2018-03-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Spelbolagen sätter alltså ett väl utvalt begynnelsevärde för SD i oddsen. Sedan så korrigeras detta efterhand med algoritmer som beror på användarnas spelade odds på det berörda bettet?

Det du säger här har du inga som helst belägg för, jag tror detta snarare är en personlig förhoppning från din sida(Dvs att opinionsinstitut inte mäter SD för lågt) .

Jag tror att SD 2014-väljare nu inte är lika rädda att uppge i Opinionsundersökningar.

Jag tror och andra sidan att nykomna SD-väljare efter valet 2014 är mycket mer benägna att behålla deras SD-sympatier anonyma. Eftersom de generellt rör sig i helt andra samhällsklasser.

på pricken! så är det, fortfarande skämsfaktor, just wait and see! resultatet kommer återigen att överraska stort, detta vet valstrategerna inom 7k om och nya försök till svartmålning kommer att ske under valrörelsen. 25 - 30 % mest troliga.
2018-03-10, 09:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
något vi lärt oss är väl att politik inte är matematik. Det fanns förklaringar till att instituten mätte fel förra valet. Variabler som idag inte är lika självklara.T.ex stigmatisering och den väljargrupp SD riktar sig till, i och med att partiet har växt pekar det mesta på att dessa variabler inte bör påverka i lika hög grad som 2014 och 2010. Men om du har forskning som pekar åt andra hållet tar jag gärna emot det.
Vad patetiska ni vänstertroll är. finns hur mycket fakta som helst som visar hur fel man mäter och har mätt SD.Dessutom erkänner alla institut att SD är "svårmätta".
Men du som förstår,förklara varför inte tex sifo korrigerar mätningarna efter valen när dom fått facit,utan fortsätter med resultat under valresultatet första mätningarna?
Samtidigt är sådana institut som konsekvent mäter fel intressanta ,då deras uppgångar oftast är verkliga uppgångar.åtminstone på andra partier.
2018-03-10, 09:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Hur kan man veta det?? Bara 55-65% svar ju på opinionsundersökningar. Hur många svarar på frågor OM opinionsundersökningar? Troligen samma antal

Opinionsundersökningar skulle aldrig få godkänt i ett kvalitetstest. Men det är inte deras fel det är påverkansinstituten, media och de som använder sig av media för att påverka opinionen i sin egen önskade riktning.

Statistiska undersökningar baserade på svarsbortfall på över 50 procent har naturligtvis inget stöd i vetenskapen!

Utrymmet för olika typer av manipulationer är därför närmast obegränsat.

Erfarenhetsmässigt drabbas därför speciellt SD av inflytelserika motståndare.

Trots detta kommer det sannolikt att gå mycket bra för SD inför valet...
2018-03-10, 09:38
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad spelbolagen tycker är ointressant eftersom denna tråd handlar om opinionsundersökningar. För femtioelfte gången: Du gör ett stort misstag i dina egna beräkningar när du hänvisar till vilka institut som mätt SD bäst när de samtidigt inte varit speciellt bra på att mäta andra partier. Vet inte om du fattar men för att täcka upp alla väljare så skall slutresultatet bli 100. Att ett eller två institut historiskt kommit närmare just SD har ingen statistisk relevans för hur verkligheten ser ut idag.
men de institut som STÄNDIGT kommit tokfel i alla undersökningar tycker i varje fall jag har en VISS statistisk relevans..
Blir nog att börja ta ut mer nervlugnande för dig nu för du verkar ha tokfel som vanligt ,och det stämmer ju om vi ser det hela statistiskt historiskt..
Jag har inte en susning om hur stor SD är i dag ,men att golvet ligger på kring 25% är otvetydigt. Facebook har blivit en ny samlande plats för SDanhängare ,och där finner man flera polls på närmare 70% för SD. Givetvis är det inte realistiskt ,men det blir ungefär likadant varenda gång,och ni S kamrater och V dito borde kunna styra upp det rejält,men det sker aldrig. Även inne på S och Lo,s trådar blir socialdemokraterna ständigt avtorkade,så folk vågar även stå för sina åsikter betydligt mer än förr.
2018-03-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, det gjorde de inte. För att ta ett exempel i mängden så överskattades SD hejdlöst 2010 av Aftonbladets tidigare OI United Minds, som publicerade ett helt pärlband av mätningar där SD hade över 7%, långt över valresultatet 5,7. Även Ipsos publicerade enstaka mätningar över 7,0. Det är bara att gå och läsa i arkiven på status.st. Så sluta för helvete att ljuga, ditt äckliga, tjatiga, spammande, propagandistiska jävla as. Du har redan blivit vänligen upplyst och tillrättavisad om hur det ligger till, och du har inte glömt det. Men som den ögontjänare du är så väntar du tills kusten är klar och sen låtsas du ha förträngt allt och fortsätter älta samma lögner. Lägg ner det vidriga beteendet eller förvänta dig oupphörlig punktmarkering.

