" i huvet som kottplockarna som inbillar sig att det är dubbdäckens fel att det förorenas på Hornsgatan, då det är bevisat att det är bromsbeläggen och inte dubben.
Som jag sagt i ett tidigare inlägg så kan man ju dra detta hur långt som helst. Men grejen som ffa jag stör mig på är hennes domderande om att alla som inte ger bort allt de äger till välgörenhet till kebabländer är egoistiska. Om hon verkligen brinner för detta så skulle de bo i en trea i Husby och ge bort allt de äger.

Helt okej att skänka pengar men idiotförklara inte de som väljer att inte göra det. De kanske gör en grym annan insats i sitt närområde.

Eva är en riktig streber.
Citera
2018-03-11, 13:55
  #107
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som jag sagt i ett tidigare inlägg så kan man ju dra detta hur långt som helst. Men grejen som ffa jag stör mig på är hennes domderande om att alla som inte ger bort allt de äger till välgörenhet till kebabländer är egoistiska. Om hon verkligen brinner för detta så skulle de bo i en trea i Husby och ge bort allt de äger.

Helt okej att skänka pengar men idiotförklara inte de som väljer att inte göra det. De kanske gör en grym annan insats i sitt närområde.

Eva är en riktig streber.
Det håller jag med om, det jag hänger upp mig på är " gräsklipparen"
Citera
2018-03-11, 14:12
  #108
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som jag sagt i ett tidigare inlägg så kan man ju dra detta hur långt som helst. Men grejen som ffa jag stör mig på är hennes domderande om att alla som inte ger bort allt de äger till välgörenhet till kebabländer är egoistiska. Om hon verkligen brinner för detta så skulle de bo i en trea i Husby och ge bort allt de äger.

Helt okej att skänka pengar men idiotförklara inte de som väljer att inte göra det. De kanske gör en grym annan insats i sitt närområde.

Eva är en riktig streber.

Kom o tänka på ett inlägg Henrik Schyffert skrev för något år sedan om jag minns rätt. Han ville att vanliga knegare skulle strunta i att köpa julklappar och resa utomlands och istället skänka sina pengar till flyktingar. Några veckor senare laddade han upp bilder från USA när han satt vid en pool i ett hus han hade hyrt, jag undrar hur mycket av sina egna pengar Schyffert själv har skänkt till flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in