2018-03-10, 09:57
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du får Postnords kollinummer i sms'et kolla länken till betalsidan som sms'et hänvisar till...
PN's egna kollinummer är inte samma som är på försändelsen,(tracking numret).
Således kan man inte avgöra vad man fått om man beställt flera saker.
sms'et borde ha båda.
Fast det skulle ju betyda att man ger service till sina kunder, något som
PN har en smula problem med, för att uttrycka sig milt.
Citera
2018-03-10, 10:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
PN's egna kollinummer är inte samma som är på försändelsen,(tracking numret).
Således kan man inte avgöra vad man fått om man beställt flera saker.
sms'et borde ha båda.
Fast det skulle ju betyda att man ger service till sina kunder, något som
PN har en smula problem med, för att uttrycka sig milt.
Problemet är att Postnord av någon anledning inte får trackingnummret från China Post man är därför tvungen att märka dom med ett eget nummer. Ringer du till kundtjänst och uppger det numret kan dom se den inskannade kinaetiketten och tala om de nummer som finns på den. Se tidigare inlägg i den här tråden som lyckats med det.
Citera
2018-03-10, 10:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Postnord har påbörjat bygget av en ny terminal som skall serva sydöstra Sverige med paket och gods. Den skall stå klar hösten 2018

http://www.ehandel.se/PostNord-bygger-ny-terminal---lovar-battre-inhamtningstider,9967.html

Enligt Postnord skall man även vid behov kunna använda den för att avlasta Örebroterminalen med Kinapaketen, man skickar paket som skall till sydöstra Sverige direkt från Arlanda till Växjö istället för att gå via Örebro. Det skall effektivisera hanteringen av moms och avgift samt snabba upp hanteringen vilket gynnar kunderna som slipper vänta en vecka extra säger Postnord.

- PostNord växer inom logistik, och för att skapa förutsättningar för att hantera de nya volymerna på ett effektivt sätt investerar vi i vår infrastruktur, säger Anders Holm, chef PostNord Sverige
Citera
2018-03-10, 10:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
som du verka jobba på posten
kan säga avsändare skicka ett nytt den 3/3 och samma sak Posten vet inte vad den är? när ring kundservis Får svar fråga avsändare? men för fan! enligt appen den ank posten Sedan inget hört
som sa det inte avsänd fel , Felet ligger hos eder!!!!!
Tyvärr så förstår jag inte riktigt vad du menar, din ordföljd är något osammanhängande...

Titta på trackingnummret som du fått där står om paketet ankommit Arlanda och om det är registrerat där bör du se om det gått vidare i Sverige. Är det ett mindre paket typ "brev" och det ankom före den 1/3 så är det inte säkert du kan se vart det är då brev med värde under 20EUR inte registrerades utan delades ut som post och den är tyvärr inte spårbar i Sverige (om du inte valt att skicka det som rekommenderat) så då är det svårare att veta vart brevet är tyvärr...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-10 kl. 10:19.
Citera
2018-03-10, 10:28
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Problemet är att Postnord av någon anledning inte får trackingnummret från China Post man är därför tvungen att märka dom med ett eget nummer. Ringer du till kundtjänst och uppger det numret kan dom se den inskannade kinaetiketten och tala om de nummer som finns på den. Se tidigare inlägg i den här tråden som lyckats med det.
Varför skulle dom behöva få det från China Post?
Det står ju på försändelsen där dom redan fiskat upp mitt telefonnummer
för att kunna skicka sms'et.
Det gick tydligen bra att snappa upp!?
Att behöva kontakta kundtjänst för något så självklart, är typiskt förakt för kunden.
Något som verkar vara det enda PN är bra på.
Förstå hur ineffektiv deras kundservice blir med en så dålig tekniklösning i botten.
Tar dom 75-125 spänn, för att töja ut din ringmuskel, är det minsta man kan begära
att man faktiskt ser vad man betalar för.
Senast redigerad av dobbelina 2018-03-10 kl. 10:49.
Citera
2018-03-10, 10:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Varför skulle dom behöva få det från China Post?
Det står ju på försändelsen där dom redan fiskat upp mitt telefonnummer
för att kunna skicka sms'et.
Det gick tydligen bra att snappa upp!?
Att behöva kontakta kundtjänst för något så självklart, är typiskt förakt för kunden.
Något som verkar vara det enda PN är bra på.
Förstå hur ineffektiv deras kundservice blir med en så dålig tekniklösning i botten.
Ja jag håller med men Postnord skannar bara nödvändig information för att ankomstregistrera paketet, att registrera mer information än så tar tid och man vill effektivisera hanteringen så mycket som möjligt. Alla paket är dock skannade så kundtjänst kan hjälpa dig att få den informationen du vill ha genom att se på bilden på etiketten och försöka läsa trackingnummer, eventuellt angivet innehåll och angiven avsändare.

Ett enkelt sätt att effektivisera det vore att lägga en länk till den inskannade etiketten på betalningssidan, mottagaren skulle då själv kunna se den. Vet ej varför det inte är gjort, dom kanske inte hunnit med det eller dom kanske inte får det av någon anledning... Problemet är dock övergående eftersom man i fortsättningen får räkna med att betala moms på samtliga paket så det är kanske därför man inte lägger ner något jobb.

