2018-03-17, 19:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Fast nu säger du ju emot dig själv i samma mening.

Förövrigt har jag fått både sms å avi av dom fast paketet är hämtat. Så att dom byter kolli# på paketen gör ju att du inte kan ha en aning om vilket paket det rör sig om på avin.

Hur som haver. Ha en bra lördags kväll.
Dom skickar inte ut något paket förrän du antingen betalt ditt sms eller avi. Har du ändå fått ett paket så är det troligtvis du som blandat ihop flera beställningar...

Ha en trevlig kväll du med!
Citera
2018-03-17, 20:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Länka gärna till det på Tullverkets hemsida.
'WOW du HAR verkligen ett vakuum där hjärnan borde vara! Jag veeet att du provocerar. Jag veeeeet. Men jag svarar dig ändå, clown.

DE ÄNDRADE WEBBSIDAN DEN FÖRSTA MARS I ÅR, DÅ TOGS VARTENDA SPÅR AV DEN FD ÖVERENSKOMMELSEN BORT! Det finns fortfarande citerat i vissa artiklar. En ligger bara två sidor bak i tråden, från 16 januari i år.
Citera
2018-03-17, 20:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
'WOW du HAR verkligen ett vakuum där hjärnan borde vara! Jag veeet att du provocerar. Jag veeeeet. Men jag svarar dig ändå, clown.

DE ÄNDRADE WEBBSIDAN DEN FÖRSTA MARS I ÅR, DÅ TOGS VARTENDA SPÅR AV DEN FD ÖVERENSKOMMELSEN BORT! Det finns fortfarande citerat i vissa artiklar. En ligger bara två sidor bak i tråden, från 16 januari i år.
Imponerande att lyckas ta bort varje spår av något på Internet, det lyckas inte många med... Vad jag vet så finns det inga citat där Tullverket säger att det är något annat än moms från första kronan heller.
Citera
2018-03-17, 20:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Det går inte att välja fraktleverantör på Wish. De beställningar som ännu inte levererats kommer att ruttna bort i PN's utomhus kompostcontainer av analfabeter från Afgahnistan innan de stjäls eller returneras. Jag kommer aldrig mer anlita PN om det kan undvikas. Jag hoppas jag får möjligheten att backa över rothschildhoran Maud Olofsson någon gång i mitt liv. Överväger om jag ska skruva igen brevinkastet och vilka konsekvenser det kan få? Kommer brevbäraren som inte ens kan läsa mitt namn att gråta?

Tullen borde ägna sig åt handgranater som väller in över den obevakade gränsen istället för att utlösa ett handelskrig med Kina över skitsaker.
Vad har Maud Olofsson gjort dig för ont för att drabbas av detta hat?
Citera
2018-03-17, 20:31
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Vad konstigt, nästan varenda gång som jag har handlat från USA så har jag sluppit moms.

Samma här. :-) Har handlat från USA relativt ofta och aldrig åkt på varken moms eller Postnords äckelavgift. Enda gångerna jag åkt på avgift har varit när jag handlat utanför EU över 1500 kr och jag behövt betala tullavgift.
Citera
2018-03-17, 20:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Imponerande att lyckas ta bort varje spår av något på Internet, det lyckas inte många med... Vad jag vet så finns det inga citat där Tullverket säger att det är något annat än moms från första kronan heller.
JA? DET ÄR DERAS EGNA FUCKING SIDOR.

Här har du i repris bara för dig Kim jong il. Choke on it.

"Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro."
/Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman
https://www.breakit.se/artikel/10914/postnord-och-tullverket-i-brak-om-moms-pa-billiga-kinavaror

Samma information har funnits fram till 28/2/2018 på Tullverkets hemsida - två gånger - en gång är gränsen angiven som 300 Sek, en annan som 22 Euro
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-17 kl. 20:55.
Citera
2018-03-17, 20:58
Medlem
Flying.Swines avatar
Nog för att det är lätt att förstå att både Postnord och Tullen gör allt detta så krångligt att förstå men har det ändrat sig sista tiden eller är det jag som fattat fel hela tiden:

Det är väl 125 kr PLUS MOMS för varje paket oavsett värde? Och för att Tullavgifter ska till så måste värdet vara högre än en viss summa.
Citera
2018-03-17, 20:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
JA? DET ÄR DERAS EGNA FUCKING SIDOR.

