2018-03-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Alternativet skulle vara att det ovanpå dem har tillkommit ett ytterligare lager av ännu mer allmänborgerliga extramedelklassiga hypermoderater som superlackat ur på förfallet, blivit ultraförbittrade och gått till SD i megaprotest, men är så topphemliga att inte ens Sentio och YouGov kommer åt dem. Jag vet inte jag... "

Kvinnorna !

*host* dvs salongskommunister som tidigare fått "verkligheten" serverad genom svt, men som idag får betrakta "mångfalden" på närmre håll.
2018-03-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

2006 sept snitt: 1,8%, Valresultat 2,9% Underskattning: 0,62

2010 sept snitt: 5,1%, Valresultat 5,7% Underskattning: 0,89

2014 sept snitt: 10,5%, Valresultat 12,9% Underskattning: 0,81

För övrigt verkar du vara en högst trevlig och sympatisk snubbe... när du sover möjligen. Det var en jävla ton du har i dina inlägg

tror du har vänt på siffrorna lite,.. det syns med blotta ögat att förhållandet 1,8 till 2,9 är större procentuellt än mellan 5,1 till 5,7 så rent matematiskt torde följande siffror gälla:

2006: 61% underskattning

2010: 12% underskattning

2014: 23% underskattning

För övrigt är vi väl alla trevliga, att bli lite knisslig som din tidigare debattör är bara att svälja o gå vidare, heja SD!
2018-03-10, 11:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
tror du har vänt på siffrorna lite,.. det syns med blotta ögat att förhållandet 1,8 till 2,9 är större procentuellt än mellan 5,1 till 5,7 så rent matematiskt torde följande siffror gälla:

2006: 61% underskattning

2010: 12% underskattning

2014: 23% underskattning

För övrigt är vi väl alla trevliga, att bli lite knisslig som din tidigare debattör är bara att svälja o gå vidare, heja SD!

Tackar för rättningen.

Formeln nedan är endast användbar som en "lättare fingervisning" om SD i opinionen då man också tar hänsyn till underskattningen. Observera ordet "fingervisning"...

Ska bli intressant att se hur/om den även fungerar i valet 2018.

2006 sept snitt: 1,8%, Valresultat 2,9% Underskattning: 0,62

2010 sept snitt: 5,1%, Valresultat 5,7% Underskattning: 0,89

2014 sept snitt: 10,5%, Valresultat 12,9% Underskattning: 0,81

Genomsnittlig underskattning av månadssnittet: (0,62+0,89+0,81)/3 = 0,77

Nu i februari har vi enligt status.st ett månadssnitt på 17,8% för SD. (Skop ej medräknat eftersom ingen vet när de kommer nästa gång.)

SD:s stöd i februari: 17,8/0,77= 23,1%
OBS!!! Fingervisning åt vilket håll det pekar. Återigen lutar det åt underskattning.
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-10 kl. 12:01.
2018-03-10, 11:19
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Vad patetiska ni vänstertroll är. finns hur mycket fakta som helst som visar hur fel man mäter och har mätt SD.Dessutom erkänner alla institut att SD är "svårmätta".
Men du som förstår,förklara varför inte tex sifo korrigerar mätningarna efter valen när dom fått facit,utan fortsätter med resultat under valresultatet första mätningarna?
Samtidigt är sådana institut som konsekvent mäter fel intressanta ,då deras uppgångar oftast är verkliga uppgångar.åtminstone på andra partier.

Du är nog ett vänstertroll. Men det är irrelevant för diskussionen, har fortfarande inte fått några belägg för att stigmatiseringen skulle ha ökat och inre minskat. Andra mer duktiga debattörer u tråden hänvisar till kvinnor och det har de helt rätt i. Kvinnor har också varit en svår grupp att nå för SD traditionellt. Om de lyckas bryta sig in där så kan de nog få 25%. Samtidigt är det ju svårt att säga för det finns ju inga undersökningar som visar att sympatierna för SD bland kvinnor går upp.

Kvinnor röstar traditionellt på vänsterpartier/sossar samt liberaler och varit en notorisk svår grupp för högerpopulister runt om Europa att nå.
2018-03-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Wow... wow! Det var en ordentlig råsop du fick till där på lördagsmorgonen.

Vid valen. Vid valen! Det vill säga september 2006, 2010 och 2014.... Pratar inte om några pärlband av mätningar under flera månader
Och DET GÖR INTE JAG HELLER, naturligtvis, varför i helvete skulle jag prata om nån helt annan tidsperiod?