Det blir bättre när Kina inför ePaket då är det samma trackingnummer från säljare till kund. Eller skicka paket som rekommenderat då är du säker på att det kommer fram det är ytterst sällan rek kommer bort då dom hanteras separat.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-10 kl. 11:02.
Citera
2018-03-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Intresserad av detta upplägg!

https://www.colisexpat.com/pages/en/
Citera
2018-03-10, 11:45
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ja jag håller med men Postnord skannar bara nödvändig information för att ankomstregistrera paketet, att registrera mer information än så tar tid och man vill effektivisera hanteringen så mycket som möjligt. Alla paket är dock skannade så kundtjänst kan hjälpa dig att få den informationen du vill ha genom att se på bilden på etiketten och försöka läsa trackingnummer, eventuellt angivet innehåll och angiven avsändare.
Översatt från kundservice lingo till Svenska:
Vi registrerar bara den informationen som behövs för att vi skall få betalt, vi skiter i dig.
Citat:
Ett enkelt sätt att effektivisera det vore att lägga en länk till den inskannade etiketten på betalningssidan, mottagaren skulle då själv kunna se den. Vet ej varför det inte är gjort, dom kanske inte hunnit med det eller dom kanske inte får det av någon anledning... Problemet är dock övergående eftersom man i fortsättningen får räkna med att betala moms på samtliga paket så det är kanske därför man inte lägger ner något jobb.
Hur kan problemet vara övergående, om jag fortsättningsvis beställer flera paket från Kina?
Citat:
Det blir bättre när Kina inför ePaket då är det samma trackingnummer från säljare till kund. Eller skicka paket som rekommenderat då är du säker på att det kommer fram det är ytterst sällan rek kommer bort då dom hanteras separat.
Översatt från kundservice lingo till Svenska:
I framtiden kommer allt bli bra, men f.n. är vi värdelösa.
Citera
2018-03-10, 11:54
Medlem
Citat:
I framtiden kommer allt bli bra, men f.n. är vi värdelösa.

Vore en passande slogan även för PN.
Fast då kanske man borde ändra till - I framtiden kommer vi bli sämre, men f.n. är vi värdelösa.
Citera
2018-03-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
https://www.colisexpat.com/pages/en/
Verkar kosta en del, samt:
"It is expressly agreed that COLISEXPAT shall only accept delivery of parcels which are free from customs duties and any other costs payable by the Customer upstream.
In any case, all customs duties and direct, indirect and/or incidental costs shall be payable exclusively by the Customer."
https://www.colisexpat.com/pages/en/conditions-generales-de-vente/
Citera
2018-03-10, 12:35
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Det är inte alls säkert att rek från Kina inte kommer bort. Jag har varit nära att missa ankomsten av flera paket därför att PostNord inte skickade ut en avi. De hade tidigare skickat en avi på rek och då trodde jag att de skulle göra på samma sätt igen. Men de är inte konsekventa med någonting.

Jag har aldrig beställt något rek eller express från Kina, men vissa säljare använder de tjänsterna utan att man vet om det. Inte lätt att veta vilka paket som är spårbara i Sverige. Dessutom vet man aldrig när de kommer fram och det blir jobbigt att bevaka paketen.

Två paket från Kina har sedan i höstas kommit bort. Jag vet inte vad som har hänt. Har fått delvis kompensation för detta, men jag hade gärna fått varorna i stället. Efter 2 månader försvinner kollinumret och annan info från Ebay`s Purching-history och då har man inte längre någon referens att gå efter. I början visste jag inte det, annars hade jag sparat kollinumret på ett annat ställe.

Är rädd att de grejerna fortfarande kan dyka upp som ett sms från PostNord med betalinfo och då kan jag inte skilja ut spökpaketen från annat jag väntar på. Det var billiga saker och det lönar sig inte att betala avgifter.
Citera
2018-03-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Verkar kosta en del, samt:
"It is expressly agreed that COLISEXPAT shall only accept delivery of parcels which are free from customs duties and any other costs payable by the Customer upstream.
In any case, all customs duties and direct, indirect and/or incidental costs shall be payable exclusively by the Customer."
https://www.colisexpat.com/pages/en/conditions-generales-de-vente/
jag har använt liknade tjänster då jag inte kunnat få hem en produkt på något annat sätt ,dyrt ,omständligt och osäkert m.m alternativ och du slipper definitivt inte moms och ombudets avgifter är inbakade i totalpriset. jag skulle avråda från alla dessa olika företag som sysslar med liknade tjänster om man inte känner sig tvungen.
Ditt paket används som #gisslan# för att företaget ska kunna hitta på flera orsaker att ta mer betalt ,detta visar sig så fort dem får in paketet på sin terminal , helt plötsligt så är det något som du måste betala extra för, det kan vara bilder på ditt paket till att någon produkt i paketet inte får tas via flyget om man inte betalar extra för någon special deklaration.
Ett företag jag anlitade hävdade att en produkt var hälsofarlig och behövdes special behandling ,detta var ju en lögn så klart ,jag bad VD och grundaren av just denna produkten om råd, han blev så förbannad att han till slut hotade stämma fraktbolaget.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-03-10 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in