2018-03-09, 20:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Så är det. Och att Åsa "gissade" så bra tror jag inte ett smack på. Hon och även de andra i PK-sfären VET att Sifo, SCB och de andra lallarinstituten eller åtminstone det som publiceras är båg gällande SD.
Jag är fortfarande övertygad om att partierna beställer egna OU som visar lite annorlunda mot de som Svensson får se och höra om mellan valen.
Blir jag motbevisad så tar jag gärna på mig en riktigt stor jävla foliehatt, men tills dess...
Även Lena Mellin har vid olika tillfälle uttryck oro över SDs "ökande siffror" samtidigt som det har sett ut att stå still i de offentliga opinionsundersökningarna. Så visst visst har dom internt tillgång till andra & mer realistiska siffror, förmodligen undersökningar betalda av LO.
2018-03-09, 20:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Spelbolagens odds: Grundas inte dem på algoritmer från tidigare användares spel? Alltså med andra ord vad tidigare användare trott om opinionen? I så fall är inte spelbolagen en bra källa gällande siffror för opinionen....
Oddsen sätts initialt utifrån deras experter, därefter justeras oddsen utifrån hur folk spelar. Så oddsen avspeglar vad folk tror när deras egna pengar är på spel. Inte alls en dum metod, då den ju är befriad från det värsta önsketänkandet & bullshitandet. Folk tänker alltid till ett extra varv när det är ens egna pengar på spel.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-03-09 kl. 20:31.
2018-03-09, 20:28
Medlem
Citat:
Spelbolagens odds: Grundas inte dem på algoritmer från tidigare användares spel? Alltså med andra ord vad tidigare användare trott om opinionen? I så fall är inte spelbolagen en bra källa gällande siffror för opinionen....

Nej, oddsen grundas helt på spelarnas insatser.
När ett spel startas hittar spelbolaget på några rimliga odds för att få igång spelet.
Dessa spel har dock funnits så länge, att bolagens ursprungs-odds är totalt irrelevanta!
2018-03-09, 22:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även Lena Mellin har vid olika tillfälle uttryck oro över SDs "ökande siffror" samtidigt som det har sett ut att stå still i de offentliga opinionsundersökningarna. Så visst visst har dom internt tillgång till andra & mer realistiska siffror, förmodligen undersökningar betalda av LO.

Så är det. Vem minns inte denna klassiker om Aftonbladet/Inizio och SD:s framgångar. Redan för ett år sedan (jan 2017) uttryckte Lena Mellin oron för att "nästa val kan bli ett blodbad för många partier eftersom SD vinner fråga efter fråga." Jag vågar satsa en månadslön på att såväl medier som sossarna och moderaterna har tillgång till interna opinionsundersökningar av bra mycket högre kvalité än de vi vanliga dödliga tvingas dras med...

https://twitter.com/lenamellin/status/816555585089011712
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-09 kl. 22:35.
2018-03-09, 22:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Nej, det är inte helt korrekt.

Spelbolagen mäter en förväntan, de mäter inte en opinion.

Problemet för opinionsinstituten är att de inte verkar kunna mäta alla partier lika bra. Om det sedan beror på urval eller metod (eller båda) kan man kanske tycka är intressant. Men i en föränderlig opinion går det samtidigt inte att utgå från att dynamik och urvalseffekter som gällde för 7 respektive tre år sedan skall gälla igen om ett år. (6-12-24 är en vacker, dubblerande serie, men är den sannolik? )

En av de starka faktorerna därvid är att SD efterhand fått en större öppen opinion, dvs det är mycket mindre risk att SD-anhängare gömmer sig idag än förr. (Risken är inte obefintlig, men den är mindre)
2018-03-10, 00:11
Medlem
Mellbergans avatar
Spelbolagen sätter alltså ett väl utvalt begynnelsevärde för SD i oddsen. Sedan så korrigeras detta efterhand med algoritmer som beror på användarnas spelade odds på det berörda bettet?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En av de starka faktorerna därvid är att SD efterhand fått en större öppen opinion, dvs det är mycket mindre risk att SD-anhängare gömmer sig idag än förr. (Risken är inte obefintlig, men den är mindre)
Det du säger här har du inga som helst belägg för, jag tror detta snarare är en personlig förhoppning från din sida(Dvs att opinionsinstitut inte mäter SD för lågt) .

Jag tror att SD 2014-väljare nu inte är lika rädda att uppge i Opinionsundersökningar.

Jag tror och andra sidan att nykomna SD-väljare efter valet 2014 är mycket mer benägna att behålla deras SD-sympatier anonyma. Eftersom de generellt rör sig i helt andra samhällsklasser.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-10 kl. 00:26.
2018-03-10, 01:06
Medlem
Citat:
Spelbolagen sätter alltså ett väl utvalt begynnelsevärde för SD i oddsen. Sedan så korrigeras detta efterhand med algoritmer som beror på användarnas spelade odds på det berörda bettet?

