2018-03-10, 12:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71

Intressant tanke, men tror inte det grundar sig i psykos.
Kanske han är ”så smart” att han skyller på de andra två för att hävda att han är sjuk för att få rättspsykiatrisk vård.
Tror inte han förstår att han blir överförd till fängelse efter rättspsyk om han döms till livstid, även om de anser honom som frisk efter ett antal år.
Tur de är duktiga i Huddinge på undersökningar .

Det är kanske inte en klinisk psykos, i alla händelser inte när brottet utfördes, utan en långvarig rubbning under betydande/tillräcklig mental påfrestning.

Vi får se.
Citera
2018-03-10, 12:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är kanske inte en klinisk psykos, i alla händelser inte när brottet utfördes, utan en långvarig rubbning under betydande/tillräcklig mental påfrestning.

Vi får se.
Antagligen inte. Om han nu är skyldig, så tror jag att allt bara handlar om, att frestelsen blev för stor.

Att ha dessa fantasier år ut och år in, på ett tvångsmässigt sätt, innebär att det brakar loss till slut. Edvin kanske inte ens njöt att dådet, utan han ville bara få slut på de tvångsmässiga tankarna. Kanske trodde han att detta mordet skulle göra honom frisk, vem vet.
Citera
2018-03-10, 13:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
<klipp>
En fråga till:

Är det klarlagt och bevisat att den tejpning som Edvin utfört varit kvävande? Det vill säga, har den del av handske med Edvins DNA suttit på sådant sätt att det bevisar att både näsa och mun varit tilltäppta på Tor? Vad gäller AC finns väl ingen sådan bevisning.

Har ännu inte hunnit plöja i tråd, alla rättegångsdagar och FUP efter sportlovet. Särskilt jobbigt blir det när tråden fylls med massor av påhopp som tar upp mycket plats och jag har svårt att hitta alla länkar till FUP och direktrapporteringen till rättegången!!!

Fattar inte hur man gör för att få in lite av detta till trådstarten?

Jag undrar också detta. Enligt tingsrätten har de gjort bedömningen att tejpningen varit dödande. Som jag läser rättsprotokollet så ligger hans DNA i den yttre tejpningen på mannen därför några hävdat att Mattias tejpat den inre tejpen. När man läser FUP D sid 154 så ser man "tejpbitarna" i den följd de tejpades. Om jag förstår tingsrättens dom så har de ansett att den tejpning han erkänt att han utfört varit dödande.

I förhör 2018-03-01

1 mar09.20
Sen fick han instruktioner om att tejpa dem över ögonen, vilket han menar att han gjorde (2 tejpning).
SVT · Cissi Säfström
1 mar09.20
Den misstänkte berättar nu att han fick instruktioner om att tejpa paret, men bara över munnen (tejpning 1)
SVT · Cissi Säfström

Han har alltså erkänt att han tejpat munnen först och sen ögonen. Det stämmer inte med bevisningen. Han har erkänt att han tejpat de 2 gånger men i rättsprotokollet så är tejpningarna helt annorlunda. Det är 6 bitar. Förutsätter man att han tejpade de första 4 bitarna så har han gjort den dödande tejpningen.

Tejpningar är i följd: FUP D 154
Kvinna huvud inre skikt, lång bit. Man huvud lång bit. Kvinna huvud yttre skikt, lång bit. Man huvud,lång bit. Man överkropp, lång bit. Kvinna överkropp, lång bit.

Det är 2 LÅNGA bitar som tejpats på mannen. Så tingsrätten har nog uteslutit att han först tejpat kvinnan (han erkänt) han tejpat mannen - lång bit (han säger Mattias gjorde), kvinna (han nekar) man - lång bit (han erkänner).

Jag tror utifrån de bevis som finns så är hans utsago falsk. Plus att det inte finns någon form av DNA eller skospår från någon förutom dömd man.
Senast redigerad av sanne 2018-03-10 kl. 13:23.
Citera
2018-03-10, 13:21
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Tur de är duktiga i Huddinge på undersökningar .