Här följer information som är TVÅ KLICK BORT på status.st. Första fliken ”Mätningar”, därefter ”United Minds”. Ingen raketforskning krävs för att hitta dit.

United Minds, SEPTEMBER 2010 alldeles innan valet 19/9, ny mätning VARJE DAG mellan 7-18 september (12 st mätningar) varav majoriteten (7 st) var över valresultatet, och de två sista dagarnas mätningar låg på 7,1 och 7,2.

DN IPSOS, tre sista mätningarna innan valet 2010 (10, 15 och 18 september): 6,0 - 7,5 - 5,9, återigen samtliga ÖVER valresultatet. Det högsta tippade valresultatet för SD från NÅGOT institut inklusive Sentio var alltså SJU KOMMA FEM och stod att läsa i fucking DAGENS NYHETER.

Jag ”grävde” fram denna ytterst lättillgängliga info när jag tröttnat på alla klenbegåvade kräk i tråden som insisterade på att upprepa mantrat ”ALLA institut har ALLTID underskattat SD ALLTID UTAN UNDANTAG ALLTID”. Sedan dess har jag upprepat samma påpekande säkert 20 gånger. Och varje gång tar det max en dag innan nån ny jävla troglodyt börjar upprepa mantrat igen. Första gången var dumheten och fräckheten milt provocerande. Andra gången var det extremt provocerande. Tredje gången önskade jag att medeltida avrättningsmetoder kunde återinföras som proportionellt svar på dylik idioti. Fjärde gången kände jag att medeltida avrättningsmetoder var alldeles för mesiga och att ny forskning borde gå till botten med vad som är det maximala fysiska lidande som går att åsamka, och därefter införa det som straff för envis tröghet. Och nu är vi alltså på gång 21.
2018-03-10, 11:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och DET GÖR INTE JAG HELLER, naturligtvis, varför i helvete skulle jag prata om nån helt annan tidsperiod?

Här följer information som är TVÅ KLICK BORT på status.st. Första fliken ”Mätningar”, därefter ”United Minds”. Ingen raketforskning krävs för att hitta dit.

United Minds, SEPTEMBER 2010 alldeles innan valet 19/9, ny mätning VARJE DAG mellan 7-18 september (12 st mätningar) varav majoriteten (7 st) var över valresultatet, och de två sista dagarnas mätningar låg på 7,1 och 7,2.

DN IPSOS, tre sista mätningarna innan valet 2010 (10, 15 och 18 september): 6,0 - 7,5 - 5,9, återigen samtliga ÖVER valresultatet. Det högsta tippade valresultatet för SD från NÅGOT institut inklusive Sentio var alltså SJU KOMMA FEM och stod att läsa i fucking DAGENS NYHETER.

Jag ”grävde” fram denna ytterst lättillgängliga info när jag tröttnat på alla klenbegåvade kräk i tråden som insisterade på att upprepa mantrat ”ALLA institut har ALLTID underskattat SD ALLTID UTAN UNDANTAG ALLTID”. Sedan dess har jag upprepat samma påpekande säkert 20 gånger. Och varje gång tar det max en dag innan nån ny jävla troglodyt börjar upprepa mantrat igen. Första gången var dumheten och fräckheten milt provocerande. Andra gången var det extremt provocerande. Tredje gången önskade jag att medeltida avrättningsmetoder kunde återinföras som proportionellt svar på dylik idioti. Fjärde gången kände jag att medeltida avrättningsmetoder var alldeles för mesiga och att ny forskning borde gå till botten med vad som är det maximala fysiska lidande som går att åsamka, och därefter införa det som straff för envis tröghet. Och nu är vi alltså på gång 21.

Vet inte om jag vågar fråga dig nåt, det slutar väl med att jag måste kasta mig hals över huvud rätt in i skyddsrummet... Sökte lite på United Minds och såg att de fortfarande är verksamma som analysföretag (främst inom marknadsanalys). Har du nån info om varför de helt slutade göra opinionsundersökningar (dåligt betalt)? Var de knutna till Aftonbladet som någon tidigare uppgivit eller är det fel?

Tar på mig hjälmen och skyddsvästen och väntar i skyttegraven på inkommande...
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-10 kl. 12:12.
2018-03-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan du inte berätta för oss hur Inzio kan hamna så långt ifrån Sentio trots webbpanel?