Kanske skulle försöka använda ett mindre pretentiöst språk? "...som beror på användarnas spelade odds på det berörda bettet"...what?! Känner mig som Basil Fawlty i Mr Hutchinsons närvaro.

Spelbolag lägger ut odds och spelarna agerar facit med sina insatser. När tillräckligt med insatser kommit in eller när någon vass spelare anmäler sitt intresse så korrigeras oddsen.
Senast redigerad av Djimmie 2018-03-10 kl. 01:13.
2018-03-10, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SD underskattades av samtliga opinionsinstitut vid valen 2006, 2010 och 2014. Samtliga institut. Varför tittar du inte på fakta?
Nej, det gjorde de inte. För att ta ett exempel i mängden så överskattades SD hejdlöst 2010 av Aftonbladets tidigare OI United Minds, som publicerade ett helt pärlband av mätningar där SD hade över 7%, långt över valresultatet 5,7. Även Ipsos publicerade enstaka mätningar över 7,0. Det är bara att gå och läsa i arkiven på status.st. Så sluta för helvete att ljuga, ditt äckliga, tjatiga, spammande, propagandistiska jävla as. Du har redan blivit vänligen upplyst och tillrättavisad om hur det ligger till, och du har inte glömt det. Men som den ögontjänare du är så väntar du tills kusten är klar och sen låtsas du ha förträngt allt och fortsätter älta samma lögner. Lägg ner det vidriga beteendet eller förvänta dig oupphörlig punktmarkering.
2018-03-10, 07:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det du säger här har du inga som helst belägg för, jag tror detta snarare är en personlig förhoppning från din sida(Dvs att opinionsinstitut inte mäter SD för lågt) .

Jag tror att SD 2014-väljare nu inte är lika rädda att uppge i Opinionsundersökningar.

Jag tror och andra sidan att nykomna SD-väljare efter valet 2014 är mycket mer benägna att behålla deras SD-sympatier anonyma. Eftersom de generellt rör sig i helt andra samhällsklasser.

Ja. Så måste det vara.

"Ju fler som säger SD i opinionsundersökningar, ju räddare är folk för att säga SD i opinionsundersökningar"

Det låter verkligen vettigt.

Vi har två huvudsakliga effekter som interagerar på litet olika sätt: Dels den effekt som kallas "shy tory", dels en delvis motsatt effekt som kallas bandwagon effect. Att dessa opinionspåverkande effekter finns är väl belagt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwagon_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Shy_Tory_Factor

Enkelt uttryckt kan man säga att shy tory innebär att färre personer (än det verkliga antalet) säger sig sympatisera med en företeelse, bandwagon effect att ju större grupp som delar en åsikt, ju enklare för andra att omfatta den.

Så därför måste det vara min personliga, obelagda åsikt som säger att ju större SD blir i undersökningar (och troligtvis i verkligheten), ju fler människor skäms för den saken och ljuger och ingen känner att det är OK att säga som det är. Såklart.

Sedan kommer då frågan om opinionsinstuten OCKSÅ känner det här och förstår att Mellbergarns hypotes om att folk skäms för sin åsikt (varför tycker du att man borde göra det, förresten? Kan det finnas goda skäl?) och att ju fler öppna SD-anhängare som presenteras, ju mer gömmer sig samma anhängare.
Senast redigerad av Bergakungen 2018-03-10 kl. 07:22.
2018-03-10, 07:59
Medlem
I den enda undersökning som gjorts i ämnet visade det sig att bara 50% av de som tänker rösta SD skulle uppge det i en opinionsundersökning.
2018-03-10, 08:11
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
I den enda undersökning som gjorts i ämnet visade det sig att bara 50% av de som tänker rösta SD skulle uppge det i en opinionsundersökning.

Låter oerhört intressant. Jag undrar hur den undersökningen kunde jämföras. Går det att läsa mer någonstans?
2018-03-10, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro

Hur kan man veta det?? Bara 55-65% svar ju på opinionsundersökningar. Hur många svarar på frågor OM opinionsundersökningar? Troligen samma antal.

Hur fördelar sig svarsfrekvensen över skilda partisympatier? Det är det naturligtvis ingen som vet det.
Så länge det är medialt demoniserande att svara något som inte är politiskt korrekt, och alla vet ju vad som är korrekt och vad som är inkorrekt, så blir det fel hur de än gör.

Men varje val får man ett svar på vad väljarna tycker och då finns en referenspunkt man kan hålla fast vid och kalibrera den egna undersökningen med. Om man vill givetvis. Men sedan gäller det att inte förändra (hitta på nya trix) i en värld man egentligen inte vet något om.

Opinionsundersökningar skulle aldrig få godkänt i ett kvalitetstest. Men det är inte deras fel det är påverkansinstituten, media och de som använder sig av media för att påverka opinionen i sin egen önskade riktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in