Ja, verkligen. Jag tycker det är bra att den genomförs, även om jag inte tror att den kommer att leda till att han får rättpsykiatriskvård.
Men om man slaktar 2 slumpvis utvalda människor, firar det med en god middag. Sedan åker hem och fortsätter sitt liv på ett sådant sätt att omgivningen inte märker någon beteendeförändring.
Då har man något fel i huvudet, och det bör onekligen undersökas.
Citera
2018-03-10, 13:24
Medlem
sannes avatar
Ska bli mycket intressant när domen kommer och man får läsa hur tingsrätten resonerat.
Citera
2018-03-10, 13:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Antagligen inte. Om han nu är skyldig, så tror jag att allt bara handlar om, att frestelsen blev för stor.

Att ha dessa fantasier år ut och år in, på ett tvångsmässigt sätt, innebär att det brakar loss till slut. Edvin kanske inte ens njöt att dådet, utan han ville bara få slut på de tvångsmässiga tankarna. Kanske trodde han att detta mordet skulle göra honom frisk, vem vet.

Är det inte allt samma komplex, tuggat än till höger, än till vänster, men allt med samma slutdestination? Han måste ju sen ha ansett sig ömsom tvångsmässig och bortom allt hopp och ömsom som den där fräne killen som till skulle få hår på bröstet bara han lyckades "köra mot trafiken på E4", symboliskt sett.

Det enda intressanta med GM här är väl att man hypotetiskt kanske borde tycka en gnutta synd om honom för att han är för dum och haft en del emot sig och taskig vägledning.

För övrigt är han en nästan lika stor nolla som madsen och borde behandlas därefter. Noll uppmärksamhet bortom säker färdsel till finkan och lämplig terapeutisk behandling. Allt krimskrams runt om hör bara till gärningsmännens sjuka fetischer, med vilka de försöker ge båglinjerna i sina nollor en meningssuggererande utformning. Och sen ska det säljas till oss.

Fjanterier.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-10 kl. 13:51.
Citera
2018-03-10, 14:18
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Vilket onödigt inlägg.

Naturligtvis ska det bli intressant. Det som är mest intressant blir hur tingsrätten resonerat kring Edvins förklaring.

Vi vet redan hur tingsrätten har resonerat.
De är helt säkra på att EG ljuger och fantiserar exakt på samma sätt som du.
Därmed var det ett skitenkelt beslut att ha EG fortsatt häktad tills domen om livstid kommer.
Någon plats på en liknande istutition som du bor på blir det inte för EG.
EG får därmed tillbringa sina dagar med att snickra fågelholkar och annat.
Tror du förresten att EG vill byta försvarare inför vändan i hovrätten.
Det kanske blir ditt stora hopp Björn Hurtig igen.
Har tunghäftan släppt eller har du andra som svarar åt dig fortfarande?
Citera
2018-03-10, 14:18
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Citat:
Men tankarna, planering och fantasier om mord har funnits innan han blev pappa, då planerade han mörda sin sambo, chef och sina föräldrar , så någon faderspsykos utesluter jag.
Tror ftf att E**** är den som tar hand om det sociala livet Mathias som planerar morden och Elias som först dök upp vid mordet är den som utför handlingen.
Ja, lite personlighetsklyvning är kanske möjligt, men då får de låsa in "Elias" och så får de reda ut saken sen. Jag är ganska säker på att EG känner "Elias" så väl att de delar minnen. Men att EG "täcker upp" för "Elias" i rätten. Så känns det moraliskt mer hanterligt för EG...
Fast är inte det där snarare exempel på "hitte-på-personlighetsklyvning" - något som vissa "drabbade" skulle påstå sig lida av; alltså något som saknar belägg inom psykologin? Läser man FUP så verkar ju EG hela tiden ha uppfattats vara som vanligt (med undantag av några få tillfällen då man kan förstå att han har varit under stor press - exempelvis i samband med första polisförhöret; läs FUP L1 sida 249-).