Du är verkligen en trevlig kille.

"Vid valen" skrev han. Enligt dig så kommer Yougov överskattat SD om SD får under 28,8%?
2018-03-10, 09:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även Lena Mellin har vid olika tillfälle uttryck oro över SDs "ökande siffror" samtidigt som det har sett ut att stå still i de offentliga opinionsundersökningarna. Så visst visst har dom internt tillgång till andra & mer realistiska siffror, förmodligen undersökningar betalda av LO.

Oron ska betraktas av att de så himla mycket vet att ett stort S är garanten för att vänstern och miljöpartiet ska få del av makten. Socialdemokraternas betydelse som regeringsalternativ till borgarna är nu fullständigt raserad i och med sverigedemokraternas tillväxt. Därmed förlorar vänstern och miljöpartiet all inflytande eftersom de står så långt ifrån högern.

Det är ju faktiskt val i år. Nu måste man ta in det faktum att SD lär få mellan 20 till 25 procent. Det är en mycket stor andel av befolkningen och för dem är föraktet ömsesidigt. Just det tror jag blir extra jobbigt att ta in.

Stödet för SD lär ju knappast minska efter valet samtidigt som det är för sent för liberalerna, centern, socialdemokraterna och och vänstern att erkänna problemen.
2018-03-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag tror att SD 2014-väljare nu inte är lika rädda att uppge i Opinionsundersökningar.

Jag tror och andra sidan att nykomna SD-väljare efter valet 2014 är mycket mer benägna att behålla deras SD-sympatier anonyma. Eftersom de generellt rör sig i helt andra samhällsklasser.
Du har rätt, förutom att det där redan har hänt. Tillskottet av en nytt skikt av SD-väljare som rör sig i en högre samhällsklass skedde i hög grad mellan Reinfeldts öppna hjärtan-klavertramp och valet ett par månader senare. Demoskop konstaterade i sin eftervalsanalys i runda slängar så här: SD 2006+2010: ”Hårda kärnan”. Nationalister. Arga män. Arbetarklass. Inget att förlora. Etc. SD 2014: Samma som 2006+2010 plus ”allmänborgerliga” väljare, typ moderater ur medelklassen som lackat ur på förfallet och borgerlighetens globaliseringspsykos, blivit förbittrade och gått till SD i protest. De utmärkte sig genom att deras läppar var igensydda när opinionsinstitut ringde, till skillnad från det gamla 2006+2010-gänget som stolt proklamerade ”ÄSS DEEE TVÅTUSENFJORTON TJALALALALA”. Typ.

Men de där nya hemliga 2014-nissarna kommer man ju åt med webbpaneler eller specialtricks a la Novus, så man kan inte utgå från att de kommer att ta alla på sängen igen nu när de är en känd faktor. Alternativet skulle vara att det ovanpå dem har tillkommit ett ytterligare lager av ännu mer allmänborgerliga extramedelklassiga hypermoderater som superlackat ur på förfallet, blivit ultraförbittrade och gått till SD i megaprotest, men är så topphemliga att inte ens Sentio och YouGov kommer åt dem. Jag vet inte jag...
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du är verkligen en trevlig kille.
Inte särskilt, men definitivt inte mot folk som medvetet spelar dumma. Om jag vill se teater går jag på Dramaten.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-10 kl. 10:30.
2018-03-10, 10:17
Medlem
Durgas avatar
"Alternativet skulle vara att det ovanpå dem har tillkommit ett ytterligare lager av ännu mer allmänborgerliga extramedelklassiga hypermoderater som superlackat ur på förfallet, blivit ultraförbittrade och gått till SD i megaprotest, men är så topphemliga att inte ens Sentio och YouGov kommer åt dem. Jag vet inte jag... "