Låt höra?
Du vill att jag ska utvärdera track record för ett nytt institut som ännu inte testats i val? Kul! Efter det kanske jag kan få provköra en bil som ännu bara finns som ritning?

Men ska man säga nåt alls om Inizio är det väl att man spontant kan tycka att ett institut som har KD på 6% när alla andra säger 3%, eller att alliansen leder överlägset med 6,2% när alla andra säger att det är typ målfoto, eller att ”övriga” har 4,9%(!??) kanske inte har alla hästar i stallet.

De känns som ett OI som låg någorlunda rätt på alla partier ganska länge för att sen för ett antal månader sen bli rammade av ett tåg och sen flög alla siffror i en jävla röra och landade uppochner. Man kan bara spekulera varför, men en sak jag märkt är att de öppnat panelrekryteringen på vid gavel. Vid uppstarten pågick den via Schibsteds mediasajter och försvann efter valet. Numera är det bara att kliva rakt in och välkomnas med ”Vad kul att du vill vara med i panelen! Är du man / kvinna / annat?”
2018-03-10, 12:57
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Säkerligen ett antal hundratusen som börjar tröttna ur på allahiansens galningar, C, L
Herregud... Du tror inte att MED hade gjort avtryck i opinionsundersökningar om så hade varit fallet?
Det finns inte "ett antal hundratusen" som ens känner till MED.
2018-03-10, 13:31
Medlem
Varje situation är unik,särskilt när man spekulerar.
Att SD inte alltid har varit underskattade hos vissa institut förtar inte genomsnittet.
Jag är helt övertygad om att SD i skrivande stund skulle få över 21 procent om det vore val exakt nu.
Det är naturligtvis spekulation som har sin grund i det uppmätta medeltal som gäller för SD i detta nu.
Den som tror annorledes kan säkert hitta något stöd för det i det mycket omfattande bakgrundsmaterialet,men det våta fingret i luften säger mig något helt annat.
2018-03-10, 13:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du är nog ett vänstertroll. Men det är irrelevant för diskussionen, har fortfarande inte fått några belägg för att stigmatiseringen skulle ha ökat och inre minskat. Andra mer duktiga debattörer u tråden hänvisar till kvinnor och det har de helt rätt i. Kvinnor har också varit en svår grupp att nå för SD traditionellt. Om de lyckas bryta sig in där så kan de nog få 25%. Samtidigt är det ju svårt att säga för det finns ju inga undersökningar som visar att sympatierna för SD bland kvinnor går upp.

Kvinnor röstar traditionellt på vänsterpartier/sossar samt liberaler och varit en notorisk svår grupp för högerpopulister runt om Europa att nå.
Nej, i Italien nu senast är det nästan ingen skillnad mellan kvinnors & mäns röster.
2018-03-10, 13:54
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Den som tror annorledes kan säkert hitta något stöd för det i det mycket omfattande bakgrundsmaterialet,men det våta fingret i luften säger mig något helt annat.

I dessa tider då flera av våra skojarinstitut uppenbarligen mera sysslar med opinionsbildning än att medvetet försöka mäta opinionerna, förefaller metoden med det våta fingret tämligen överlägsen.

Gäller särskilt för SD med sina resursstarka motståndare...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-03-10 kl. 14:06.
2018-03-10, 14:08
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är inte helt korrekt.

Spelbolagen mäter en förväntan, de mäter inte en opinion.

Problemet för opinionsinstituten är att de inte verkar kunna mäta alla partier lika bra. Om det sedan beror på urval eller metod (eller båda) kan man kanske tycka är intressant. Men i en föränderlig opinion går det samtidigt inte att utgå från att dynamik och urvalseffekter som gällde för 7 respektive tre år sedan skall gälla igen om ett år. (6-12-24 är en vacker, dubblerande serie, men är den sannolik? )

En av de starka faktorerna därvid är att SD efterhand fått en större öppen opinion, dvs det är mycket mindre risk att SD-anhängare gömmer sig idag än förr. (Risken är inte obefintlig, men den är mindre)
Man kan tycka att, ifall man sträcker sig ytterligare bakåt i tiden, och får en serie som:
1,5-3-6-12... så blir 24 ytterst sannolik, eller hur?
En linjär, stadig fördubbling vart fjärde år i sexton år i följd... visst känns det som sannolikast att även i år sker det en fördubbling.
Och flera institut pekar ju på att SD nästan är framme där i den storleksordningen, redan nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in