Citat:
Ja, har han vart vrickad innan så kan det väl ändå vara en "faderskapspsykos", men på en som är känslig från början.
Visst, det utesluter ju inte att han kan ha "blackat" vid något tillfälle. Det trodde jag också, innan jag hade läst FUP.
Där framstår det snarare som att han tappat kontrollen över situationen (Min fundering: före, efter eller medan han växelvist tejpade paret?; läs FUP N sida 221-)
Sedan är det ju inte bara en gång som EG under polisförhören säger att han har ljugit innan. Märkligt nog så sjunker sanningshalten (för vad som bevisligen stämmer överens med verkligheten) för varje ny versioner, i synnerhet sett till vilken roll han själv ska ha haft i detta.
Lite intressant även hur han beskriver sin "psykos" i GBG 2014 (läs FUP N bl.a. sida 235-236).
Efter att ha läst Tilläggsprotokoll 2 i FUP har iaf inte jag tvivlat längre huruvida orsaken till dubbelmorden är att EG har drabbats av "psykoser", eller inte..

Citat:
Att man vill ha ihjäl sambo och föräldrar handlar väl fortfarande om en upplevelse av misslyckande/ hjälplöshet / vanmakt som man försöker "rätta till" på det sätt som man begriper (som ångesten jagar fram) och som gör en själv "fri från skam", eller vad det kan vara. Den skam han känner är inte "hans" om han kan döda föräldrarna, då är den deras. Typ. Det är traditionell, tribal scapegoating. Lägg allas (arvs-) synd på en plats och förinta den, så blir man själv renad.
Jo, och som jag tycker framgår i vittnesmål (inte minst med hans svärmor) och förhören med honom, med viss statusdrift - att stå överst.

Citat:
Citat:
Citat:

Är beredd att hålla med dig där.
Edvin kan inte skylla på att inte hade fått några "verktyg" till att hantera sina tvångstankar - de fick han ju från TIPS (återges ju bland flera förhör i FUP och inte minst i Tilläggsprotokoll 2).
Han har förmodligen trott sig veta bättre än att följa de TIPS han lärt sig.
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-10 kl. 14:29.
Citera
2018-03-10, 14:52
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag undrar också detta. Enligt tingsrätten har de gjort bedömningen att tejpningen varit dödande. Som jag läser rättsprotokollet så ligger hans DNA i den yttre tejpningen på mannen därför några hävdat att Mattias tejpat den inre tejpen. När man läser FUP D sid 154 så ser man "tejpbitarna" i den följd de tejpades. Om jag förstår tingsrättens dom så har de ansett att den tejpning han erkänt att han utfört varit dödande.

I förhör 2018-03-01

1 mar09.20
Sen fick han instruktioner om att tejpa dem över ögonen, vilket han menar att han gjorde (2 tejpning).
SVT · Cissi Säfström
1 mar09.20
Den misstänkte berättar nu att han fick instruktioner om att tejpa paret, men bara över munnen (tejpning 1)
SVT · Cissi Säfström

Han har alltså erkänt att han tejpat munnen först och sen ögonen. Det stämmer inte med bevisningen. Han har erkänt att han tejpat de 2 gånger men i rättsprotokollet så är tejpningarna helt annorlunda. Det är 6 bitar. Förutsätter man att han tejpade de första 4 bitarna så har han gjort den dödande tejpningen.

Kvinna huvud inre skikt, lång bit. Man huvud lång bit. Kvinna huvud yttre skikt, lång bit. Man huvud,lång bit. Man överkropp, lång bit. Kvinna överkropp, lång bit.

Det är 2 LÅNGA bitar som tejpats på mannen. Så tingsrätten har nog uteslutit att han först tejpat kvinnan (han erkänt) han tejpat mannen - lång bit (han säger Mattias gjorde), kvinna (han nekar) man - lång bit (han erkänner).

