Citat:
Ursprungligen postat av
PeriodicG16
Tack så mycket för alla svar, uppskattar det verkligen!! ska använda mig av alla tips, men något jag verkligen undrar över är om det är bra att ta kosttillskott som Whey -100, eller prestationsförhöjande saker för att få mer gjort? Jag har svårt för att hålla mig när det kommer till kosten, när jag ser något sött måste jag bara stoppa i mig det, men nu om jag slutar med allt sött och endast äter mat som gör så att jag håller mig mätt längre borde det inte vara ett rimligt mål att gå ned 10-15 kilogram på 3månader och uppåt? eller är det för ohälsosamt att ligga på ett stort underskott?
Om det är bra eller inte beror på hur din kost i övrigt ser ut. Får du redan i dig fullt tillräckligt med protein från kosten så "behövs" inte tillskott av protein överhuvudtaget. Dock är det ett smidigt, billigt och dessutom en utmärkt källa till protein om du behöver öka ditt intag. Det är inget magiskt med proteinpulver, du klarar dig utan, men som sagt det är smidigt. Det behöver förövrigt inte vara whey-100, ett vanligt koncentrat är mer prisvärt och det tenderar även att smaka bättre/godare.
Angående prestationshöjare så beror det på, koffein är välstuderat och har en positiv effekt på prestation, om det svarar på din fråga. Att minimera det uppenbara "skräpet" i kosten hjälper säkert en hel del, du behöver dock fortfarande lika på ett kaloriunderskott oavsett vad du äter. Som frisk finns det inga risker vad gäller hälsan med ett stort kaloriunderskott, förutom att det kanske inte är det bästa om man vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt, eller om man är underviktig från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeriodicG16
Angående en app som räknar kalorier använder jag redan, men det jag verkligen behöver just nu är ett träningsschema som jag inte är bra på att skapa, jag har försökt dela upp det så att jag kör hela övre delen någon dag sedan undre delen en annan dag. Jag ska istället för mycket styrkeövningar köra mer kondition, eller kanske endast gå till gymmet för att springa eller något. Det med hormoner, jag har inte så mycket stress men jag sover inte alls bra. Ska jag köra HIIT för det mesta eller låg intensiv?
Viktnedgången styr du med kosten, inte träningen, träningen gör du av andra anledningar. Du kan kombinera styrka och kondition om du vill det. Oavsett intensitet i träningen så är ett kaloriunderskott ett måste. Jag rekommenderar att du lägger fokuset främst på styrketräning eftersom detta är mest gynnsamt för både kroppssammansättningen och energiförbrukningen, dessutom kan viktnedgången till större del bestå utav fettmassa och minimerar risken att förlora muskelmassa. Behöver du hjälp med träningsschema så finns det ett utmärkt schema i denna tråd:
(FB) Nybörjarträning 101.
Hur du lägger upp kosten är individuellt och du får hitta det som passar dig och din vardag, även antalet måltider är upp till dig.