Christer Pettersson hade någon mystisk aktivitet på gång från december 1985 fram till mars 1986. Han anlitades för någonting och enligt vittnesförhören skulle det handla om att på något sätt vakta på Oxen. Paul Molander ville att han skulle vara på klubb Oxen på Malmskillnadsgatan för att stävja bråk. En alban Kujtem skulle ha börjat breda ut sig på klubben. Enligt stamkunderna brukade Pettersson dyka upp sporadisk och mestadels sitta för sig själv någon halvtimme innan han lämnade klubben. Ingen såg honom någonsin på Oxen efter mordet.
https://3.bp.blogspot.com/-I0ebSSHBQdg/V-Ocw8tjTwI/AAAAAAAAAtw/3dQKiSTIt00sTzIa6mEbYQSLuKwQIWQpgCLcB/s1600/cp-molander.jpg
Det finns tre foton på Pettersson och Molander stående utanför Cedergrens port på Tegnérgatan, tagna av knarkspan, där de ser allt annat än drogade ut. Jag tror att bilden är tagen i december. I början av januari sparkade en person med Petterssons signalement sönder en glasruta på dörren och tog sig in på SAPs partilokaler på Sveavägen. Efter en kort tid kom mannen ut med någonting som lastades i en personbil som sedan körde iväg.
Sista gången Pettersson var på Oxen var kvällen för mordet och det råder delade meningar om när han lämnade klubben, men det var ganska sent på kvällen. Hans vän Spinnars var i lägenheten när han kom hem och han sa till polisen redan 1986 att Pettersson hade kommit hem vid halv ett tiden. Ungefär samma tid uppgav en granne som hörde när han kom hem.
En vän till Christer Pettersson har uppgivit i förhör att Pettersson regelbundet rånade knarklangare med bajonett, som då vid vissa tillfällen kördes in i magen på rånoffret. Om jag inte misstar mig så är han också dömd för något av dessa fall med rån och grov misshandel.
Den här typen av uppgifter bevisar inte att Pettersson var inblandad i mordet på Olof Palme, men de bevisar att det är oseriöst att avfärda en inblandning utan starka sakargument.