Jag tror utifrån de bevis som finns så är hans utsago falsk. Plus att det inte finns någon form av DNA eller skospår från någon förutom dömd man.
Ja, köket är ju ganska litet (som man bl.a. kan se i FUP, Tilläggsprotokoll 1, sida 12) så torde ju inte bara vara orimligt att Edvin ska ha sprungit mellan offren och tejpat SAMTIDIGT som ytterligare personer ska ha varit där inne och "hållit kontrollen", än mindre troligt att det ska ha varit 2 stora herrar som sprungit runt varandra för att tejpa - ser inte ut att vara fyskiskt möjligt utan att lämna enormt mycket spår efter sig.
Citera
2018-03-10, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

I förhör 2018-03-01

1 mar09.20
SVT · Cissi Säfström
1 mar09.20
SVT · Cissi Säfström

Om man inte under rättegången uttryckligen lagt fram tejpningen som bevis för att Edvin varit den som tejpade de dödande lagren förmodar jag att det inte går att styrka.

Någon (Boidis?) skrev att det var 20 lager silvertejp på Tors huvud. Jag försökte för några dagar sedan lista ut om man kunde dra någon slutsats om tejpningen genom att läsa FUP. Men jag tyckte att det var klurigt. De 6 tejpremsorna var de enda remsor som gick att pussla ihop, övriga kunde man inte få ihop. Dock viktiga pusselbitar på så sätt att man kunnat konstatera att tejpningen varit växelvis på paret.

Uppfattade som att remsorna var såpass långa att varje remsa iaf täckte ansikte och även bakhuvud (så man tänker ju direkt att Edvin stått på ena sidan, baksidan om offret, och haft vapnet i ena handen och rivit av remsan när ungefär ett varv är lindat. Man kan ju se att varje remsa är avriven på det sättet. Och plastbiten från handsken satt ju på remsan på bakhuvudet. Då har han kunnat riva av tejpen med bägge händerna, även om han har vapnet i ena handen. Sedan nästa varv. Men för att exakt veta hur varven är lindade måste man ju följa lindningen HELA vägen. Varv efter varv. Det som är överst på ansiktssidan behöver ju inte nödvändigtvis vara överst på baksidan? Det kan vara klistrat snett uppåt eller neråt på baksidan t ex.

De lager som fanns med på bild i FUP såg däremot ut att vara lindade lager efter lager med varje påföljande lager som överlappade det tidigare i följd (i stort sett).

Man skulle kanske behövt göra en rekonstruktion i 3D för att verkligen kunna veta hur det tejpats, lager för lager.

Varför skulle man behöva tejpa växelvis om en person riktar en pistol mot paret och den andra kan tejpa med båda händerna fria? Då skulle man ju bara köra på varv efter varv utan att riva av.

Så då är det förmodligen som du säger, att rätten inte tror på Edvin eftersom hans förklaring inte verkar stämma.

Särskilt det du pekar på att på AC:s inre tejpskikt direkt följer det "yttre"skikt på Tors huvud där plastbiten också sitter. Direkt på den biten följer ju AC yttre skikt.
Och att det inte finns någon logik i att tejpa växelvis om man är flera på plats.
Citera
2018-03-10, 18:04
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Om man inte under rättegången uttryckligen lagt fram tejpningen som bevis för att Edvin varit den som tejpade de dödande lagren förmodar jag att det inte går att styrka.

Någon (Boidis?) skrev att det var 20 lager silvertejp på Tors huvud. Jag försökte för några dagar sedan lista ut om man kunde dra någon slutsats om tejpningen genom att läsa FUP. Men jag tyckte att det var klurigt. De 6 tejpremsorna var de enda remsor som gick att pussla ihop, övriga kunde man inte få ihop. Dock viktiga pusselbitar på så sätt att man kunnat konstatera att tejpningen varit växelvis på paret.

Uppfattade som att remsorna var såpass långa att varje remsa iaf täckte ansikte och även bakhuvud (så man tänker ju direkt att Edvin stått på ena sidan, baksidan om offret, och haft vapnet i ena handen och rivit av remsan när ungefär ett varv är lindat. Man kan ju se att varje remsa är avriven på det sättet. Och plastbiten från handsken satt ju på remsan på bakhuvudet. Då har han kunnat riva av tejpen med bägge händerna, även om han har vapnet i ena handen. Sedan nästa varv. Men för att exakt veta hur varven är lindade måste man ju följa lindningen HELA vägen. Varv efter varv. Det som är överst på ansiktssidan behöver ju inte nödvändigtvis vara överst på baksidan? Det kan vara klistrat snett uppåt eller neråt på baksidan t ex.