Kvinnorna !
2018-03-10, 10:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Kvinnorna !
Exakt! Här ser man en helt annan nivå på skämsfaktorer & social stigmatisering (som alltid bland kvinnor).
2018-03-10, 10:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Nej, det gjorde de inte. För att ta ett exempel i mängden så överskattades SD hejdlöst 2010 av Aftonbladets tidigare OI United Minds, som publicerade ett helt pärlband av mätningar där SD hade över 7%, långt över valresultatet 5,7. Även Ipsos publicerade enstaka mätningar över 7,0. Det är bara att gå och läsa i arkiven på status.st. Så sluta för helvete att ljuga, ditt äckliga, tjatiga, spammande, propagandistiska jävla as. Du har redan blivit vänligen upplyst och tillrättavisad om hur det ligger till, och du har inte glömt det. Men som den ögontjänare du är så väntar du tills kusten är klar och sen låtsas du ha förträngt allt och fortsätter älta samma lögner. Lägg ner det vidriga beteendet eller förvänta dig oupphörlig punktmarkering.

(Min fetning)

Wow... wow! Det var en ordentlig råsop du fick till där på lördagsmorgonen.

Vid valen. Vid valen! Det vill säga september 2006, 2010 och 2014.... Pratar inte om några pärlband av mätningar under flera månader utan om den genomsnittliga underskattning som gjordes strax innan dessa val. Det är de uppgifter jag har. Rätta mig om jag har fel. Att SD överskattades redan 2006 och 2010 i vissa mätningar (och då i synnerhet av enstaka institut) långt före själva valen - under mellanvalsperioden (jämfört med senare facit: valresultatet) - är väl allmänt känt. Men genomsnittet för samtliga opinionsinstitut strax före valen visar på underskattning.

2006 sept snitt: 1,8%, Valresultat 2,9% Underskattning: 0,62

2010 sept snitt: 5,1%, Valresultat 5,7% Underskattning: 0,89

2014 sept snitt: 10,5%, Valresultat 12,9% Underskattning: 0,81

"...vänligen upplyst och tillrättavisad om hur det ligger till..." När då?

För övrigt verkar du vara en högst trevlig och sympatisk snubbe... när du sover möjligen. Det var en jävla ton du har i dina inlägg
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-10 kl. 11:07.
2018-03-10, 10:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har rätt, förutom att det där redan har hänt. Tillskottet av en nytt skikt av SD-väljare som rör sig i en högre samhällsklass skedde i hög grad mellan Reinfeldts öppna hjärtan-klavertramp och valet ett par månader senare. Demoskop konstaterade i sin eftervalsanalys i runda slängar så här: SD 2006+2010: ”Hårda kärnan”. Nationalister. Arga män. Arbetarklass. Inget att förlora. Etc. SD 2014: Samma som 2006+2010 plus ”allmänborgerliga” väljare, typ moderater ur medelklassen som lackat ur på förfallet och borgerlighetens globaliseringspsykos, blivit förbittrade och gått till SD i protest. De utmärkte sig genom att deras läppar var igensydda när opinionsinstitut ringde, till skillnad från det gamla 2006+2010-gänget som stolt proklamerade ”ÄSS DEEE TVÅTUSENFJORTON TJALALALALA”. Typ.

Men de där nya hemliga 2014-nissarna kommer man ju åt med webbpaneler eller specialtricks a la Novus, så man kan inte utgå från att de kommer att ta alla på sängen igen nu när de är en känd faktor. Alternativet skulle vara att det ovanpå dem har tillkommit ett ytterligare lager av ännu mer allmänborgerliga extramedelklassiga hypermoderater som superlackat ur på förfallet, blivit ultraförbittrade och gått till SD i megaprotest, men är så topphemliga att inte ens Sentio och YouGov kommer åt dem. Jag vet inte jag...

Inte särskilt, men definitivt inte mot folk som medvetet spelar dumma. Om jag vill se teater går jag på Dramaten.
Kan du inte berätta för oss hur Inzio kan hamna så långt ifrån Sentio trots webbpanel?

Låt höra?
2018-03-10, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Hur många väljare konkurrerade man om, 170?
Säkerligen ett antal hundratusen som börjar tröttna ur på allahiansens galningar, C, L

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in