Här har du i repris bara för dig Kim jong il. Choke on it.

"Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro."
/Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman
https://www.breakit.se/artikel/10914/postnord-och-tullverket-i-brak-om-moms-pa-billiga-kinavaror

Samma information har funnits fram till 28/2/2018 på Tullverkets hemsida - två gånger - en gång är gränsen angiven som 300 Sek, en annan som 22 Euro
Det där är ju något någon på Postnord påstått vad jag vet har han aldrig jobbat på Tullverket... Frågar man Tullverket.så har dom ingen kännedom om någon "praxis" utan hänvisar till vad finansdepartementet bestämt. Moms skall tas ut från första kronan.
Citera
2018-03-17, 21:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Nog för att det är lätt att förstå att både Postnord och Tullen gör allt detta så krångligt att förstå men har det ändrat sig sista tiden eller är det jag som fattat fel hela tiden:

Det är väl 125 kr PLUS MOMS för varje paket oavsett värde? Och för att Tullavgifter ska till så måste värdet vara högre än en viss summa.
Ja så har det varit tidigare men fr.o.m 1/3 tar man bara ut 75 kr + moms på lågvärdesförsändelser under 22 eur

Tittar du på Tullverkets hemsida så finns det beskrivet vilka regler som gäller för de olika beloppen.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-17 kl. 21:09.
Citera
2018-03-17, 21:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det där är ju något någon på Postnord påstått vad jag vet har han aldrig jobbat på Tullverket... Frågar man Tullverket.så har dom ingen kännedom om någon "praxis" utan hänvisar till vad finansdepartementet bestämt. Moms skall tas ut från första kronan.
Konstigt, va? Vaaaa? Men jag är ett av många vittnen, serru, på att det stod på flera ställen på Tullverkets hemsida före 1/3. Hur många som helst som länkat till detta i Facebook-gruppen, men de texterna är ju ändrade nu.

Och vad säger du om detta?

Detta är en praxis som tillämpades redan under den tidigare lagstiftningen fram till den 1 maj 2016 då den nya tullagen trädde ikraft. PostNord har inte fått några föreskrifter eller andra instruktioner i syfte att förändra praxis med anledning av den nya lagstiftningen. Vi vill framhålla att dagens hantering sker i nära samarbete med Tullverket som till och med dagligen har personal på plats i PostNords lokaler.

/ Postnord

https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/postnord-foljer-instruktioner-och-praxis-fran-tullverket/
Citera
2018-03-17, 21:10
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ja så har det varit tidigare men fr.o.m 1/3 tar man bara ut 75 kr + moms på lågvärdesförsändelser under 22 eur
Tack.

Då tar de alltså ut 93 kr och 75 öre för lågvärdesförsändelser och 156 kr och 25 öre för försändelser med ett värde större än 22 Euro. Känns rätt säkert att detta omfattas av 25% moms.
Citera
2018-03-17, 21:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Konstigt, va? Vaaaa? Men jag är ett av många vittnen, serru, på att det stod på flera ställen på Tullverkets hemsida före 1/3. Hur många som helst som länkat till detta i Facebook-gruppen, men de texterna är ju ändrade nu.

Och vad säger du om detta?

Detta är en praxis som tillämpades redan under den tidigare lagstiftningen fram till den 1 maj 2016 då den nya tullagen trädde ikraft. PostNord har inte fått några föreskrifter eller andra instruktioner i syfte att förändra praxis med anledning av den nya lagstiftningen. Vi vill framhålla att dagens hantering sker i nära samarbete med Tullverket som till och med dagligen har personal på plats i PostNords lokaler.

/ Postnord

https://www.postnord.com/sv/om-oss/vara-asikter/blogg/blogg/postnord-foljer-instruktioner-och-praxis-fran-tullverket/
Nu frågade jag ju inte om vad Postnord säger utan om vad som gäller enligt tullverkets regler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in