De lager som fanns med på bild i FUP såg däremot ut att vara lindade lager efter lager med varje påföljande lager som överlappade det tidigare i följd (i stort sett).

Man skulle kanske behövt göra en rekonstruktion i 3D för att verkligen kunna veta hur det tejpats, lager för lager.

Varför skulle man behöva tejpa växelvis om en person riktar en pistol mot paret och den andra kan tejpa med båda händerna fria? Då skulle man ju bara köra på varv efter varv utan att riva av.

Så då är det förmodligen som du säger, att rätten inte tror på Edvin eftersom hans förklaring inte verkar stämma.

Särskilt det du pekar på att på AC:s inre tejpskikt direkt följer det "yttre"skikt på Tors huvud där plastbiten också sitter. Direkt på den biten följer ju AC yttre skikt.
Och att det inte finns någon logik i att tejpa växelvis om man är flera på plats.
Lägg därtill att Edvin fick äta upp sitt påstående om att hans arbetsskor skulle ha blivit "lånade"..
Citat:
7 mar09.34
Hon frågar om det stämmer att de skorna, som den misstänkte påstått att han bar den 11 juni, köptes efter som kvittot visar. Den misstänkte säger att det mycket möjligt kan stämma och att han trodde att det var de skorna han bar. Gestrin frågar vilka skor han bar då, den misstänkte svarar att han då måste ha burit sina andra arbetsskor som han menar fanns i hans bil
SVT · Cissi Säfström
Från https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/misstankte-24-aringen-hors-igen
Citera
2018-03-10, 18:51
Medlem
Citat:
Hjälp mig med det juridiska och vad som krävdes för fällande dom för mord i detta fall.

Vad krävs av rätten för fällande dom?

1. Räcker det med att rätten motbevisar Edvins berättelse genom att bevisa att inga spår (DNA, annan teknisk bevisning; inga digitala spår som mobiluppkopplingar, sms, telefonsamtal, befintlighet i kontaktlista; inga spår i andra digitala enheter som surfplattor eller datorer mm) för att fälla för mord?

2. Hur bedömer man om den berättelse som Edvin ger är trovärdig. Har den någon betydelse om man ändå inte kunna styrka att någon annan varit delaktig i dådet och i morden?

3. Behövs bevis som att tejpningen som Edvin utfört varit dödande(se nedan) och bevis som blod ( tex om det varit spår av blod i skoavtrycket) som kopplar Edvin direkt till mordet.

En fråga till:

Är det klarlagt och bevisat att den tejpning som Edvin utfört varit kvävande? Det vill säga, har den del av handske med Edvins DNA suttit på sådant sätt att det bevisar att både näsa och mun varit tilltäppta på Tor? Vad gäller AC finns väl ingen sådan bevisning.

Har ännu inte hunnit plöja i tråd, alla rättegångsdagar och FUP efter sportlovet. Särskilt jobbigt blir det när tråden fylls med massor av påhopp som tar upp mycket plats och jag har svårt att hitta alla länkar till FUP och direktrapporteringen till rättegången!!!

Fattar inte hur man gör för att få in lite av detta till trådstarten?

Det är nog ingen enskild detalj som fäller Edvin i detta fall, utan helheten i den bevisning som presenterats. Då TR inte läst FUP är det endast det som framkommer under rättegången som är gällande.

Eftersom ÅK presenterar en stark bevisning som pekar ut Edvin som GM och inget annat med bärighet framkommer blir det ett lätt beslut för TR.

Edvin har ju medgivit att det var han som köpte tejp och vapen, att färden skedde i hans bil, att han tejpade paret (hur många varv det var är dock ovidkommande).

Att sedan Edvin kommer med påståendet att det var två stycken okända med på plats. Han kan dock inte presentera någon bärighet i detta påstående så det stannar där.

Att han därutöver ger uttryck för sina fantasier, om att mörda folk på ett liknande sätt som rättegången handlar om kanske inte är det bästa valet han gjort i livet.
Senast redigerad av April62 2018-03-10 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in